Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-23, 20:38
  #5713
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag ska gå och säga till min dementa mamma att hon ska njuta av livet. Då blir hon säkert frisk på ett ögonblick och slutar prata nonsens och ligga hela dagarna
Du kanske blir dement du med, men det har ju iaf inte hänt än. Så hur använder du de friska dagar du har kvar?
Citera
2024-03-23, 21:16
  #5714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ursäkta för att jag stör med iaf ett försök till filosofi. Nu kan ni älta vidare i er icke-filosofi.
Jag vet inte hur mycket man kan vänta sig på den fronten. Många verkar prata om rationalitet som någon slags fundamental del, samtidigt som dom utgår från i princip 100% känslobaserade argument.

Förvirring är normen. Jag misstänker att du själv är rätt förvirrad också, men nåt som skiljer mig--eventuellt dig också--från de flesta är en öppenhet till att åtminstone erkänna möjligheten till förvirring.

Personligen tycker jag det är själva grunden för att alls kunna vara filosofisk, eller sökande. Öppenhet för att man inte har full koll. Många ersätter gärna bristen av koll med någon slags övertygelse. "Uppenbarligen är det si och så."
Citera
2024-03-23, 21:23
  #5715
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du kanske blir dement du med, men det har ju iaf inte hänt än. Så hur använder du de friska dagar du har kvar?

Jag är inte särskilt frisk. Måste göra om min operation, och det är dyrt, om jag inte kan få FK att betala den här gången, och även om jag får den är det är inte säkert att jag blir bra. Många är opererade TRE gånger för diafragmabråck och är sjukare än innan första operationen.

Får jag en demensdiagnos kommer jag att lämna denna skitvärld innan jag blir så dement att jag blir oförmögen.
Citera
2024-03-23, 21:47
  #5716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Förutom om familjen stämmer inget av detta vad jag kan se. Men håller vi oss till filosofi bör man, om man är bra på detta, kunna försvara den filosofi man förordar, även mot obekväma frågor. Son t ex detta ständiga ältande om att livet är meningslöst därför att det kommer att ta slut och en dag vara helt bortglömt. Men VARFÖR gör detta livet meningslöst?, har jag frågat många gånger, utan ens en tillstymmelse till svar. T ex en fest skulle ju inte bli bättre av om den aldrig tog slut, tvärtom skulle iaf jag bli rejält trött på den till slut. Skulle ett oändligt långt liv vara bättre i det avseendet? Och blir en jäkligt rolig fest meningslös om man skulle råka glömma bort allt om den efter ett visst antal år? Varför då??

Ursäkta för att jag stör med iaf ett försök till filosofi. Nu kan ni älta vidare i er icke-filosofi.

Egentligen är det väl samma ältande från alla i tråden och det är ju det som är det roliga med den.

För egen del så trivs jag rätt fint med mitt liv trots att jag tror att livet är meningslöst. Jag får faktiskt en bra känsla av att livet verkar vara meningslöst 🙂
Citera
2024-03-23, 22:07
  #5717
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Egentligen är det väl samma ältande från alla i tråden och det är ju det som är det roliga med den.

För egen del så trivs jag rätt fint med mitt liv trots att jag tror att livet är meningslöst. Jag får faktiskt en bra känsla av att livet verkar vara meningslöst 🙂

Har man god hälsa och inga större motgångar är det ju inte så jävligt. Det fyller bara inget som helst syfte och är aldrig riktigt värt det.
Citera
2024-03-23, 22:14
  #5718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Har man god hälsa och inga större motgångar är det ju inte så jävligt. Det fyller bara inget som helst syfte och är aldrig riktigt värt det.

Helt sant. Får man en fuldiagnos i framtiden så genar man till minneslunden med Pentobarbital 15 gram så slipper man onödigt lidande.
Citera
2024-03-23, 22:20
  #5719
Medlem
bajsfittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Får jag en demensdiagnos kommer jag att lämna denna skitvärld innan jag blir så dement att jag blir oförmögen.

Hur tänker du göra det?

Meningen med livet kanske är att upptäcka livet ingen mening har?

Vissa tror Gud finns men varför tillåter denna då allt elände som händer på denna jord och varför låter han alla komma i himlen även landsförrädare och pedofiler?
Citera
2024-03-23, 23:22
  #5720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du kanske blir dement du med, men det har ju iaf inte hänt än. Så hur använder du de friska dagar du har kvar?

Aah, vänta; kanske med arbete? Som i Anna Louisa Walkers The Night Cometh, som faktiskt är en av mina favoritpsalmer (den nämner inte Gud eller Jesus!) och inte heller tycks utmynna i någon föreställning om ett liv efter döden. Ren stoicism: gör din plikt! Kejsar Marcus Aurelius skulle ha älskat den.

https://www.google.com/search?q=work...lnrGmMMG4,st:0
__________________
Senast redigerad av Nakkvarr 2024-03-23 kl. 23:28.
Citera
2024-03-23, 23:38
  #5721
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Aah, vänta; kanske med arbete? Som i Anna Louisa Walkers The Night Cometh, som faktiskt är en av mina favoritpsalmer (den nämner inte Gud eller Jesus!) och inte heller tycks utmynna i någon föreställning om ett liv efter döden. Ren stoicism: gör din plikt! Kejsar Marcus Aurelius skulle ha älskat den.

https://www.google.com/search?q=work...lnrGmMMG4,st:0

Arbete är inte kul. Faktum är att själva ordet är kognat med ett grekiskt ord som betyder 'slaveri'. Knulla och ta droger är min melodi.
Citera
2024-03-23, 23:51
  #5722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Arbete är inte kul. Faktum är att själva ordet är kognat med ett grekiskt ord som betyder 'slaveri'. Knulla och ta droger är min melodi.

Principiellt håller jag med dig; men varken knull eller droger brukar vara gratis. Så, litet får vi väl ställa upp med dagsverken om vi vill ha litet kul efteråt! Fast, naturligtvis, inte sinnessjuka 40 timmar i veckan!
Citera
2024-03-23, 23:56
  #5723
Avstängd
Finns en bra bok som heter "meningen med livet" skriven av en psykolog som satt på koncentrationsläger.
Minns inte hans namn just nu. Ska se om jag hittar den.
Citera
2024-03-24, 01:22
  #5724
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag vet inte hur mycket man kan vänta sig på den fronten. Många verkar prata om rationalitet som någon slags fundamental del, samtidigt som dom utgår från i princip 100% känslobaserade argument.

Förvirring är normen. Jag misstänker att du själv är rätt förvirrad också, men nåt som skiljer mig--eventuellt dig också--från de flesta är en öppenhet till att åtminstone erkänna möjligheten till förvirring.

Personligen tycker jag det är själva grunden för att alls kunna vara filosofisk, eller sökande. Öppenhet för att man inte har full koll. Många ersätter gärna bristen av koll med någon slags övertygelse. "Uppenbarligen är det si och så."

Förvirring, en fascinerande tankeutmaning!

Vad är egentligen "mening"? Vilken innebörd har begreppet, och vad ligger bakom det?

(Inte nödvändigtvis meningen med livet, utan snarare bara "mening" som begrepp.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback