Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-27, 15:10
  #6277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det kommer aldrig kunna bekräftas något paranormalt vetenskapligt så då har du redan stängt alla dörrar. Finns det nåt övernaturligt så står det i starkt motsats till ämnet vetenskap, annars hade man liksom kunnat bevisa det enkelt.
Många har använt psykadelia som hjälpmedel för att nå "upplysning" ju. Även om det kanske bara är ett hjärnspratt så kan det ge ökad självinsikt sägs det.
Jag har inte provat jag heller men tänker till 100% göra det framöver men äter anti depp nu så går inte att kombinera med nåt psykoaktivt.

Det finns såklart påstådda förmågor som kan testas annars skulle man inte ha gjort studierna. Och andra grejer som inte är lika lätt att testa som andlig upplysning exempelvis.

Nej jag har inte stängt dörren helt trots avsaknaden av bevis, den är bara halvstängd.
Det irriterar mig något jäkligt att jag inte lyckats få en fullbordad OBE än. Ja pröva det längre fram då, skall också göra det så fort tillfälle ges.
Citera
2024-04-27, 15:17
  #6278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Alkohol och schopenhauers aforismer står på menyn denna helgen hehe

Låter topp! Existentiell ångest står tydligen på min meny. Blir bara mer och mer illa till mods här, känns mer och mer som ett fängelse jag är för feg för att ta mig ur. Döden skrämmer mig lika mycket som livet. Jag är mellan a rock and a hard place. Måste hitta något sätt att hantera den innan jag tappar det känner jag. Tror jag skall försöka finna den där friden jag upplevde i mitt andliga uppvaknande och lita på den. Meditera mera. Sedan är det kanske bara är en hjärngrej och lights out, men vad har man att förlora då egentligen om det hjälper en genom livet?
Citera
2024-04-27, 16:39
  #6279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är nog helt lugnt för din del tror jag, du är ju en förnuftig person 🙂 Värre är det för dom religiösa eller smyg-religiösa personerna i tråden. Dom har ju tydliga anlag för psykisk sjukdom eftersom dom lider av vanföreställningar och är övertygade om att dom har kontakt med osynliga övernaturliga krafter. Religiösa personer saknar även sjukdomsinsikt, vilket går hand i hand med psykisk sjukdom.

Jag hade önskat jag kunde va lika hardcore som dig, hade varit lättare, ingen rädsla för döden alls. Jag avskyr att inte veta till 100 vad som händer. Vill ha kontroll. Filosofen Dan Dennett dog förresten för en vecka sedan, tajt polare med Dawkins och lika hardcore materialist som dig. Hade varit roligt att se hans min när han upptäcker att han befinner sig i efterlivet samtidigt som Benny Hill-låten är på högsta volym i himmelstereon.
__________________
Senast redigerad av Tandan 2024-04-27 kl. 16:42.
Citera
2024-04-27, 17:03
  #6280
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är nog helt lugnt för din del tror jag, du är ju en förnuftig person 🙂 Värre är det för dom religiösa eller smyg-religiösa personerna i tråden. Dom har ju tydliga anlag för psykisk sjukdom eftersom dom lider av vanföreställningar och är övertygade om att dom har kontakt med osynliga övernaturliga krafter. Religiösa personer saknar även sjukdomsinsikt, vilket går hand i hand med psykisk sjukdom.
Nu hittar du bara på en egen definition. Bl a så hår skriver folkhälsomyndigheten:

Det som kännetecknar psykisk ohälsa är att den påverkar välbefinnandet och hur man fungerar i vardagen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...psykisk-halsa/

Vilka I tråden skulle det kunna gälla, månntro?
Citera
2024-04-27, 17:17
  #6281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag hade önskat jag kunde va lika hardcore som dig, hade varit lättare, ingen rädsla för döden alls. Jag avskyr att inte veta till 100 vad som händer. Vill ha kontroll. Filosofen Dan Dennett dog förresten för en vecka sedan, tajt polare med Dawkins och lika hardcore materialist som dig. Hade varit roligt att se hans min när han upptäcker att han befinner sig i efterlivet samtidigt som Benny Hill-låten är på högsta volym i himmelstereon.

Haha ja men jag är också rädd för döden, det är garanterat alla människor. I jakten på meningen med livet så tycker jag det är okej och bara roligt att ateister och religiösa hackar lite på varandra. Det är ju verkligen inget hat det handlar om utan bara som sagt roligt att dra varandra i svansen 😂 Ateisterna anklagar dom religiösa för att vara sinnessjuka och dom religiösa anklagar ateisterna för att vara trångsynta. Klassisk rolig fight 🙂

Okej där ser man dödsfall på Dennett, alltid tråkigt. Men scenariot med han i ett efterliv och sköna sången är bra faktiskt 😂😂
Citera
2024-04-27, 17:18
  #6282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nu hittar du bara på en egen definition. Bl a så hår skriver folkhälsomyndigheten:

Det som kännetecknar psykisk ohälsa är att den påverkar välbefinnandet och hur man fungerar i vardagen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...psykisk-halsa/

Vilka I tråden skulle det kunna gälla, månntro?

Haha ja sant. Jag tänkte mest på den övernaturliga delen som galningarna tror på.
Citera
2024-04-27, 17:40
  #6283
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag hade önskat jag kunde va lika hardcore som dig, hade varit lättare, ingen rädsla för döden alls. Jag avskyr att inte veta till 100 vad som händer. Vill ha kontroll. Filosofen Dan Dennett dog förresten för en vecka sedan, tajt polare med Dawkins och lika hardcore materialist som dig. Hade varit roligt att se hans min när han upptäcker att han befinner sig i efterlivet samtidigt som Benny Hill-låten är på högsta volym i himmelstereon.
R.I.P. Daniel Dennett, som verkligen fångade dagen. Well done!

Tack för informationen.
Citera
2024-04-27, 17:43
  #6284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha ja men jag är också rädd för döden, det är garanterat alla människor. I jakten på meningen med livet så tycker jag det är okej och bara roligt att ateister och religiösa hackar lite på varandra. Det är ju verkligen inget hat det handlar om utan bara som sagt roligt att dra varandra i svansen 😂 Ateisterna anklagar dom religiösa för att vara sinnessjuka och dom religiösa anklagar ateisterna för att vara trångsynta. Klassisk rolig fight 🙂

Okej där ser man dödsfall på Dennett, alltid tråkigt. Men scenariot med han i ett efterliv och sköna sången är bra faktiskt 😂😂

Ja det har varit minst sagt pajkastning mellan folk i tråden. Jo det är helt okej, så länge det inte blir personangrepp vilket det gärna blir, som jag själv även dumt nog sänkt mig till. Men jag i alla fall tänker bättra mig och sluta med epitet. Man bör hålla sig till sakfrågan. Men det är lätt att ta i för mycket när det blir känslor och allmän frustration inblandat. Visst kan det va kul till viss del med hård ton men det kan gå för långt också.
Citera
2024-04-27, 17:48
  #6285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
R.I.P. Daniel Dennett, som verkligen fångade dagen. Well done!

Tack för informationen.

Ja han gjorde en fin insats för filosofin.

Varsågod!
Citera
2024-04-27, 18:29
  #6286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det har varit minst sagt pajkastning mellan folk i tråden. Jo det är helt okej, så länge det inte blir personangrepp vilket det gärna blir, som jag själv även dumt nog sänkt mig till. Men jag i alla fall tänker bättra mig och sluta med epitet. Man bör hålla sig till sakfrågan. Men det är lätt att ta i för mycket när det blir känslor och allmän frustration inblandat. Visst kan det va kul till viss del med hård ton men det kan gå för långt också.

Ja ibland så hettar det till, men det är en väldigt intressant tråd som väcker känslor. Många bra inlägg som skrivits här under åren. Du och många andra i tråden är betydligt mer pålästa och kunniga inom filosofi än vad jag är. Jag är lite som filosofins Inspector Clouseau 🙂
Citera
2024-04-27, 18:51
  #6287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja ibland så hettar det till, men det är en väldigt intressant tråd som väcker känslor. Många bra inlägg som skrivits här under åren. Du och många andra i tråden är betydligt mer pålästa och kunniga inom filosofi än vad jag är. Jag är lite som filosofins Inspector Clouseau 🙂

Ja man skall inte förringa dom simpla flashback-filosoferna. haha Ja jag vet inte, jag har enorma luckor. Men det är kul att det finns en hel del som du säger som har ingående kunskap. Du är ju medlaren och komikern i gänget som bidrar med fina formuleringar. Du borde skriva litterärt tycker jag om du inte redan gör. Det blir lätt att man positionerar sig och det blir svart vitt. Man kan ju egentligen förstå och tycka allas perspektiv har något vettigt i sig även om man tycker ett visst är mer giltigt.
Citera
2024-04-27, 19:17
  #6288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja man skall inte förringa dom simpla flashback-filosoferna. haha Ja jag vet inte, jag har enorma luckor. Men det är kul att det finns en hel del som du säger som har ingående kunskap. Du är ju medlaren och komikern i gänget som bidrar med fina formuleringar. Du borde skriva litterärt tycker jag om du inte redan gör. Det blir lätt att man positionerar sig och det blir svart vitt. Man kan ju egentligen förstå och tycka allas perspektiv har något vettigt i sig även om man tycker ett visst är mer giltigt.

Tack det var snälla ord chefen! Haha ja det behövs nog lite komedi till filosoferna för att det ska flyta på i ett bra tempo. Släng dig i brunnen med Arthur Schopenhauer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback