Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-09, 13:08
  #6397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimmisann
"Dessa ord" tror faktiskt drygt 1,3 miljarder katoliker på planeten.

Ja det är nog så, och det gör mig så oerhört ledsen. Men jag hoppas att du har ett trivsamt och fint liv detta till trots
Citera
2024-05-09, 13:13
  #6398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Hade det inte varit för att den mesta evidensen pekar i den riktningen så hade jag inte trott på det. Hur knasigt låter det inte liksom att nervceller skapar upplevelser. haha

Ja man kan ju aldrig vara helt säker 🙂 Men på något sätt så skapar hjärnan känslorna och resten av upplevelsen annars krävs det en övernaturlig förklaring.
Citera
2024-05-09, 13:15
  #6399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Intressant är hur så gott som allt i vår mänskliga mentala värld är vanföreställningar och illusioner, som vi sedan förbannar naturen för att den inte tar hänsyn till och är likgiltig inför. I naturen finns ju bara överlevnad och reproduktion som agenda som en helt blind process. Varför skulle den bry sig om att du inte fick ditt drömliv? Att ditt liv blev ett helvete på grund av sjukdomar? Att dina anhöriga dog? Kärleken är bara din vanföreställning. Eller du själv måste dö plötsligt. Att inte din påhittade Gud svarar dig. Att tycka att allt är orättvist, är ju vår felaktiga projektion. Naturen är bara vad den är. Det är solklart att den mänskliga hjärnan spårat ur, vi är inte längre anpassade för det här simpla ödet. Vi kommer fortsätta vara olyckliga och otillfredsställda tills vi kollektivt inser att det vi söker kan inte världen tillhandahålla någonsin. Dags att lägga ner det hela.

Haha ja precis dom övernaturliga vanföreställningarna är nog bara en överlevnadsstrategi för vår art.
Citera
2024-05-09, 13:25
  #6400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha ja precis dom övernaturliga vanföreställningarna är nog bara en överlevnadsstrategi för vår art.

Som vi lurat oss själva. haha

"In a universe of electrons and selfish genes, blind physical forces and genetic replication, some people are going to get hurt, other people are going to get lucky, and you won't find any rhyme or reason in it, nor any justice. The universe that we observe has precisely the properties we should expect if there is, at bottom, no design, no purpose, no evil, no good, nothing but pitiless indifference." - Dawkins
Citera
2024-05-09, 14:00
  #6401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Som vi lurat oss själva. haha

"In a universe of electrons and selfish genes, blind physical forces and genetic replication, some people are going to get hurt, other people are going to get lucky, and you won't find any rhyme or reason in it, nor any justice. The universe that we observe has precisely the properties we should expect if there is, at bottom, no design, no purpose, no evil, no good, nothing but pitiless indifference." - Dawkins

Haha klockrent av Dawkins ju. Det där har han säkert kommit på efter några stänkare.

Ja om man tittar på helhetsbilden så verkar livet bara vara ett onödigt behov. Livet och droger är väldigt lika. Ingen människa har något behov av någon drog innan man har testat drogen. Sen blir man beroende och vill upprepa beteendet. Precis samma med livet, så länge man är hög på livet så trivs man även om det bara leder till döden. Men det är inget som behövs egentligen. Man klarar sig alldeles utmärkt utan droger och livet. Båda är beroendeframkallande dock 😂
Citera
2024-05-09, 14:10
  #6402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha klockrent av Dawkins ju. Det där har han säkert kommit på efter några stänkare.

Ja om man tittar på helhetsbilden så verkar livet bara vara ett onödigt behov. Livet och droger är väldigt lika. Ingen människa har något behov av någon drog innan man har testat drogen. Sen blir man beroende och vill upprepa beteendet. Precis samma med livet, så länge man är hög på livet så trivs man även om det bara leder till döden. Men det är inget som behövs egentligen. Man klarar sig alldeles utmärkt utan droger och livet. Båda är beroendeframkallande dock 😂

Helt riktigt. "Provsmakar livets heroin" som Håkan Hellström sjunger. Är inget fan av honom men låten Valborg är vacker, och ett par till.

Ja men visst, allt sker blint och ogenomtänkt. Avgiftningen blir ett helvete så småningom. Helt onödigt som du säger, att skapa ett behov där inget från början finns.
Citera
2024-05-09, 14:28
  #6403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Helt riktigt. "Provsmakar livets heroin" som Håkan Hellström sjunger. Är inget fan av honom men låten Valborg är vacker, och ett par till.

Ja men visst, allt sker blint och ogenomtänkt. Avgiftningen blir ett helvete så småningom. Helt onödigt som du säger, att skapa ett behov där inget från början finns.

Ja det är en go låt av Hellström. Och ett bra budskap ja. Dopaminet och belöningseffekten 🙂

Yes avgiftningen från livet blir nog en horror show 😅 Det är ju fan att man alltid ska låta sig luras av genernas propaganda.
Citera
2024-05-09, 14:49
  #6404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det är en go låt av Hellström. Och ett bra budskap ja. Dopaminet och belöningseffekten 🙂

Yes avgiftningen från livet blir nog en horror show 😅 Det är ju fan att man alltid ska låta sig luras av genernas propaganda.

Ja, det är där som vi antinatalister säger: "Försök inte lura mig gosse, ja' inga konster tål." Hit men inte längre. Dom lyckas bara halvt med oss i och med att vi fortsätter leva. I alla fall dom flesta av oss.
Citera
2024-05-09, 15:19
  #6405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThreeHeart7.5
Blev nedsövd för första gången för ett tag sedan och den händelsen stack ut jämfört med andra sorters drog/alkohol infuserad sömn.

Är det så döden är total tomhet?

För tusentals år sedan verkar man varit mer fokuserad på efterlivet med tanke på hur de egyptiska härskarna blev begravda med småflickor i fullt utrustade hem för att ha med sig i efterlivet.

Märkligt på ett sätt att vi fortfarande inte vet om det är skitsnack eller om det faktiskt finns något efterliv.

Det mesta pekar nog tyvärr på att det är ett falskt hopp, önsketänkande som gynnat vår överlevnad som art. Mer och mer tycks indikera att vi enbart är våra hjärnor. Man har ju forskat en hel del i Nära-döden-upplevelser det senaste men inte funnit några bevis för att det är något mer än drömmar/hallucinationer. Dom allra flesta, 80-90% upplever inget alls vid klinisk död.
Citera
2024-05-09, 15:55
  #6406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja man kan ju aldrig vara helt säker 🙂 Men på något sätt så skapar hjärnan känslorna och resten av upplevelsen annars krävs det en övernaturlig förklaring.

Ja eller en icke-materialistisk i alla fall. En tanke som jag tidigare hade var att det är något vi inte ser, för att vår syn inte kan detektera det, som skulle kunna bringa klarhet. Att man då kunde upptäcka alla leden. Men jag är trots allt tveksam till det, det blir liksom bara att flytta problemet ett steg, jag har svårt att ens i fantasin kunna tänka mig vad det skulle kunna handla om som hade hjälpt till att överbrygga gapet mellan neuroner å ena sidan och qualia å den andra. Det verkar som att hur man än vrider och vänder på det så kommer the hard problem alltid bestå. Hopplöst. En del filosofer har ju försökt på olika vis trolla bort det, men jag tycker ingen lyckats med det, och det tycker nog inte heller dom flesta materialistiska filosoferna som jag uppfattar det. Sam Harris är ju en av dom som tror hjärnan skapar medvetandet, men att the hard problem är ett riktigt problem, som vi sannolikt aldrig kommer lösa, exempelvis.
Citera
2024-05-09, 16:16
  #6407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja, det är där som vi antinatalister säger: "Försök inte lura mig gosse, ja' inga konster tål." Hit men inte längre. Dom lyckas bara halvt med oss i och med att vi fortsätter leva. I alla fall dom flesta av oss.

Ja haha generna är nog inte så förtjusta i antinatalister. Dom är dåliga affärer för generna.
Citera
2024-05-09, 16:22
  #6408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja eller en icke-materialistisk i alla fall. En tanke som jag tidigare hade var att det är något vi inte ser, för att vår syn inte kan detektera det, som skulle kunna bringa klarhet. Att man då kunde upptäcka alla leden. Men jag är trots allt tveksam till det, det blir liksom bara att flytta problemet ett steg, jag har svårt att ens i fantasin kunna tänka mig vad det skulle kunna handla om som hade hjälpt till att överbrygga gapet mellan neuroner å ena sidan och qualia å den andra. Det verkar som att hur man än vrider och vänder på det så kommer the hard problem alltid bestå. Hopplöst. En del filosofer har ju försökt på olika vis trolla bort det, men jag tycker ingen lyckats med det, och det tycker nog inte heller dom flesta materialistiska filosoferna som jag uppfattar det. Sam Harris är ju en av dom som tror hjärnan skapar medvetandet, men att the hard problem är ett riktigt problem, som vi sannolikt aldrig kommer lösa, exempelvis.

Ja sant. Upplevelse verkar vara en oerhört komplicerad neurologisk process. Jag tycker det mest intressanta med medvetandet är att det är så totalt beroende av känslorna. Utan känslor så blir ju resten av medvetandet helt ointressant för oss. Och känslorna produceras ju av hjärnan.

Egentligen så är det ju inte något problem att livet är meningslöst utan det är ju först när människor och djur får lida som problemet uppstår. Förr i tiden så kunde man ju trösta dom lidande med att det ingår i en religiös plan och ni kommer få belöning efter döden i nästa liv. Idag så fungerar det ju inte längre när man förstår att religion är påhittad av människan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback