Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Detta fall finns beskrivet i en av Bernhardssons böcker samt ev. även i någon av alla dessa NK. Dock är detta material hämtat från ett helt annat håll.
Lördagen den 16 januari 1960 hittades 74-åriga änkefrun Frida Viktoria Johansson mördad i sin lägenhet i fastigheten Birger Jarlsgatan 104 i Stockholm.
Hon hade synnerligen svåra skador, med bl.a. ett stort antal stickspår efter okända vapen på överkroppen och blåmärken på halsen, i ansiktet och på händerna.
Med största sannolikhet begicks mordet under fredagskvällen den 15 januari.
Något mordvapen påträffades aldrig. Ej heller några fingeravtryck eller andra avtryck av användbart slag. Mordkommissionen sökte efter en okänd manlig gäst som de dock aldrig kunde lägga vantarna på.
På fredagen den 15 januari var Frida Johansson på banken och tog ut hela 5000 kr från sitt konto. Denna summa förblev försvunnen. Hon var vanligtvis mycket försiktig med pengar och hade aldrig mera hemma än det hon behövde för sina rutinmässiga och nödvändiga uppgifter. Fru Johansson bedrev ej heller någon privat lånerörelse.
På banken var det bl.a. ett vittne som hade iaktagit henne. Det verkade då som hon stod och väntade på någon.
Är det någon annan som har läst om detta fall? Ev. med ytterligare information kanske?
Läste nyss i Bernhardssons bok om detaljerna i fallet. De där 5000 i tusenlappar hon tog ut från sitt konto ett par dagar innan hon mördades verkar ju helt otroligt. Det var i stort sett allt hon hade på kontot! Bara några hundralappar blev kvar. Hon hade visserligen lånat ut en likadan summa 8 år tidigare men den personen hördes och hade betalat tillbaka sitt lån utan anmärkning.
Det måste ha varit någon som skaffat sig en mycket nära relation till henne, annars förstår jag inte varför hon gör det här uttaget. Det måste vara någon som hon vill hjälpa. Kanske som det står i artikeln, mot revers eller skuldbrev.
Som jag ser det kan det ha varit en solochvårare eller någon närstående som kommit i knipa och bett om ett diskret lån. Det är en smal yta dessa eventuella gärningsmän rör sig på.
Lövgren som jag funderade över tidigare kan vi nog helt utesluta. Han bör ha varit för ung och hans signalement stämmer inte med teckningarna (om det nu är GM som beskrivs där). Det här är en mer förslagen brottsling vi har att göra med.