Jag är 24 år gammal och har tre år kvar på läkarprogrammet i Uppsala, men drömmer om residency i OB/GYN i USA efteråt. Det här är min plan:
Idén att dra mig till USA kom nog redan innan jag började läkarprogrammet, vilket nog var fördelaktigt då det är bra att börja tidigt. Varje kurs har man i princip läst både för universitetets skull och för USMLE-provet inför USA. Man har alltid valt engelska böcker när det funnits sådana alternativ, samt lagt extra vikt på läkemedlens generiska namn om inte till och med vanliga handelsnamn i staterna. Jag har spenderat varje sommarlov med att läsa så mycket jag kunnat, samt gjort provsimuleringar (i USMLE World).
Jag siktar på att göra USMLE Step 1 nästa sommar, då jag tror det blir ganska lagom, då man har 2 år kvar innan läkarexamen precis som amerikanska studenter. Samtidigt har man egentligen ändå läst mer ren medicin än de flesta av dem vid de laget, då de bara har gått fyra terminer medical school medan jag har läst 7 här. Visserligen har de i regel dessutom läst 4 år på college innan. Jag har läst lite extra kurser i basal fysiologi och biokemi som kompensation, men i slutänden är det ju det rent medicinska som räknas, så jag tror inte att mina uteblivna collegeår kommer hindra mig i någon större grad nu. Hittills har jag fått mitt nuvarande USMLE-resultat estimerat till över 230, vilket är väl över medel bland US seniors som söker OB/GYN, enligt en mycket användbar statistik på
http://www.aamc.org/programs/cim/chartingoutcomes.pdf. Å andra sidan ger det bara en bit över 50% "Probability of Matching" i OB/GYN om jag är en typisk "Independent Applicant", men jag skulle gissa att Svenska läkarstudenter i regel har relativt gott anseende.
Visserligen är USMLE Step 1 fortfarande det enda som är numeriskt jämförbart mellan alla i The Match så är det förstås mycket mer som väger in. Man kan se i samma statistik att det skiljer sig avsevärt mellan antagna och inte antagna även gällande "Mean Number of Research Experiences", "Mean Number of Abstracts, Presentations, and Publications". Själv hoppas jag kunna starta en liten klinisk studie den här sommaren, vilket ska räknas som det schemalagda projektarbetet jag egentligen har termin 10 och 11, men jag hoppas hinna med ytterligare någon form av studie innan examen.
Å andra sidan ser man ingen stor skillnad mellan antagna och inte antagna gällande "Mean Number of Work Experiences", men som stray_dog tidigare påpekat är det nog ändå en fördel att skaffa sig arbetslivserfarenhet på plats i USA, för kontakter och Letters of Recommendation om inget annat. Kanske är det som ingår i "Mean Number of Volunteer Experiences", om man kommer dit och auskulterar, vilket tydligen gör statistisk skillnad i alla fall. Dessutom drar säkert det upp ens poäng på uppföljande USMLE prov, även om det verkar ligga mindre vikt vid absoluta poäng vid dessa jämfört med Step 1. I alla fall vore ett pröva-på i USA något jag nog skulle göra till exempel på något sommarlov framöver, eller om jag får ett halvår mellan examen och The Match, om man inte lägger tiden till att forska här. Å andra sidan ser jag ingen stor mening med att sommarjobba som till exempel undersköterska i nuläget - så länge besparingarna räcker så tror jag att man vinner i längden på att vänta lite med praktiken tills man kan göra saker som verkligen spelar roll för framtida möjligheter.
Varför jag sedan vill till USA, det är nog främst för pengarna, men jag ser det som att kunna vara till större nytta i världen, för om man får chansen att kunna donera så att man får mångfaldigt fler människor att kunna arbeta ute i världen för Rädda Barnen, Amnesty eller vilken annan välgörenhetsorganisation som helst, då ser jag det som en plikt att göra så. Det är mitt motto: "Earn like a Yankee. Give like a Swede". Jag får dock passa mig så att jag inte blir ännu en jet-set djävul som konsumerar hela vinsten själv.
För övrigt kommer jag gifta mig om några veckor. Det är inget som hade med mina USA-planer att göra, men vid närmare eftertanke kan det nog vara en god detalj att nämna, i alla fall i OB/GYN. Har man fallit för någon som kan stå ut med ens begränsade tid till nöje, samt att flytta med över Atlanten, ja, då var det i alla fall självklart för mig.
Vore även tacksam för all feedback och alla kommentarer på min plan.
Tack dessutom till stray_dog (och även andra) för all information på denna tråd!