Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmerikanskDoktor
Passar på att bumpa tråden.

Deadline för ansökan till Match 2021 börjar närma sig. Några fler som är på gång att förbereda sin ansökan för residency? Ni får gärna PM:a mig så kan vi diskutera vidare.
Vilken pathway för ECFMG certifikation gäller direkt efter examen? Kan man söka pathway 1 utan att göra AT? Eftersom man jobbar utan tillsyn även som underläkare/AT-läkare borde man vara behörig att söka den även utan läkarlegitimation?

"Pathway 1 is for applicants who currently hold or have recently held a license/registration to practice medicine without supervision."

Annars är det bara Pathway 6 kvar att söka, och den verkar onödigt jobbigt. Hur gjorde ni andra?

https://www.ecfmg.org/certification-...ways_2022_annc
Citera
2022-10-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Jag har inte stenkoll på andra länder men från vad jag hört så är det överlag bäst betalt i USA. Jag träffar även en del kanadensiska läkare som påstår att de kunnat tjäna lika mycket i Kanada men i så fall undrar jag varför det finns så många kanadensiska läkare i USA. Men det kanske kan vara värt att undersöka. De hävdar bland annat att de knappt behöver betala någon skatt som läkare i Kanada. Men jag har inte riktigt undersökt det där.

Mellanöstern betalar ok men inte lika bra som här. I flera länder där är det iofs ingen inkomstskatt. De har även en del bra sjukhus, en del amerikanska system öppnar till exempel sjukhus där som Cleveland Clinic enligt vad jag hört.

Australien, Nya Zealand kan nog vara schyst också men det betalar inte lika bra som här. Men säkert bra väder och inte så stressigt. Jag vet två läkare från USA som flyttade till Nya Zealand faktiskt och de kunde tydligen rätt enkelt börja jobba där. De gick ner betydligt i lön dock. Men tydligen bra livskvalitet.

Singapore talas det om ibland också. De talar engelska där. Sedan finns väl alltid Norge.

Jag kanske var för negativ om USA ovan. Det är fortfarande bra här och jag skulle inte byta det mot något annat land. Och som sagt så har jag oroat mig över NPs i 14 år nu och det har ännu inte blivit något problem. CRNAs har funnits ännu längre inom anestesi och ändå går det ingen nöd på anestesiologer. Det är många krafter som vill behålla status quo inom sjukvården här och förändringar tar längre än man tror.

Men som svar ovan. Om man vill vara riktigt safe så kan man satsa på typ interventionell kardiologi. Alrdig att någon kommer låta en midlevel göra PCI. Så ta kontakt med någon forskargrupp inom kardiologi redan nu och få ut någon poster eller nåt och satsa på kardiologi från början.

Ett annat alternativ som kanske inte är lika sexigt vore kanske endokrinologi. Då finns alltid alternativet att öppna egen weight loss clinic, köra lite anti-aging, testosteron, life style medicine och botox osv om skiten verkligen skulle träffa fläkten.

Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradSvenne
Hm tänkte bara fråga om hur viktigt det är att få klinisk erfarenhet i USA? Kommer börja i KI och då ha jag möjligheten för ett utbyte i 8 veckor i Albert Einstein college of medicine. Tror du att det räcker? Som sagt det är specifikt kirurgi och dylikt jag vill jobba med. Jag har också tänkt kring anestesiologi men pga att CRNAs fortsätter att få mer självständighet så tvivlar jag på att anest är särskilt hållbart.

Min erfarenhet är att NP och PA inte är konkurrenter till läkare i USA utan avlastar en del. Sedan vet alla att de inte alls kan erbjuda samma typ av diagnostik och felsökning som en läkare kan, men de passar bra till vaccinationer, screening osv. Trots detta finns det en stor brist på sjukvårdspersonal i USA, inklusive läkare. Det är en stor population med många "socioekonomiskt utsatta"/rurala områden som knappt har läkare.
MVH svensk som gör sin residency i USA
Citera
2022-11-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av formerhasbeen
Min erfarenhet är att NP och PA inte är konkurrenter till läkare i USA utan avlastar en del. Sedan vet alla att de inte alls kan erbjuda samma typ av diagnostik och felsökning som en läkare kan, men de passar bra till vaccinationer, screening osv. Trots detta finns det en stor brist på sjukvårdspersonal i USA, inklusive läkare. Det är en stor population med många "socioekonomiskt utsatta"/rurala områden som knappt har läkare.
MVH svensk som gör sin residency i USA

Tack för svaret!

Jag undrar att fråga dig, kommer det bli möjligt att göra residency i USA efter 2024? IOM att Sverige inte är med i wfmes accreditation list? https://wfme.org/download/list-agenc...3E%3C%2Fdiv%3E
Citera
2022-11-01, 19:27
Medlem
Ingen aning, är det en ny regel som framkommit? Tror inte att det skulle vara något som är hållbart (att Sverige inte är med på den listan dvs). Efter att ha både praktiserat i Sverige och USA så kan jag säga att Sverige har jäkligt stabil kvalitet på sin sjukvård och kunskapsnivå på de flesta ST läkare. Karolinska är ett namn som många blir imponerade på. I USA saknas klinisk kontext oftast eftersom de har så mycket data redan när patienten kommit in till sjukhuset efter att ha varit på akuten (pan-CT scan på nästan alla). Visst saknas det objektiva sätt att mäta läkare på i Sverige och det är surt men de flesta (framförallt Sverige utbildade läkare) håller en bra nivå och strävar oftast mot att bli bättre kliniker genom att publicera och hålla sig uppdaterade.
Citera
2022-11-14, 14:57
Medlem
Vad säger ni gänget. Är det värt att söka sig till USA efter examen. Är intresserad av norge, schweiz, australien bl.a. men nyfiken på vad ni andra hört och tror.
Citera
2022-11-20, 22:15
Medlem
Det beror på vad dina mål med livet är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här