Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-14, 23:41
Medlem
Kul att det finns några ambitiösa svenskar trots allt... Tack stray_dog för en intressant tråd.
Till de gymnasieungdomar som läser tråden och drömmer om att bli läkare i USA: kör hårt! det är en lång väg att gå -- minst 5 år -- men det är verkligen inte omöjligt.

"Hindren är det man ser när man släpper blicken från målet", som någon vis person sa.

Önskar er mycket framgång!

//Handels
Citera
2010-07-15, 00:08
Medlem
Bohlingers avatar
Jag kan inte annat än hålla med postaren ovan. Hatten av för er som följer era drömar och inte tvekar att ge 100% för att nå erat mål! Stray_dog och folk som honom är förebilder, oavsett om man vill bli läkare eller något helt annat.

Keep it up!
Citera
2010-07-27, 11:31
Medlem
Kort fråga: Är Karolinska Institutet enda vägen att ta ifall man vill ha chans på utbyte och jobb i USA senare?
Citera
2010-07-27, 16:26
Medlem
Qwerty88s avatar
Om jag har förstått det hela rätt så är det den lättaste men inte den enda vägen till ett utbyte och en karriär i USA. Tror inte att något annat universitet kommer i närheten när det kommer antalet utbytesplatser. Här kommer en länk där det står lite om kis utbytesprogram.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=28388&l=sv

Men även fast det kanske blir lite krångligare borde det väl ändå vara fullt möjligt att studera utomlands även fast studenten kommer från ett annat universitet? Jag har ingen erfarenhet av att studera utomlands men det är väl det jag har fått fram av att ha läst trådar som denna... Någon hygglig individ kanske kan räta ut några eventuella frågetecken
Citera
2010-10-31, 17:51
Medlem
Okej, så det är KI som gäller. Men när kan man som svenskutbildad dra till USA, efter AT eller?
Citera
2010-10-31, 19:43
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vernonardo
Okej, så det är KI som gäller. Men när kan man som svenskutbildad dra till USA, efter AT eller?

KI har oförtjänt högt rykte i USA. De andra universiteten går bra också. En stor fördel är dock att Karolinska har mängder av utbyten med skolor i USA. Vill du ha ett kommer du få ett. Kanske inte i New York men definitivt i Ohio, Minnesota eller liknande.
Du behöver inte göra AT utan kan börja direkt efter grundutbildning.
Citera
2010-10-31, 21:17
Medlem
Toalettdykarens avatar
Sahlgrenska har rätt spännande möjligheter med faktiskt, bland annat ett utbyte med John Hopkins..
Citera
2010-11-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
KI har oförtjänt högt rykte i USA. De andra universiteten går bra också. En stor fördel är dock att Karolinska har mängder av utbyten med skolor i USA. Vill du ha ett kommer du få ett. Kanske inte i New York men definitivt i Ohio, Minnesota eller liknande.
Du behöver inte göra AT utan kan börja direkt efter grundutbildning.

Är det bara att skriva USMLE? Behövs komplettering?
Citera
2010-11-01, 15:10
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vernonardo
Är det bara att skriva USMLE? Behövs komplettering?

Du gör tre olika prov men jag tror att det är precis samma som amerikanska läkare gör.
Citera
2011-03-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettdykaren
Sahlgrenska har rätt spännande möjligheter med faktiskt, bland annat ett utbyte med John Hopkins..

Samt Columbia. Alla som gör ett utbyte verkar göra det under ~2 månader i slutet av utbildningen. Är det omöjligt att vara borta längre och under tidigare skeden? Och räcker denna korta tid för att få rekommendationsbrev av läkare på sjukhuset där man gör sin praktik?
Citera
2011-03-15, 23:49
Medlem
Awa92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Samt Columbia. Alla som gör ett utbyte verkar göra det under ~2 månader i slutet av utbildningen. Är det omöjligt att vara borta längre och under tidigare skeden? Och räcker denna korta tid för att få rekommendationsbrev av läkare på sjukhuset där man gör sin praktik?

Bump!

Nyfiken på svar till detta.
Citera
2011-04-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose

Kör en bump jag också... Ingen som har ett svar på frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in