2010-10-14, 16:28
Medlem
treeflows avatar
Det bästa "momentet" under sommaren 2009 var när jag och tre polare sov i våran gillestuga (skulle fylla 17 den hösten) och runt 1 på natten gick vi ut, och knallade till en närliggande åker där vi bara ställde oss i mitten, och tittade på stjärnfallen. Den kvällen glömmer jag aldrig. Stjärnfall är så jävla vackert.
Citera
2010-10-14, 18:15
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
det verkar som att det bara är jag som har haft otrolig tur med vädret. på två dygn hade vi i växjö dåligt väder, men det var öppet som i en cirkel runt staden mellan 23 och 04 båda nätterna (torsdag resp. fredag morgon).

jag har skrivit ner lite, och jag observerade minst 200 stjärnfall på fyra aktiva timmar på rygg. det är mer än vad de flesta ville förutspå, om jag läser runt lite.
dessutom är siffran egentligen för låg, då vissa av ljuslinjerna uppträdde i kluster (när objektet gick sönder, förmodar jag).

meteorer i sverige är inte så speciellt, egentligen. oddsen för att se enorma ljus-spel är ganska små, och det blir faktiskt inte så värst speciellt. det är därför man får krydda till det lite med sällskap, bra musik, levande ljus och bra rödtjut.

för er med kikare bör vi även kunna observera uranus bredvid jupiter, vilket även det borde vara intressant. gäller det hela veckan, förresten?

är årets spektakel över än?
Ovanstående är under Perseidernas inverkan. Det är alltså ganska normalt.
Citera
2010-10-14, 22:32
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Har sett mängder, särskilt imponerande att gå ut i augusti, när jorden passerar genom Perseiderna. Då kan man se flera stycken på några minuter om man har tur. Det mest imponerande jag såg vid ett sådant tillfälle svepte över hela himlavalvet på några sekunder och försvann över horisonten!
Citera
2010-12-13, 19:41
Medlem
spleendids avatar
Vad tusan. Jag går ut på balkongen enda gången under kvällen för att hämta lite luft och är säker på att jag får se ett stjärnfall. Det verkar inte vara helt omöjligt att döma av tråden här, men döm om min förvåning. Fan vad coolt. Någon mer som såg det ikväll?

Geminiderna, tydligen, att döma av Aftonbladet. Hur länge kan man se stjärnan falla? Min kom och gick på en sekund. Kan de komma flera gånger?
Citera
2010-12-13, 23:37
Medlem
Propagandadas avatar
Edit: Felpost.
Senast redigerad av Propagandada 2010-12-13 kl. 23:41.
Citera
2010-12-14, 00:49
Medlem
Såg 6-7 st under 15 min i centrala Lund nyss. Och då "täckte" jag max en tredjedel av himlen. Så alla som läser, passa på!
Citera
2010-12-14, 01:23
Medlem
bjornebarns avatar
Bara moln här i Linkeboda, ser ingenting

Är det bara små prickar som det man ser i augusti, eller kan man se större saker?
Citera
2010-12-14, 12:46
Bannlyst
stjärnfall har jag inte sett, men meteorfall har jag sett.
Citera
2010-12-15, 01:24
Medlem
Serines avatar
Det tar ungefär 500 billioner år för oss att se hur en stjärna faller/exploderar/dör. Närmaste stjärnan är solen, resten ligger ett par ljus år från oss. Det tar ett tag innan man ser något från rymden och nj jag har inte sett stjärnfall bara meteoregn
Citera
2010-12-15, 02:08
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
stjärnfall har jag inte sett, men meteorfall har jag sett.

Suck -_- leker du smart eller? Vilken tuffing

Ordet "stjärna" kommer från ordet "aster", med stammen "ster" som är besläktad med ordet "strö". Betydelsen är ungefär "de på himlavalvet utströdda". Meteorer är fallande utströdda punkter på himlavalvet, alltså är ordet "stjärnfall" inte felaktigt
Citera
2010-12-15, 10:21
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serine
Det tar ungefär 500 billioner år för oss att se hur en stjärna faller/exploderar/dör. Närmaste stjärnan är solen, resten ligger ett par ljus år från oss. Det tar ett tag innan man ser något från rymden och nj jag har inte sett stjärnfall bara meteoregn

500 biljoner år = 500 miljoner miljoner år...
Stjärnor lever betydligt kortare än så. Solen kommer att leva i totalt runt 10 miljarder år, mer massiva stjärnor lever betydligt kortare.

Men de här inläggen om att stjärnfall = fallande/döende stjärnor är i gränslandet mellan trams och OT. Att stjärnfall betyder fallande meteoriter är allmänt vedertaget.
Citera
2010-12-15, 12:40
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serine
Ja smartass, som sagt, stjärnfall är inte en stjärna som faller 500....biljoner......ljusår bort Varför sitter du och hittar på? Ett stjärnfall är såklart skit som kommer in från rymden och brinner upp i atmosfären. Om det skulle vara en stjärna som "föll" under en sekund så måste den ju röra sig jävligt fort där ute, 500 biljoner ljusår bort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in