• 1
  • 2
2013-06-22, 23:38
Medlem
Jag håller på att byta arbete här och när jag har bytt arbete så skall jag börja pendla en 5-15 mil om dagen (lite beroende på var jag börjar arbeta). Eftersom min bruksbil är av äldre modell (90-tal), då jag inte kör speciellt mycket idag, så känns det kanske aktuellt att byta. Då finns två alternativ.

Det första alternativet är att köpa en begagnad bil av årsmodell 2008 eller nyare (känns onödigt att gå längre tillbaka). Frågan är hur långt bilen skall ha rullat? Jag vill ha en Volvo, till exempel S80/S60/S40/V50. Har för mig kamremsbytet ligger vid 12 000 på en sådan? Skall man då sikta på någon som passerat det? En bil som gått kort kan ju vara riktigt igensotad om det vill sig illa. Tänkte betala max 200 000 för en begagnad bil (annars kan jag ju likväl köpa en ny).

Det andra alternativet är att beställa en ny Volvo, då förslagsvis nya V40, S60 eller V60. Kostnaden där bör ligga på 260-300 000 kronor (jag har ganska stor rabatt hos Volvo via kontakter).

Kraven jag har på bilen är automatlåda, läderklädsel (avskyr dessa moderna tyger i våtdräktsmaterial, vad är det för fel på plysch?), gärna backsensor, ej röd, bra stereo och elställbar förarstol. Gärna också bränslevärmare. Det gör att Volvos största paket är det som är aktuellt, det begränsar tyvärr begbilsmarknaden något.

Värdeminskningen är i sig ganska ointressant, jag köper bilen med inställningen att varenda öre är förlorat. Bilen tänkte jag ha i minst 10 år, så den är värdelös när den eventuellt säljs ändå.

Så är frågan då om man skall ha bensin eller diesel? Jag kommer köra minst 1 500 mil och kanske max 4 000 per år beroende på. Att köpa en T6 eller V8 är ju ganska uteslutet, det lär väl kosta multum att driva en sådan (2-3 liter milen?). Min nuvarande bil drar runt litern (0,9 oftast) och en dröm hade ju varit att kunna sänka bränsleförbrukningen lite (0,7 kanske) utan att behöva sega sig framåt med 80 hästar.

Upplys mig gärna. Anledningen till att jag håller fast vid Volvo är dels eftersom jag gillar komforten i dessa bilar (har provkört flertalet nya och älskar stolarna), dessutom har jag rabatt på nyinköp och dessutom service och reparationer. Så någon BMW eller Audi är inte aktuellt.
Citera
2013-06-23, 00:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tycker det låter som du ska satsa på en ny volvotraktor med dieselmotor. Varför?

1) Du skriver redan att andra märken inte är intressanta.
2) Värdeminskningen är ointressant.
3) Förbrukningen tycks vara viktig.
4) Du kör förhållandevis långt.

Personligen anser jag att det finns massor av andra märken som gör roligare bilar. Värdeminskningen kan jag tyvärr inte bortse från. Förbrukningen är mindre viktig, eftersom jag bara kör cirka 1000 mil om året. Dieselmotorer tycker jag är tråkiga till karaktären, dessutom knackar de som gamla lastbilar/traktorer.. Känns inte riktigt värdigt kort och gott.
Citera
2013-06-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker det låter som du ska satsa på en ny volvotraktor med dieselmotor. Varför?

1) Du skriver redan att andra märken inte är intressanta.
2) Värdeminskningen är ointressant.
3) Förbrukningen tycks vara viktig.
4) Du kör förhållandevis långt.

Personligen anser jag att det finns massor av andra märken som gör roligare bilar. Värdeminskningen kan jag tyvärr inte bortse från. Förbrukningen är mindre viktig, eftersom jag bara kör cirka 1000 mil om året. Dieselmotorer tycker jag är tråkiga till karaktären, dessutom knackar de som gamla lastbilar/traktorer.. Känns inte riktigt värdigt kort och gott.
Jag vill inte ha en rolig bil, jag vill ha en bil som jag personligen anser bekväm. Av alla bilar jag provkört (inklusive Audi, BMW och alla andra "roliga" märken) så har jag bara hittat två bilmärken som kan göra ordentliga stolar för mina behov. Det är Volvo och Mercedes. Och Mercedesen är ungefär dubbelt så dyr att äga i mitt fall.

Jag vet inte om du provkört moderna dieslar, men Volvo, Audi, BMW, Mercedes och många fler gör riktigt bra dieselmotorer numera som inte alls knackar så förfärligt.
Citera
2013-06-23, 00:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Jag vill inte ha en rolig bil, jag vill ha en bil som jag personligen anser bekväm. Av alla bilar jag provkört (inklusive Audi, BMW och alla andra "roliga" märken) så har jag bara hittat två bilmärken som kan göra ordentliga stolar för mina behov. Det är Volvo och Mercedes. Och Mercedesen är ungefär dubbelt så dyr att äga i mitt fall.

Jag vet inte om du provkört moderna dieslar, men Volvo, Audi, BMW, Mercedes och många fler gör riktigt bra dieselmotorer numera som inte alls knackar så förfärligt.

Personligen tycker jag att Vectorstolarna i SAAB tillhör bilvärldens absolut skönaste säten, men de tillverkas ju inte längre tyvärr.

Visst har jag provkört "moderna" dieslar. Både från Volvo, Audi och BMW. Tyvärr ingen Mercedes. Visst bjuder de på hyggligt vrid på låga varv, men det gör även bensinturbobilarna, PLUS extra skjuts på toppvarv till skillnad från en diesel som snubblar på öronen. Trevligast är förstås en bensinsexa eller en åtta, men då börjar det kosta pengar i inköp. Lite märkligt tycker jag ändå att det är att köpare av "exklusiva" bilar för kanske 300, 400, 500 tusen är SÅ intresserade av vad bilen dricker. Den i särklass största kostnaden är ju ändå värdeminskningen. Varför vill man då åka runt i en bil som låter som en lastbil?

Jag tycker fortfarande att det knackar väldigt karaktäriskt dieselknackande från dessa märkens diselmaskiner. Det som är nytt är väl att man lyckats skruva upp bottenvridet ordentligt.
Citera
2013-06-23, 00:43
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag att Vectorstolarna i SAAB tillhör bilvärldens absolut skönaste säten, men de tillverkas ju inte längre tyvärr.

Visst har jag provkört "moderna" dieslar. Både från Volvo, Audi och BMW. Tyvärr ingen Mercedes. Visst bjuder de på hyggligt vrid på låga varv, men det gör även bensinturbobilarna, PLUS extra skjuts på toppvarv till skillnad från en diesel som snubblar på öronen. Trevligast är förstås en bensinsexa eller en åtta, men då börjar det kosta pengar i inköp. Lite märkligt tycker jag ändå att det är att köpare av "exklusiva" bilar för kanske 300, 400, 500 tusen är SÅ intresserade av vad bilen dricker. Den i särklass största kostnaden är ju ändå värdeminskningen. Varför vill man då åka runt i en bil som låter som en lastbil?

Jag tycker fortfarande att det knackar väldigt karaktäriskt dieselknackande från dessa märkens diselmaskiner. Det som är nytt är väl att man lyckats skruva upp bottenvridet ordentligt.
Hmm... Saab har jag inte provkört något nyare av, enbart en lånad 900. Däremot finns andra lösningar hos Saab som inte tilltalar mig. Men okej, en poäng till dig angående stolarna.

Skillnaden är väl att V50 D4 dricker 0,65 liter milen (en bekants verkliga förbrukning) och en bensinturbo antagligen runt 0,9. Kör man 3 000 mil per år så är skillnaden 11 250 kronor per år eller 937,50 per månad. Om man då tänker sig att bilarna kostar ungefär lika mycket i inköp plus att en bränslesnålare bil är lättare att sälja så kanske man har en poäng?

Som sagt var, eftersom jag byter bil så sällan så känns värdeminskningen inte jätteaktuell. I så fall, om man skall vara krass, så är nog den bästa affären som finns att montera ned min nuvarande bil i sina beståndsdelar, renovera rubbet och sätta ihop den igen. Det lär inte gå på mer än 10-15 % av vad en ny bil kostar och då har man ju ett tak på vad man förlorat. För bil måste jag ha för att klara vardagen, vare sig jag vill eller icke.
Citera
2013-06-23, 00:55
Moderator
Citat:
Varför vill man då åka runt i en bil som låter som en lastbil?
Alla andra aspekter åt sidan, inga personbilsdieslar låter som lastbilar sen VW slutade med PD-motorerna för 8-9 år sedan. En modern dieselmotor varvar givetvis inte som en bensinare, av uppenbara skäl, men de har en relativt lång och flack effektkurva. Visst är en bensinare "roligare" vid inspirerad körning, men med handen på hjärtat, hur ofta varvar man över 4000 rpm i pendlingstrafik?

Jag säger att om man kör mer än 2000 mil om året så är diesel det enda valet. En ett eller två år gammal bil det mest ekonomiska, men bryr man sig inte om ekonomin (vilket man förstås gör om man köper en diesel för ekonomins skull...) så kan man ju köpa en helt ny bil. Det kostar, men nån måste ju göra det med.
Citera
2013-06-23, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag säger att om man kör mer än 2000 mil om året så är diesel det enda valet. En ett eller två år gammal bil det mest ekonomiska, men bryr man sig inte om ekonomin (vilket man förstås gör om man köper en diesel för ekonomins skull...) så kan man ju köpa en helt ny bil. Det kostar, men nån måste ju göra det med.
Jag ser det lite såhär också. Jag har inga skulder, inga barn, är inte gift. Jag har alltid köpt begagnade bilar tidigare. Så om jag nu lägger på en 60 000 kronor och får en ny bil istället så... Har jag bilen i 10 år sedan så är den extra värdeminskningen 6000 om året eller en femhundring i månaden. Jag vet inte, det kanske kan vara värt det för att få välja allting själv från början? Sedan spar man väl lite på vagnskadegarantin som gäller 2 år? Jag tänker också som så att varför skall man lägga en 220 000 kronor på en bil som rullat 7-8 000 mil när man kan få en helt ny för 60 000 till?
Citera
2013-06-23, 08:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Alla andra aspekter åt sidan, inga personbilsdieslar låter som lastbilar sen VW slutade med PD-motorerna för 8-9 år sedan. En modern dieselmotor varvar givetvis inte som en bensinare, av uppenbara skäl, men de har en relativt lång och flack effektkurva. Visst är en bensinare "roligare" vid inspirerad körning, men med handen på hjärtat, hur ofta varvar man över 4000 rpm i pendlingstrafik?

Jag måste ha väldigt konstiga öron, men jag tycker att man inte kan undgå att höra massor av dieselknatter på parkeringarna när man går till och från bilen. Detta alldeles oavsett det står Volvo D3, D4, eller D5 på bakluckan. När jag för någon dag sedan gick till min bil på parkeringen var det precis en Audi Q7 av nyare modell som backade ut. Extrautrustad med "pimpade" fälgar osv. Tänkte då på hur fel det lät med "lastbilsmotorns" karaktäristiska knackande, men jag har väl ett ovanligt skadat motoröra kanske? De flesta människor tycks inte bry sig eftersom typ 4/5 nya bilar säljs som dieslar.
Citera
2013-06-23, 08:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Jag ser det lite såhär också. Jag har inga skulder, inga barn, är inte gift. Jag har alltid köpt begagnade bilar tidigare. Så om jag nu lägger på en 60 000 kronor och får en ny bil istället så... Har jag bilen i 10 år sedan så är den extra värdeminskningen 6000 om året eller en femhundring i månaden. Jag vet inte, det kanske kan vara värt det för att få välja allting själv från början? Sedan spar man väl lite på vagnskadegarantin som gäller 2 år? Jag tänker också som så att varför skall man lägga en 220 000 kronor på en bil som rullat 7-8 000 mil när man kan få en helt ny för 60 000 till?

Jag säger så här: Betalar du 220 för en 2 år gammal bil som rullat 7-8000 mil som kostar 280 ny har du betalat alldeles för mycket. Enligt min tumregel tappar en "normalstor" familjebil 50% av värdet var 36:e månad. Det betyder ungefär 3900:- per månad första 36 månaderna på en 280 tkr kärra. Således bör begpriset hamna runt 185 tkr med normal körsträcka (4000 mil), men på en bil som rullat dubbelt så långt borde inte utpriset hamna på mer än 160 tkr. Detta är dock schabloner och det finns så klart alltid undantag. Annars tycker jag bilpriser.se ger en bra vägledning.

Generellt gäller ju annars att ju större och dyrare bil man köper, desto blodigare blir värdeminskningen i både procent och i kronor. En fullmatad Mercedes S-klass eller 7-serie från BMW
Har kanske 70% värdeminskning första 3 åren, medans en VW Polo kanske klarar sig med 35%. En Volvo torde hamna däremellan, cirka 50%....
Citera
2013-06-23, 08:52
Medlem
provocative77s avatar
Enl mig är det optimala om man köper en fabriksny bil o när det är dax för skroten så finns det bara en ägare i papprena.
Anledningen till att man byter bil är oftast för att man vill ha en nyare bil.

Finns ekonomi o vilja att slänga pengar i sjön i tremårs tid så ska man självklart köpa en ny.
Motoralternativ är lite hur långt man ska köra. En tumregel förr låg väll på 3000mil/år för att få ekonomi på en diesel.
Provkörde en D4:a för ett tag sedan o den var iaf minst lika rapp som min T5:a.

Ett tips är att vänta till hösten. Enl rykten så har Volvo ett flertal nya motoralternativ på gång. Bland annat en ny gasmotor med turbo som tydligen skulle ha ett djävulskt drag, kombinerat med en trevlig ekonomi.
Försäkring o skatter på en bil är försumbart. De där miljörabatterna är ett skämt. En Volvo V40 med T3motor kostar 8-900kr i skatt o försäkring för en 21årig tjej kostar runt 2000kr.
Citera
2013-06-23, 10:34
Moderator
Citat:
Jag måste ha väldigt konstiga öron, men jag tycker att man inte kan undgå att höra massor av dieselknatter på parkeringarna när man går till och från bilen. Detta alldeles oavsett det står Volvo D3, D4, eller D5 på bakluckan. När jag för någon dag sedan gick till min bil på parkeringen var det precis en Audi Q7 av nyare modell som backade ut. Extrautrustad med "pimpade" fälgar osv. Tänkte då på hur fel det lät med "lastbilsmotorns" karaktäristiska knackande, men jag har väl ett ovanligt skadat motoröra kanske? De flesta människor tycks inte bry sig eftersom typ 4/5 nya bilar säljs som dieslar.
Att en diesel låter annorlunda har jag inte förnekat, men de låter inte som lastbilar längre, tycker du det så har du nåt nåt fel på hörseln, inte bara ett skadat motoröra utan ett defekt. De flesta har ett rätt dämpat knatter som hörs framförallt på tomgång. Inuti bilen märker man det endast på tomgång och inte alltid ens då.
Man kör bilen inifrån och det är trevligt med bra effekt redan från låga varv, det är även roligt, ivf. mindre tråkigt, att tanka var 130-140nde mil istället för hälften.
Citera
2013-06-23, 16:32
Medlem
Läs på lite om partikelfilter.

Om/när man behöver byta det, försvinner hela vinsten med en diesel på ett bräde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in