Flashback bygger pepparkakshus!

Barncancerfonden vägrar ta emot pengar från Svenskarnas parti

flashback.se

Svenskarnas parti samlade in 1200 kronor till Barncancerfonden. Men där vägrar man ta emot pengarna ifall de kommer från Svenskarnas parti.

Läs hela artikeln
2013-06-28, 15:12
Medlem
Troians avatar
Var det SvP själva som informerade Barncancerfonden?

https://twitter.com/barncancerfond/s...68125024641024

Twittraren som tipsade Barncancerfonden: https://twitter.com/StefanLun
Citera
2013-06-28, 15:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Sålänge de tar emot pengar från ALLA som är beredda att ge pengar borde det inte sända några särskilda signaler. Pengarnas avsändare bör helt enkelt inte vara intressant, åtminstone inte när det rör sig om cancerforskning. Vill Breivik skicka pengar till Barncancerfonden borde de ta emot hans pengar.

Fast, alla delar ju inte din synpunkt. Många ser SvP som nazister, och anser att Barncancerfonden ska undvika samröre med just nazismen. Alldeles oavsett vad du eller jag anser om det. Det vore alltså ett problem om man hade valt att ta emot pengarna.

Att ta emot pengarna bidrar också till att SvP stärks, då det hela ju är en PR-grej från SvP:s sida. Att inte ta emot pengarna bidrar å andra sidan också till SvP:s PR-jippo.

Frågan är lite mer komplicerad för Barncancerfonden än vad de flesta tycks inse. Men man måste nog förstå att det hela är ett väl genomtänkt PR-spel. Från båda sidor, givetvis.
Senast redigerad av Troian 2013-06-28 kl. 15:18.
Citera
2013-06-28, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Var det SvP själva som informerade Barncancerfonden?

https://twitter.com/barncancerfond/s...68125024641024

Twittraren som tipsade Barncancerfonden: https://twitter.com/StefanLun
Nej, personen är inte medlem i SvP.
Citera
2013-06-28, 15:26
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Fast, alla delar ju inte din synpunkt. Många ser SvP som nazister, och anser att Barncancerfonden ska undvika samröre med just nazismen. Alldeles oavsett vad du eller jag anser om det. Det vore alltså ett problem om man hade valt att ta emot pengarna.

Att ta emot pengarna bidrar också till att SvP stärks, då det hela ju är en PR-grej från SvP:s sida. Att inte ta emot pengarna bidrar å andra sidan också till SvP:s PR-jippo.

Frågan är lite mer komplicerad för Barncancerfonden än vad de flesta tycks inse. Men man måste nog förstå att det hela är ett väl genomtänkt PR-spel. Från båda sidor, givetvis.
Slutar man skänka pengar till Barncancerfonden bara för att de tagit emot pengar från SvP är man rejält korkad. Men om det nu är så folk gör, så gör väl Barncancerfonden rätt. Jag har dock svårt att tänka mig att folk är så dumma. Det är ju inte samröre att ta emot pengar. Barncancerfonden delar och stödjer inte SvP:s nazistiska åsikter bara för att de tar emot deras pengar. Det är så fruktansvärt löjligt.
Citera
2013-06-28, 15:27
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Fånigt. Pengar som pengar...

"Barncancerfonden är partipolitiskt och religiöst obundet."
http://www.barncancerfonden.se/om-os...arens/stadgar/

Det här borde vara otroligt svårt att förklara för Barncancerfonden. Det är alltså ytterligare en av alla dessa felnavlade välgörenhetsorganisationer man nu kan ignorera. Synd för meningen med föreningen är god.
Citera
2013-06-28, 15:27
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Sålänge de tar emot pengar från ALLA som är beredda att ge pengar borde det inte sända några särskilda signaler. Pengarnas avsändare bör helt enkelt inte vara intressant, åtminstone inte när det rör sig om cancerforskning. Vill Breivik skicka pengar till Barncancerfonden borde de ta emot hans pengar. SvP och Breivik må stå för och ha gjort vidriga saker, men när de då vill göra något bra, varför i helvete ska man hindra dem?

Inte så ärligt tycker jag att trycka in SvP i denna mening och påpeka vidriga handlingar och åsikter, SvP har inte vad jag kan komma på utfört några vidriga handlingar än så länge, åsikterna kan väl möjligtvis ses som vidriga beroende på vilken person man frågar, en som tar mångkulturen varmt om hjärtat som exempelvis...men ur mitt perspektiv är det ej vidriga åsikter.

Gällandes givandet av pengarna håller jag dock med dig. När pengar går till en god sak som cancer och barn ska inte politik stå i vägen.
Senast redigerad av positivitizer 2013-06-28 kl. 15:59.
Citera
2013-06-28, 15:28
Medlem
Amadeusss avatar
Kommer aldrig någonsin ge pengar till barncancerfonden.

Om de nu inte tar emot pengar från SvP får de ju gå ut och berätta vilka politiska organisationer de godkänner och inte godkänner.
Citera
2013-06-28, 15:30
Medlem
Roadrages avatar
Jag anser att det är märkligt att neka att ta emot en gåva för att man inte delar gåvogivarens åsikter. Rent ut sagt ett barnsligt agerande, med en politisk laddning istället för en omtanke om, i detta fall, barn med cancer.

Förekommer ibland att samma inställning visas upp då t.ex Hells Angels anordnar sk. "Toy-runs" där vanliga motorcycklister betalar en summa för att delta i ett gemensamt motorcyckelåk (sk. run) där den insamlade summan går till ett välgörande ändamål, ofta i form av inköpta leksaker åt sjuka barn. Jag kan komma ihåg att summor på mellan 20-30000:- har nekats att tas emot i dessa fall.

Märk väl att det inte bara är HA medlemmar som deltar i dessa runs, utan den största delen deltagare är helt vanliga medborgare som gillar att åka hoj, och dessutom stödja någon form av välgörenhet, så att hänvisa till att pengarna kommer från kriminell verksamhet håller alltså inte som skäl för att neka att ta emot pengar/leksaker eller vad det nu är som man erbjuds.

Väldigt löjlig inställning som bidrar till en sämre situation för de berörda, även om det inte rör sig om speciellt mycket pengar i detta fall.
Citera
2013-06-28, 15:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Slutar man skänka pengar till Barncancerfonden bara för att de tagit emot pengar från SvP är man rejält korkad. Men om det nu är så folk gör, så gör väl Barncancerfonden rätt. Jag har dock svårt att tänka mig att folk är så dumma. Det är ju inte samröre att ta emot pengar. Barncancerfonden delar och stödjer inte SvP:s nazistiska åsikter bara för att de tar emot deras pengar. Det är så fruktansvärt löjligt.

En Ludv*g Del*n (*=i) ("Nationalistisk arbetarkille, Aktivist, opinionsbildare och bandysupporter.")har twittrat så här:

Citat:
Barncancerfonden sätter politisk korrekthet framför barns liv. Svin! Uppmanar alla att inte skänka #svpol #pkförecancer #barncancerfonden

https://twitter.com/Ludv*gDel*n

Denne tycker alltså att man inte ska skänka pengar till Barncancerfonden, på grund av att de inte vill anses ha samröre med nazister. Jag tror inte det är en helt unik reaktion. Det är också retweetat av denne SL, som var den som påpekade händelsen för Barncancerfonden.

Med det sagt: Hade det varit tvärtom, att man alltså valt att ta emot pengarna, så tror jag att många av Barncancerfondens supporters som saknar sympatier med nazism hade reagerat på motsvarande sätt. Det vill säga tweets i stil med:

Citat:
Barncancerfonden samarbetar med nazister. Uppmanar alla att inte skänka pengar

Är det rätt eller fel? Ja det kan man ju diskutera, men då personer på högerflanken reagerar så starkt på det här är det inte orimligt att tro att dess motståndare hade reagerat på motsvarande sätt om Barncancerfonden hade valt att ta emot pengarna.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Det är rimligt, men inte självklart. Att Barncancerfonden tackar nej beror på att SvP tagit initiativ enbart i PR-syfte. Inget fel i det, det finns mängder av företag som skänker pengar till dylika ändamål - endast i just PR-syfte. Skillnaden är att Barncancerfonden inte vill associeras med SvP.

De 1200 kronor som Barncancerfonden tackat nej till är med största säkerhet mindre än de pengar de skulle gå miste om då det kommer ut att man delvis finansieras av nazister - och därmed indirekt hjälper SvP i sitt PR-arbete. Om SvP:s medlemmar så mycket brinner för cancersjuka barn så har de förstås fortfarande möjlighet att skänka pengarna via en bulvan.
Varför tror du att det handlar om ett pr-syfte?
Ingen utomstående visste om insamlingen tidigare, enda stället det var publicerat på var på SvP:s egna hemsida.

Insamlingen fick däremot publicitet EFTER att BP vägrade ta emot pengarna.

Du kan själv kika på deras twitter, här har du b.la en idiot som skrev till dom https://twitter.com/CamillaRagfors

Tittar du vidare i BPs twitterflöde så ser du massa organisationer som skänker pengar, men de gör det också bara i "pr syfte" då eller?
Ska vi helt enkelt sluta skänka pengar öht till BP?
Senast redigerad av SilentVictory 2013-06-28 kl. 15:57.
Citera
Medlem
pponmms avatar
Det här blir det andra företaget/verksamheten som jag bojkottar under samma månad! Först Dreamhack och nu detta.

Varför har det blivit så populärt för företag att helt plötsligt engagera sig politiskt?
Citera
2013-06-28, 15:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Nej, personen är inte medlem i SvP.

Okej.

Det är hur som helst uppenbart vad för reaktion SL vill ha med sin tweet. Han vill ha den typ av debatt som i den här tråden förs, det vill säga på en lågnivå och utan förståelse för vad den egentliga sakfrågan är här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in