Citat:
Men MSM har marginaliserats på sistone. Inte avgörande, men bra mycket. Upplagorna går ner (AB:s upplaga halverad sedan 2000, vinsten i år halverad mot för förra året, SvD och DN har grava problem), internethögerns sajter läses av gott och väl 500.000 per om dagen, och försöken att tysta dem med lagboken har överlag misslyckats.
Ett massivt teknikskifte sker parallellt med opinionsskiftet. De nyssnämnda Arnstberg/Sandelin har ju sålt 3.000 ex av en fackmässig debattbok. Det är bra, särskilt med tanke på att "den åh-så-mäktiga MSM" tigit ihjäl den.
Jag vet att det må verka önsketänkande att dödförklara MSM. AB och Exp går ännu med vinst men de och andra MSM-faktorer har tappat sin opinionsbildande förmåga, det betyder inte längre så mycket vad som sägs i MSM. Internethögern är som däggdjur, MSM är en dinosaurie. Vi är överallt och ingenstans, de står och idisslar samma gamla saker i samma gamla träsk.
- - -
Jag skulle vilja säga att utvecklingen är irreversibel. Ett döende MSM och ett SD på 10% gör stor marginalnytta. Förändringar i väljarkår och röstetal tar tid att slå igenom, men förändringen från PK-ism till nationalism som det nya normala är de facto igång och denna utveckling är omöjlig att stoppa.
Omvänt kan sägas att regimen bara nöjer sig om 100% stödjer dem. Och för dem är varje avvikande röst ett nederlag. Det är en irritation och en finne i röven.
Utvecklingen går i baby steps. Men den går de facto framåt och möjligen kommer ett skred framöver. Och yttringen av detta kommer inte i TV eller tidningar. The revolution will not be televised (Marcus Garvey).
Ett massivt teknikskifte sker parallellt med opinionsskiftet. De nyssnämnda Arnstberg/Sandelin har ju sålt 3.000 ex av en fackmässig debattbok. Det är bra, särskilt med tanke på att "den åh-så-mäktiga MSM" tigit ihjäl den.
Jag vet att det må verka önsketänkande att dödförklara MSM. AB och Exp går ännu med vinst men de och andra MSM-faktorer har tappat sin opinionsbildande förmåga, det betyder inte längre så mycket vad som sägs i MSM. Internethögern är som däggdjur, MSM är en dinosaurie. Vi är överallt och ingenstans, de står och idisslar samma gamla saker i samma gamla träsk.
- - -
Jag skulle vilja säga att utvecklingen är irreversibel. Ett döende MSM och ett SD på 10% gör stor marginalnytta. Förändringar i väljarkår och röstetal tar tid att slå igenom, men förändringen från PK-ism till nationalism som det nya normala är de facto igång och denna utveckling är omöjlig att stoppa.
Omvänt kan sägas att regimen bara nöjer sig om 100% stödjer dem. Och för dem är varje avvikande röst ett nederlag. Det är en irritation och en finne i röven.
Utvecklingen går i baby steps. Men den går de facto framåt och möjligen kommer ett skred framöver. Och yttringen av detta kommer inte i TV eller tidningar. The revolution will not be televised (Marcus Garvey).
Låt mig bara påpeka att Aftonbladets upplaga är gott och väl halverad sedan 2008 då Jan Helin tillträdde. Innan dess var reträtten från toppnivån ordnad och värdig. Jag tycker det låter mycket mer effektivt retoriskt att påpeka detta, plus att Skandinaviens i särklass största tabloid numera är passerad av två norska tidningar i print. Och att Aftonbladet och övrig press nu genomgår TVÅ strukturomvandlingar: från lönsam print till nätet där varje läsare ger en bråkdel i intäkter , samtidigt som MOBILEN nu håller på att äta upp nätet. I mobilen ger varje läsare i sin tur bara en bråkdel av vad den gör på nätet.
I Kenan Habul-tråden i MoJ har jag utvecklat två parallella saker att klandra Aftonbladets ledning för:
1. De demokratiska, högstämda värdena har svikits, förstås. Man har agerat lydigt redskap i Maktens uppfostrande och kontroll över folket, istället för att på folkets uppdrag granska Makten. Man föraktar svenskens rätt att känna till samhällsutvecklingen för att sedan kunna fatta ett rationellt beslut vid valurnan. Istället har man med propaganda och häxjakt gjort allt för att sätta folkstyrets funktioner ur spel och genomföra den mångkulturella agenda vars enda syfte kan vara att söndra och härska, att föra inflytandet långt från den lilla människan.
2. Man gör en skitdålig produkt. All opinionstext på AB är förutsägbar, ofruktsam och TRÅÅÅÅÅÅÅKIG. Jan Helin har begått den största synd en tidningsman kan: Han har gjort sin plattform irrelevant. När allt som skrivs på ledar- och kultursidorna redan är diskonterat och idisslat så är utrymmet dött och bara till för de närmast sörjande.
Mycket riktigt läser mer än 98% inte någon ledartext i veckan. Karin Mattsson SKRÖT med siffror som ibland inte ens nådde tvåsiffrigt tusental läsare och Åsa Linderborg har redovisat liknande bottensiffror på en sajt med miljontals ströläsare. Ingen orkar bry sig om "Nu måste vi våga tala om rasismen/heteronormen/känsrollerna".
Som jämförelse snubblade Kenan Habul in här på FB under eget namn och cashade in en tråd med 100k tittar på bara några dagar. Diskussionen finns, intresset finns. Bara inte på Aftonbladet eller övrig MSM.
Senast redigerad av oyto 2013-07-30 kl. 13:12.
Senast redigerad av oyto 2013-07-30 kl. 13:12.