Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-31, 08:35
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Jag hoppas att du har rätt, och mycket tyder på att det är så. Emellertid så är tiden inte nödvändigtvis på vår sida, och de goda förändringarna måste komma snabbare än försämringarna, och Sverige och svenskarna skall kunna räddas på slutet. Det är politiska förändringar av den modell som Gammelmoderaterna i sin motion år 2000 som måste till, och de ser onekligen ut att dröja. Kanske för länge.
Visst måste det till förändringar i partierna. I flera partier, i M och S till exempel. Men jag ser det inte som helt omöjligt att inre revolter uppstår här. Känt är fenomenet med ett politiskt parti som vissa år tar en viss vändning, medan missnöjet gror i de bakre leden och bland back-benchers. Jag menar, otvetydigt är S och M idag helt inställda på mångkultur, men rätt många i de bakre leden torde bara hålla god min i elakt spel. Och för att en sådan förändring ska bubbla upp till ytan behövs bara några spektakulära bakslag för PK-ismen. Och det är inte konceptuellt svårt att motverka PK-ideologin. Den innehåller ju inget. Den kan nullifieras med ledord som "Sverige åt svenskarna", "massinvandring motverkar trivseln i samhället", "mångkultur -- men med förnuft" och så vidare.

PK-ismen har redan haft sina bakslag. Den möter motstånd, och därmed har den misslyckats. I det diktatursentiment som idag råder måste ju 100% av samhället samtycka, annars är man parias. Se på SD.

Men SD finns kvar i riksdagen. Partiet har inte fallit sönder trots "elitens" kampanj mot dem sedan de kom in 2010. Och SD kommer, högst sannolikt, att stanna i riksdagen även efter nästa val. De kommer att fortsätta att göra marginalnytta som systemkritiker.

- - -

PK-diktaturen går mot sitt slut. På Motpol igår skrev jag detta som sammanfattade läget. Förutom framgången för Arnstberg/Sandelins "Invandring och mörkläggning" och internethögerns succé nämnde jag bland annat det faktum att begreppet "svensk" har etablerats i debatten:
Citat:
Det är inte lika lätt idag för ”eliten” att säga ”vem är svensk, definiera svensk”. Svenskar existerar likaväl som kurder, somalier, thailändare och japaner. Där går huvudfåran i debatten idag.

Random svensk vet idag att han är svensk, mer så idag än för några år sedan. Med andra ord: det rör på sig i folkdjupet. Se bara på händelserna i Bollnäs i juli-augusti 2012. I Bollnäs, juli förra året, är det så här: en svensk flicka våldtas, enligt Fria Tider av ett arabiskt-afrikansk invandrargäng. Några dagar senare, i centrala Bollnäs, arrangerar Svenska Motståndsrörelsen en demonstration mot våldtäkterna. Då får några Bollnäskvinnor idén att hålla en ”manifestation mot rasism”. Där skulle det bli uppträdanden av bland annat trollkarlen Jakob, på temat att magi är en universell form av underhållning. Men efter protester av bland andra flickans far inställs manifestationen. Pappan sa: ”Detta är bedrövligt att ni går ut öppet med att det är helt okej att våldta och misshandla kvinnor. Att ni får tillstånd dessutom går över mitt förstånd.”

Efter detta frågar man sig om ens den mest extrema PK-ist någonsin mer kommer att försvara invandrade våldtäktsmän. Lisa Magnussons krönika i Metro i juni samma år [länk till Nationell.nus refeferat] torde ha varit den sista officiella texten av detta slag. – Sommaren 2012 torde alltså ha inneburit en vindkantring: etniska svenskar finns och folk sa ifrån. Man kan inte, som ”eliten”, försvara mångkultur till varje pris. Någonstans passeras en gräns, som i Bollnäs.
Jag nämnde även MSM:s tapp:
Citat:
MSM:s nedgång är för sin del markant idag. Till exempel hade Aftonbladet år 2000 en upplaga på 450.000. I år tippas den bli 180.000 av en Fria Tider-skribent, postande på Flashback. AB-upplagan har alltså halverats på 13 år. Och det senaste året har vinsten halverats (från cirka 100 miljoner till 50). Redaktör Helin brukar berömma sig om att tappet i print är väntat, man ska bli en onlinetjänst, men att ta betalt online är ju svårt. För AB:s del hade man något på gång med sina Plustjänster fram till cirka 2011, har jag inhämtat. Nu går det neråt även där. AB som sajt är stor men det är svårt att riktigt tjäna stålar på den. Den dag printtidningen försvinner, försvinner ett vitalt stöd till det hela IRL.

Vad händer med MSM? Jo: ”The price of content is quickly approaching a point called zero” för att tala med Max Keiser. ”Innehåll” (content), dvs nyheter artiklar recensioner krönikor etc på nätet ska vara gratis, folk har vant sig vid det. — Summa summarum, MSM håller på att dö. Att blaskor som SvD och DN har stora problem vet vi redan.
Och jag nämnde "elitens" försök till motoffensiv:
Citat:
Det ska erkännas att våra fiender inte ligger på latsidan. Till exempel har man på sistone försökt komma åt oss med lagboken (Realisten, Hennix, Herslow, Varg Vikernes i Frankrike). Detaljer åsido — tror ”eliten” att den ska kunna stoppa internethögern juridiskt? Inte en chans. MSM har ju omedvetet avträtt platsen som opinionsbildare till oss. Folk har vänt sig bort från MSM till nätet. Den processen går inte att stoppa.

Jag har även på sistone sett flera försök från MSM att svartmåla nationalism genom att associera den till inbördeskriget i Jugoslavien (Sahlin, Selimovic mm). Lika döfött det. Klockan har gått varvet runt och stannat på nationalism, en god, affirmativ kraft som står emot globalism och kosmopolitism.
Med andra ord kan man säga att det rör på sig. You can't beat the power of the internet. Men "eliten" har aldrig förstått internet. Den ser det som en negativ kraft, medan såväl internethögern som framsynta vänstermänniskor är entusiastiska nätanvändare. Se på Flashback. Här finns både forum för nationalism och marxism; vänsteraktivister kan debattera sina frågor, högeraktivister sina. Men för "eliten" är Flashback enbart en snårskog av högerextremism. Men så bra då. Flashback är provitt och Sverigevänligt...! Detta är det renommé som Flashback bär med sig. Låt "eliten" skaka i sina salonger. För skakar, det gör de. De talar om "folkresning mot nationalism" men det blir aldrig av, lika lite som Karin Söders "folkresning mot alkhohol" på 80-talet...

- - -

För att summera läget kan detta sägas, vad gäller operativa drag i mångkulturkriget:

. man kan ge ut en debattbok, få den ignorerad av MSM men ändå triumfera
. genom att starta sajter, uppdatera dagligen och ha ett sanningsenligt innehåll kan man få 1000-tals läsare
. "elitens" smutskastning av internethögern fungerar inte, ej heller försöken att tysta oss med lagboken
. mångkulturen existerar inte längre i filmer och böcker; i filmvärlden dödades ju "mångkulturen är gullig"-genren av Ruben Östlunds "Play" från 2011
. internet är vårt kollektiva medvetande och detta medvetande talar idag om befrielse. Och "internet" och "censur" går inte ihop

Återigen, det går inte fort för en era att dö. Men död, det är PK-ismen. Essentiellt har den kört slut på sitt krut. "An era can be considered over when its basic illusions are exhausted" sa Henry Miller en gång i tiden, och det stämmer väl på dagens läge. Ni måste inse det när ni hör om nästa PK-satsning, nästa "krafttag mot rasismen", nästa Expo-kampanj mot svenskar. "Eliten" kör på i gamla hjulspår men det finns ingen kraft kvar i dessa satsningar längre. Folk i gemen har kanske inte blivit glödande nationalister, men de har vänt sig bort från mångkulturismen som skimrande framtidsvision. I detta läge skulle jag önska att alla Sverigevänner gick till offensiven och lanserade positiva motbilder, alternativa berättelser.

Jag menar, detta att vänta på en förändring i media är helt hopplöst. Ja, till 99% är det hopplöst. Visst är det intressant att i denna tråd få redogörelser för en och annan kritisk MSM-krönika och debattartikel, men strategiskt kommer ingen ändring att ske. DN och SvD kommer inte plötsligt att driva nationalism. Det blir inte av helt enkelt. Man kan tycka att de skulle tjäna på det upplagemässigt, men den låsning vi ser idag är av sådan art att detta inte kommer att hända. Det är en religiös låsning, en låsning av psykopatologiska dimensioner. Då bör man se detta som en möjlighet och själv börja propagera för nationalism, berätta om Sverige och svensk kultur och därmed ta terräng från denna elit. Svensken vill ju höra dessa traditionella berättelser; men så berätta om det då, ni som känner till det traditionella Sverige. Eller har ni blivit helt lobotomerade av PK-ism i skolan? Atombomben sprängdes 1945, sedan kom mångkulturen? Är det vad ni lärde er på skolans historielektioner?

Sverige har en rik historia och där finns ett och annat. Jag har själv bloggat om detta. Jag la upp en smärre svensk historik förra året. Här är ett random inlägg, ett om 1800-talet. Jag har en positiv, affirmativ attityd till Sveriges historia. Jag är nationalist och stolt över det traditionella Sverige. Sådana texter får man inte läsa i MSM eller i finförlagsböcker numera. Man får gå till nätet. Men även sajter som Realisten mm brukar ha artiklar om svensk historia så detta är något av en folkrörelse, ett nätbaserat återuppväckande av det tradtionella Sverige. Något av en renässans kan man säga.
Senast redigerad av lampros 2013-07-31 kl. 08:41.
Citera
2013-07-31, 10:50
Moderator
Siegfrids avatar
I en ledare i Kristianstadsbladet skriver Naomi Abramowicz om "pseudo- debatter startade av välvilliga antirasister." som riskerar att skymma sikten för "Riktig rasism".

Hon tar exempel på Patrik Lundbergs kinapuffar, Stina Wirséns Lilla Hjärtat och Jonas Gardells tältskämt.
Hon skriver:
Citat:
I samtliga fall, Lundberg, Wirsén och Gardell, var det avsändarens etniska tillhörighet som var den mest avgörande faktorn. Lundberg är asiat och fick därför föra asiaters talan angående om de var kränkta av en godisförpackning. Wirsén var vit. Därför fick hon inte lov att uttala sig kring vad som var rasistiskt eller inte. Det spelade ingen roll att hon var anti-rasist. Hennes intentioner var ointressanta eftersom att hon var vit. Samma sak gällde Gardell. I egenskap av icke-muslim hade han inte rätt att skämta om muslimer, han var ”respektlös”.

Bör det verkligen vara etnicitet, ras eller hudfärg, som avgör vad man får skriva, skämta om eller teckna? Genom de svenska antirasisternas iver att peka ut rasister skapas en ängslighet. Stämningarna underblåses genom att man ger tolkningsföreträde till den som känner sig mest kränkt.
(min fetning)
Jag undrar om det inte är det som meningen, att ängsligheten ska sprida sig. En filt ska läggas över debatten. Svenskar ska skrämmas till tystnad.

I sammanhanget kan nämnas att Lundberg inte är nöjd med artikeln.
Citat:
Patrik Lundberg ‏@patriklu 21m

@cbperlenberg @naomimolly @DarthBawar Eftersom artikeln är full av faktafel är det ingen idé att bemöta den. Kommer replik imorgon.

http://www.ystadsallehanda.se/opinio...s-krigare.html
https://twitter.com/patriklu/status/362488409547214849

Citera
2013-07-31, 11:10
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
I en ledare i Kristianstadsbladet skriver Naomi Abramowicz om "pseudo- debatter startade av välvilliga antirasister." som riskerar att skymma sikten för "Riktig rasism".

Hon tar exempel på Patrik Lundbergs kinapuffar, Stina Wirséns Lilla Hjärtat och Jonas Gardells tältskämt.
Hon skriver:

(min fetning)
Jag undrar om det inte är det som meningen, att ängsligheten ska sprida sig. En filt ska läggas över debatten. Svenskar ska skrämmas till tystnad.

Detta är en viktig iaktaggelse av Naomi, det handlar inte om antirasism i ordets egentliga mening, hade det gjort det så hade, som Naomi påpekare, inte hudfärgen på Gardell, Wirséns eller Lundberg varit intressant. Men nu verkar det vara det enda som är värt att bryr sig om i debatten.

Antirasism handlar uppenbart inte om att rasernas ska behandlas lika eller ignoreras pga att de inte finns, tvärtom, dessa "antirasister" gör inget annat än att betona rastillhörighet i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Och så gör de för att antirasist är ett kodord för antivit.
Senast redigerad av Sockerpappan 2013-07-31 kl. 11:18.
Citera
2013-07-31, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Visst måste det till förändringar i partierna. I flera partier, i M och S till exempel. Men jag ser det inte som helt omöjligt att inre revolter uppstår här. Känt är fenomenet med ett politiskt parti som vissa år tar en viss vändning, medan missnöjet gror i de bakre leden och bland back-benchers. Jag menar, otvetydigt är S och M idag helt inställda på mångkultur, men rätt många i de bakre leden torde bara hålla god min i elakt spel. Och för att en sådan förändring ska bubbla upp till ytan behövs bara några spektakulära bakslag för PK-ismen. Och det är inte konceptuellt svårt att motverka PK-ideologin. Den innehåller ju inget. Den kan nullifieras med ledord som "Sverige åt svenskarna", "massinvandring motverkar trivseln i samhället", "mångkultur -- men med förnuft" och så vidare.

PK-ismen har redan haft sina bakslag. Den möter motstånd, och därmed har den misslyckats. I det diktatursentiment som idag råder måste ju 100% av samhället samtycka, annars är man parias. Se på SD.

Men SD finns kvar i riksdagen. Partiet har inte fallit sönder trots "elitens" kampanj mot dem sedan de kom in 2010. Och SD kommer, högst sannolikt, att stanna i riksdagen även efter nästa val. De kommer att fortsätta att göra marginalnytta som systemkritiker.

- - -

PK-diktaturen går mot sitt slut. På Motpol igår skrev jag detta som sammanfattade läget. Förutom framgången för Arnstberg/Sandelins "Invandring och mörkläggning" och internethögerns succé nämnde jag bland annat det faktum att begreppet "svensk" har etablerats i debatten:

Jag nämnde även MSM:s tapp:

Och jag nämnde "elitens" försök till motoffensiv:

Med andra ord kan man säga att det rör på sig. You can't beat the power of the internet. Men "eliten" har aldrig förstått internet. Den ser det som en negativ kraft, medan såväl internethögern som framsynta vänstermänniskor är entusiastiska nätanvändare. Se på Flashback. Här finns både forum för nationalism och marxism; vänsteraktivister kan debattera sina frågor, högeraktivister sina. Men för "eliten" är Flashback enbart en snårskog av högerextremism. Men så bra då. Flashback är provitt och Sverigevänligt...! Detta är det renommé som Flashback bär med sig. Låt "eliten" skaka i sina salonger. För skakar, det gör de. De talar om "folkresning mot nationalism" men det blir aldrig av, lika lite som Karin Söders "folkresning mot alkhohol" på 80-talet...

- - -

För att summera läget kan detta sägas, vad gäller operativa drag i mångkulturkriget:

. man kan ge ut en debattbok, få den ignorerad av MSM men ändå triumfera
. genom att starta sajter, uppdatera dagligen och ha ett sanningsenligt innehåll kan man få 1000-tals läsare
. "elitens" smutskastning av internethögern fungerar inte, ej heller försöken att tysta oss med lagboken
. mångkulturen existerar inte längre i filmer och böcker; i filmvärlden dödades ju "mångkulturen är gullig"-genren av Ruben Östlunds "Play" från 2011
. internet är vårt kollektiva medvetande och detta medvetande talar idag om befrielse. Och "internet" och "censur" går inte ihop

Återigen, det går inte fort för en era att dö. Men död, det är PK-ismen. Essentiellt har den kört slut på sitt krut. "An era can be considered over when its basic illusions are exhausted" sa Henry Miller en gång i tiden, och det stämmer väl på dagens läge. Ni måste inse det när ni hör om nästa PK-satsning, nästa "krafttag mot rasismen", nästa Expo-kampanj mot svenskar. "Eliten" kör på i gamla hjulspår men det finns ingen kraft kvar i dessa satsningar längre. Folk i gemen har kanske inte blivit glödande nationalister, men de har vänt sig bort från mångkulturismen som skimrande framtidsvision. I detta läge skulle jag önska att alla Sverigevänner gick till offensiven och lanserade positiva motbilder, alternativa berättelser.

Jag menar, detta att vänta på en förändring i media är helt hopplöst. Ja, till 99% är det hopplöst. Visst är det intressant att i denna tråd få redogörelser för en och annan kritisk MSM-krönika och debattartikel, men strategiskt kommer ingen ändring att ske. DN och SvD kommer inte plötsligt att driva nationalism. Det blir inte av helt enkelt. Man kan tycka att de skulle tjäna på det upplagemässigt, men den låsning vi ser idag är av sådan art att detta inte kommer att hända. Det är en religiös låsning, en låsning av psykopatologiska dimensioner. Då bör man se detta som en möjlighet och själv börja propagera för nationalism, berätta om Sverige och svensk kultur och därmed ta terräng från denna elit. Svensken vill ju höra dessa traditionella berättelser; men så berätta om det då, ni som känner till det traditionella Sverige. Eller har ni blivit helt lobotomerade av PK-ism i skolan? Atombomben sprängdes 1945, sedan kom mångkulturen? Är det vad ni lärde er på skolans historielektioner?

Sverige har en rik historia och där finns ett och annat. Jag har själv bloggat om detta. Jag la upp en smärre svensk historik förra året. Här är ett random inlägg, ett om 1800-talet. Jag har en positiv, affirmativ attityd till Sveriges historia. Jag är nationalist och stolt över det traditionella Sverige. Sådana texter får man inte läsa i MSM eller i finförlagsböcker numera. Man får gå till nätet. Men även sajter som Realisten mm brukar ha artiklar om svensk historia så detta är något av en folkrörelse, ett nätbaserat återuppväckande av det tradtionella Sverige. Något av en renässans kan man säga.

Din optimism är både välbehövlig och smittande. Tack för denna!

Min, litet mer pessimistiska, fundering är emellertid den om tiden räcker till. Att MSM är i gungning är uppenbart, liksom den politiska eliten, som med skräck ser utvecklingen medialt, politiskt och problemformuleringsmässigt. Före 2010 var invandringspolitiken en bifråga för eliten, nu är den på tapeten så gott som varje dag. Det beror givetvis dels på frågans allt ökande faktiska betydelse i flera avseenden, men också på att fokus i politiken flyttats. En motsvarande förskjutning kan vi se när det gäller säkerhetspolitiken och dess betydelse i debatten.

Så, alltfort kan vi se perspektivförskjutningarna, men det är en kamp mot klockan. För varje dag försvagas Sverige, svenskheten och det svenska folket i flera viktiga avseenden. Vi kan givetvis inte veta om tiden förslår, men vi kan göra vårt bästa för att använda tiden väl. Att bl a i denna tråd uppmärksamma, analysera och problematisera mediekriget är en viktig insats, även om vi givetvis måste göra mer än så.

Kampen, liksom mediekriget, går vidare...
Citera
2013-07-31, 11:22
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Det framgår att författaren troligen är judinna och hennes definition av "riktig rasism" är bl a antisemitiska angrepp på Malmös judar. Detta trots att de exempel hon tagit upp handlar om hur svenskar anses vara rasister. Så försöker man vrida en viktig fråga till den egna gruppens favör.
Intressant att hon hoppar på Lundberg, är det en spänning mellan judar och asiater vi ser dyka upp från botten?
Det är ingen spänning mellan judar och asiater per se. Vad det handlar om är samma sak som det alltid handlar om: Judarna ska ha exklusivitet. Varför arbetar judarna, som alltid tjatar om folkmordet de påstår att de själva blev utsatta för, systematiskt MOT att erkänna det armeniska folkmordet? Varför anser de att människor som bryr sig om Holomodor är nazister? Varför tycker de att alla andra folk är lättkränkta om de tar upp påstådd rasism samtidigt som de själva sitter och gnäller och polisanmäler "blickar" i Malmö? Varför startar de drev riktade mot Lars Hillersberg flera år efter att han är död samtidigt som de är de första att försvara yttrandefriheten för Vilks eller Wirsén? Svaret på alla frågor är därför att judar inte kan acceptera en situation där de blir behandlade precis som alla andra. Judar kräver exklusivitet, deras religion säger att de är utvalda. Alltså ska man få skämta om allt utom om judar. Inga folkmord ska erkännas utom det judiska. Osv.

Anti semitism is the belief among gentiles that jews may be criticized like any other group.
Citera
2013-07-31, 11:31
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Hon skriver:

(min fetning)

Det framgår allt tydligare att kritiken mot Gardells skämt handlar om att han är vit och svensk. Lawen Mohtadi skriver i dagens DN att:

Citat:
Så varför är Lilla al-Fadji och Khadija roliga och Jonas Gardell inte? Gardell försöker väcka *frågan: Får man bara skämta om sin egen grupp? Det enda tvärsäkra svaret måste bli: Det beror på. Är det roligt när Louis CK drar sexistiska skämt om kvinnor? Ja. Är det roligt när judiska vänner skämtar om snåla judar? Ja. Känner jag mig bekväm med att skratta åt det? Inte riktigt. Skulle jag kunna skämta om mina föräldrars *svårigheter i Sverige bland vänner som inte har en aning om vad det inneburit? Nej. Men bland dem som vet vad det handlar om skrattar vi gärna både rått och hjärtligt åt *föräldragenerationens pinsamheter.

Den pålitlige Sanna Rayman har också gett sig in i debatten. Hon ondgör sig över miljöpartisten, Björn Lindgren, som i SVT-debatt anklagat Gardell för att vara islamofobisk.

Citat:
Detta är på fullt allvar Lindgrens föredragna samhällsordning. En där ett skämts kvalitet avgörs utifrån en granskning av syftet och konsekvenserna, där skämtets existensberättigande hela tiden beror på ”hur det görs, varför, vem som skämtar och vem som lyssnar”.

Ja jösses. Det är mycket att hålla reda på. ”Hur det görs, varför, vem som skämtar och vem som lyssnar”. Själv uppfattade jag som sagt mest att Jonas Gardell drog en rätt trist och bedagad skämtusling, men av Lindgrens text att döma gjorde han alltså fel på samtliga punkter utom en, nämligen ”vem som skämtar”. För jo, det verkar åtminstone vara okej att Jonas Gardell är Jonas Gardell.

Den här logiken kan dock få allvarligare konsekvenser. När Jackie Jakubowski skriver om den alvarliga antisemitismen i Malmö så säger han rakt ut att det handlar om muslimer:

Citat:
Det är en falsk bild. Det finns inga sådana ”spänningar” och ”motsättningar” mellan Malmös judar och muslimer. Ingen muslim har någonsin behövt känna sig hotad av den allt mer åldrande och krympande judiska befolknings- gruppen i staden – medan den överväldigande delen av antijudiska hot de senaste åren kommit från muslimskt håll.

Vad som finns är ett fåtal individer – närda av en islamistisk ideologi som sprids genom utländska tv-kanaler från Mellanöstern och i predikningar av religiösa fanatiker – som hetsar mot judar, både i Sverige och andra länder.

Att inte låtsas om verkligheten gagnar inte det arbete som dialogforum i Malmö förväntas bedriva. Att bekämpa antisemitismen förutsätter nämligen att man vågar tala uppriktigt om varifrån den kommer – inte bara när den kommer från höger-extremistiskt håll.

Men nu uppfyller inte antisemitismen från muslimer rätt sorts rasism. Muslimer har högre ranking på offerlistan som har sin grund att bara man sparkar uppåt är allt okey. Räcker inte det kan man som gammelkomunistenHans Bülow skylla på Sverigedemokraterna trots att det handlar om muslimer:

Citat:
Sydsvenskan noterar att inte ett enda anmält hatbrott mot judar har lett till fällande dom. Det är oroande. Även anmälningar om hatbrott mot hbtq-personer har ökat i Malmö. Där intoleransen är som störst i Sverige har Sverigedemokraternas sina starkaste fästen.

I övrigt gäller tystnad. Eller som Emelie Langby gör, en neutral och pliktskyldig rapportering om läget:

Citat:
Sedan förra hösten har Malmöpolisen en särskild hatbrottsgrupp som ska prioritera dessa ärenden. Ansträngningar av den sorten är bra, men knappast tillräckliga för reda ut den intolerans som vi gång på gång får bekräftad finns i Malmö.

Ytterst är det ansvariga politikers uppgift att gå till botten med den situation som har medfört att vissa människor inte längre känner att det finns en framtid för dem i staden.

När det har gått så långt är de förolämpningar och påhopp som riktas mot individer inte enbart ett angrepp mot ett trossamfund eller en grupp, utan även mot det fria samhället.
Citera
2013-07-31, 11:44
Medlem
baggebo1s avatar
Ivar Arpi erkänner öppet att judiska karikatyrer är mycket värre än andra karikatyrer:
Citat:
Så Lilla hjärtat är exakt samma som en judekarikatyr? Nu får du väl sansa dig lite.
https://twitter.com/Ivarpi/status/362115396008022016

Det är alltid samma sak från de här "liberalerna". Judarna ska ha en särställning. Det roliga är att samma liberaler aldrig erkänner att det att judarna ska ha en särställning är en "inverterad rasism". Det är liksom naturligt, för så sa Gud. Man kan lära sig väldigt mycket om judefrågan genom att titta på hur de här liberalerna och judarna resonerar.
Citera
2013-07-31, 11:48
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sydsvenskan noterar att inte ett enda anmält hatbrott mot judar har lett till fällande dom. Det är oroande. Även anmälningar om hatbrott mot hbtq-personer har ökat i Malmö. Där intoleransen är som störst i Sverige har Sverigedemokraternas sina starkaste fästen.
Anledningen till det är att de flesta anmälningar är rena bluffanmälningar eller att brotten visar sig vara icke-antisemtiska.
Citera
2013-07-31, 12:03
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Det framgår att författaren troligen är judinna
Dotter till Lisa. (Som är född Bengtsson.)

http://www.newsmill.se/artikel/2011/...d-antisemitism

Fadern är Isak A.
Citera
2013-07-31, 12:12
Medlem
Caesar Johansens avatar
Intressant läsning för den som vill förstå hur kritiska vithets studenter tänker.

Citat:
Jag var på en konferens om sexualitet tidigare i år som var väldigt vit, inte ovanligt för akademiska sammanhang i Storbritannien, vithet är det vanliga. Så, ja, jag såg mig omkring och såg vithetshavet, hur konferensen var strukturerad kring vithet och alla huvudtalare var vita. Jag hade påpekat problemet med detta för dem som organiserade konferensen, i förhoppning om att de kanske skulle göra något åt det, men som jag skriver i slutdiskussionen av min kommande bok är det svårt att ändra på sådant som redan har annonserats. När jag kom dit var fortfarande alla talare vita. Därför var jag lättad över att se att en Black Caucus organiserats av en icke-vit aktivistmedlem i konferens*teamet, även om jag också hade förbehåll inför det. Tillät det icke-vita undantaget resten av *konferensen att förbli vit? Oavsett mina förbehåll var jag glad över att ha detta rum när det väl blev dags, för det kan bli tröttsamt med all denna vithet.

Så vad hände? Vilka kom? Sammanlagt tio personer kom till mötesrummet, av vilka fyra identifierade sig som vita. Arrangören delade ut en beskrivning som explicit sade att det var för icke-vita. Ingen lämnade rummet efter att ha läst detta. Arrangören ville av förklarliga skäl inte insistera på att någon skulle gå.

Vi satt i en cirkel och under en runda talade vi om varför vi hade kommit. Jag var väldigt obekväm, svettig och störd. Jag hade förväntat mig att detta var en tid och en plats där jag skulle kunna tala med andra icke-vita. Det kändes som att det enda rum vi fått, för att få ta en paus från vitheten, hade tagits ifrån oss. Av vad som sades framgick att det fanns olika skäl till varför vita gett sig själva tillåtelse att gå till en Black Caucus: ett intresse för ras, en känsla av solidaritet, allians och vänskap, en längtan efter att få vara i en workshop i stället för i en konferenspanel, eller en tro på att ras inte spelar roll, för att det inte borde göra det.

Vi som var icke-vita försökte verkligen på olika sätt att tala om varför vi ville att detta skulle vara för icke-vita. En kollega sade att det var intressant att en Black Caucus skulle bestå av 40 procent vita, jag tror hon använde procent för att det är effektivt. Jag talade om lättnaden i att komma till ett queert rum efter tröttheten som kommer av att vara i straighta rum, som ett sätt att ge en implicit analogi, som en vädjan om erkännande.
Till slut erkände en vit person att vi behövde ett rum för att ta en paus från vitheten och lämnade lokalen. Ytterligare en person följde, men aggressivt, och sade att vi fått henne att känna sig ovälkommen, att vi tvingat henne att gå. En efter en gick de. Alla gav en redo*görelse för varför de hade kommit och varför de gick. När denna Black Caucus till slut blev vad den var tänkt att vara: vilken glädje, vilken lättnad, vilken humor, vilka snack!

Vad jag lärde mig av detta är vilket politiskt arbete som krävs för att få en paus från vit*heten. Jag insåg också på hur många olika sätt vithet kan ”ockupera” en plats. Det svåraste var det aggressiva uttåget, men vi måste också vara uppmärksamma på de *sympatiska eller omtänksamma sätten att lämna rummet. De kan lära oss att undersöka hur vithet kan ockupera genom omsorg (vad vi kan kalla en omtänksam vithet eller en ursäktande vithet). Jag slogs ännu en gång av hur ursäktande kan bli till en form av tillåtelse: hur att be om ursäkt för att en vit person dyker upp vid ett evenemang för icke-vita kan bli ett sätt att ge sig själv tillåtelse att som vit person dyka upp vid ett sådant evenemang. Kampen mot reproduktionen av vitheten är en kamp mot dessa former av tillåtelse.

http://www.bang.se/artiklar/2011/tru...vet-2011-06-21

Talet om "rum" är verkligen intressant. Bruna människor kräver bruna rum i Europa, där det inte ska få finnas några vita. Var de missar då är att hela Europa är ett vitt rum, där bruna vistelse tolereras. Det är det här som är antirasism, vad dess kritiktalibaner och nyrasister håller på med är orättmätig ockupation. Det är att ta plats, där de inte har någon rätt att ta plats. Vill de ha bruna rum att vistas i, är det bara att ta ett flyg i sydlig ritning - så befinner de sig inom några timma i bruna rum.

Det är precis en sådan här utveckling som många av oss invandringskritiska har varit rädda för. "Antirasisterna" har alltid sagt: "Nej,nej, det handlar om tolerans och öppenhet - finns ingen anledning att känna sig rädd eller hotat". Här visas det med önskvärd tydlighet att det inte handlar om att tolerera, utan om undanträgning - hur snälla och tolerant man än är, ska man trängas undan. Det finns inga goda vita i de här människornas värld.
Citera
2013-07-31, 12:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Intressant läsning för den som vill förstå hur kritiska vithets studenter tänker.

http://www.bang.se/artiklar/2011/tru...vet-2011-06-21

Talet om "rum" är verkligen intressant. Bruna människor kräver bruna rum i Europa, där det inte ska få finnas några vita. Var de missar då är att hela Europa är ett vitt rum, där bruna vistelse tolereras. Det är det här som är antirasism, vad dess kritiktalibaner och nyrasister håller på med är orättmätig ockupation. Det är att ta plats, där de inte har någon rätt att ta plats. Vill de ha bruna rum att vistas i, är det bara att ta ett flyg i sydlig ritning - så befinner de sig inom några timma i bruna rum.

Det är precis en sådan här utveckling som många av oss invandringskritiska har varit rädda för. "Antirasisterna" har alltid sagt: "Nej,nej, det handlar om tolerans och öppenhet - finns ingen anledning att känna sig rädd eller hotat". Här visas det med önskvärd tydlighet att det inte handlar om att tolerera, utan om undanträgning - hur snälla och tolerant man än är, ska man trängas undan. Det finns inga goda vita i de här människornas värld.

Håller fullständigt med. Men man kan också se det som att feminismen bland vita saknar kraft och numer är på väg ut. När Mona Sahlin blev vald till S:s ordförande sjönk antalet väljare drastiskt eftersom hon blev vald för att hon var just kvinna. Inget annat. Antalet manliga vita medelklassväljare röstade istället på någon av Allianspartiet och numer SD. Kan tänka mig att vita medelklasskvinnor också är lågt. Samma sak med centern och Annie Lööv. Att kräva plats för att man tillhör en viss minoritet eller grupp är inget som svenskar gillar. Om de genusvetenskapliga institutionerna i våra universitet tas över av bruna segment kommer statsfeminismen att dö. Mångkulturdebatten har letts av vita svenskar tidigare. Nu tas den över mer och mer av invandrare, företrädesvis muslimska sådana, varvid fenomenet avtar. Tidningsdöden accelererar mer och mer ju mer antisvensk man blir och det mångkulturella lyfts fram.
Citera
2013-07-31, 12:54
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hillersberg-historien berättar allt man behöver veta om den saken. Blodtörsten lever i allra högsta grad än idag.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ivar Arpi erkänner öppet att judiska karikatyrer är mycket värre än andra karikatyrer:

https://twitter.com/Ivarpi/status/362115396008022016

Det är alltid samma sak från de här "liberalerna". Judarna ska ha en särställning. Det roliga är att samma liberaler aldrig erkänner att det att judarna ska ha en särställning är en "inverterad rasism". Det är liksom naturligt, för så sa Gud. Man kan lära sig väldigt mycket om judefrågan genom att titta på hur de här liberalerna och judarna resonerar.
Hillersberg var helt klart alldeles för konsekvent för sitt eget bästa. Han svingade både till höger och vänster, mot judar och araber, vit mot svart. Men det var för sina karikatyrer med kroknäsa han nästan blev av med sitt stipendium och levebröd. Han fru, eller ex-fru, var judinna och med henne hade han två barn. Men tydligen var han antisemit.

Studerade under en av Hillersbergs adepter några år efter dennes död. Beröringsskräcken med namnet Hillersberg var påtaglig. Djävligt otäckt hur en person kan bli persona non grata så snabbt när den evige har satt fingret på en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in