Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-27, 20:46
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Kommer ihåg hur det var i början av 60-talet, då skulle det vara fönster åt bara ett håll, men i gengäld stora fönster.

Hus skulle vara "bostadsmaskiner" och sovrum skulle vara små, därför att där skulle man bara sova.

Det handlade ju också lite om dåtidens syn på fritid och friluftsliv. Det skulle vara lite primitivt i sportstugorna, även i dom som var betydligt dyrare. En sorts omvänd snobbism, där det var ett ideal att det skulle vara litet och trångt. Man skulle ju inte ha det för bra, tanken var ju att man skulle vara ute i naturen hela dagarna, och inte sitta inne på sitt rum och spela dator. Måste man nödvändigtvis vara inomhus så tillbringades tiden i storstugan tillsammans med alla dom andra, där man spelade kort, läste, eller drack nyponsoppa.
Citera
2013-08-27, 21:40
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det handlade ju också lite om dåtidens syn på fritid och friluftsliv. Det skulle vara lite primitivt i sportstugorna, även i dom som var betydligt dyrare. En sorts omvänd snobbism, där det var ett ideal att det skulle vara litet och trångt. Man skulle ju inte ha det för bra, tanken var ju att man skulle vara ute i naturen hela dagarna, och inte sitta inne på sitt rum och spela dator. Måste man nödvändigtvis vara inomhus så tillbringades tiden i storstugan tillsammans med alla dom andra, där man spelade kort, läste, eller drack nyponsoppa.

Känner igen det där! "Spela spel på datorn" fanns ju inte som alternativ ens! De nördigaste nördarna måste ha haft en svår tid...
Citera
2013-08-27, 21:44
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
En annan sak som sticker ut är de där plåtskåpen som står i rummet, det är nämligen exakt likadana som alla vi svenska män haft våra saker i när vi gjorde lumpen. Det har väl varit utförsäljning när något regemente lagts ner och så har han slagit till.

Aha, det hade jag inte en tanke på när jag ögnade igenom bilderna. Lite udda kille, uppenbarligen.
Citera
2013-08-27, 21:53
Medlem
Citat:
Aha, det hade jag inte en tanke på när jag ögnade igenom bilderna. Lite udda kille, uppenbarligen.
Inte särskilt udda, det har länge varit modernt att återanvända plåtskåp. Man kan köpa nytillverkade på Ikea. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60250798/
Citera
2013-08-27, 22:10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Inte särskilt udda, det har länge varit modernt att återanvända plåtskåp. Man kan köpa nytillverkade på Ikea. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60250798/

Ställen som en av inredningsbutikerna i PUB-huset i Stockholm säljer dessutom förslitna skåp som ser ut som att de har stått på regementet i 40 år... Avskavd färg etc. Jag tycker att sånt är skitfult, men to each their own. Jag tänkte att shabby-chictrenden skulle ta slut någon gång.
Citera
2013-08-27, 22:14
Moderator
Oddballs avatar
Citat:

Fast det där är ingen kopia på militära skåp, det där är nåt helt annat.
Citera
2013-08-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ställen som en av inredningsbutikerna i PUB-huset i Stockholm säljer dessutom förslitna skåp som ser ut som att de har stått på regementet i 40 år... Avskavd färg etc. Jag tycker att sånt är skitfult, men to each their own. Jag tänkte att shabby-chictrenden skulle ta slut någon gång.
Japp, jag vet att jag sett dem på nätet på fler ställen än Ikea, snabbletade på Mio men hittade inget. Jag personligen avskyr shabby-chic när det kommer till skavda, nötta trämöbler i pastellfärger (med all respekt för dem som älskar den stilen) men jag gillar när det drar åt industridesign, så ett lite lagom nött plåtskåp, helst omålat, skulle jag inte tacka nej till.

Edit. Ett googlesök på bilder med plåtskåp ger lite inredningsbilder.
https://www.google.se/search?q=pl%C3...w=1218&bih=635
Citera
2013-08-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fast det där är ingen kopia på militära skåp, det där är nåt helt annat.
Same same but different.
Citera
2013-08-28, 04:07
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Same same but different.

Verkligen inte!

Skillnaden är gigantisk, med de militära skåpen får man en historia med hundratals svenska män som haft sina pinaler i dem genom årtionden - kanske halva sekel, en oslagpar patina helt enkelt, medan man med ett nytillverkat plåtskåp i en annan modell från IKEA eller liknande får några kilo historielös metall.
Citera
2013-08-28, 08:31
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Här kommer en liten nätt etta, ganska typisk Stockholmsetta. Men en inredningsdetalj sticker ut:

http://www.sodermaklarna.se/detaljer...BoLgh&hemnet=1

En GNU mitt i rummet! Det är fascinerande, skumt och alldeles helkoko.

Nu måste jag vara den som är den. Det där är INTE en gnu utan en stor Kudu, en sorts antilop. En gnu hade inte gjort sig lika bra på väggen då de verkligen är exceptionellt fula djur.
Bildbevis: http://traciemcbridewriter.files.wor...012/03/gnu.jpg
Jag menar, titta på den liksom..

Nu är jag inget fan av döda djur som inredning över huvudtaget, jag tycker det känns groteskt. Håller iaf med dig om att den (oavsett art) var sjukt malplacerad i den där lilla lägenheten.
Citera
2013-08-28, 11:22
Medlem
Moffins avatar
Dags att bidra med något istället. Vad sägs om det här?

http://www.erasweden.com/kontor/sigtuna/bostad/205658

Komplett med många och stora kuddar med amerikanska flaggan, fula (och snedhängda) tavlor, flådiga möbler och knäckebröd som prydnad..? Stallet är väldigt litet till det stora huset och jag ställer mig lite tveksam till de låga boxväggarna, det känns liksom lite mer som ett barbiestall än något man har riktiga hästar i.

Pråligt är nog det första jag tänker när jag ser insidan av detta extremt fula hus. Så är det som sagt på tok för stort, jag har aldrig riktigt förstått vilka som vill bo så, lagom känns bäst. Jag gillade iaf köket, där får det ju gärna vara lite extra plats.

Ytterligare minuspoäng för avsaknad av pool, torn och köksö.

Edit:
Jag glömde ju nästan! Marockanska rummet, wtf? Känns lite som att någon i familjen varit i Marocko och blev helt besatt men eftersom det inte skulle fungera i husets övriga "stil" så har istället ett eget poänglöst rum dedikerats till detta? Roligt.
Citera
2013-08-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Dags att bidra med något istället. Vad sägs om det här?

http://www.erasweden.com/kontor/sigtuna/bostad/205658

Komplett med många och stora kuddar med amerikanska flaggan, fula (och snedhängda) tavlor, flådiga möbler och knäckebröd som prydnad..? Stallet är väldigt litet till det stora huset och jag ställer mig lite tveksam till de låga boxväggarna, det känns liksom lite mer som ett barbiestall än något man har riktiga hästar i.

Pråligt är nog det första jag tänker när jag ser insidan av detta extremt fula hus. Så är det som sagt på tok för stort, jag har aldrig riktigt förstått vilka som vill bo så, lagom känns bäst. Jag gillade iaf köket, där får det ju gärna vara lite extra plats.

Ytterligare minuspoäng för avsaknad av pool, torn och köksö.

Edit:
Jag glömde ju nästan! Marockanska rummet, wtf? Känns lite som att någon i familjen varit i Marocko och blev helt besatt men eftersom det inte skulle fungera i husets övriga "stil" så har istället ett eget poänglöst rum dedikerats till detta? Roligt.

Kände bara usch när jag tittade på bilderna. Stallet kändes vitt och frächt, tillomed en vit häst, men ingen kompis till hästen vad jag såg, vad jag vet är det lag på att ha minst två hästar då de är flockdjur?!

Möbleringen kändes spretig och tavlorna ska vi inte tala om, har aldrig sett någon blanda konststilar så vilt. Tavlorna i övre hallen var skrattretande, olika stilar, olika upphängningshöjder, olika ramar........så även i det Marockanska rummet som inte ger särskilt mycket intryck av Marocko då det bara kändes som plotter av misshasch. Fick bara en känsla av att hela huset är omysigt i brist på bättre ord.

Salen med ryggåstak var det mest "knystade" rummet, de möblerna som står där i det säkerligen ekande rummet ser bara obekväma ut, när i helskotta ska man sitta i de där stollarna och sofforna vid det lilla bordet och glo på varandra och föra djupa konversationer Gillade inte trägolvet eller trätaket där heller.

Huset har potential men som det såg ut nu med sin möblering så dissar jag det totalt, men det är inte inredningen man köper som tur är. Köket och badrummen var neutrala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in