Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-28, 13:42
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Salen med ryggåstak var det mest "knystade" rummet, de möblerna som står där i det säkerligen ekande rummet ser bara obekväma ut, när i helskotta ska man sitta i de där stollarna och sofforna vid det lilla bordet och glo på varandra och föra djupa konversationer Gillade inte trägolvet eller trätaket där heller.

"Salen" är ju det enda intressanta rummet, ett eko från gamla tiders bondesverige. I ett hem finns det ju ofta en glidande skala mellan dom mest offentliga rummen och dom mest privata. I större hushåll är vardagsrummet och matsalen dom mest offentliga, medan sovrummen oftast är dom mest privata.

Begreppet Vardagsrum som vi känner det är ju dock en trevlig kombination av det privata och det offentliga. Det fungerar som ett familjerum på vardagarna, samtidigt som det är ett mottagningsrum för gäster när det är fest. Dock, innan vardagsrummet fick denna funktion var oftast Salen det offentligaste utrymmet i huset. En sorts kombinerat mottagningsrum, sällskapsrum, och matsal. Oftast stod möblerna i långa rader längs väggarna, och lyftes fram vid behov.

Vid middagar drog man fram matborden och gjorde långbord i mitten av rummet. Salen stod oftast
ouppvärmt när det inte användes, alltså kunde man med fördel lägga den i en utbyggnad eller flygel. Och den användes heller inte till vardags av dom boende. Det var ett "finrum", fast väldigt stort. Att ha en sal som bara användes vid fest blev ju också en statussymbol för dom rika bondesläkterna. Det var helt enkelt dåtidens bling-bling, eftersom det visade på ett överskott...

Resten av huset är ju dock bara ett jävla mischmasch. Att "återskapa" en "Karolinergård", fast på 90-talet? Och med material från 80-talets kataloghus? Det finns få saker som stämmer i det där huset, framförallt vad gäller proportioner. Takhöjden är alldeles för låg, samtidigt som säteritaket är alldeles för högt i förhållande till storlek och bredd på husvolymerna. Det ser ut som om nån bara har "dragit upp" taket, som när man bygger i Sims.

Framförallt blir det ju helt obegripligt att bygga nytt när det finns tusentals gamla herrgårdar som bara väntar på att bli renoverade av nån som vill leva den typen av liv. Jag skulle tro att ägarna är barn till nån gammal bondesläkt i dalarna eller liknande, där dom genom arvsskifte har blivit av med släktgården, och på detta sätt försöker återskapa och bevara en traditionsbunden livsstil. Fast utan att på riktigt veta hur det går till, liksom. Jag säger bara, knäckebröd i taket. Fast utan en riktig bagarstuga.

Jag tror att mängden arvegods tyder på ett tidigare arvsskifte. Alla dom antika möblerna och tavlorna kommer säkert från den gamla släktgården dom blev av med. Den schizofrena inredningen tyder på giftermål, skulle tro att dom andra prylarna tillhör den ingifta parten. Marockanska rummet, osv.

Om det är en kvinna som har gift in sig i bondesläkten blir ju också dom här prylarna ett sätt för henne att göra ett avtryck i släkten. Jag skulle också tro att det är på hennes initiativ som man har försökt återskapa det hela. Och jag skulle tro att mischmashandet helt enkelt beror på att hon inte riktigt vet hur det går till. Och han kunde inte bry sig mindre om en massa gamla släktporträtt...
Senast redigerad av Skidaddle 2013-08-28 kl. 13:51.
Citera
2013-08-28, 13:59
Medlem
sluggerbanans avatar
Det där är ingen jävla häst den har ju med nöd och näppe huvudet över dörrhandtaget på dörren.
Den som rider är ett barn. Utsmyckningarna är nog det sämsta jag har sett någonsin. Intressant att notera är att hela fastigheten har direktverkande el. Det blir mycket på 335m2 och då är antagligen inte stallet inräknat, med en ensam ponny blir det kallt på vintern. Stort onödigt jobb att dra in vattenburen värme i den fastigheten, härligheten är ändå byggt 1995 så det är inga antika byggnader.
Citera
2013-08-28, 14:27
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Dags att bidra med något istället. Vad sägs om det här?

http://www.erasweden.com/kontor/sigtuna/bostad/205658

Komplett med många och stora kuddar med amerikanska flaggan, fula (och snedhängda) tavlor, flådiga möbler och knäckebröd som prydnad..? Stallet är väldigt litet till det stora huset och jag ställer mig lite tveksam till de låga boxväggarna, det känns liksom lite mer som ett barbiestall än något man har riktiga hästar i.

Pråligt är nog det första jag tänker när jag ser insidan av detta extremt fula hus. Så är det som sagt på tok för stort, jag har aldrig riktigt förstått vilka som vill bo så, lagom känns bäst. Jag gillade iaf köket, där får det ju gärna vara lite extra plats.

Ytterligare minuspoäng för avsaknad av pool, torn och köksö.

Edit:
Jag glömde ju nästan! Marockanska rummet, wtf? Känns lite som att någon i familjen varit i Marocko och blev helt besatt men eftersom det inte skulle fungera i husets övriga "stil" så har istället ett eget poänglöst rum dedikerats till detta? Roligt.

Ser ut som en vanlig villa parat sig/morphat med karolinskt säteritak
Citera
2013-08-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Håller med dig om salens användning och betydelse genom tiderna, men inte att den var intressant
Jag har vuxit upp med släktingar som haft sal även om det var i mindre format än denna, det "roliga" var att de använde detta rum endast på julaftnar.

Min tanke gick också åt det hållet att det troligen är ett ingifte som orsakat blandningen av möbler, alternativt ett intresse för auktioner och antikviteter även om det inte är några dyrgripar nödvändigtvis. Jag blir alltid nyfiken på varför folk flyttar, i detta fall verkar barnen att döma efter inredningen vara förhållandevis små så de lär ju bo hemma ett tag till, och hästen....ska den få följa med i flytten eller säljs även den, jag tänker skilsmässa eller ekonomi som inte klarar av alla utgifter, endast driftkostnaden är 75 000 om året....men det finns ju tusen andra orsaker så klart.
Citera
2013-08-28, 14:55
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
...endast driftkostnaden är 75 000 om året
Den måste de väl ha gjort en glädjekalkyl på? Direktverkande el och 335 kvadrat?
Citera
2013-08-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Den måste de väl ha gjort en glädjekalkyl på? Direktverkande el och 335 kvadrat?
Jag har själv köpt och sålt hus så jag förutsätter att varenda driftkostnadskalkyl i hela detta avlånga land är till 100% glädjekalkyler
Citera
2013-08-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Kommer ihåg hur det var i början av 60-talet, då skulle det vara fönster åt bara ett håll, men i gengäld stora fönster.

Hus skulle vara "bostadsmaskiner" och sovrum skulle vara små, därför att där skulle man bara sova.

Jo, jag hade en kompis på gymnasiet som bodde i en femma i ett 50-talshus i Malmö. Lägenheten var på ungefär 110 kvadratmeter och hade ett jättevardagsrum indelat i två av en skjutdörr, ett brukskök där det precis gick in ett matbord för fyra (men när man åt där kunde man inte öppna några luckor...) och tre minimala sovrum där det precis fick plats för dubbelsäng resp. två enkelsängar. Antagligen har man när det begav sig ätit i det lilla vardagsrummet och använt det stora för umgänge och representation. Det fanns även serveringsgång mellan kök och det lilla vardagsrummet plus en sån här nummertavla som jag aldrig riktigt förstått hur de fungerade men som är vanliga i äldre större lägenheter som troligen haft personal... De minimala badrummen är ju också rätt tidstypiska...

Själv bor jag i en etta på 45 kvadratmeter, som när den var nybyggd (1947) var avsedd för familjer med 1-2 barn. Köket är stort nog för ett matbord, så gissningsvis har man väl ätit där och haft sängar och ev. soffor i vardagsrummet. På den tiden behövde man ju inte bry sig om plats för datorhörna och tv-bord...
Citera
2013-08-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jo, jag hade en kompis på gymnasiet som bodde i en femma i ett 50-talshus i Malmö. Lägenheten var på ungefär 110 kvadratmeter och hade ett jättevardagsrum indelat i två av en skjutdörr, ett brukskök där det precis gick in ett matbord för fyra (men när man åt där kunde man inte öppna några luckor...) och tre minimala sovrum där det precis fick plats för dubbelsäng resp. två enkelsängar. Antagligen har man när det begav sig ätit i det lilla vardagsrummet och använt det stora för umgänge och representation. Det fanns även serveringsgång mellan kök och det lilla vardagsrummet plus en sån här nummertavla som jag aldrig riktigt förstått hur de fungerade men som är vanliga i äldre större lägenheter som troligen haft personal... De minimala badrummen är ju också rätt tidstypiska...

Själv bor jag i en etta på 45 kvadratmeter, som när den var nybyggd (1947) var avsedd för familjer med 1-2 barn. Köket är stort nog för ett matbord, så gissningsvis har man väl ätit där och haft sängar och ev. soffor i vardagsrummet. På den tiden behövde man ju inte bry sig om plats för datorhörna och tv-bord...

För att inte tala om klädförvaring, nu har medelsvensson kläder och ytterkläder för ett helt kompani. Jag minns min mormors garderob, alla kläder rymdes ledigt i en standardgarderob per person och en gemensam byrå för underkläder, ett litet linneskåp för sängkläder och handdukar, och allas skor och ytterkläder för alla årstider rymdes i en garderob. Så kan jag säga är inte fallet för mig!

Alla levde ju trångt förr och inte alls för så länge sedan heller, jag funderar ju ofrånkomligt på hur föräldrarnas sexliv såg ut när det låg 2-3 barn i olika åldrar i samma rum.
Senast redigerad av lacrima 2013-08-28 kl. 15:46.
Citera
2013-08-28, 17:11
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Det är rätt kul att läsa på om arkitekturhistoria, och hur hushållen har utvecklats genom tiderna. Generellt sett kan man säga att det finns två olika linjer i utvecklingen. Den ena har med bondesamhället att göra, den andra med borgerligheten och adeln.

Bondeköken var oftast väldigt stora, och familjen levde mer eller mindre sitt dagliga liv i köket. Man åt och sov och umgicks i köken. Hade man fler rum så blev det oftast sovrum för föräldrarna, plus ett "finrum" som bara användes när man hade gäster.

Den andra linjen handlar om det borgerliga livet, där herrskapet oftast var separerade från servicen. Man umgicks i salen och salongen och herrummet, medan tjänstefolket och barnen var bortsopade till köket, utom synhåll för både gäster och föräldrar.

På 30-talet började man rationalisera lite över båda linjerna, eftersom det började bli dyrt även för borgarna att ha anställt tjänstefolk. Man gjorde så kallade "experimentkök", eller "brukskök" som Grillo kallade det. Oftast separerade man funktioner mellan matlagandet och själva ätandet, det var då dom där "halvorna" uppfanns, minimala matrum på typ fyra kvadratmeter.

Problemet var bara att även om byggandet rationaliserades, så satt folket oftast kvar i ganska traditionsbundna livsmönster. Istället för att använda matrummet som matrum användes det istället som ett extra sovrum. Min mamma växte upp med sin syrra och sina föräldrar i en två och en halva, dom flyttade in i den nybyggt på 40-talet.

Föräldrarna hade det ena sovrummet, båda barnen fick samsas om den minimala "halvan" på fyra kvadratmeter. Det stora vardagsrummet användes bara av föräldrarna på kvällstid och när man fick gäster, och barnen var faktiskt förbjudna att använda rummet på dagtid. Ville dom inte vara inne på sitt rum fick dom vackert gå ut och leka.

Själv bor jag i en liknande fast större lägenhet, den var antagligen av ganska dyrt snitt när den byggdes på 30-talet. Vissa av lägenheterna i huset har serveringsgång och jungfrukammare, min har det inte. Köket är väldigt litet, dock med plats för ett minimalt köksbord och tre stolar. Det stora problemet är ju att det inte är anpassat för den moderna tidens boende.

Köksbänken är alldeles för låg, eftersom den var designad för kvinnor. Antingen tjänstefolk eller hemmafruar. I dagens mer jämställda samhälle har höjden på diskbänkarna höjts med ungefär en decimeter, eftersom man anpassar höjden till användarnas genomsnittshöjd. Med fler män i köket måste höjderna anpassas.

Och inget ont om män, men det är ganska uppenbart att köket är designat av någon som aldrig någonsin har tillbringat någon särskilt lång tid med köksarbete. Det finns absolut inga avställningsytor eller arbetsytor. Det är diskbänk, diskställ, spis, och utdragbar skärbräda. Vill man arbeta får man använda köksbordet.

30-talets experimentkök var således det sämsta från två världar. Dom som var rotade i bondetraditionen blev av med sina stora kök, och den gemensamma upplevelsen av matlagande och ätande gick förlorad. Samtidigt som tjänstefolket (om man hade råd) fick trängas i trånga och svårarbetade utrymmen.

Så, vi kanske ska vara tacksamma över att köket åter har blivit en del av själva hushållet? I dagens läge är det ju modernt med öppen planlösning, där tillredandet och lagandet av mat har blivit en del av den gemensamma upplevelsen, faktiskt med samma värde som att dela själva måltiden tillsammans.
Citera
2013-08-28, 17:47
Medlem
Moffins avatar
Jag vill tacka Skidaddle så mycket för de långa och utförliga historielektionerna, det är väldigt intressant läsning!

Orkar vi en till? Ja det är klart: http://www2.bjurfors.se/Bostad/Skane...od---Arup-152/

Första inomhusbilden. Bara ta in den ett tag. Färgkombinationen tapet/takbord/fönster/gardiner gör mig nästan åksjuk, till detta serveras airbrushade tavlor. Magnifikt.

Sedan fortsätter det såhär. Varje rum har ett eget färgtema och en hemsk tapetbord. (I lila rummet ännu en airbrush-tavla, notera wolf/moon-motivet) jag har aldrig gillat dessa, framförallt inte i takhöjd, jag tycker det på någotvis trycker ner hela rummet och får det att se mycket mindre ut. Dessutom är det fult.

Sovrummet ser lite porrsnuskigt ut och tapeterna har antingen glidit eller så var de dåligt gjorda från början då man ser skarvarna. Jag är personligen inget fan av ljusröda tapeter, framförallt inte i väldigt ljusa rum då det ser lite blekt ut på något sätt.

Tegeltapeten i köket behöver väl egentligen ingen förklaring, hemskt. Dessutom ser det ut att saknas någon sorts list eller liknande under skåp/maskiner. Ser väldigt illa ut. Gardinerna är snea och dana och det tycker man väl fotografen kunde rättat till. Dessutom fult tak i köket, med ful kabel från taklampa till brytare.

Pluspoäng för:
Tonårspojkrummet som ser ganska städat ut med en liten inredningstouch av drogpropaganda och doftgran.
"Entrésidan med massor av plats för tex bilar" = En gräsplätt.
Citera
2013-08-28, 17:54
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag vill tacka Skidaddle så mycket för de långa och utförliga historielektionerna, det är väldigt intressant läsning!

Så lite så. Jag tycker det är kul att diskutera. Ja, jag sitter på en del kunskap och erfarenhet, så jag kan hålla på hur länge som helst. Ni får väl säga till om det blir för tradigt. Framförallt vill jag inte vara nån besserwisser eller tråddödare. Mina åsikter är ju högst personliga, och jag diskuterar gärna olika frågor fram och tillbaka. Hemnetknarkande är ett av mina absolut största guilty pleasures, jag scannar av marknaden varje dag.

Citat:
Orkar vi en till? Ja det är klart: http://www2.bjurfors.se/Bostad/Skane...od---Arup-152/

Oh, jesus kristus. Jag är faktiskt helt mållös...
Citera
2013-08-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

Tack för infon, det var jätteintressant!

Texten på http://bevaringsprogram.lund.se/wiki...-_%C3%96sthaga beskriver ett arbetarområdes uppbyggnad under 30-talet och är också intressant. Notera att det faktiskt är ritat av en kvinna, så det kanske hade vettigare köksområden... Intressant också att där notera det du nämnde om köken... Då kanske det är så att köket i min lägenhet fungerade som barnsovrum medan föräldrarna sov i rummet. En mindre säng skulle i teorin också få plats i hallen, men vid entrén ville man väl inte ha barnen ifall man skulle få finbesök... Använde man balkonger på den tiden som man gör det nu, dvs som extra matrum på sommaren och ett ställe man bjöd ut gäster för att komma undan barnskriken i små lägenheter? Eller gjorde man tvärtom och slängde ut barnen på balkongen?

"En del högerdamer som varit och tittat på demonstrationshusen lär dock ha tyckt att de var för lyxiga, badrum t ex var väl onödigt, för de människor som skulle bo där." är fö lite lustigt...
Senast redigerad av Grillo 2013-08-28 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in