Citat:
Salen med ryggåstak var det mest "knystade" rummet, de möblerna som står där i det säkerligen ekande rummet ser bara obekväma ut, när i helskotta ska man sitta i de där stollarna och sofforna vid det lilla bordet och glo på varandra och föra djupa konversationer Gillade inte trägolvet eller trätaket där heller.
Salen med ryggåstak var det mest "knystade" rummet, de möblerna som står där i det säkerligen ekande rummet ser bara obekväma ut, när i helskotta ska man sitta i de där stollarna och sofforna vid det lilla bordet och glo på varandra och föra djupa konversationer Gillade inte trägolvet eller trätaket där heller.
"Salen" är ju det enda intressanta rummet, ett eko från gamla tiders bondesverige. I ett hem finns det ju ofta en glidande skala mellan dom mest offentliga rummen och dom mest privata. I större hushåll är vardagsrummet och matsalen dom mest offentliga, medan sovrummen oftast är dom mest privata.
Begreppet Vardagsrum som vi känner det är ju dock en trevlig kombination av det privata och det offentliga. Det fungerar som ett familjerum på vardagarna, samtidigt som det är ett mottagningsrum för gäster när det är fest. Dock, innan vardagsrummet fick denna funktion var oftast Salen det offentligaste utrymmet i huset. En sorts kombinerat mottagningsrum, sällskapsrum, och matsal. Oftast stod möblerna i långa rader längs väggarna, och lyftes fram vid behov.
Vid middagar drog man fram matborden och gjorde långbord i mitten av rummet. Salen stod oftast
ouppvärmt när det inte användes, alltså kunde man med fördel lägga den i en utbyggnad eller flygel. Och den användes heller inte till vardags av dom boende. Det var ett "finrum", fast väldigt stort. Att ha en sal som bara användes vid fest blev ju också en statussymbol för dom rika bondesläkterna. Det var helt enkelt dåtidens bling-bling, eftersom det visade på ett överskott...
Resten av huset är ju dock bara ett jävla mischmasch. Att "återskapa" en "Karolinergård", fast på 90-talet? Och med material från 80-talets kataloghus? Det finns få saker som stämmer i det där huset, framförallt vad gäller proportioner. Takhöjden är alldeles för låg, samtidigt som säteritaket är alldeles för högt i förhållande till storlek och bredd på husvolymerna. Det ser ut som om nån bara har "dragit upp" taket, som när man bygger i Sims.
Framförallt blir det ju helt obegripligt att bygga nytt när det finns tusentals gamla herrgårdar som bara väntar på att bli renoverade av nån som vill leva den typen av liv. Jag skulle tro att ägarna är barn till nån gammal bondesläkt i dalarna eller liknande, där dom genom arvsskifte har blivit av med släktgården, och på detta sätt försöker återskapa och bevara en traditionsbunden livsstil. Fast utan att på riktigt veta hur det går till, liksom. Jag säger bara, knäckebröd i taket. Fast utan en riktig bagarstuga.
Jag tror att mängden arvegods tyder på ett tidigare arvsskifte. Alla dom antika möblerna och tavlorna kommer säkert från den gamla släktgården dom blev av med. Den schizofrena inredningen tyder på giftermål, skulle tro att dom andra prylarna tillhör den ingifta parten. Marockanska rummet, osv.
Om det är en kvinna som har gift in sig i bondesläkten blir ju också dom här prylarna ett sätt för henne att göra ett avtryck i släkten. Jag skulle också tro att det är på hennes initiativ som man har försökt återskapa det hela. Och jag skulle tro att mischmashandet helt enkelt beror på att hon inte riktigt vet hur det går till. Och han kunde inte bry sig mindre om en massa gamla släktporträtt...
Senast redigerad av Skidaddle 2013-08-28 kl. 13:51.
Senast redigerad av Skidaddle 2013-08-28 kl. 13:51.