Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-15, 13:10
Medlem
romanov01s avatar
Uppenbarligen är det en dålig ide att ha kvar spårselen när hunden ska verka men vad ska polisen hålla hunden fast hunden i innan den ska verka om man tagit av spårselen? Eller lyder polishundar så pass bra att man inte behöver hålla fast dem?

Polisen har avvikit från ett optimalt agerande men frågan är om det är tillräckligt för en fällande dom. Har väldigt begränsade kunskaper på det aktuell rättsområdet (endast 15 av 30 poäng på straffrättstentan) så jag väljer att inte sia om utgång.

Talar för friande:

Festnisse kan inte tillåtas avvika från platsen då han är misstänkt för relativt allvarlig brottslighet.

Precis innan KE:s våldskavalkad hade Festnisse genom sina uttalande gjort klart att han inte verkar vara vid sina sinnes fulla bruka och svår att resonera med. Han är därmed mer oberäknelig, vilket är farligt KE och tredje man.

Talar emot friande:

Men hon har, helt klart, löst situationen väldigt ickeoptimalt då hon släpper lös våldskavalkaden alldeles för tidigt. Hon står på hyfsat avstånd och han är därmed inget överhängande hot mot henne och han visar inga försök på att försöka avika från platsen.

Om det hade varit så att Festnisse hade börjat gå eller springa från platsen hade dock det optimala varit precis det hon gjorde, släppa lös hunden och batonga på honom rejält.

Väljer man att begå brott och inte göra som polisen säger åt en måste man acceptera att det kan göra ont.
Citera
2013-10-15, 13:16
Medlem
romanov01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Tilläggas bör att jag inte nödvändigtvis tycker att åklagaren har gjort något fel i att väcka åtal.

Kanske beror på resursbrist men är inte åklagarmyndigheten lite väl snåla med åtal generellt?

Om antalet ogillade åtal ligger på låga ca 5 % (vilket att jag har för mig att det gör) betyder ju det att väldigt många som inte åtalades hade blivit fällda.
Citera
2013-10-15, 13:19
Medlem
romanov01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlP
Nu har jag titta på filmen igen och jag kan inte se något annat än att Polisen gör helt rätt.

Jaha, ok, du har alltså endast tittat på filmen. Då förstår jag.

Vilken tur att vi lever i en rättsstat och att domstolen inte endast kommer titta på filmen för att göra sin bedömning.
Citera
2013-10-15, 13:28
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romanov01
Uppenbarligen är det en dålig ide att ha kvar spårselen när hunden ska verka men vad ska polisen hålla hunden fast hunden i innan den ska verka om man tagit av spårselen? Eller lyder polishundar så pass bra att man inte behöver hålla fast dem?

Polishundar går i stort sett alltid kopplade, men spårselen har större fäste och går runt frambenen på hunden och är därmed lättare att greppa tag i. Som en ryggsäck utan säck. Ett vanligt halsband sitter ganska tajt runt hundens hals och är svårare att få grepp i.
Citera
2013-10-15, 13:36
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romanov01
Kanske beror på resursbrist men är inte åklagarmyndigheten lite väl snåla med åtal generellt?

Om antalet ogillade åtal ligger på låga ca 5 % (vilket att jag har för mig att det gör) betyder ju det att väldigt många som inte åtalades hade blivit fällda.

Nu är det ju polismål detta handlar om, och en sådan åklagare kanske blir lite mer fuktig mellan benen när det finns filmbevis till förfogande. Som bekant brukar åklagare inte vara så framgångsrika när det gäller ord mot ord där ena parten är en polisman.

Jag måste säga att det är lite synd att detta fall inte slutade i ett solklart tjänstefel. Poliser skulle nog må bra av att veta att det kan bli konsekvenser av felaktiga insatser.
Citera
2013-10-15, 13:40
Medlem
NEXUS100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faktamannen

Förundersökning!!!

Saxat från FUP:

Citat:
FL: Du har läst gärningsbeskrivningen här, erkänner eller förnekar brott?
KE: Förnekar.
FL: Ja. Jag tänkte först gå in på lite bitar på ditt jobb som polis här, när blev du anställd som
polis?
KE: Tjug…januari 2004.
FL: Och vad har du gjort inom polisen?
KE: Jag har varit ordningspolis eller närpolis i Västernorrland, fram till 2008. (ska jag prata
högre?)
FL: Ja, lite högre, ja.
KE: Fram till 2008. Jag har under tiden i Västernorrland även jobbat med deras lokala
insatsstyrka. Sedan började jag 2008 i Sörmland, Eskilstuna, som hundförare och sen
tjugohundra…ja, jag har varit här i drygt två år, i maj hade jag varit här i två år.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=3880912
Citera
2013-10-15, 14:01
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faktamannen
https://anonfiles.com/file/6e09799b4...0c429f872afbb0

Förundersökning!!!

Alltså, hjälp mig tolka; jag fattar inte mycket:

Citat:
LKC: Så står det här på HR:et då att eller först så står det så här: Man som har slagit kvinna, han har även slagit sönder en ruta och vad heter det mannen är ute på gatan, nu ska vi se här, vittnet springer in då. Och sen står det här att han sparkar på bilar och blöder duktigt står det här. Så att han blev innan han blev gripen då blev han (ohörbart).

39-9130: Men det är ju det, det var ju det att jag prata ju med dom där vittnena som han hade slagit och då har ju han tuschat till mig lite det var så synd om han. Då blir man ju bara så här jaja…

LKC: Jaja.

39-9130: Men vad bra.

LKC: precis.

39-9130: Men så…

LKC: Men han har gjort sig fullfjärdad för ett (ohörbart) i alla fall.

39-9130: Ja han fick säkert femton batongslag och ett bett i pungen.

LKC: Jajamänsan.

39-9130: Va jobbigt, det är bara att det ser inte vackert ut när man tar dubbel hands fattning och bara slår.

LKC: Nej.

39-9130: Men så gör, den är så jävla dålig den där aspen.

LKC: Precis så är det.
Citera
2013-10-15, 14:03
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
LKC: Fattat, för kännedom då den unga herr Sp**k då förra året hade han en taxerad inkomst på endast 193 000 riksdaler då för kännedom, kom.

Jo, man tar sig för pannan! Vad har polisen för nytta av veta vad en misstänkt har för taxerad inkomst??
Citera
2013-10-15, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Jo, man tar sig för pannan! Vad har polisen för nytta av veta vad en misstänkt har för taxerad inkomst??
kanske för att poängtera han är looser
Citera
2013-10-15, 14:17
Medlem
Skamanders avatar
Är det någon som ser något av den föregivna misshandeln av hunden på filmen? Slag, sparkar och losslitna pälstussar enligt snuten och hennes kompis CT i ambulansen, men jag ser inget av det. Tvärtom skulle jag säga att vår berusade vän är påtagligt varlig med hunden och bara håller den ifrån sig.

Dessutom är det ju märkligt att man utrustar en hundförare med pepparsprej som hon vägrar att använda med hänvisning till att det kan skada hunden. Mycket märkligt rentav.
Citera
2013-10-15, 14:19
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Är det någon som ser något av den föregivna misshandeln av hunden på filmen? Slag, sparkar och losslitna pälstussar enligt snuten och hennes kompis CT i ambulansen, men jag ser inget av det. Tvärtom skulle jag säga att vår berusade vän är påtagligt varlig med hunden och bara håller den ifrån sig.

Dessutom är det ju märkligt att man utrustar en hundförare med pepparsprej som hon vägrar att använda med hänvisning till att det kan skada hunden. Mycket märkligt rentav.

Funderade på det också. Det låter som en lögn. Allt för att det ska vara till hennes fördel.
Citera
2013-10-15, 14:22
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspano
kanske för att poängtera han är looser

Losers förstår inte skillnaden mellan loser och looser.

Citat:
Ursprungligen postat av Skamander

Nej, det framstår som mycket märkligt. Han är stökig, förvirrad och berusad. Inte fysiskt aggressiv. Hans bombhot framstår som rent fyllesnack vilket vittnet och förhör i FUP också säger.

Att det skulle vara försvarbart ur självförsvarssynpunkt blir kan ju inte stämma. Då skulle ju vem som ha rätt att gå bärsärk med kamphund och batong så fort någon är stökig och berusad.
Senast redigerad av slemmigsnigel 2013-10-15 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in