Okej. Då missuppfattade jag!
Citat:
FL: Och vad jag förstår, du anser att det var rätt att använda batongen i det här läget, varför var det nödvändigt?
KE: Direkt när hunden hade gått i, så ser jag liksom att, i dom tillfällen förut man har…jag
har varit nödgad och använda min tjänstehund, så brukar folk, för det första direkt när man
startar upp hunden, som jag gjorde innan hunden fick bita och sa åt honom lägga sig ner,
brukar dom säga att ja, det räcker nu. Men han, då såg jag ju på honom att han skulle slå mig
och jag var tvungen och använda hunden. Direkt när jag har hunden går i bett, så slår han
henne över huvudet och visar, som jag uppfattar det, tydligt att, att han har betydligt, att han
är…ska hitta orden, han är motiverad. Han vill, han tänker inte ge sig utan jag uppfattar det
som att han är så motiverad att han, han försöker skada eller göra illa hunden, så att han ska
komma åt mig. Jag inser att, att jag måste använda henne som en distraktion. Så då använder
jag batongen och jag får ingen som helst effekt. Inte ett aj, inte ett ljud, ingenting med
batongen. Och såsom jag är lärd, så ska jag använda batongen tills jag får en effekt eller får
effekt av hunden och det får jag inte.
FL: Nej, någon gång under det här ingripandet, kunde du tänka dig att använda mindre antal
batongslag?
KE: Nej, eftersom jag inte fick någon som helst effekt, så försöker man ju, som vi är lärd, att
vi ska använda den, vifta med den eller skapa liksom få, få effekt på huden liksom, men det
får jag inte, så nej, nej inser inte att jag kan det.
Hon verkar inte frisk. Tittar man på videon så är det inte ens i närheten hur hon har uppfattat situationen. Självklart uppfattar alla olika, men det känns lite efterkonstruerat.