2014-02-10, 18:33
Medlem
Vladulvens avatar
Varför finns hon inte på Ratsit?
Citera
2014-02-10, 18:52
Medlem
Hoylers avatar
frias i hovrätten, ska ni se.
Citera
2014-02-10, 19:03
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
frias i hovrätten, ska ni se.

Nja. Det är inte uteslutet men osannolikt.

För mig har det från första början var klart att det våld som polisen använde inte var försvarligt.

Eftersom det inte var fråga om en nödvärnssituation så prövades det aldrig om våldsanvändningen var uppenbart oförsvarlig.

Jag har väldigt svårt att se det blir ändring i domen i högre rätt så att polisen frikänns men det kan ramla ner på tjänstefel, ringa misshandel ter sig dock som uteslutet.
Senast redigerad av Mihailovic 2014-02-10 kl. 19:20.
Citera
2014-02-10, 19:10
Medlem
pelle49s avatar
Efter att nu ha läst genom FUP noggrannt så anser i vart fall jag att domen är väl hård. Flera av vittnena menar ju att broder Spiik uppträtt psykosliknande, med stirrig blick och irrationellt beteende. Förspelet är ju också ganska grovt, med misshandel, fönsterkross och allmänt blodskvättande. När sen den åtalade, och nu dömda, polisen kommer på plats så inleder den gode Spiik bekantskapen med att drämma till i rutan på polisbilen.
Man kan ju försöka att sätta sig själv i polisens ställe-hon vet att det sprutar in ärende och att det kan dröja innan kolleger kommer till hjälp. När så den till synes psykotiske herr Spiik lever rövare och inte reagerar på uppmaningar att lägga sig ner så rinner situationen iväg samtidigt som adrenalinet rinner till hos polisen.
Vem fan ska våga gå omkring på Stockholms gator nattetid om polisens arsenal snöps så att dom riskerar avsked, böter och allmän bespottelse när dom försöker att oskadliggöra galningar som löper amok? Ge poliskvinnan erkänsla istället, hon vågade gå i närkamp med en galen norrlänning och lappade till honom ordentligt. Bra jobbat.
Citera
2014-02-10, 19:19
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
*blablabla* Bra jobbat.

Nej, hennes ingripande och våldanvändning var en katastrof.

Bara lyckosamt att mannen - även om man kan tycka att han förtjänade lite stryk - inte ådrog sig allvarligare skador.
Citera
2014-02-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Om sådana handlingar kvalificerar för omedelbar avrättning med skott i pannan, vad skulle då gymnasiekillen rekommendera för gripande om det är en massmördare? Kanske två skott i pannan? Eller tre? Eller fyra skott plus att man urinerar på honom?

Vad sägs om att ta en cigg? Jag kan köpa ut.
Det beror väl helt och hållet på hur herr eller fru massmördare agerar vid konfrontation med ordningsmakten. Generellt är det slöseri med skattebetalarnas pengar att skjuta folk. Speer Gold Dot är dyra jämfört med svältdöden i rännstenen men eftersom vi tagit bort hederligt straffarbete från straffskalan så kostar buset flera tusen om dagen hur man än vrider och vänder på det.

Gällande herr-billiga-personagrepps utköp av cigaretter så får du gärna röka giftpinnarna själv, hoppas du dör av cancer.
Citera
Medlem
Citat:
Efter att nu ha läst genom FUP noggrannt så anser i vart fall jag att domen är väl hård. Flera av vittnena menar ju att broder Spiik uppträtt psykosliknande, med stirrig blick och irrationellt beteende. Förspelet är ju också ganska grovt, med misshandel, fönsterkross och allmänt blodskvättande. När sen den åtalade, och nu dömda, polisen kommer på plats så inleder den gode Spiik bekantskapen med att drämma till i rutan på polisbilen.
Man kan ju försöka att sätta sig själv i polisens ställe-hon vet att det sprutar in ärende och att det kan dröja innan kolleger kommer till hjälp. När så den till synes psykotiske herr Spiik lever rövare och inte reagerar på uppmaningar att lägga sig ner så rinner situationen iväg samtidigt som adrenalinet rinner till hos polisen.
Vem fan ska våga gå omkring på Stockholms gator nattetid om polisens arsenal snöps så att dom riskerar avsked, böter och allmän bespottelse när dom försöker att oskadliggöra galningar som löper amok? Ge poliskvinnan erkänsla istället, hon vågade gå i närkamp med en galen norrlänning och lappade till honom ordentligt. Bra jobbat.

Hur hjärntvättad får man vara
Vi behöver ingen idiotpolis som ska hävda sig och agera fel på våra gator.
Citera
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

Bara lyckosamt att mannen - även om man kan tycka att han förtjänade lite stryk - inte ådrog sig allvarligare skador.
På vilket sätt var hennes ingripande en katastrof, och för vem? Du konstaterar ju själv att Spiik inte blivit allvarligt skadad.
Citera
2014-02-10, 19:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Hoppsan... Där gjorde du en liten men ganska osmidig glidning från massiva AFA-kravaller till 10 små barn. Och från 2-kilos gatstenar till snöbollar. Är du journalist?

Sedan får du väl undervisa polisen om hur man skjuter varningsskott. Det finns ju "så många ofarliga riktningar ute på landet"

Okej, du tycker att det är okej att skjuta flyende busar i ryggen?

Vad det gäller händelsen bakom järngrinden är det så uppenbart korkat att skjuta varningsskott mot en grind som delar utrymmet mellan gärningsman och de poliserna som var på plats. Polismannen hade ju lika gärna själv kunnat få rikoschetten i pannan, eller skadat någon kollega. I princip alla andra riktningar hade ju varit bättre. Det lilla huset var väl dessutom nästan helt omgärdat av skog. Att många poliser är helt kassa på att skjuta är ju allmänt känt, men knappast någon ursäkt.
Citera
2014-02-10, 19:25
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystifik
Hur hjärntvättad får man vara
Vi behöver ingen idiotpolis som ska hävda sig och agera fel på våra gator.
Nja, hjärntvättad är jag inte vad jag vet.
Den dagen du får en smocka av någon psykotisk jeppe av Spiik-kaliber så kanske du blir glad om en "idiotpolis" kommer och torkar dina tårar.
Citera
2014-02-10, 19:26
Medlem
Citat:
Nja, hjärntvättad är jag inte vad jag vet.
Den dagen du får en smocka av någon psykotisk jeppe av Spiik-kaliber så kanske du blir glad om en "idiotpolis" kommer och torkar dina tårar.

Är du inte säker själv? Ditt resonemang innehåller ingen logik så jag vet inte vad jag ska svara på det.
Citera
2014-02-10, 19:28
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

Nu har ju inte domen vunnit laga kraft än så än är inte sista ordet sagt. Att en tingsrätt med en massa amatörjurister med ca 10 dagars juristutbildning fäller är inte så mycket värt om domen överklagas till hovrätten.

För övrigt anser jag att hennes ingripande var fullt legitimt och at tingsrättens dom enbart är utfallet av en populistisk hänsyn till en film som långt ifrån visar hela förloppet. Fyllskallen blev ju inte särskilt svårt skadad, och hans beteende är i sig tillräckligt för att rendera honom rejält med stryk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in