2014-02-11, 18:15
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, så är det inte. Våldet ska vara proportionerligt till syftet och uppgiften. I det här fallet var hennes uppgift att se till att han inte drog. Den uppgiften hade, så som filmen visar, kunnat lösas utan våldsanvändning. Alltså var det våld hon tillgrep inte försvarligt.

Jo, så är det. Personen ska foga sig, och det innebär att om han sätter sig i motvärn eller vägra lyda, att man måste ta i mer.

Hur menar du att det skulle kunnat lösas utan våld?
Citera
2014-02-11, 18:15
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
På vilket sätt var hennes ingripande en katastrof, och för vem? Du konstaterar ju själv att Spiik inte blivit allvarligt skadad.

Att bara slå och slå en människa med batongen när personen backar och försöker skydda sig måste väl räknas som övervåld elr vad tycker du?

Skulle hon inte varit polis så skulle detta blivit fängelsestraff garanterat.
Citera
2014-02-11, 18:17
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Att bara slå och slå en människa med batongen när personen backar och försöker skydda sig måste väl räknas som övervåld elr vad tycker du?

Skulle hon inte varit polis så skulle detta blivit fängelsestraff garanterat.

Inte alls, han skulle gjort som hon sagt istället för att stå och spela allan. Han kanske heller inte skulle slagit sönder saker innan och betett sig aggressivt.

Jaha, skulle hon inte vara polis så skulle hon inte varit där överhuvudtaget.
Citera
2014-02-11, 18:20
Medlem
FM-Hilos avatar
Citat:
Japp. Det är - naturligtvis - träningen som är dyr. Däremot har BehindRayban alldeles rätt i att man måste tillämpa vettiga avskrivningar av värdet på alla tillgångar med begränsad användningstid.

Nej. Eftersom polishundarna tränas och blir bättre och bättre ju längre tiden går så är det snarare tvärtom att värdet ökar sålänge hunden är i tjänst. En polishund på två år som bara är utbildad i skydd är mindre värd än en 3-årig som är tränad i skydd, spår och narkotikasök.

Jag vet inte exakt vad polisen betalar till försvarsmakten för en outbildad valp/unghund på 16 månader men vet att det handlar om 6-siffriga belopp. Alltså över 100.000 tkr.
Citera
2014-02-11, 18:21
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Inte alls, han skulle gjort som hon sagt istället för att stå och spela allan. Han kanske heller inte skulle slagit sönder saker innan och betett sig aggressivt.

Jaha, skulle hon inte vara polis så skulle hon inte varit där överhuvudtaget.

Självklart.
Du har rätt, nästa gång jag ser någon gå mot röd gubbe så ska jag köra på personen med min bil för att sedan göra ett civilt gripande.
Citera
2014-02-11, 18:27
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Faktum är att det framgår av filmen att denne KE saknade laga befogenhet, eller inte kunde definiera den laga befogenheten, vilket rent juridiskt är ett tjänstefel i sig. Detta för att KE inte kunde redogöra om varför KE frihetsberövade mannen, i den senare delen av filmen och sannolikt även anledningen till att narkotika fyndet gjordes och alla andra uttömmande ansträngningar att hitta fel på den frihetsberövade genomfördes. KE saknade helt laga befogenhet och redogjorde för detta på filmen. Däremot är det ju tänkbart att ett frihetsberövande skulle kunna baseras på fylleristlagen LOB i sammanhanget, men då pratar vi om våld på de lägre skalorna av möjligt våld, vidare så är det inte tillåtet för polismän att först frihetsberöva folk och sedan försöka klura ut varför de gjorde det, utan de måste veta varför och har då ganska lättanvändbara juridiska redskap för det.

Nu fanns det en laga befogenhet för att omhänderta mannen och tillse att han inte flydde.

Citat:
Njaej. Nog hade hon laga befogenhet att gripa mannen - om hon bara hade kunnat utföra detta på ett vettigt sätt. Han skulle ju gripas. Däremot hade hon ingen som helst anledning att själv börja kvacka med hund och batong för att gripa honom i det läge som var, när han inte utgör något överhängande hot och förstärkning är på väg. Och därför är våldet inte försvarligt.

Med hänsyn till omständigheterna så hade hon initialt endast laga befogenhet att använda tvång/våld för att mannen skulle lyda hennes order om att lägga sig ner.

Innan en polis börjar med att använda tvång och våld bör han först betänka om det detta är nödvändigt med hänsyn till det våld som skall användas.

Det är ganska stor skillnad om det börjar med ganska milt tvång där sen sker en nödvändig eskalation i våldstrappan beroende på beteendet från den som är föremål för åtgärden.

Hon har inte heller påstått och inget annat har heller framgått att hon hade något ytterligare godtagbart syfte. När mannen till slut lägger sig ner är hon nöjd med detta och avvaktar på förstärkning som skall omhänderta mannen m.m. och sen föra honom till polisstation.
Citera
2014-02-11, 18:27
Medlem
Citat:
Njaej. Nog hade hon laga befogenhet att gripa mannen - om hon bara hade kunnat utföra detta på ett vettigt sätt. Han skulle ju gripas. Däremot hade hon ingen som helst anledning att själv börja kvacka med hund och batong för att gripa honom i det läge som var, när han inte utgör något överhängande hot och förstärkning är på väg. Och därför är våldet inte försvarligt.

1. Där har du inte rätt. Poliskvinnan anger nämligen dennes fyllesnack, som hon inte själv tror på, i radion som gripandepunkt. Det där med att han skulle gripas ändå, för något som fastställdes efteråt på polisstationen, efter förhör och utpekanden av vittnen är en helt annan sak.

2. Givetvis hade ett korrekt ingripande i situationen, med TR:s dom och fup som grund baserat sig i främst LOB och eventuellt skäligen misstänkt för ofredande eller ringa misshandel alternativt skadegörelse, ifall något vittne kunnat peka ut mannen, med trovärdighet. Men i huvudfallet så är det i första hand en LOB+sjukvård, sårskador, innan hunden och batongen adderar till saken. Problemet är att poliskvinnan inte klarar av att definiera det.

Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Du vet verkligen inte vad du pratar om! Polishunden som materiel är för det första dyr att köpa in och sedan kostar det en hel del att utbilda dom.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...pa-polishundar

1. Det är helt ointressant hur mycket träningstid som lagts ned på en hund, det är grundvärdet ändå. I övrigt är inte polisens hundförare särskilt respektabla individer i sådana avseenden. Det finns småtjejer på svåra hundar som klarar sig avsevärt bättre i lydnadsprov än många av polisens hundförare.

Citat:
Japp. Det är - naturligtvis - träningen som är dyr. Däremot har BehindRayban alldeles rätt i att man måste tillämpa vettiga avskrivningar av värdet på alla tillgångar med begränsad användningstid.

1. Återigen sådant har inget juridiskt värde i termer en skadelidande hundförare. Möjligtvis har det ett känslovärde, ungefär som folk som putsat i 1000-timmar på sin volvo amazon. Likväl kommer rätten att värdera amazonen till sitt marknadsvärde, oavsett förarens puts av bilen och hur mycket 'nice-shine' som pytsats över bilen de senaste 10 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Nu fanns det en laga befogenhet för att omhänderta mannen och tillse att han inte flydde.

1. Att det kan ha funnits en laga befogenhet är en sak, men för att den ska kunna exerceras, så måste polismannen veta vilken laga befogenhet som avses. Rätten har uppenbarligen anmärkt på det, i det finstilta. Men det är ju faktiskt tillåtet för en tilltalad att ljuga så mycket som denne har lust, inom ramarna för lagen...
Senast redigerad av BehindRayban 2014-02-11 kl. 18:31.
Citera
2014-02-11, 18:29
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Självklart.
Du har rätt, nästa gång jag ser någon gå mot röd gubbe så ska jag köra på personen med min bil för att sedan göra ett civilt gripande.

Varför skulle du göra det för?

Du kan tuta om det är så att personen blir ett hinder för den flytande trafiken, men du behöver ju inte skada honom till livet för det. Och nej, ditt usla försök till exempel är inte i närheten av det som diskuteras här. En person sop slagit personer, slagit sönder föremål, får finna sig i att polisen har ett visst tänk när de konfronterar honom. Är han inte beredd att det kommer göra ont, då ska man ge fan i att vara olydig.

Börjar ärligt bli trött på personer som är så jävla mjäkiga. Det kommer sluta med att vi har världens mest ineffektiva poliskår. Polisen respekteras inte, utan istället hånas dem för deras klumpighet. titta för fan på Husby, där massa småbarn flög på en ensam polisman. Tror du det hade hänt i något annat land, än just de mesiga sossarnas egna högborg?

hoppas på överklagan, så det kan bli en seriös dom. Tingsrätten är tyvärr inte en seriös instans längre.
Senast redigerad av Hoyler 2014-02-11 kl. 18:35.
Citera
2014-02-11, 18:41
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Nu har jag inte läst ikapp tråden så jag kanske upprepar vad någon annan åter förklarat, men för 91 gången: mannen var INTE narkotikapåverkad!

Det vet vi ju inte. Det vi vet är att hans testresultat visade negativt på fem olika saker.
Det är inte normalt beteende, han visade ju narkotikatecken, så det var nog någon nätdrog han tagit.

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ok men nu var det PL10 hon officiellt använde men vi kan diskutera nödvärn för att skydda en hund.

En hund är en ägodel, inte en människa, JA du får skydda en ägodel men en hund, även om det låter kallt, kan jämföras enbart med något i samma prisklass. Om en person håller på att förstöra din 15000 kronors vas med våld, får du då slå honom med batong?

Skillnad. En hund lever. En vas gör det inte. Det går inte att jämföra.
Citera
2014-02-11, 18:44
Medlem
Kenty-59s avatar
Ska bli spännade se ikväll vad GW skrev i sitt kuvert, jag tror han för en gångs skull har fel och att han skrev att hon kommer bli frikänd..
Citera
2014-02-11, 18:48
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Ska bli spännade se ikväll vad GW skrev i sitt kuvert, jag tror han för en gångs skull har fel och att han skrev att hon kommer bli frikänd..

tror jag med.
Citera
2014-02-11, 18:53
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo

Jag har aldrig blivit attackerad av en polishund, för jag är inte efterbliven nog att supa mig redlös, ta lite knark och sedan misshandla folk. Men du verkar vara efterbliven nog.

En normalt funtad människa blir inte i det stadiet han var. En normalt funtad människa går hem vid 03 utan problem. En normal människa mixar inte knark, en massa sprit och misshandlar folk en kväll.

men håll käften när du inte vet vad du pratar om.
han hade inget knark i kroppen och polisen visste inte att han hade något i fickan heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in