Citat:
Även om jag själv inte är så övertjust i gatuprostitution och vet att det finns en överrepresentation av problem i den delen av prostitution, så gäller det att hålla huvudet kallt här. Märk väl att fall som dessa oftast rubriceras och lagförs som grovt koppleri, och att detta alltså innebär att man inte lyckats styrka att tjejerna var tvingade att sälja sex. Det finns dessutom en hel del att vinna med nuvarande system, där folk faktiskt vinner på att framställa sig som offer.
@Surmumlan:
Uppenbarligen jämställer du alla samlag med våldtäkt då du i din moralistiska hybris inte förmår skilja mellan tvång och samtycke, och att dessutom vägrar inse att prostitution finns i en uppsjö olika varianter. Gatuprostitutionen är enbart en liten del, cirka 10 %, av den mindre problematiska prostitutionen.
Det är lika illa att straffa samtyckande vuxna aktörer (köpare, säljare, förmedlare) inom sexbranchen som att acceptera övergrepp och tvång.
Att kriminalisering är ett dåligt sätt att hantera sociala problem, och att det finns pragmatiska lösningar, är Sverige i dagsläget för efterblivet och paternalistiskt för att inse. Det finns emellertid många länder som fattar vad det inom diverse områden handlar om: evidensbaserad skadeprevention.
http://www.flashback.se/artikel/3800...sera-marijuana
@Surmumlan:
Uppenbarligen jämställer du alla samlag med våldtäkt då du i din moralistiska hybris inte förmår skilja mellan tvång och samtycke, och att dessutom vägrar inse att prostitution finns i en uppsjö olika varianter. Gatuprostitutionen är enbart en liten del, cirka 10 %, av den mindre problematiska prostitutionen.
Det är lika illa att straffa samtyckande vuxna aktörer (köpare, säljare, förmedlare) inom sexbranchen som att acceptera övergrepp och tvång.
Att kriminalisering är ett dåligt sätt att hantera sociala problem, och att det finns pragmatiska lösningar, är Sverige i dagsläget för efterblivet och paternalistiskt för att inse. Det finns emellertid många länder som fattar vad det inom diverse områden handlar om: evidensbaserad skadeprevention.
http://www.flashback.se/artikel/3800...sera-marijuana
Verkar inte som att vi är så efterblivna trots allt med tanke på att många andra länder sneglar åt vårt håll (hur en sexköpslag skulle fungera i t.ex. Frankrike låter jag dock vara osagt eftersom det är olika samhällen).
Du pratar om mer eller mindre problematisk prostitution. Det glädjer mig att du åtminstone inser att det inte finns någon prostitution som är helt oproblematisk. I grund och botten tycker jag att det handlar om en viktig värdefråga: hur vi som samhälle ställer oss till att det går att betala för att hyra en kropp. Att vi gör våra kroppar och relationer till konsumtionsvaror där den med mest pengar kan kolonisera den med minst.
Och ja. Om man ser det på det sättet så är ju faktiskt att köpa sex, i de allra flesta fall, att betrakta som en form av övergrepp, helt enkelt därför att den ena parten känslomässigt inte är tänd och alltså gör det på samma sätt som en tjej som blir våldtagen: blundar och står ut tills hela akten är över.
Därmed har jag emotsagt ditt påstående att alla samlag är våldtäkt. Långt därifrån. De flesta samlag sker på jämställda villkor, dvs där både givare och mottagare tänder på varandra.