Förundersökningsprotokoll
https://anonfiles.com/file/4f2ca1b0d...72c96ffb4f71a5
Pa D**esaure frågar mannen hur mycket han har tagit och han svarar inte på hur mycket men säger "Faan, det e bara andra gången jag kör och så åker man fast." Med detta så tolkar jag det som att han menar att han tagit narkotika idag samt en gång tidigare. Vi sätter in honom i bilen och frågar honom efter hans personnummer vilket han vägrar uppge för oss. Vi förklarar då för honom att om vi inte kan fastställa hans identitet så måste vi gripa honom för att kunna fastställa id då han är okänd för oss. Han svarar då att "- Ja då får det bli så."
Vi griper honom då klockan 04.20 och när jag Pa Li**erborg sitter med honom bak i bilen och ber honom hålla händerna i knät under resans gång så lyssnar han inte alls utan uppvisar ett aggressivt beteende och vill absolut inte hålla händerna i knät. Han är uppe och fäktar med armarna nära mitt ansikte så jag håller fast hans händer och förklarar för honom att han måste sitta med händerna i knät. Han vägrar detta och blir mer och mer utåtagerande och försöker slita sig loss och dra upp armarna. Vi bestämmer oss vid detta tillfälle att för allas säkerhet att belägga honom med handfängsel så han tas ut ur bilen medans han gör motstånd och han beläggs med fängsel.
Efter han belagts med fängsel så sätts han in i bilen pånytt och han sitter då och slänger med huvudet emot mig Li**erborg trots att jag säger till honom att sitta still och tillbakalutad under färden. Han bryr sig inte om detta utan börjar kränga med huvudet emot mig och jag håller då fast honom under resan med min arm emot bildörren/fönstret för att han inte skall åsamka mig någon skada under transporten. Han gör hela tiden kraftigt motstånd med kroppen och huvudet. När resan pågått i några minuter från korsningen vasagatan/Kungsportsavenyen så säger mannen till oss i bilen att han betalar oss 100 000 kronor om vi släpper honom och glömmer det här. Han erbjuder och utlovar 100 000 kronor till oss om vi släpper honom och glömmer det här vid minst vid 3 tillfällen under en ganska kort period.