• 1
  • 2
2013-11-21, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sepebarn
Tnk ocks p att detta r inget man lr sig p varken en vecka, en mnad, ett r eller kanske ens ett decennium. Jag har arbetat med olika programmeringssprk (frmst Java, C, C++ och de senaste ren nstan uteslutande Objective-C) i snart 18 r, 40-60 timmar per vecka, och jag behver alltjmt nstan dagligen rdfrga t.ex. JLS (Java) och Apples motsvarighet nr jag arbetar med strre iOS-projekt. Jag lr mig varje dag ngot nytt.

Ocks viktigt att tnka p att mycket av tiden gr t till att underhlla befintlig kod tppa till skerhetshl, se till att allt fungerar efter div. uppdateringar osv. Sedan kommer kompromisser med kollegor n. Om du inte vill hoppas bli rik p att gra ngot hjrndtt spel som fr tillfllet rkar tilltala den lika hjrndda mlgruppen i AppStore/Google Market, s fr du rkna med att vldigt lite kan gras ensam. Och har du inte tur (som jag haft) att f arbeta med kollegor som gillar att flja tydliga uppsatta regler (tex. ngot s enkelt som att flja sprkstandarder) kommer du snart mrka att du kommer lgga mer tid p fundera ver hur du enklast kommer undan med att mrda dessa n p ditt arbete.
Kan vara det mest lsvrda inlgget p Flashbacks systemutvecklingsdel p mycket lnge. Hade inte kunnat sammanfatta det bttre sjlv.
Citera
2013-11-21, 03:05
Medlem
Curiks avatar
Vldigt bra svar generellt. Men som alltid finns det vissa skribenter med pstenden som man br ta med en nypa salt. Som denna:

Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Tvrtom lser du precis rtt sprk. C/C++ har inga begrnsningar som scriptsprk och t.o.m. C# och Java har (hastighetsproblem nr det gller tyngre saker, och C# kan vl bara kras p Windows).

Det finns inget som heter "hastighetsproblem", och C# kan dessutom kras bde p Mac, Windows och Linux genom Mono. Sjlvklart r inte C# alltid lika snabbt (och ibland r det snabbare beroende p programmeraren) i tighta loopar som ska kras ofta, men det betyder inte att det spelar ngon roll (det r ofta valet av algoritmer som spelar roll, inte ngra nanosekunder i skillnad p ngra funktionsanrop) eller att du inte kan skriva den delen i C++ och resten i C#.
Citera
2013-11-21, 13:49
Medlem
SchmiDt-s avatar
Tack s mycket fr alla svar! Blir mer motiverad nu nr man vet att det inte r frsent. Hoppas om ngra r att jag kan jobba inom C++.
Citera
2013-11-21, 15:29
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchmiDt-
Tack s mycket fr alla svar! Blir mer motiverad nu nr man vet att det inte r frsent. Hoppas om ngra r att jag kan jobba inom C++.
Jag tror fortfarande inte att du har frsttt det hela dock. Du jobbar inte "inom C++". Du jobbar med C++ som verktyg, du jobbar inom en programmeringsavdelning p ett strre fretag(oftast). S att lra sig just C++ r inget du ska lgga allt fr mycket tid p, lr dig istllet programmering(nej, C++ och programmering r inte samma sak).

TL;DR
Lgg inte s mycket fokus p sprket, utan lr dig istllet principerna och teorin som fr det att fungera.
Citera
2013-11-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchmiDt-
Kr hrt!
Kom ihg att det r endast du sjlv som stter grnsen hur bra du vill bli, oavsett vad ngot troll p Flashback eller ngon annan sger.

va, va, va, va och va, och viktigast av allt: ge inte upp. Allt r svrt i brjan, som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Jag tror fortfarande inte att du har frsttt det hela dock. Du jobbar inte "inom C++". Du jobbar med C++ som verktyg, du jobbar inom en programmeringsavdelning p ett strre fretag(oftast). S att lra sig just C++ r inget du ska lgga allt fr mycket tid p, lr dig istllet programmering(nej, C++ och programmering r inte samma sak).

TL;DR
Lgg inte s mycket fokus p sprket, utan lr dig istllet principerna och teorin som fr det att fungera.
Precis som ovanstende sger, sprket r inte det viktiga, utan det r teknikerna du br koncentrera dig p. Sedan r det mestadels syntax och minneshanteringen som skiljer sprken t.
Senast redigerad av Boryan65 2013-11-21 kl. 22:08.
Citera
2013-11-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curik
Det finns inget som heter "hastighetsproblem", och C# kan dessutom kras bde p Mac, Windows och Linux genom Mono. Sjlvklart r inte C# alltid lika snabbt (och ibland r det snabbare beroende p programmeraren) i tighta loopar som ska kras ofta, men det betyder inte att det spelar ngon roll (det r ofta valet av algoritmer som spelar roll, inte ngra nanosekunder i skillnad p ngra funktionsanrop) eller att du inte kan skriva den delen i C++ och resten i C#.

Men det var ju just det frgan gllde, vilket sprk man kan gra allt i och vilka det finns begrnsningar i. Om du r tvungen att skriva vissa delar av ett program i ett annat sprk n C#, r det vl en begrnsning?

Sen krs vl C# och Java i virtuella maskiner, s hur gr man om man behver anropa en specifik OS-funktion direkt, t.ex. fork(), read() eller write() i Linux?

QBASIC har inte ngra begrnsningar heller. Man kan skriva de kritiska delarna i C.
Senast redigerad av alef-noll 2013-11-21 kl. 22:22.
Citera
2013-11-21, 22:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Men det var ju just det frgan gllde, vilket sprk man kan gra allt i och vilka det finns begrnsningar i. Om du r tvungen att skriva vissa delar av ett program i ett annat sprk n C#, r det vl en begrnsning?

Sen krs vl C# och Java i virtuella maskiner, s hur gr man om man behver anropa en specifik OS-funktion direkt, t.ex. fork(), read() eller write() i Linux?

QBASIC har inte ngra begrnsningar heller. Man kan skriva de kritiska delarna i C.

Fr java gr du via native. http://en.wikipedia.org/wiki/Java_Native_Interface

Lite pyssligt, med det gr... Sen kan man ju leka med RNI... http://www.codeguru.com/java/tij/tij0194.shtml vilket r nnu vrre.

S, allt gr. Men om det r vrt det... tja... det fr man bedma frn fall till fall.
Citera
2013-11-29, 14:36
Medlem
SchmiDt-s avatar
Har testat c# ocks, dock knns det som c# r lttare att lra sig jmfrt med C++.
Ska testa lite mer i C# och se hur det knns, samt lste jag att c# kan man anvnda i Unity3D programmet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in