2013-12-17, 00:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Hur skäggiga är dessa herrar?

https://www.facebook.com/R*bin112rk/photos *=o

Inte skäggig, men i övrigt stämmer profilbilden väl in på signalementet på bärhjälpen tycker jag, lite satt, och av en händelse ser man honom bakifrån på profilbilden.
Citera
2013-12-17, 00:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har hela tiden utgått ifrån att de allra flesta som är insatta i fallet har dragit den slutsatsen, jag tror iaf att det är så det förhåller sig.

Innan jag säger något så frågar jag dig, vad menar just du med begreppet koppling, vore bra att veta så att vi talar samma språk i den frågan.

mvh

Med kopplingar menar jag något konkret - inte indirekta samband i stil med "de är båda FB-vän med NN" eller "KJ:s mamma och AN jobbar på samma vårdcentral" (gjorde de ens det, eller är det en trådsanning)? Sånt betyder inte mycket på en liten ort som Boden. Jag jobbade flera år på en ort i liknande storlek och där förekom såna där samband hela tiden utan att folk i egentlig mening kände varann eller ens kände till varandra annat än att de på sin höjd hade en vag aning om den andres existens.

Exempel på saker jag skulle definiera som en riktig koppling (i stigande "betydelseordning"):

- Om KJ hade tränat på karateklubben
- Telefon eller SMS-trafik mellan parterna
- Observationer har gjorts av dem tillsammans

Sen räcker ju inte en koppling som bevis för att två personer har något fuffens ihop heller, det gäller väl inte minst ett mord som trots allt om vi räknar bort organiserad brottslighet nästan alltid är ett enmansjobb.
Citera
2013-12-17, 00:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Han säger i förhör att han har haft överläggning med ett antal personer, vad som avhandlades ville han inte berätta, men det kommer att delges, när det ska göras är dock inte tidsbestämt än vad jag har förstått av KJ uttalande. Jag förstår saken som att det har med mordet att göra. Om det här är uppdiktat eller sanning från KJ sida vet inte jag, men vore ju en glad överraskning om det kryper fram något nytt vad det lider.

FUP 1878 + 1879 KJ förhör den 20 Juni 2013

F2: Vi lämnar knivarna tillfälligt kanske och eventuella stämjärn. Du sa i ett förhör när vi

ifrågasatte det här om att Vatchareeya var ju helt okänd för dina kompisar och du påstod att

det inte var så.

H: Har ni kollat med RK?

F: Och…ehh…ehh… Sen hade du en teori där du förklarade här för nå….för några förhör

tillbaka, att någon dag innan du blev gripen, eftersom du…påstod du själv och liksom kände

dig som missänkt, då hade du samlat ihop eller informerat dina övriga närmaste vänner…

H: Ja.

F2: …bl a Alexand*r (*=e) och bröderna Hertzb*rg (*=e) kanske…

H: Jo.

F2: …jag kommer inte ihåg exakt. Det kanske var flera också som du kommer ihåg?

F2. Vilka var det fler än…?

F2: Kan du…berätta vilka?

H: Nä.

1878

F2: Du vill inte berätta om det är några fler? Nä. Och det där har vi ju ställt mot dem att…

H: Mmm.

F2: …du hade ju haft en…någon överläggning med dem att…

F2: …att de skulle ha den där inställningen och…det där dementerar ju de…

H Ja.

F2: …kraftfull i förhör.

H: Precis, för att de inte vill åka dit.

F2: För att de inte vill åka dit?

H: Ja, på någonting. De vill inte bli indragen i det.

F2: …………..

H: ………………………………..

F2: Berätta om det.

H: Nä, det…det…det är………..det får komma sen i så fall.

F2: Men jag är ju en nyfiken människa.

H: Mmm, men då får du hålla din nyfi…fikenhet till senare.

F2: Så att…det…det…du vet att det har hänt, att du har…

H: Att jag har haft någon…

F2: …ni har haft ett möte?

H: …överläggning med dem.

F2: Överläggning med dem och gett dem direktiv och det?

F2: Ja, m…jag frågar dig, men varför svarar de så här på polisens frågor nu?

H: Det får ni vänta och se.

F2: Är det någonting som ska ske alltså i framtiden eller…?

H: Slutdatum är…det är inte fastställt för det.

F2: Ja, okej.
Citera
2013-12-17, 00:22
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
FUP s.1878

F2: När vi lika berör Al*xander Bost…Bostr*m skulle jag vilja sticka in en annan sak här.
F2: Vi lämnar knivarna tillfälligt kanske och eventuella stämjärn. Du sa i ett förhör när vi
ifrågasatte det här om att Vatchareeya var ju helt okänd för dina kompisar och du påstod att
det inte var så.
H: Har ni kollat med RK?
F: Och…ehh…ehh… Sen hade du en teori där du förklarade här för nå….för några förhör
tillbaka, att någon dag innan du blev gripen, eftersom du…påstod du själv och liksom kände
dig som missänkt, då hade du samlat ihop eller informerat dina övriga närmaste vänner…
F2: …bl a Al*xander och bröderna He*tzberg kanske…
F2: …jag kommer inte ihåg exakt. Det kanske var flera också som du kommer ihåg?
F2. Vilka var det fler än…?
F2: Kan du…berätta vilka?
H: Nä.
Förhör med Jo*ansson, K*rl K*istoffer; 2013-06-20 12:52 diarienr: 2500-K8041-13
1878
F2: Du vill inte berätta om det är några fler? Nä. Och det där har vi ju ställt mot dem att…
F2: …du hade ju haft en…någon överläggning med dem att…
F2: …att de skulle ha den där inställningen och…det där dementerar ju de…
H Ja.
F2: …kraftfull i förhör.
F2: …………..
H: ………………………………..
F2: Berätta om det.
H: Nä, det…det…det är………..det får komma sen i så fall.
F2: Men jag är ju en nyfiken människa.
H: Mmm, men då får du hålla din nyfi…fikenhet till senare.
F2: Så att…det…det…du vet att det har hänt, att du har…
H: Att jag har haft någon…
F2: …ni har haft ett möte?
H: …överläggning med dem.
F2: Överläggning med dem och gett dem direktiv och det?
F2: Ja, m…jag frågar dig, men varför svarar de så här på polisens frågor nu?
H: Det får ni vänta och se.
F2: Är det någonting som ska ske alltså i framtiden eller…?
H: Slutdatum är…det är inte fastställt för det.
F2: Ja, okej.

Vem eller vad är RK?

Och vad menar KJ med det han säger här, verkar vara en vals han drar, men är det bevisat att han ljuger eller kan det finnas någon sanning i det han säger?

Är det ens troligt att KJ har yppat för sin advokat vad det här handlar om, kan det vara så att KJ skyddar någon?

Sannolikt att "RK" är KJs kompis Rob*n Karlss*n (*=i *=o)
Citera
2013-12-17, 00:24
Medlem
Citat:
https://www.facebook.com/R*bin112rk/photos *=o

Inte skäggig, men i övrigt stämmer profilbilden väl in på signalementet på bärhjälpen tycker jag, lite satt, och av en händelse ser man honom bakifrån på profilbilden.

Ja, hur det än är så säger KJ en hel massa i de där få meningarna, mycket som ligger där mellan raderna och får hänga i luften för att det inte följs upp nånting (vad jag vet i alla fall?)
Citera
2013-12-17, 00:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Absolut. Jag brukar alltid försöka hänvisa till FUP eller annat för att inte komma med lösa antaganden, men valde att svara även fast jag inte hade möjlighet att lyssna på rättegången nu (det var därifrån jag fick uppgifterna).

Men det är inte de exakta klockslaget kring när hunden dör som är det intressanta här. Det är hans förklaring till varför han googlade "hundens anatomi", nämligen att han ska ha diskuterat med en kompis om det var farligt för valpar att gå i trappor och ville söka på internet om den saken. Under rättegången redogör KJ för detta och hans förklaring framstår som fullt riktig innan åklagaren påpekar att han gjorde sökningen samma kväll/natt som hunden dog. KJ hävdar bestämt att detta gjordes långt tidigare (veckor/månader) men de tekniska uppgifterna talar sitt tydliga språk.

Han hittade på en förklaring och höll benhårt fast vid denna tills han tvingades vika för fakta. Det är öppet för tolkningar varför han hittade på detta, men visst ligger det nära till hands att anta att han döljer nåt som hänger ihop med hundens död?

Egentligen hade han ju bara kunnat säga att han inte minns. Det har ju ingen direkt koppling till åtalet. Nu blev det en fjäder i åklagarens hatt istället.

Här är ett utdrag från NSD:s rapportering från rättegången: http://www.nsd.se/a-o/livearkiv-fallet-vatchareeya/ (8 november, s. 13). Det är sökningen "hundens anatomi" som åklagaren frågar om.

US: Men hundens skelett, anatomi... Vad som förbryllar mig är att du har gjort det samma natt som hunden dog?

22-åringen: Nä. Det var flera veckor före.

22-åringen: Nä, inte samma natt. Hunden dog en tre veckor senare. I mars. Det där är ju från februari.

US: Det är nämligen så att du har sms:at till "Ploy" den 19 februari... Där har du skrivit "Grabben dog i natt".

22-åringen: Min hund, han dog i mars.

US: Varför skrev du sådär till Vatchareeya då?

Det kan möjligtvis vara ett annat SMS.

- Om du insinuerar att jag har mördat min hund, då kan du gå och hänga dig, säger 22-åringen.

22-åringen går här till hård attack mot åklagaren.

En möjlig förklaring kunne vara att KJ har Googlat hundens anatomi två gånger.

Första gången någon tid efter han fick hunden (vinter 2012) och ville träna den men hadde fått upplyst att det kunde vara skadligt för dens hälsa (gångled etc).
Andra gången natten hunden dog, kanske KJ googlade hundens anatomi för att se hur man försöker att återupplivar en hund (hjärtmassage).

När KJ på förhör får frågan om när han Googlede "hundens anatomi" så kommer han bara ihåg den första gången han Googlade "hundens anatomi".
Citera
2013-12-17, 00:32
Medlem
Citat:

EDIT;Det kan också vara så att hunden dog, därefter gjordes googlingen på hundens anatomi därför att KJ ville ta tillfället i akt att obducera hunden, han sägs ha dissekerat smådjur under skoltiden. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att KJ först googlade och därefter dödade hunden, jag har en känsla av att det är just så vissa tror att det gick till.

Jag tror att det var i den ordningen det hände.
Citera
2013-12-17, 00:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
Vad stödjer du dig på när du gång på gång hävdar att KJ är psykopat?

Studier i psykiatri.
Citera
2013-12-17, 00:41
Medlem
Citat:

EDIT;Det kan också vara så att hunden dog, därefter gjordes googlingen på hundens anatomi därför att KJ ville ta tillfället i akt att obducera hunden, han sägs ha dissekerat smådjur under skoltiden. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att KJ först googlade och därefter dödade hunden, jag har en känsla av att det är just så vissa tror att det gick till.

Jag tror att det var i den ordningen det hände.

Däremot tror jag inte det var hundens anatomi, eller styckningslusta, som låg bakom hans googling.

Han hade en död hund när han kommer hem efter en sen fest. I lägenheten låg Grabben död.

En hund som han självsvåldigt skaffat sig och misskötte.

Hur skulle han dölja det och vad skulle han göra av med hunden?

Det tror jag är vad som hände.
Citera
2013-12-17, 00:42
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

Försäger sig KJ eller har han svårt att hålla ihop en uppdiktad historia?

Först säger han att de inte vill åka dit, sedan heter det att de inte vill bli indragna i det. Det gör väl inget att de blir indragna i form av förhör? Vad är det de inte vill åka dit på?

Man åker inte dit om man är oskyldig, så jag begriper inte vad KJ fiskar efter här, insulerar(KJ ord) KJ att de här grabbarna är de som är skyldiga och att han själv inte är det?

Tror att det skulle kunna handla om det här:

FUP 1296 Förhör med RK den 28 Maj, 2013:

RK tillfrågades om Kristoffer gjort uttalanden angående MB (karatetränaren) i
samband med något telefonsamtal. RK uppgav att efter det att polisen hittat benen
pratade KJ om att MB, karatetränaren, har ett motiv att döda Ploy. Med detta tror
RK att KJ menade att MB haft ett förhållande med Ploy och därmed varit otrogen
mot sin fru .
KJ var arg, han var säker på att det var MB som dödat Ploy. KJ ville att
RK skulle följa med och söka upp MB och prata med honom, att de skulle spöa upp
honom och se till att han åkte till polisen. RK sa till KJ att sluta svamla, att de inte
skulle göra det, han sa att de skulle låta polisen sköta sitt jobb. KJ sa: okej då.
RK sa till KJ att hålla sig hemma och förklarade att han säkert kommer att bli
förhörd av polisen med tanke på att han är den sista som sett henne. KJ ville att RK
skulle leta upp MB om han själv skulle bli hämtad av polisen.
Citera
2013-12-17, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tror att det skulle kunna handla om det här:

FUP 1296 Förhör med RK den 28 Maj, 2013:

RK tillfrågades om Kristoffer gjort uttalanden angående MB (karatetränaren) i
samband med något telefonsamtal. RK uppgav att efter det att polisen hittat benen
pratade KJ om att MB, karatetränaren, har ett motiv att döda Ploy. Med detta tror
RK att KJ menade att MB haft ett förhållande med Ploy och därmed varit otrogen
mot sin fru .
KJ var arg, han var säker på att det var MB som dödat Ploy. KJ ville att
RK skulle följa med och söka upp MB och prata med honom, att de skulle spöa upp
honom och se till att han åkte till polisen. RK sa till KJ att sluta svamla, att de inte
skulle göra det, han sa att de skulle låta polisen sköta sitt jobb. KJ sa: okej då.
RK sa till KJ att hålla sig hemma och förklarade att han säkert kommer att bli
förhörd av polisen med tanke på att han är den sista som sett henne. KJ ville att RK
skulle leta upp MB om han själv skulle bli hämtad av polisen.

Jag har läst detta tidigare &
Resonerar precis som KJ och hade reagerat likadant om jag var han!
Citera
2013-12-17, 00:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Med kopplingar menar jag något konkret - inte indirekta samband i stil med "de är båda FB-vän med NN" eller "KJ:s mamma och AN jobbar på samma vårdcentral" (gjorde de ens det, eller är det en trådsanning)? Sånt betyder inte mycket på en liten ort som Boden. Jag jobbade flera år på en ort i liknande storlek och där förekom såna där samband hela tiden utan att folk i egentlig mening kände varann eller ens kände till varandra annat än att de på sin höjd hade en vag aning om den andres existens.

Exempel på saker jag skulle definiera som en riktig koppling (i stigande "betydelseordning"):

- Om KJ hade tränat på karateklubben
- Telefon eller SMS-trafik mellan parterna
- Observationer har gjorts av dem tillsammans

Sen räcker ju inte en koppling som bevis för att två personer har något fuffens ihop heller, det gäller väl inte minst ett mord som trots allt om vi räknar bort organiserad brottslighet nästan alltid är ett enmansjobb.

Okej, tack för ett svar på min fråga. Det kan vara så att vi alla har olika definitioner på ordet koppling. Vi värdesätter kopplingar på olika vis tror jag. De exempel som du nämner, det är kopplingar med en högre grad av värde än att man har gemensamma vänner på Facebook, det håller jag med dig om. När jag själv tänker på koppling så inkluderar jag beröringspunkter eller en länk så att säga, som t ex. två personer har mellan varandra.

Exempel:

AB är inom samma familj som TL, deras föräldrar är gifta med varandra, TL är vän med en av H*rtzbergarna som i sin tur är god vän med KJ, det kallar jag för en koppling mellan KJ och MB/AN/AB. Att KJ har varit ett samtalsämne mellan några personer i den här familjen förstärker betydelsen av den här kopplingen, inte som bevis för något fuffens, men det ökar intresset för att kopplingen kan ha en betydelse i något avseende, tycker jag. Att VB har varit Facebookvän med bl a. TL och att alla i huset B numera har tagit bort VB(enligt pm jag fått och publicerat) som vän ökar mitt intresse ännu mer. Att det sedan har förekommit en sms konversation mellan AB och VB gör den här länken ännu hetare, ungefär så.

Nu tror jag inte att MB har med saken att göra, var bara ett exempel på hur jag definierar och värderar en koppling bl a. i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in