Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-16, 21:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Telefonsamtal med KA.

Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
När jag tittat igen på lappen med uppgiften om föreningen Skanderbeg tittade jag på nästa lapp med Svensk-albanska föreningens adressuppgifter. Tyckte mig se en viss likhet, så jag ringde KA som stod angiven på meddelandet. Hon blev närmast skrämd över att hennes namn dykt upp i de här papperen. Hon hade inte haft mer än perifer kontakt med Bosse, sa hon, och ingen kontakt med polisen. Hon hade ju sen följt det hela genom medierna o.s.v. och även hört dokumentären i radio i somras. Hennes åsikt har hela tiden varit: inte självmord. Men hon hade inte mycket att komma med i övrigt.
Så L-EM. Han hade bara haft telefonkontakt med BJ och det hade varit mycket positivt. Han träffade alltså inte Bosse. Denne hjälpte honom med kassett från Tirana för studier i albanska. L-E är den tredje svensk som lärt sig albanska ordentligt förutom BJ och mej. Föreningen Skanderbeg kände han inte till, hans aktivitet i Svensk-albanska var mer sporadisk vid denna tid. Dock var han ju sen redaktör för föreningens publikationer under många år. Vid mitten av 80-talet hade han också undervisat personal på ambassaden i svenska. Men att Bosse skulle gjort det hade han ingen vetskap om.
Överfallet på honom ledde ju till rättegång, två blev dömda, en lämnade därefter Sverige men den andre fick betala de rätt obetydliga kostnaderna, förstörda glasögon m.m. L-E har namnen på förövarna, den som blev kvar har han träffat tillfälligtvis en gång till. Denne var fortfarande förbannad men inte våldsam.
Jag kan säkert få uppgifterna om saken men de lägger jag inte ut på Flashback, av naturliga skäl.

RAPID

Bra att du ringde upp henne. Att hon inte kom att förhöras är ju nu inte så konstigt. Polisen hörde verkligen inte många personer som fanns runt Bosse. Så KN tror inte på självmord. Vad tror hon vad som kan ha varit orsaken till hans försvinnande?

Jaså L-EM kom aldrig att träffa Bosse, de hade bara telefonkontakt. Det var alltså bara du, Bosse och L-EM som kom att lära er albanska. Alltså en mycken liten grupp av medlemmarna i Svensk-albanska. Användes inte Bosse som tolk på ambassaden? Inte att han skulle ha lärt personalen där svenska utan som tolk när de behövde prata med någon som inte själv kunde albanska?

Kom du själv någonsin att användas som tolk?

Kan du inte begära att få uppgifterna vilka dessa två var och se om du känner igen namnen? Av naturliga skäl så skall du förstås inte lägga ut namnen i tråden. Kan du inte också försöka att få reda på när detta överfall skedde?
Citera
2013-12-16, 23:03
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Argumentet är naturligtvis inte 100% säkert, men det förefaller trovärdigt enligt min mening. Är man agent, utrustas man med extra pass, för att inte väcka uppmärksamhet med fullstämplat pass och inte registreras som inrest i respektive land.

Om BJ inte använt sitt eget pass? Ja, det är klart att det hade ur vår synvinkel naturligtvis verkat misstänkt, mot bakgrund av det som berättats om hans resor. Då hade hans eget pass alltså saknat stämplar.

Detta med passet är just ett klart argument mot agentteorin. Ett annat argument är, att flera av BJ:s resor enligt Verioris utläggningar haft fullt legitima skäl. Men visst, det finns de, som aldrig släpper agentteorin...

Du vill visst polemisera så då kör vi på det. Jag tycker du kan börja med att underbygga påståendet:

Är man agent, utrustas man med extra pass, för att inte väcka uppmärksamhet med fullstämplat pass och inte registreras som inrest i respektive land.

Det fina med det hela är att det finns forskning runt spionage, vi vet med 100%:s säkerhet att det finns olika grad av involvering med utländska säkerhetstjänster dvs. olika kategorier av medarbetare - en underhuggares underhuggare hade sannolikt inte dubbla pass. Vi vet också med säkerhet att det här med agenter inte alls var särskilt ovanligt på 1970-talet, i synnerhet inte i Stockholm. Vi vet vidare att det här med dubbla pass, som du hävdar, inte är något som benämns som vanligt i Almgren (2011).

Det fina med fallet BJ är att vi också med säkerhet vet att BJ - åtminstone till och från - var föremål för SÄPO:s intresse. Hur tror du SÄPO skulle reagera om BJ började resa utomlands med exempelvis ett Albanskt pass?

Vidare går det att dra ytterligare en, åtminstone lika säker som ditt påstående ovan, slutsats om SÄPO:s bevakning av BJ - Den innehåller något - hur mycket vet vi inte - som bedöms kunna skada tredje part. Det har tidigare i tråden framförts att detta kan röra SÄPO:s arbetsmetoder. Jag vågar mig på att påstå att det argumentet inte håller. Detta då SÄPO lade ned sin - utifrån vad vi vet - bevakning av BJ under mitten av 1980-talet. Under hela 1980-talet var Stasi igång. Stasi omfång var utifrån Almgren (2011) och den rikliga referenslista hon anför lika stort som åtminstone en sjättedel av hela Sveriges befolkning på 1970- och 80-talet. Stasis arbetsmetoder var sofistikerade och kan rimligtvis sägas vara åtminstone lika sofistikerat som SÄPO:s underrättelsearbete. Eftersom Stasis arkiv numera är öppna för allmänheten är också Stasis arbetsmetoder och därigenom och SÄPO:s arbetsmetoder beskrivna i forskning - Almgren (2011) redogör övertygande för generella mönster i säkerhetstjänsters arbetsmetoder. Vi vet alltså - utifrån forskning - med vilka arbetsmetoder underrättelsetjänster arbetade under 1960-, 70 och 80-tal. Detta gör att detta sannolikt inte är vad som ryms i BJ:s akt hos SÄPO och föranleder sekretessmarkering. Med argumentet om sekretessmarkering pga. arbetsmetoder undanröjt kan det på goda grunder antas att SÄPO:s akt om BJ innehåller information som kan skada tredjepart.

Det jag vidare finner märkligt med Rotfuchs avslag är att hen dels inte får veta omfattningen på akten, dels inte ens får ut svärtade kopior av dokumenten vilket annars tillhör vanligheterna.
Citera
2013-12-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
- en underhuggares underhuggare hade sannolikt inte dubbla pass.
Men då hade väl knappast kontraspionagemannen själv använt detta som argument, tycker man.
Citat:
Hur tror du SÄPO skulle reagera om BJ började resa utomlands med exempelvis ett Albanskt pass?
Det falska passet (för vilken nationalitet det nu var utfärdat i) skulle ju inte användas på svensk mark.

Man får väl utgå ifrån att Sundelin hört sig för hos personer med adekvat kompetens, annars kan vi ju sitta och ifrågasätta precis allting. (Vilket naturligtvis är tillåtet att göra för den som orkar det... )
Citera
2013-12-17, 08:23
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Men då hade väl knappast kontraspionagemannen själv använt detta som argument, tycker man.

Det falska passet (för vilken nationalitet det nu var utfärdat i) skulle ju inte användas på svensk mark.

Man får väl utgå ifrån att Sundelin hört sig för hos personer med adekvat kompetens, annars kan vi ju sitta och ifrågasätta precis allting. (Vilket naturligtvis är tillåtet att göra för den som orkar det... )

Spekulativt sett är det mesta är möjligt - BJ kan ha begått självmord - BJ kan ha varit topphemlig agent - BJ kan ha begått självmord efter att ha misslyckats som topphemlig agent. Det finns en rågång mellan det som är möjligt (spekulationen) och det som vi på goda grunder vet (exempelvis via konkreta observationer i enskilda fall eller via forskning). I avseendet dubbla pass finns det inget i forskningen som tyder på att detta var särskilt vanligt, jag kan inte ens - även om jag kan ha fel här - dra mig till minnes att Almgren (2011) ens nämner det som förekommande. Det Almgren däremot nämner är att många av de personer som de facto varit involverade i Stasi reste en hel del.
Citera
2013-12-17, 13:04
Medlem
MrFolds avatar
Ursäkta men detta med "föranleder sekretessmarkering": Mig veterligen har SÄPO ännu aldrig lämnat ut en enda akt avseende någon registrerad person i sin helhet till någon som begärt det med hänvisning till offentlighetsprincipen. I princip räcker det nog med anteckningar om lite personliga (o)vanor som står uppskrivna för att de ska tycka att de har grund att vägra utlämning.

Jag är osäker på hur många av de personer som begärt att få ut materialet på sig själva (partsinsyn, annat regelverk) har fått fullständig tillgång. Hittade en artikel om Sverker Åström (som inte fick se sin akt som SÄPO uppenbarligen fört SAMTIDIGT som han var högste tjänsteman på UD) där det dock står att merparten som lämnat in såna förfrågningar fått bifall helt eller delvis. Hur många som verkligen fick se HELA sin akt framgår inte.

Det verkar som flera råkat ut för saker i den här stilen:

http://www.marxistarkiv.se/sverige/s...insapoakt.html.

Personligen är jag utan att "besväras" det minsta av vänsteråsikter djupt skeptisk till vad SÄPO höll på med under denna tid och tror att den verkligt matnyttiga information som finns i deras arkiv är ytterst begränsad. Tidningsprenumerationer och deltagande i demonstrationståg, liksom va fan? Som jag sagt tidigare så ser jag det som fullt tänkbart att det KAN finnas intressant information i Bosses akt. Men jag tror att det precis lika gärna kan vara så att det bara är rent blaj utan allt intresse för själva försvinnandet. Möjligen skulle det fördjupa vår bild av Bosses göranden och låtanden under 70-talet fram till sitt försvinnande.

Personligen kan jag ganska lätt mana fram en bild av nån gök med mustasch och pundarrock för att "smälta in" som står lite diskret placerad utanför föreningslokalen i Kristineberg för att "observera" vilka som dyker upp till möte en vanlig lördagseftermiddag eller tisdagskväll. Sen blev det flera nya aktblad att lägga in i arkivet vid återkomsten till högkvarteret
Citera
2013-12-17, 16:12
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ursäkta men detta med "föranleder sekretessmarkering": Mig veterligen har SÄPO ännu aldrig lämnat ut en enda akt avseende någon registrerad person i sin helhet till någon som begärt det med hänvisning till offentlighetsprincipen. I princip räcker det nog med anteckningar om lite personliga (o)vanor som står uppskrivna för att de ska tycka att de har grund att vägra utlämning.

Jag är osäker på hur många av de personer som begärt att få ut materialet på sig själva (partsinsyn, annat regelverk) har fått fullständig tillgång. Hittade en artikel om Sverker Åström (som inte fick se sin akt som SÄPO uppenbarligen fört SAMTIDIGT som han var högste tjänsteman på UD) där det dock står att merparten som lämnat in såna förfrågningar fått bifall helt eller delvis. Hur många som verkligen fick se HELA sin akt framgår inte.

Det verkar som flera råkat ut för saker i den här stilen:

http://www.marxistarkiv.se/sverige/s...insapoakt.html.

Personligen är jag utan att "besväras" det minsta av vänsteråsikter djupt skeptisk till vad SÄPO höll på med under denna tid och tror att den verkligt matnyttiga information som finns i deras arkiv är ytterst begränsad. Tidningsprenumerationer och deltagande i demonstrationståg, liksom va fan? Som jag sagt tidigare så ser jag det som fullt tänkbart att det KAN finnas intressant information i Bosses akt. Men jag tror att det precis lika gärna kan vara så att det bara är rent blaj utan allt intresse för själva försvinnandet. Möjligen skulle det fördjupa vår bild av Bosses göranden och låtanden under 70-talet fram till sitt försvinnande.

Personligen kan jag ganska lätt mana fram en bild av nån gök med mustasch och pundarrock för att "smälta in" som står lite diskret placerad utanför föreningslokalen i Kristineberg för att "observera" vilka som dyker upp till möte en vanlig lördagseftermiddag eller tisdagskväll. Sen blev det flera nya aktblad att lägga in i arkivet vid återkomsten till högkvarteret

Ptja...hur en dödförklarad person skulle dra skada av lite skrivelser om levnadsvanor är ganska svårt att ens spekulera fram, därvid finns där något annat - allra helst sedan markeringen dessutom överprövats. Jag tycker det är helt självklart varför Sverker Åström inte fick se hela sin akt från SÄPO, skulle principen att alla höga statliga tjänstemän fick carte blanche runt rättsregler som gäller alla medborgare börja tillämpas skulle vi verkligen leva i en fascist stat då skulle din skepsis mot SÄPO verkligen vara befogad. Jag förstår inte varför du i ditt resonemang inte hänvisar till hur OSL annan förvaltningslagstiftning fungerar. Givetvis går det att, förutsatt att akten inte innehåller något som kan skada tredjepart eller är en del av en pågående utredning, att få se hela sin akt hos SÄPO. Hela poängen med att det finns en möjlighet att överklaga innebär att det går att få ut dokumentation från myndigheter.

Du är flitig med statistiska resonemang baserade på offentliga register men när det kommer till offentliga myndigheter har du mer skepsis verkar det som...ganska motsägelsefullt inte sant?

Btw länken du refererar till...i vilken mån är den statistiskt representativ eller möjlig att dra generaliserbara slutsatser utifrån?
Citera
2013-12-17, 17:16
Medlem
Citat:
Ptja...hur en dödförklarad person skulle dra skada av lite skrivelser om levnadsvanor är ganska svårt att ens spekulera fram,
Nja, betänk att det är 70-års gräns på rätt mycket som rör privata förhållanden, som t.ex. sjukvårdsbehandling. Dessutom kanske SÄPO-akterna kan röja en del för dem själva om deras egen verksamhet. Jag tycker att det verkar logiskt att man inte släpper dessa akter i första taget.
Citera
2013-12-17, 17:47
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Nja, betänk att det är 70-års gräns på rätt mycket som rör privata förhållanden, som t.ex. sjukvårdsbehandling. Dessutom kanske SÄPO-akterna kan röja en del för dem själva om deras egen verksamhet. Jag tycker att det verkar logiskt att man inte släpper dessa akter i första taget.

Så SÄPO skulle då ha inhämtat medicinska journaler och övervakat BJ:s läkarbesök? Det låter mer tveksamt, men visst kan de ha gjort det. Me nyckeln i det hela är menprövningen - lider BJ skada av det som kommer fram? Ang. arbetsmetoderna läs mitt ursprungliga inlägg.

Snarare så ligger det vid hands att BJ:s akt innehåller något om antingen hans egen aktivitet eller hans samröre med någon/några som var övervakade - därmed inte sagt att BJ hade något fuffens för sig. Vilket som, det är inte säkert att där står något av intresse men det är märkligt att Rotfuchs varken fått veta omfattning på det han inte fått eller att SÄPO inte ens svärtade hela sidor och lämnade ut dessa - Det tillhör det mer vanliga att myndigheter gör så, även myndigheter som har sk. stark sekretess. Bara att få reda på omfattningen på BJ:s akt skulle ge indikationer på om det finns något att hämta där eller inte.
Senast redigerad av Hypotesus 2013-12-17 kl. 17:49.
Citera
2013-12-17, 17:59
Medlem
Hypo - jag menade alltså att det som står om Bosse bör vara just privat - oavsett vad det handlar om - och därför inte kan lämnas ut. Han var ju inte heller dömd för någonting i samband med detta.
Kom tillbaka om 35 - 40 år!
Citera
2013-12-17, 20:05
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Hypo - jag menade alltså att det som står om Bosse bör vara just privat - oavsett vad det handlar om - och därför inte kan lämnas ut. Han var ju inte heller dömd för någonting i samband med detta.
Kom tillbaka om 35 - 40 år!

Dessvärre kan den utvidgas till 150 år om det vill sig illa. Om det nu står något privat om BJ så måste det ju i så fall vara graverande, hur skulle BJ annars kunna lida men av det nu när han varit dödförklarad i 30 år?
Citera
2013-12-17, 20:06
Medlem
Citat:
Du vill visst polemisera så då kör vi på det. Jag tycker du kan börja med att underbygga påståendet:

Är man agent, utrustas man med extra pass, för att inte väcka uppmärksamhet med fullstämplat pass och inte registreras som inrest i respektive land.

Det fina med det hela är att det finns forskning runt spionage, vi vet med 100%:s säkerhet att det finns olika grad av involvering med utländska säkerhetstjänster dvs. olika kategorier av medarbetare - en underhuggares underhuggare hade sannolikt inte dubbla pass. Vi vet också med säkerhet att det här med agenter inte alls var särskilt ovanligt på 1970-talet, i synnerhet inte i Stockholm. Vi vet vidare att det här med dubbla pass, som du hävdar, inte är något som benämns som vanligt i Almgren (2011).

Det fina med fallet BJ är att vi också med säkerhet vet att BJ - åtminstone till och från - var föremål för SÄPO:s intresse. Hur tror du SÄPO skulle reagera om BJ började resa utomlands med exempelvis ett Albanskt pass?

Vidare går det att dra ytterligare en, åtminstone lika säker som ditt påstående ovan, slutsats om SÄPO:s bevakning av BJ - Den innehåller något - hur mycket vet vi inte - som bedöms kunna skada tredje part. Det har tidigare i tråden framförts att detta kan röra SÄPO:s arbetsmetoder. Jag vågar mig på att påstå att det argumentet inte håller. Detta då SÄPO lade ned sin - utifrån vad vi vet - bevakning av BJ under mitten av 1980-talet. Under hela 1980-talet var Stasi igång. Stasi omfång var utifrån Almgren (2011) och den rikliga referenslista hon anför lika stort som åtminstone en sjättedel av hela Sveriges befolkning på 1970- och 80-talet. Stasis arbetsmetoder var sofistikerade och kan rimligtvis sägas vara åtminstone lika sofistikerat som SÄPO:s underrättelsearbete. Eftersom Stasis arkiv numera är öppna för allmänheten är också Stasis arbetsmetoder och därigenom och SÄPO:s arbetsmetoder beskrivna i forskning - Almgren (2011) redogör övertygande för generella mönster i säkerhetstjänsters arbetsmetoder. Vi vet alltså - utifrån forskning - med vilka arbetsmetoder underrättelsetjänster arbetade under 1960-, 70 och 80-tal. Detta gör att detta sannolikt inte är vad som ryms i BJ:s akt hos SÄPO och föranleder sekretessmarkering. Med argumentet om sekretessmarkering pga. arbetsmetoder undanröjt kan det på goda grunder antas att SÄPO:s akt om BJ innehåller information som kan skada tredjepart.

Det jag vidare finner märkligt med Rotfuchs avslag är att hen dels inte får veta omfattningen på akten, dels inte ens får ut svärtade kopior av dokumenten vilket annars tillhör vanligheterna.

Hur Säpo skulle reagera ifall BJ reste utomlands med ett albanskt pass? De skulle knappast reagerat alls - eftersom de inte hade fått kännedom om det, då passet givetvis var falskt.

Orsakerna till Säpo:s sekretessbeläggning av delar av BJ:s akt kan givetvis vara flera. Kanske inte just dera arbetsmetoder skulle lida skada, ifall allt material i akten släpptes. Mer troligt är, att deras informatörer i kretsen av BJ skulle röjas och riskera att utsättas för trakasserier.
Citera
2013-12-17, 21:59
Medlem
Citat:
Dessvärre kan den utvidgas till 150 år om det vill sig illa. Om det nu står något privat om BJ så måste det ju i så fall vara graverande, hur skulle BJ annars kunna lida men av det nu när han varit dödförklarad i 30 år?
Fråga våra myndigheter - det är deras policy. Minst 70 år, är i alla fall min gissning utifrån den vanliga gränsen för utlämnande av information av privat karaktär.
Vem vet - kanske kommer t.o.m. akterna att förstöras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in