Telefonsamtal med KA.
Citat:
När jag tittat igen på lappen med uppgiften om föreningen Skanderbeg tittade jag på nästa lapp med Svensk-albanska föreningens adressuppgifter. Tyckte mig se en viss likhet, så jag ringde KA som stod angiven på meddelandet. Hon blev närmast skrämd över att hennes namn dykt upp i de här papperen. Hon hade inte haft mer än perifer kontakt med Bosse, sa hon, och ingen kontakt med polisen. Hon hade ju sen följt det hela genom medierna o.s.v. och även hört dokumentären i radio i somras. Hennes åsikt har hela tiden varit: inte självmord. Men hon hade inte mycket att komma med i övrigt.
Så L-EM. Han hade bara haft telefonkontakt med BJ och det hade varit mycket positivt. Han träffade alltså inte Bosse. Denne hjälpte honom med kassett från Tirana för studier i albanska. L-E är den tredje svensk som lärt sig albanska ordentligt förutom BJ och mej. Föreningen Skanderbeg kände han inte till, hans aktivitet i Svensk-albanska var mer sporadisk vid denna tid. Dock var han ju sen redaktör för föreningens publikationer under många år. Vid mitten av 80-talet hade han också undervisat personal på ambassaden i svenska. Men att Bosse skulle gjort det hade han ingen vetskap om.
Överfallet på honom ledde ju till rättegång, två blev dömda, en lämnade därefter Sverige men den andre fick betala de rätt obetydliga kostnaderna, förstörda glasögon m.m. L-E har namnen på förövarna, den som blev kvar har han träffat tillfälligtvis en gång till. Denne var fortfarande förbannad men inte våldsam.
Jag kan säkert få uppgifterna om saken men de lägger jag inte ut på Flashback, av naturliga skäl.
RAPID
Så L-EM. Han hade bara haft telefonkontakt med BJ och det hade varit mycket positivt. Han träffade alltså inte Bosse. Denne hjälpte honom med kassett från Tirana för studier i albanska. L-E är den tredje svensk som lärt sig albanska ordentligt förutom BJ och mej. Föreningen Skanderbeg kände han inte till, hans aktivitet i Svensk-albanska var mer sporadisk vid denna tid. Dock var han ju sen redaktör för föreningens publikationer under många år. Vid mitten av 80-talet hade han också undervisat personal på ambassaden i svenska. Men att Bosse skulle gjort det hade han ingen vetskap om.
Överfallet på honom ledde ju till rättegång, två blev dömda, en lämnade därefter Sverige men den andre fick betala de rätt obetydliga kostnaderna, förstörda glasögon m.m. L-E har namnen på förövarna, den som blev kvar har han träffat tillfälligtvis en gång till. Denne var fortfarande förbannad men inte våldsam.
Jag kan säkert få uppgifterna om saken men de lägger jag inte ut på Flashback, av naturliga skäl.
RAPID
Bra att du ringde upp henne. Att hon inte kom att förhöras är ju nu inte så konstigt. Polisen hörde verkligen inte många personer som fanns runt Bosse. Så KN tror inte på självmord. Vad tror hon vad som kan ha varit orsaken till hans försvinnande?
Jaså L-EM kom aldrig att träffa Bosse, de hade bara telefonkontakt. Det var alltså bara du, Bosse och L-EM som kom att lära er albanska. Alltså en mycken liten grupp av medlemmarna i Svensk-albanska. Användes inte Bosse som tolk på ambassaden? Inte att han skulle ha lärt personalen där svenska utan som tolk när de behövde prata med någon som inte själv kunde albanska?
Kom du själv någonsin att användas som tolk?
Kan du inte begära att få uppgifterna vilka dessa två var och se om du känner igen namnen? Av naturliga skäl så skall du förstås inte lägga ut namnen i tråden. Kan du inte också försöka att få reda på när detta överfall skedde?