• 1
  • 2
2013-12-31, 11:38
Bannlyst
Hej alla glada!
Det r s att min MacBook Pro har gtt igenom en hel del skit, vilket har resulterat i att jag hade behvt byta ut HDD+Chassit, bde insidan och utsidan. Ngon som har en aning om vad en sdan reparation hade kunnat g ls p?

Mvh
Citera
2013-12-31, 11:44
Medlem
smurfehs avatar
Hej!

Skulle nstan gissa att det skulle vara s pass dyrt att det r billigare att kpa en ny dator faktiskt. Det beror antagligen p beroende p vilken rsmodell du har ocks.

Fr att f ett ungefrligt pris skulle jag rekommendera dig att du kontaktar ngon/ngra AASP nra dig och hr efter vilken AASP som ev. kan utfra arbetet till bsta pris.

https://locate.apple.com/se/sv/ [ Apple - Hitta platser ]

Mvh,
Citera
2013-12-31, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Hej!

Skulle nstan gissa att det skulle vara s pass dyrt att det r billigare att kpa en ny dator faktiskt. Det beror antagligen p beroende p vilken rsmodell du har ocks.

Fr att f ett ungefrligt pris skulle jag rekommendera dig att du kontaktar ngon/ngra AASP nra dig och hr efter vilken AASP som ev. kan utfra arbetet till bsta pris.

https://locate.apple.com/se/sv/ [ Apple - Hitta platser ]

Mvh,
Det r lite som jag trodde d allts? Hmm, fr vl bli att ppna upp plnboken igen d och kanske infrskaffa sig en ny MacBook.

Tack fr ditt svar!
Citera
2013-12-31, 11:52
Medlem
Att byta ut chassiet lr inte bli billigt direkt, om du inte kan hitta det begagnat. Skulle nog snarare rekommendera dig att kpa en ny Macbook istllet.
Citera
2013-12-31, 12:33
Medlem
sommarlovs avatar
Slj den, var rlig om felen.
Folk betalar ljlig mycket fr gamla Apple-produkter...
Citera
2014-01-02, 18:41
Medlem
omjagvarenturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusofrave
Hej alla glada!
Det r s att min MacBook Pro har gtt igenom en hel del skit, vilket har resulterat i att jag hade behvt byta ut HDD+Chassit, bde insidan och utsidan. Ngon som har en aning om vad en sdan reparation hade kunnat g ls p?

Mvh

Beroende p din modell. Om vi inte rknar retina modell.

1,5k topcase
500kr bottomcase
2-3k display

+moms +pslag av firma +arbete +eventuellt frakt.

Landar p cirkus 8k.

mvh
Citera
2014-01-03, 01:38
Medlem
Manschauvinistens avatar
Lnar din trd lite.
En vn till mig har spillt vatten i sin MacBook Pro mid 2010.
Resultatet blev att tangentbordet sluta fungera och trackpaden fungera till och frn.
Jag har ersatt tangentbordet och nu fungerar det till 100%, dremot fungerar inte trackpaden fullstndigt ven om jag erstter den med en fullt fungerande trackpad.
Det fungerar att klicka, gr inte att flytta pekaren verhuvud taget.

Ngon som har en id? r det vrt att installera om OSX?
Citera
2014-01-03, 16:22
Medlem
omjagvarenturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manschauvinisten
Lnar din trd lite.
En vn till mig har spillt vatten i sin MacBook Pro mid 2010.
Resultatet blev att tangentbordet sluta fungera och trackpaden fungera till och frn.
Jag har ersatt tangentbordet och nu fungerar det till 100%, dremot fungerar inte trackpaden fullstndigt ven om jag erstter den med en fullt fungerande trackpad.
Det fungerar att klicka, gr inte att flytta pekaren verhuvud taget.

Ngon som har en id? r det vrt att installera om OSX?

Hll inne alt knappen vid direkt nr du stter p datorn. Vlj terstllningspartitionen och kolla om trackpaden fungerar dr inne.

Om det r samma sak dr s r troligtvis porten p logic board skadad. Har du tur r det bara att anvnda lite kretsvtska och rengra p porten.

mvh
Citera
2014-01-04, 01:34
Medlem
Kolla om du har nn drullefrskring som tcker det dr.
Lycka till!
Citera
2014-01-05, 00:57
Medlem
Nr vi nd r inne p reparation s tnkte jag kolla om jag kan flika in en frga ("omjagvarenturk" verkar kunnig).

Min frra MBP 15" (2009) r utlnad till tjejen, jag kpte en ny MBPR 15". Baksidan av skrmen, d.v.s. ovansidan av datorn nr den r stngd (med pplet som lyser) har ngra f, sm skavanker. Jag har skt i min mening vldigt mycket men hittar inga ersttningsprodukter. Jag misstnker att det r extremt dyrt mot vad den r vrd p beg marknaden och efter snart fem r s fr man se det fr vad det r.

Min misstanke r att det egentligen r allting som skrmen bestr av frutom sjlva display + "framglas" om man skall ens byta ngot? Ngon som vet var man hittar och vad det kostar?

Tack p frhand!
Citera
2014-01-05, 02:14
Medlem
omjagvarenturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jlanger
Nr vi nd r inne p reparation s tnkte jag kolla om jag kan flika in en frga ("omjagvarenturk" verkar kunnig).

Min frra MBP 15" (2009) r utlnad till tjejen, jag kpte en ny MBPR 15". Baksidan av skrmen, d.v.s. ovansidan av datorn nr den r stngd (med pplet som lyser) har ngra f, sm skavanker. Jag har skt i min mening vldigt mycket men hittar inga ersttningsprodukter. Jag misstnker att det r extremt dyrt mot vad den r vrd p beg marknaden och efter snart fem r s fr man se det fr vad det r.

Min misstanke r att det egentligen r allting som skrmen bestr av frutom sjlva display + "framglas" om man skall ens byta ngot? Ngon som vet var man hittar och vad det kostar?

Tack p frhand!

Lmnar du in den till en seris verkstad s byter de hela kakan(dyrt, 4-5k exk moms fr 15tummare, din modell.). Detta d Apple ej vill att man ska hlla p att ta bort glaset osv, utan bara byta hela paketet.

Du kan bestlla ett backcover bara, detta frn ebay. Men jag rder dig inte till att gra detta bytet sjlv d det r extremt svrt. ven fr en kunnig som mig sjlv. S ltt att glaset gr snder nr man ska frska pilla bort och vrma upp fr att skiten ska lossna.

Vill du komma undan billigt s kan du lmna in den till homemedia. De utfr det nog billigast. Men se till att fota datorn bara, d sannorlikheten att du fr tillbaka datorn med mer repor n den hade nr du skickade in den r hg.

mvh
Citera
2014-01-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omjagvarenturk
Lmnar du in den till en seris verkstad s byter de hela kakan(dyrt, 4-5k exk moms fr 15tummare, din modell.). Detta d Apple ej vill att man ska hlla p att ta bort glaset osv, utan bara byta hela paketet.

Du kan bestlla ett backcover bara, detta frn ebay. Men jag rder dig inte till att gra detta bytet sjlv d det r extremt svrt. ven fr en kunnig som mig sjlv. S ltt att glaset gr snder nr man ska frska pilla bort och vrma upp fr att skiten ska lossna.

Vill du komma undan billigt s kan du lmna in den till homemedia. De utfr det nog billigast. Men se till att fota datorn bara, d sannorlikheten att du fr tillbaka datorn med mer repor n den hade nr du skickade in den r hg.

mvh

Hej!
Tack fr hjlpen, jag misstnkte att det var mycket svrare n vad jag hade hoppats p. Bytte skrm p en 13" Macbook (svart, nr de fortfarande var plast), och det var inte svrt.

Jag ska kolla upp det hr med homemedia s fr jag se om det r vrt det. Funderar p att stta p ett tunt plastcase fr 450 kr s slipper man se det i a f
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in