2013-12-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Du kanske ska välja dina omdömen med litet större försiktighet!

Ja jag kommer ju inte att lita på RMV eller godta ett utlåtande därifrån utan att kräva att det granskas ordentligt
Citera
2013-12-30, 14:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
På den punkten är vi helt överens. Däremot ser jag inte värdet i att vi spekulerar utifrån lika bristfälligt underlag som rättsläkaren "et consortes".
Värdet av sådanna spekulationer är naturligtvis att man påvisar att det alternativa förklaringar till den tekniska bevisningen än de som åklagaren fört fram. Strategin är inte så ovanlig hos försvarsadvokater, eller borde i vart fall inte vara ovanliga.
Citera
2014-01-01, 00:08
Medlem
Är det någon som vet var läkaren arbetar nu? PM:a om Ni inte vill skriva ut det här.
Citera
2014-01-01, 01:49
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Är det någon som vet var läkaren arbetar nu? PM:a om Ni inte vill skriva ut det här.
Ja det vet jag och många andra i denna tråd. Varför vill du veta det?
Citera
2014-01-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Ja det vet jag och många andra i denna tråd. Varför vill du veta det?

Jag har inte på långa vägar läst hela tråden. Anledningen till att jag vill veta det är om jag någon gång skulle behöva söka vård så vill jag undvika personen helt.

I senaste numret (tror jag det var) av Dagens medicin så är det en ganska stor artikel om giftmord i vården och att det förmodligen finns ett stort mörkertal då tex rättsväsendet inte verkar veta hur man ska gå tillväga för att undersöka det.
Citera
2014-01-03, 22:13
Medlem
Jag ar inte helt insatt I fallet. Men jag tittar I traden ibland. Jag har hittat domen men inte hunnit satta mig in I den annu. (Svart att laesa utan att man betalar en hundring I manaden for en scribd-app.)

Det jag sett i traden verkar ensidigt. Om man forsvarar lakaren kan man anvanda motstridiga argument.

Nagon sade tidigare "Med en sa liten injektionsspruta som vittnena sett lakaren anvanda kunde man ej uppna sa hoga pentotalkonc.". Andra sager daremot att de hoga pentotalkonc var ett matfel.

Nagon sager att det hade varit rimligt att ge pentotalet eftersom patienten var moribund. Andra sager att patientens tillstand absolut inte kunde ens motivera lakaren att ge en injektion av typen som diskuteras.

Nar jag skrev ett par inlagg tidigare kallades jag for troll och nagon annan kallades for psykiskt sjuk. Det fanns inget I de inlagg som jag sag dar som tydde pa psykisk sjukdom. Man verkar vilja forsoka trakassera de som har "fel" asikter I traden.

Ett par personer ville lasa/stanga traden. Kanske eftersom de tyckte att diskussionen redan var avslutad.

Av det lilla jag sett om fallet, ar mina tankar att det rimligaste sattet att forklara de hoga pentotalhalterna, ar att lakaren gav injektion av pentotal. Det hade varit I enlighet med praxis men olagligt. Bevis rackte inte for att falla i domstol. Mojligen har domstolen I tysthet forstatt att lakaren handlat I enlighet med praxis och aklagaren har inte overklagat.

Men det ar bara min syn. Jag vill fraga de som foljt traden battre:

Ungefar hur stor andel av skribenterna I traden tror att lakaren gav en overdos pentotal? Alltsa inte med den grad av sannnolikhet som fallande dom kraver, utan bara finner detta den troligaste forklaringen till den hoga pentotalkonc.

Har man nagonsin tidigare ifragasatt rattskems analyser pa detta satt? Hade det varit en "vanlig mordare" man velat satta fast hade man val bara godtagit analyserna.

Man har stangt av respiratorn pa en pat med hoga pentotalkonc. Det maste ju klassificeras som aktiv dodshjalp och aer olagligt. Har detta diskuterats eller fatt nagra konsekvenser? Har foraldrarna fatt ngn form av skadestand?

Nu verkar det dock som om rattvisan velat hjalpa en duktig lakare som kommit I klam mellan praxis och lagstiftning.

Jag tycker det jag sett av traden lite ensidigt verkar forkasta mojligheten att lakaren givit en overdos pentotal.
Senast redigerad av y2c 2014-01-03 kl. 22:59.
Citera
2014-01-03, 22:32
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y2c
Jag ar inte helt insatt I fallet. Men jag tittar I traden ibland. Jag har hittat domen men inte hunnit satta mig in I den annu. (Svart att laesa utan att man betalar en hundring I manaden for en scribd app.)

Det jag sett i traden verkar ensidigt. Om man forsvarar lakaren kan man anvanda motstridiga argument.

Nagon sade tidigare "Med en sa liten injektionsspruta som vittnena sett lakaren anvanda kunde man ej uppna sa hoga pentotalkonc.". Andra sager daremot att de hoga pentotalkonc var ett matfel.

Nagon sager att det hade varit rimligt att ge pentotalet eftersom patienten var moribund. Andra sager att patientens tillstand absolut inte kunde ens motivera lakaren att ge en injektion av typen som diskuteras.

Nar jag skrev ett par inlagg tidigare kallades jag for troll och nagon annan kallades for psykiskt sjuk. Det fanns inget I de inlagg som jag sag dar som tydde pa psykisk sjukdom. Man verkar vilja forsoka trakassera de som har "fel" asikter I traden.

Ett par personer ville lasa/stanga traden. Kanske eftersom de tyckte att diskussionen redan var avslutad.

Av det lilla jag sett om fallet ar mina tankar att det rimligaste sattet att forklara de hoga pentotalhalterna ar att lakaren gav injektion av pentotal. Det hade varit I enlighet med praxis men olagligt. Bevis rackte inte for att falla i domstol. Mojligen har domstolen forstatt att lakaren handlat I enlighet med praxis och aklagaren har inte overklagat.

Ungefar hur stor andel av skribenterna I traden tror att lakaren gav en overdos pentotal? Alltsa inte med den grad av sannnolikhet som fallande dom kraver, utan bara finner detta den troligaste forklaringen till den hoga pentotalkonc.

Har man nagonsin tidigare ifragasatt rattskems analyser pa detta satt? Hade det varit en "vanlig mordare" man velat satta fast hade man val bara godtagit analyserna.

Man har stangt av respiratorn pa en pat med hoga pentotalkonc. Det maste ju klassificeras som aktiv dodshjalp och aer olagligt. Har detta diskuterats eller fatt nagra konsekvenser? Har foraldrarna fatt ngn form av skadestand?

Nu verkar det dock som om rattvisan velat hjalpa en duktig lakare som kommit I klam mellan praxis och lagstiftning.

Jag tycker det jag sett av traden lite ensidigt verkar forkasta mojligheten att lakaren givit en overdos pentotal.
Det är nog uteslutet att flickan dog av en stor thiopentalinjektion enligt åklagarens gärningsbesrivning av flera skäl. Bl.a. talar vittnesmålen helt emot det. Möjligen kan flickan ha fått en thipentalinjektion efter döden, men varför skulle någon göra detta?
Citera
2014-01-03, 22:34
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y2c
Jag ar inte helt insatt I fallet. Men jag tittar I traden ibland. Jag har hittat domen men inte hunnit satta mig in I den annu. (Svart att laesa utan att man betalar en hundring I manaden for en scribd app.)

Av det lilla jag sett om fallet ar mina tankar att det rimligaste sattet att forklara de hoga pentotalhalterna ar att lakaren gav injektion av pentotal. Det hade varit I enlighet med praxis men olagligt. Bevis rackte inte for att falla i domstol. Mojligen har domstolen forstatt att lakaren handlat I enlighet med praxis och aklagaren har inte overklagat.

Hur svårförklarligt mätresultatet än är, så är varje förklaring som innefattar en stor injektion thiopental i samband med döden sannolikare än en som utesluter en sådan. Det säger sunda förnuftet med det är inte det som råder i tråden.
Citera
2014-01-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
...rättsväsendet inte verkar veta hur man ska gå tillväga för att undersöka det.
Dagens underdrift!!! Om din tolkning av artikeln är korrekt vet jag inte. Det var väl en rättsläkare som försökte återta lite mark efter den totala katastrofen i detta fall?

Om du läser domen ser du i alla fall att åtalet ogillades på ett ovanligt tydligt sätt.
Citera
2014-01-03, 22:40
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det är nog uteslutet att flickan dog av en stor thiopentalinjektion enligt åklagarens gärningsbesrivning av flera skäl. Bl.a. talar vittnesmålen helt emot det. Möjligen kan flickan ha fått en thipentalinjektion efter döden, men varför skulle någon göra detta?
Per definition kan vittnesmål sällan utesluta något. De berättar vad någon ser. Inte vad någon inte ser.
Citera
2014-01-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Hur svårförklarligt mätresultatet än är, så är varje förklaring som innefattar en stor injektion thiopental i samband med döden sannolikare än en som utesluter en sådan. Det säger sunda förnuftet med det är inte det som råder i tråden.
Visst! Sannolikheten för att ett femfalt världsrekord i tiopentalkoncentration inte har med felaktig "hantering av provet" är jättestor. Att det borde innehålla tiopental råder inte längre någon tvivel kring.

Observera att antalet studier kring ämnet i döda är ganska många.
Senast redigerad av nono2 2014-01-03 kl. 22:53.
Citera
2014-01-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Per definition kan vittnesmål sällan utesluta något. De berättar vad någon ser. Inte vad någon inte ser.
Är inte just detta vad ett alibi brukar gå ut på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in