2010-12-30, 23:51
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minimaggit
De tre sista raderna r nog allra mest intressanta. Vad exakt mste gras t detta jvla "internet" d?

Hller med. Frstr mig verkligen inte p hur man kan kritisera internet och det fria ordet i det hr sammanhanget, menar hon att det bsta vore om bara statsliga sprkrr fick diskutera narkotikafrgan?
Citera
2010-12-31, 15:13
Medlem
Tradens avatar
"Det r allts en diskussion som frvntas pg mycket lnge internationellt, och d mste vi vara rustade, beredda att g i brschen och fra diskussionen och kampen. Det gller internationellt och naturligtvis ocks nationellt. "

Detsamma gller fr oss som vill legalisera/avkriminalisera. Vi mste vara rustade, beredda att g i brschen och fra diskussionen och kampen fr att mnniskor skall f rtt att gra vad man vill med sina egna kroppar!

Nr skall politikerna fatta att man inte kan tvinga folk att gra saker o ting utan att ha BRA motiveringar. Jvla vertro p frbud!!
Citera
2011-01-02, 21:53
Medlem
Hon ser det verkligen som ett krig. Notera hur mnga krigsmetaforer hon anvnder i sitt sprk.
Citera
2011-01-04, 20:17
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2010/11:29#{8394FBBF-D9F4-4DB1-93F8-25ED3B5DC620}

"Anf. 48 Statsrdet MARIA LARSSON (KD):
Fru talman! Lt mig nmna ngot om vikten av att vi fr kampen ven internationellt. Vi ser i dag en ny internationell debatt med fler legaliseringsfresprkare p banan. De vill legalisera exempelvis cannabis och ven andra preparat. Ocks det r en kamp som vi har att fra. Jag ser det nationella arbetet som ytterst viktigt, men ocks det internationella. Hr har vi deltagit aktivt inom bde WHO:s och EU:s ram fr att fra upp dessa frgor och ha en diskussion om dem. Tyvrr finns hr inte en politisk samsyn.
Jag tror att det kommer att vara en av de stora utmaningarna under de kommande fyra ren, fr vi str nu vid ett vgval dr legaliseringsivrarna hoppas kunna ta mer mark i ansprk. Drfr mste vi vara mnga som bildar en motkraft till det. Vi hade nyligen folkomrstningen i Kalifornien som, tack och lov, slutade med att man sade nej till en legalisering av cannabis. Men fresprkarna fr en legalisering tar ny sats och tnker terkomma. Det r allts en diskussion som frvntas pg mycket lnge internationellt, och d mste vi vara rustade, beredda att g i brschen och fra diskussionen och kampen. Det gller internationellt och naturligtvis ocks nationellt.
Internet r en fantastisk uppfinning. Den r anvndbar till mycket som r bra men ocks till en hel del sdant som inte medfr bttre livsomstndigheter fr mnniskor vare sig i vrt land eller i andra lnder."

Hller ni med Maria Larsson? Vntar ett vgval de kommande fyra ren?
Jag tror att det kommer att rulla p snabbare och snabbare nu nr bollen s uppenbarligen har satts i rullning. Nstan varje dag kommer det en ny artikel om en framtida legalisering eller medicinsk cannabis i ngon av de svenska dagstidningarna.
P TV ser vi mer och mer av debatter i mnet med tyngre och tyngre namn inblandade.

Och jag sitter och myser.

Angende att Maria Larsson tycker att legaliseringsfresprkarna r en stor utmaning, ja det r vll klart att dom r fr henne. Hon str ju mot en motstndare som har gjort sin lxa och r plst medan hon sin sida inte har annat att luta sig mot n de gamla vanliga frlegade argumenten som nstan vilken gymnasieungdom som helst nu fr tiden skulle gra slarvsylta av vid en debatt.

Klart som fan att det r en stor utmaning fr henne.

Vem vet, kan detta vara en liiiiten liten ppning hon hr lmnar? Hon knner p sig att det brjar g t skogen fr henne att frsvara frbudet i den ppna debatten och har dessutom kanske rent av brjat att stta sig in i mnet, vilket skulle vara bra d det inte gr att blunda fr fakta.

Jag klttrar hr och nu lngst ut p den tunnaste grenen i trdet och pstr att vi inom 1-2 r har ftt ver vran kra folkhlsominister p den rtta sidan.
Skulle vara kul om jag fr rtt, d kan jag sga till alla som klassar henne som ett hopplst fall, "kolla d, jag sa ju att hon skulle vakna upp."

Vad tror ni oddsen p ett dylikt spel skulle ligga p?
Citera
2014-01-13, 18:31
Medlem
Mollips avatar
Citat:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2010/11:29#{8394FBBF-D9F4-4DB1-93F8-25ED3B5DC620}

"Anf. 48 Statsrdet MARIA LARSSON (KD):
....
Jag tror att det kommer att vara en av de stora utmaningarna under de kommande fyra ren, fr vi str nu vid ett vgval dr legaliseringsivrarna hoppas kunna ta mer mark i ansprk.

Jo det verkar nstan vara p det sttet s dr hade fru Larsson rtt. Hon knner flset i nacken och att tiden springer ikapp henne nu nr alla kan lsa p internet om hur udda narkotikapolitik vi har i Sverige och att Cannabis inte r en ddsdrog (ok Beatrice Ask hade missat just det).Det har knappast hjlpt att USA brjar legalisera heller eftersom vi alltid tagit efter det stora landet i vster.
Citera
2014-01-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Jo det verkar nstan vara p det sttet s dr hade fru Larsson rtt. Hon knner flset i nacken och att tiden springer ikapp henne nu nr alla kan lsa p internet om hur udda narkotikapolitik vi har i Sverige och att Cannabis inte r en ddsdrog (ok Beatrice Ask hade missat just det).Det har knappast hjlpt att USA brjar legalisera heller eftersom vi alltid tagit efter det stora landet i vster.

En intressant tanke jag fick nr jag lste igenom denna trd var att folk 2010-2011 sa "titta hur lngt vi kommit bara de senaste 4 ren". Jag hoppas att folk inser hur mycket som hnt, till och med i Sverige, sedan 2011. Saker och ting r verkligen i rullning nu.
Citera
2014-01-14, 02:31
Medlem
BenAsslicks avatar
Sknt att hra att hon frstr att hon (och hela antiknark-ligan) tappar greppet.

Tror jag ska brja posta lite spliffar till henne nr det vl r lagligt.
Citera
2014-01-15, 00:37
Medlem
Citat:
Citat:
Vi hade nyligen folkomrstningen i Kalifornien som, tack och lov, slutade med att man sade nej till en legalisering av cannabis.
Men fresprkarna fr en legalisering tar ny sats och tnker terkomma. Det r allts en diskussion som frvntas pg mycket lnge internationellt, och d mste vi vara rustade, beredda att g i brschen och fra diskussionen och kampen. Det gller internationellt och naturligtvis ocks nationellt.
Internet r en fantastisk uppfinning. Den r anvndbar till mycket som r bra men ocks till en hel del sdant som inte medfr bttre livsomstndigheter fr mnniskor vare sig i vrt land eller i andra lnder."

Maria fattar inte politik. Varfr sa de nej i Calif.? Fr att ingen har ngt att vinna p det. Det r ju som vi skulle rsta om straffet fr att g mot rd gubbe. Det r ju borttaget, eller terinfrt... Jag har aldrig brytt mig. Se p Colorado nu. Det r dyrt och det blir liv. Fr 10 r sen kunde en Nederlndare gra sig tv arbetsfria rsinkomster hemma genom att odla och slja, ingen skatt, ingen kontroll. De var ju skitglada ver att ha tre rsinkomster och bara betala skatt fr en.
Citera
2014-01-15, 03:43
Medlem
420anonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
En intressant tanke jag fick nr jag lste igenom denna trd var att folk 2010-2011 sa "titta hur lngt vi kommit bara de senaste 4 ren". Jag hoppas att folk inser hur mycket som hnt, till och med i Sverige, sedan 2011. Saker och ting r verkligen i rullning nu.
Skulle sga att inte ett skit r annorlunda nu n 2011.
Citera
2014-01-15, 09:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420anonym

Debatten ser lite annorlunda ut. T.o.m Bjrn Fries fresprkar en viss avkriminalisering.
Citera
2014-01-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420anonym

Hur menar du? Vrldsdebatten har ju tagit sig in i Sverige ordentligt. Opinionen r mycket strre nu. Politiskt kanske det r i stort sett likadant, men sdant kan vnda fort.
Citera
2014-01-15, 13:57
Medlem
Archangelos avatar
Om SD t.ex fr mer att sga till om i Sverige, s kan alla cannabisfresprkare sga hej d till alla ider om legalisering. De vill ka polis-insatserna, mer pengar till polis, vgrar bolla med tanken p sprut-utbytesprogram osv. De har INTE en liberal syn p droger, vilket jag kan tycka r rtt bra, men cannabis hr inte till resten av substanserna dr ute.. Det r ju inte bara SD sklart, men de har en rtt hrd sikt angende detta. Precis som moderater, KD osv. Tror vl Vnstern r mest liberal till dessa ider. Kanske ntt jag ftt fr mig bara.

Tnkte sjlv rsta p SD, men nu lutar det mer mot Vnstern, s lngt ifrn Moderaternas politik man kan komma. Synd att inte de kan vara kritiska till invandringen dock..

Tror det blir svrt med legalisering i Sverige.. Om man iaf kunde stta en grns fr avkriminalisering. T.ex 5 gram fr eget bruk, ger inga konsekvenser..

I en perfekt vrld antar jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in