2014-01-17, 01:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åklagaren har åtalat KJ och åberopat vittnesmål och övriga omständigheter angående MB som bevis. Kasta FUP i sjön om den inte behöver innehålla ett uns av sanning, och vad sitter vi här och hänvisar till ett dokument som inte behöver vara sanningsenligt, det köper jag inte. FUP ska vara korrekt från början till slut. Vad mer är hittepå i denna sagobok, alla indicier kanske?

Tippningsvis har vittnen till försvar för både KJ och MB burit falskt vittnesbörd
vilket kommer att uppdagas så småningom. Hoppas dessa trillar dit och åtalas för försvårande av utredning och, i förekommande fall, skyddande av brottslig. Välförtjänt i så fall.

Borde vara så - men är garanterat inte så. I inbunden version platsar FUP:en förmodligen på bibblans sagoboksavdelning ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-17 kl. 02:09.
Citera
2014-01-17, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Jo, och det är därför de här trådarna så lätt urartar i rena hejarklackskriget. Man tar liksom på sig de naturliga rollerna systemet bygger på, som försvarare eller åklagare, och börjar titta på FUP på det målinriktade sätt de gör: vad finns här som jag kan använda för att fria/fälla "min" man.

Men det finns en nivå bakom också, som ibland kan vara intressantare, och det är att vrida och vända på det som står i FUP: kan man lita på likhundar? varför svarade han så? varför stämmer inte denna uppgift med motsvarande några sidor fram (som dina master). DÄR kan vi hitta intressanta grejer som kan ge uppslag till fr a försvaret att komplettera undersökningar, kalla nya vittnen etc.

Eller varför ställer man inte motfrågan? Som skulle räta ut frågetecknet.
Citera
2014-01-17, 02:07
Medlem
Citat:
Hade försvaret tyckt att detta var en superviktig fråga för att fria KJ (fast varför den skulle vara det fattar jag inte?), så skulle de begärt in vittnen, genomfört egna undersökningar etc för att belägga a hur det förhöll sig. Det gjorde man inte, så uppenbarligen tyckte inte KJ och hans ombud att det var viktigt.

Ett misstag enligt mig...

Det är en mycket central fråga att ta reda om MB befann sig på karateträningen den 5 maj kl 11? (som AN påstod)
Citera
2014-01-17, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tippningsvis har vittnen till försvar för både KJ och MB burit falskt vittnesbörd
som kommer att uppdagas så småningom. Hoppas dessa trillar dit och åtalas för försvårande av utredning och, i förekommande fall, skyddande av brottslig. Välförtjänt i så fall.

Borde vara så - men är garanterat inte så. I inbunden version platsar FUP:en förmodligen på bibblans sagoboksavdelning ..

ANs alibi på MB den 4 maj finner jag iaf icke trovärdigt!

Hoppas att det uppdagas.. Fan det är så mycket som måste uppdagas i detta fallet. Ju mer som kommer fram och ju mer som klarnar desto fler frågor väcks... Frågorna ändrar åtminstone karaktär...
Senast redigerad av giveawayyourlove 2014-01-17 kl. 02:12.
Citera
2014-01-17, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Ja jag tror också att hon naivt tänkte att en bebis skulle fånga MB. MB var väl rädd för just det?

Ja så kan det absolut vara att KJ blev svartsjuk för att hon hellre ville ha MB.

Men dessa sms:

"menade du på riktigt att du vill döda mig? Hoppas du inte skojade mig. Hatar är starkt ord lika stark som du, om
hatar då vill man döda någon.
00:43
Vatchareeya Bangsuan"

Följande sms får MB av VB den natten till den 3 maj:

Han körde hem henne från träningen samma kväll och påstod att hon varit ovanligt lugn och glad- det tror jag är en LÖGN, här har ni varför:

"ska aldrigt mer ligga med dig hatar dig jag är säkert på att hon gör det också för hon tappade
förtroende för dig)) tillslut så har du ingen kvar. tur att ni har företag tillsammans annars
hade hon gjort slut med mig. Du verkar inte gillar när vi älskade dig."

Vatchareeya Bangsuan 2013-05-03 00:20

På den tiden jag verkligen såg MB som en tänkbar gärningsman - innan jag läst in mig bättre - så tänkte jag mig nog - baserat på MBs personlighet som den framträdde i FUP - att det troligaste motivet för honom var svartsjuka, paradoxalt nog. MB verkar vara en kontrollerande och dominant typ, och bara för att HAN vill att VB ska tagga ner och lämna honom "ifred", betyder inte det att han har koll på sina känslor om hon verkligen gör det hela vägen ut, dvs går i säng med någon annan och ger honom långfingret.

Det som händer de där dygnen, är ju att VB har en allt mer desperat och allt mer up-yours inriktad FB-konversation med MB precis innan den ödesdigra helgen (FUP s 902). Sen kommer det oväntade SMS:et till KJ "ska vi ses imorgon?". KJ är helt perplex. Här har han jagat och tjatat i månader (se deras SMS) men VB har hela tiden slunkit undan och undvikit att ses på tu man hand. Men nu vill hon komma och "plugga" ^_^, vilket hon öppet deklarerar på Facebook (med adress MB) (och vilket han försöker spela cool med i det där sista FB-meddelandet, när VB redan är mördad, "hahaha nu dissar du mig. haha ha det bra, plugga hårt!").

Jag tänkte mig då, att det är en sak att vara subjekt och en helt annan att bli objekt för MB. Han gillar inte det och ser rött när han förstår att VB åkt iväg för att "plugga med en kompis". Han fattar vad det är hon menar och lägger ihop det med Facebookmeddelandet han fått strax innan om att hon "hatar honom lika mycket som hon älskade honom förut" att hon "aldrig mer ska ligga med honom" och att han "kommer bli ensam, för han gillar inte att bli älskad". Tuffa papper, och lätt att gå igång på för en person som MB (den mest psykopatiska typen i dramat, IMHO).

Men det där scenariot har en möjlig effekt på KJ också. Hur reagerar han när han kastas mellan hopp (tjejen jag är "olyckligt kär i" vill frivilligt komma hem till mig imorgon!!) till förtvivlan ("jag är bara en bricka i hennes spel mot MB" - ev oralsex included). Det är - minst! - lika tuffa papper.

Så båda "rivalerna" har motiv, men den tekniska bevisningen säger entydigt KJ i min bok.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-17 kl. 02:18.
Citera
2014-01-17, 02:19
Medlem
Citat:
På den tiden jag verkligen såg MB som en tänkbar gärningsman - innan jag läst in mig bättre - så tänkte jag mig nog - baserat på MBs personlighet som den framträdde i FUP - att det troligaste motivet för honom var svartsjuka, paradoxalt nog. MB verkar vara en kontrollerande och dominant typ, och bara för att HAN vill att VB ska tagga ner och lämna honom "ifred", betyder inte det att han har koll på sina känslor om hon verkligen gör det hela vägen ut, dvs går i säng med någon annan och ger honom långfingret.

Det som händer de där dygnen, är ju att VB har en allt mer desperat och allt mer up-yours inriktad FB-konversation med MB precis innan den ödesdigra helgen (FUP s 902). Sen kommer det oväntade SMS:et till KJ "ska vi ses imorgon?". KJ är helt perplex. Här har han jagat och tjatat i månader (se deras SMS) men VB har hela tiden slunkit undan och undvikit att ses på tu man hand. Men nu vill hon komma och "plugga" ^_^, vilket hon öppet deklarerar på Facebook (med adress MB).

Jag tänkte mig då, att det är en sak att vara subjekt och en helt annan att bli objekt för MB. Han gillar inte det och ser rött när han förstår att VB åkt iväg för att "plugga med en kompis". Han fattar vad det är hon menar och lägger ihop det med Facebookmeddelandet han fått strax innan om att hon "hatar honom lika mycket som hon älskade honom förut" att hon "aldrig mer ska ligga med honom" och att han "kommer bli ensam, för han gillar inte att bli älskad". Tuffa papper, och lätt att gå igång på för en person som MB (den mest psykopatiska typen i dramat, IMHO).

Men det där scenariot har en möjlig effekt på KJ också. Hur reagerar han när han kastas mellan hopp (tjejen jag är "olyckligt kär i" vill frivilligt komma hem till mig imorgon!!) till förtvivlan ("jag är bara en bricka i hennes spel mot MB" - ev oralsex included). Det är - minst! - lika tuffa papper.

Så båda "rivalerna" har motiv, men den tekniska bevisningen säger entydigt KJ i min bok.

Instämmer fullständigt i dina resonemang här.

Jag vet såklart inte om det är KJ eller MB som är GM. Eftersom att den tekniska bevisningen mot KJ är så pass svag och att planeringsteorin är möjlig samt att MBs alibi också är svagt (och av många andra anledningar som vi har diskuterat i tråden) tycker jag att MB och givetvis KJ också måste utredas vidare. Det är MYCKET jobb kvar tror jag, arbetet måste dessutom breddas.

Ett annat möjligt händelseförlopp:
Jag tror även att MB kan ha hotat VB och att bevisen fanns i hennes mobil- att VB hotade med att polisanmäla MB. MB kanske bara ville förstöra hennes mobil men någonting gick snett... konflikten eskalerade och känslorna gick överstyr...

Den hatiske och svartsjuka AN kan ha lagt sig i....

KJ visar vare sig tecken på svartsjuka eller agressivitet vilket gör mig tveksam! i kombination med att han är en slarver!
Senast redigerad av giveawayyourlove 2014-01-17 kl. 02:26.
Citera
2014-01-17, 02:23
Medlem
Citat:
Instämmer fullständigt i dina resonemang här.

Jag vet såklart inte om det är KJ eller MB som är GM. Eftersom att den tekniska bevisningen mot KJ är så pass svag och att planeringsteorin är möjlig samt att MBs alibi också är svagt (och av många andra anledningar som vi har diskuterat i tråden) tycker jag att MB och givetvis KJ också måste utredas vidare. Det är MYCKET jobb kvar tror jag, arbetet måste dessutom breddas.

Jo. Men det hjälps inte att det absolut vanligaste felet en "amatördetektiv" gör, är att förblindas av motiv ("Holmér-syndromet"). Man måste börja med den tekniska bevisningen, och sorgfälligt pröva alla motivbaserade hypoteser mot den. Och då faller MB som ett korthus, men KJ träder fram. Det är bara så, hur lite man än gillar MB:s fasoner och karaktär.
Citera
2014-01-17, 02:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hojta
glömde att skriva, det sista "hon" skrev på FB
De 5 hemligheterna för ett fungerande förhållande:

1. Det är viktigt att hitta en tjej som hjälper till i hushållet.

2. Det är viktigt att hitta en tjej som får dig att skratta.

3. Det är viktigt att hitta en tjej som du kan lita på och som inte ljuger.

4. Det är viktigt att hitta en tjej som är bra i sängen.

5. Det är viktigt att dessa fyra tjejer inte känner varandra.

Var det droppen, affären på väg att avslöjas, MB får panik?
Citera
2014-01-17, 02:30
Medlem
Citat:
Jo. Men det hjälps inte att det absolut vanligaste felet en "amatördetektiv" gör, är att förblindas av motiv ("Holmér-syndromet"). Man måste börja med den tekniska bevisningen, och sorgfälligt pröva alla motivbaserade hypoteser mot den. Och då faller MB som ett korthus, men KJ träder fram. Det är bara så, hur lite man än gillar MB:s fasoner och karaktär.

jo absolut men motivet kan tala om var den tekniska bevisningen kan finnas.., om du förstår vad jag menar?

Motiv+ teknisk bevisning.. båda är viktiga!

Jo men vare sig MBs hus, bilar(som han sålde efter 4 maj), avloppssystem (som han bytte?), sushirestaurangen undersöktes ju aldrig.................................

(Kan tillägga att jag aldrig har träffat någon som bor i Boden.. har aldrig varit där! )
Senast redigerad av giveawayyourlove 2014-01-17 kl. 02:34.
Citera
2014-01-17, 02:33
Medlem
Citat:
KJ visar vare sig tecken på svartsjuka eller agressivitet vilket gör mig tveksam!

Kul att vara överens, för en gångs skull!

Nej, KJ är en helt annan, mycket mer komplex sort, som jag ser det.
Sådana som MB har vi alla stött på i våra liv, och ofta skadats av när det hänt, men en sådan som KJ är det inte lika många som har erfarenhet av (det är därför jag tror MB har en så stor antiklubb i tråden). KJ som gärningsman innebär en mycket mer irrationell, känslobefriad och - på många sätt - skrämmande motivbild (här ger jag Mboudine rätt, allt är möjligt!) och en större möjlighet att förneka, kapsla in och tro på att det "egentligen aldrig hände". Jag tror den starkaste känslomässiga drivkraften hos KJ inte är svartsjuka, men att han blivit kränkt.

Genom sina drag den där veckan, lyckades VB väcka två demoner; MBs svartsjuka och KJs bottenlösa hål. Den tekniska bevisningen säger oss att det var KJ som gjorde det, men det unika med fallet är kanske att det här fanns två fullt potentiella mördare, om vi bara ser till motiv.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-17 kl. 02:42.
Citera
2014-01-17, 02:34
Medlem
Citat:

Det som händer de där dygnen, är ju att VB har en allt mer desperat och allt mer up-yours inriktad FB-konversation med MB precis innan den ödesdigra helgen (FUP s 902). Sen kommer det oväntade SMS:et till KJ "ska vi ses imorgon?". KJ är helt perplex. Här har han jagat och tjatat i månader (se deras SMS) men VB har hela tiden slunkit undan och undvikit att ses på tu man hand. Men nu vill hon komma och "plugga" ^_^, vilket hon öppet deklarerar på Facebook (med adress MB).

Enligt min bok "triggar" det mer MB än KJ. Han hade mest att vinna.

Att KJ skulle agera utifrån att MB var en rival, den tanken tänkte han aldrig.

Enligt mig.

EDIT. KJ visste att han inte fanns på "spelplanen" alls.
Senast redigerad av Remark 2014-01-17 kl. 02:38.
Citera
2014-01-17, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt min bok "triggar" det mer MB än KJ. Han hade mest att vinna.

Att KJ skulle agera utifrån att MB var en rival, den tanken tänkte han aldrig.

Enligt mig.

EDIT. KJ visste att han inte fanns på "spelplanen" alls.

Se mitt inlägg precis före ditt. Det är två helt olika typer av jävelskap.

Genom sina drag den där veckan, lyckades VB väcka två demoner; MBs svartsjuka och KJs bottenlösa hål. Den tekniska bevisningen säger oss att det var KJ som gjorde det, men det unika med fallet är kanske att det här fanns två fullt potentiella mördare, om vi bara ser till motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in