• 1
  • 2
2014-01-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Nu rörde det sig om en MacBook TS skulle köpa, mig veterligen så fanns det ingen MacBook som levererades utan skivor.
Hur det är med Apples andra datorer kan jag inte svara på.

MacBook Air är också en macbook för oinsatta, och TS säger ju att han inte är så insatt i datorer. Därför är det nog inte rätt att tolka "macbook" som en hänvisning till en specifik modell, utan bara "en Apple-laptop".

Om någon kommer och frågar dig om råd angående "en mac", tänker du på Apple Macintosh då? För det är ju det som namnet egentligen hänvisar till om man ska märka ord...

Men som sagt, finns ingen kartong och tillbehör som t.ex. manual ska du nog fråga efter kvittot...
Citera
2014-01-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cnidaria
+1 på denna.

Om du får pilla lite på den innan du köper, så kan du skriva in serienumret här: https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do så står det när garantin tar slut

Hursomhelst borde det ju stå i annonsen när garantin tar slut, för det är en ganska viktig grej med appleprylar
Bra länk!

Man kan också kolla exakt vad det är för dator om man bara har rätt serienummer. Använd t ex den här länken.

Sidan är på nederländska, men funkar med datorer från hela världen förstås.

Chipmunk är en liten, liten firma i Eindhoven i Nederländerna.
Senast redigerad av Putsch 2014-01-14 kl. 15:29.
Citera
2014-01-14, 21:42
Medlem
Om den är äldre än tre år, oavsett skick: köp inte.
Det är mitt råd. Jag har talat.
Citera
2014-01-18, 20:38
Medlem
Hoppar in lite i tråden, är själv sugen på att slänga min gamla pc och ev ersätt den med en MacBook. Har dock sett en hel del noteringar om värme och fläktar som dånar, är detta ett generellt problem på macbooks?
Citera
2014-01-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hoppar in lite i tråden, är själv sugen på att slänga min gamla pc och ev ersätt den med en MacBook. Har dock sett en hel del noteringar om värme och fläktar som dånar, är detta ett generellt problem på macbooks?
Nej, det är inte ett generellt problem på MacBooks.
Citera
2014-01-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Nej, det är inte ett generellt problem på MacBooks.

Men vid normal användning såsom surf, kanske film, hur låter den då? Är det skillnad på modellerna ? Är de nya tystare?
Citera
2014-01-18, 21:19
Medlem
Citat:
Men vid normal användning såsom surf, kanske film, hur låter den då? Är det skillnad på modellerna ? Är de nya tystare?

Well, om du köper en med SSD är datorn knäpptyst såvida du inte belastar processorn hårt.
Citera
2014-01-18, 21:34
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Well, om du köper en med SSD är datorn knäpptyst såvida du inte belastar processorn hårt.

Nej, fläkten låter ganska mycket på äldre Macbooks!
Citera
2014-01-19, 14:39
Medlem
Kanske bättre att satsa på haswell? De processorerna skall väl vara "svalare" !
Citera
2014-01-19, 17:28
Medlem
Citat:
Kanske bättre att satsa på haswell? De processorerna skall väl vara "svalare" !

Alltid bättre att satsa på nyare så länge det är inom budget. Dock kostar haswell mer än 4k. MEd den bugeten får man nöja sig med en i5a av billigaste snitt.
Citera
2014-01-19, 17:43
Medlem
Måste du verkligen ha en bärbar dator? Du får lite power för en massa pengar.

Man får en bekvämare, skönare, arbetsplats med en iMac eller Mac mini plus en valfri skärm. Varför inte en bra skärm från Samsung eller LG på 24 tum? Du får mycket power för en liten slant.

Själv använder en STOR skärm och Apples trådlösa tangentbord och en trådlös mus från Logitech, en M705. (Jag kan inte med Magic Mouse, även om jag har en sån också.)

Sen har du råd att köpa en iPad också! Då har du den optimala lösningen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in