Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-07, 20:20
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
F
Hur tycker du hon skulle gjort?

Hon tänkte gripa han och han har sagt "rör du mig skall du få se på fan"

Hon beordrar honom att lägga sig ner och han vägrar. Hon börjar slå han och hon slår samt använder sig av hunden.

Hon slår och får ingen effekt och slår tills hon får önskad effekt.

Gw citat " finns två lägen. Antingen slår du ordentligt till önskad effekt eller inte alls, det finns inga mellanlägen"

Programledaren " vad skulle gärningsmannen gjort då"

Gw " han skulle lagt sig ner och låtit sig gripas"

Exakt så resonerar jag! Om hon gick på han fysiskt utan batong skulle hon förmodligen förlorat duellen vilket inte är ett alternativ, hon slår han och han ger sig inte, skulle hon sluta slå då?'

Hur jag än vrider och vänder på det så finner jag ingen annan lösning.

Det är skitenkelt. Hon står kvar tills det kommer förstärkning. Eller när fyllot inte orkar stå och sätter sig ner. Då låter hon honom sitta tills förstärkning kommer. Eller så får hon ingripa ifall han försöker ta sig därifrån. Eller så kanske han till och med lägger sig ner till slut.

I alla händelser han hon kontroll på situationen. Dock inte på sitt eget humör, som hon fick utlopp för genom batongen.
Citera
2014-02-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murder Inc.
Jag håller helt med.
Jag är osäker på utgången men vill peka på några saker.
Polisen agerar som om hon var tvungen att hindra ett brottsligt angrepp, vilket inte av filmen verkar vara fallet.
Jag läste i tidningen att hon sagt att "hon gjorde som hon blivit utbildad" dvs om en batongsmäll inte ger effekt så slår man igen. Det kan rädda henne i domstol om hon kan visa på att utbildningen i sådana här situationer inte varit antingen tillräckligt nyanserad alt inte applicerbar.

1. Nej, det kan det inte. Däremot kan det reducera misshandeln till 'grovt vållande till kroppsskada' även om det fodras en särskilt anpassad och specialselekterad domstol för att komma till den slutsatsen. (en polis förväntas förstå att hundbett och batongslag mot ryggraden är farliga, något som ingår i deras utbildning). Vidare förutsätts nog att utbildning enbart avser gripanden i laga bemärkelse, varför förstås åklagaren redan signalerat principvärdet av fallet i PK-pressen, det är ett principfall - dvs. möjligt att ta hela vägen till högsta domstolen, ifall det behövs.
Citera
2014-02-07, 20:25
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det är skitenkelt. Hon står kvar tills det kommer förstärkning. Eller när fyllot inte orkar stå och sätter sig ner. Då låter hon honom sitta tills förstärkning kommer. Eller så får hon ingripa ifall han försöker ta sig därifrån. Eller så kanske han till och med lägger sig ner till slut.

I alla händelser han hon kontroll på situationen. Dock inte på sitt eget humör, som hon fick utlopp för genom batongen.

Ja du kan vänta ut alla om inte vill bli gripna, funkar säkert bra.
Citera
2014-02-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Måste det inte se alldeles ovanligt osnyggt ut om man slår nån med betong med dubbelfattning samtidigt som man bussar hunden på det man angriper?

Jo, men det här visar på ett generellt problem. LOB är i stor omfattning till för att skydda den omhändertagne. Samtidigt är berusade inte alltid så jävla resonabla. Man kan fråga sig hur långt det är proportionerligt att eskalera våldet när man gör ett ingripande som formellt ska vara i den gripnes intresse. Jag är inte riktigt säker på att den diskursen förs bland poliser - där förefaller åsikten vara att har man som polis bestämt sig för ett ingripande, då ska man kunna använda precis det våld som behövs för att genomföra ingripandet. Jag är inte säker på att en lista på de värsta permanenta skadorna som har åsamkats personer till följd av ett omhändertagande enligt LOB skulle vara särskilt smickrande för poliskåren. Jag kanske till och med kan tycka att den konventionella ansvarsfördelningen för en våldseskalering i samband med omhändertagande av berusade är lite skev, och att lite för lite ansvar hamnar på den part som är i tjänst och har krav på sig att vara nykter och omdömesgill.

Handlade inte om LOB, han skulle gripas för misshandel på två olika personer samt skadegörelse.
Citera
2014-02-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Nej, det kan det inte. Däremot kan det reducera misshandeln till 'grovt vållande till kroppsskada' även om det fodras en särskilt anpassad och specialselekterad domstol för att komma till den slutsatsen. (en polis förväntas förstå att hundbett och batongslag mot ryggraden är farliga, något som ingår i deras utbildning). Vidare förutsätts nog att utbildning enbart avser gripanden i laga bemärkelse, varför förstås åklagaren redan signalerat principvärdet av fallet i PK-pressen, det är ett principfall - dvs. möjligt att ta hela vägen till högsta domstolen, ifall det behövs.

Om man lyssnar på GW resonemang så verkar det som att han tror hon kommer frias. Han såg det inte som något konstigt, men sedan så säger ju ni att GW bara är en tomte...

Vad lätt det hade vart om människor hade vetat att de bara skulle lyda så hade det inte hänt liknande saker. Låta sig gripas för det brott man har gjort och stå för det man har gjort istället.
Citera
2014-02-07, 20:42
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Om man lyssnar på GW resonemang så verkar det som att han tror hon kommer frias. Han såg det inte som något konstigt, men sedan så säger ju ni att GW bara är en tomte...

Vad lätt det hade vart om människor hade vetat att de bara skulle lyda så hade det inte hänt liknande saker. Låta sig gripas för det brott man har gjort och stå för det man har gjort istället.

Alkoholen, vettu Lyssna på "balladen om den kaxiga myran " av Stefan Demert...

Brottas aldrig med ett Toy!
Citera
2014-02-07, 21:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Handlade inte om LOB, han skulle gripas för misshandel på två olika personer samt skadegörelse.
Det skyler dock inte det generella problemet. Och det var under inga förhållanden fråga om att ingripa mot pågående brottslighet.
Citera
2014-02-07, 22:51
Avstängd
zergrushs avatar
Citat:

Hahaha, ja det är ju win-win för Aftonbladet & co i vilket fall
"Polis tittade på när våldsverkare hotade ambulanspersonal och förstörde statlig egendom!!!"

Tjejjen handlade inte utanför vad som kan anses rimligt, men däremot underskattade jag visst medlidandet och snyftet över den här fylleidioten...
Citera
2014-02-07, 23:09
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ja du kan vänta ut alla om inte vill bli gripna, funkar säkert bra.

Vänta tills förstärkning kom naturligtvis. Men det var tydligen lite för svårt för dig?

Vänta på förstärkning fick hon göra i alla fall. Precis lika länge. Om hon nu tyckte själva väntan kändes bättre efter att ha snurrat batongen några varv får vi fråga henne.
Citera
2014-02-07, 23:14
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Hahaha, ja det är ju win-win för Aftonbladet & co i vilket fall
"Polis tittade på när våldsverkare hotade ambulanspersonal och förstörde statlig egendom!!!"

Tjejjen handlade inte utanför vad som kan anses rimligt, men däremot underskattade jag visst medlidandet och snyftet över den här fylleidioten...

Hon kan inte ställa sig och puckla på med batongen för att han tidigare missara handlat, vandaliserat och hotat folk. Nu stod han bara där. Om han däremot satte igång och försöka anfalla polisen, slå omkring sig, eller kanske bara springa iväg. Ja, då är det solklart batong som ska dras, och hund som ska bussas på. Men nu gjorde han inte det. Utan som sagt bara stod där.
Citera
2014-02-08, 04:38
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Måste det inte se alldeles ovanligt osnyggt ut om man slår nån med betong med dubbelfattning samtidigt som man bussar hunden på det man angriper?
Får du inte tillräcklig effekt när du slår med en hand eller att hunden lyckas dra ner personen så måste man kanske använda båda händerna. Att det ser snyggare ut, nej.
Citat:
Jo, men det här visar på ett generellt problem. LOB är i stor omfattning till för att skydda den omhändertagne. Samtidigt är berusade inte alltid så jävla resonabla. Man kan fråga sig hur långt det är proportionerligt att eskalera våldet när man gör ett ingripande som formellt ska vara i den gripnes intresse. Jag är inte riktigt säker på att den diskursen förs bland poliser - där förefaller åsikten vara att har man som polis bestämt sig för ett ingripande, då ska man kunna använda precis det våld som behövs för att genomföra ingripandet. Jag är inte säker på att en lista på de värsta permanenta skadorna som har åsamkats personer till följd av ett omhändertagande enligt LOB skulle vara särskilt smickrande för poliskåren. Jag kanske till och med kan tycka att den konventionella ansvarsfördelningen för en våldseskalering i samband med omhändertagande av berusade är lite skev, och att lite för lite ansvar hamnar på den part som är i tjänst och har krav på sig att vara nykter och omdömesgill.
Mannen i det här fallet skulle väl gripas? Även om just det spelar mindre roll så kan polisen även lobba folk som utgör en fara för annan. Och då ligger det ju inte alls i den omhändertagnes intresse så att säga. Det är också den typen av omhändertagandet som tenderar att bli våldsamma eftersom det just är personens sinnesstämning och beteende man har som grund för beslutet.

Visst skall våldet vara försvarligt när en polis skall göra ett ingripande. Annat är det ju om en polis är under angrepp då våldet inte får vara uppenbart oförsvarligt, vilket är en stor skillnad.

Och helt beroende på omständigheter så får olika mycket våld användas. En späd kvinnlig polis får t.ex använda batong för att tvinga någon till marken betydligt tidigare än polisatleten på 110kilo. Det är mycket som spelar in i när och hur våldet får användas och när jag hör de insattas resonemang kring händelsen inser jag att förutsättningarna för kvinnan i det här fallet att få använda våld är ganska stora. Och med tanke på den milda effekten hon får med både hund och batong, måste slå fler gånger och med dubbelfattning spelar i det läget mindre roll.
Men att det inte ser snyggt ut håller jag helt med om.

Edit: en Mycket viktig punkt som vissa verkar missa är just polisens rätt till våldsanvändning.

För att genomföra en uppgift får våld användas om det behövs. Det innefattar både pistol, batong, pepparspray, armar och ben etc.

Är polisen under angrepp och behöver försvara sig får dessa verktyg även användas i nödvärn. Många verkar tro att det bara är vid nödvärn som dessa verktyg får användas, vilket alltså är fel.

En situation där t.ex batong får användas för att genomföra ett ingripande är t.ex när en svagare polis skall betvinga en starkare person. Eftersom möjligheten för en svagare polis att få ner en starkare person, på ett för polisen säkert sätt, är tämligen liten utan verktyg som dessa. En enkel nedläggning blir inte särskilt enkel om det är den som skall läggas ner är den starkare... Därför har polisen fått vissa verktyg. Om ni förstår resonemanget.

Och fungerar det inte med ord, vilket den kvinnliga polisen tydligen försökte med under några minuter så behöver man kanske använda sig av verktygen man tilldelats för att lyckas få ett övertag och på så sätt lyckas med sin arbetsuppgift.
Senast redigerad av Optiroc 2014-02-08 kl. 05:03.
Citera
2014-02-08, 05:40
Medlem
Citat:
Vänta tills förstärkning kom naturligtvis. Men det var tydligen lite för svårt för dig?

Vänta på förstärkning fick hon göra i alla fall. Precis lika länge. Om hon nu tyckte själva väntan kändes bättre efter att ha snurrat batongen några varv får vi fråga henne.

Det är precis det här som avslöjar poliskvinnans inkompetens. Hon måste ju ändå vänta på förstärkning i vilket fall som helst. Eller skall hon låta fyllot sitta i hundburen i sin bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in