Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Måste det inte se alldeles ovanligt osnyggt ut om man slår nån med betong med dubbelfattning samtidigt som man bussar hunden på det man angriper?
Får du inte tillräcklig effekt när du slår med en hand eller att hunden lyckas dra ner personen så måste man kanske använda båda händerna. Att det ser snyggare ut, nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jo, men det här visar på ett generellt problem. LOB är i stor omfattning till för att skydda den omhändertagne. Samtidigt är berusade inte alltid så jävla resonabla. Man kan fråga sig hur långt det är proportionerligt att eskalera våldet när man gör ett ingripande som formellt ska vara i den gripnes intresse. Jag är inte riktigt säker på att den diskursen förs bland poliser - där förefaller åsikten vara att har man som polis bestämt sig för ett ingripande, då ska man kunna använda precis det våld som behövs för att genomföra ingripandet. Jag är inte säker på att en lista på de värsta permanenta skadorna som har åsamkats personer till följd av ett omhändertagande enligt LOB skulle vara särskilt smickrande för poliskåren. Jag kanske till och med kan tycka att den konventionella ansvarsfördelningen för en våldseskalering i samband med omhändertagande av berusade är lite skev, och att lite för lite ansvar hamnar på den part som är i tjänst och har krav på sig att vara nykter och omdömesgill.
Mannen i det här fallet skulle väl gripas? Även om just det spelar mindre roll så kan polisen även lobba folk som utgör en fara för annan. Och då ligger det ju inte alls i den omhändertagnes intresse så att säga. Det är också den typen av omhändertagandet som tenderar att bli våldsamma eftersom det just är personens sinnesstämning och beteende man har som grund för beslutet.
Visst skall våldet vara försvarligt när en polis skall göra ett ingripande. Annat är det ju om en polis är under angrepp då våldet inte får vara uppenbart oförsvarligt, vilket är en stor skillnad.
Och helt beroende på omständigheter så får olika mycket våld användas. En späd kvinnlig polis får t.ex använda batong för att tvinga någon till marken betydligt tidigare än polisatleten på 110kilo. Det är mycket som spelar in i när och hur våldet får användas och när jag hör de insattas resonemang kring händelsen inser jag att förutsättningarna för kvinnan i det här fallet att få använda våld är ganska stora. Och med tanke på den milda effekten hon får med både hund och batong, måste slå fler gånger och med dubbelfattning spelar i det läget mindre roll.
Men att det inte ser snyggt ut håller jag helt med om.
Edit: en Mycket viktig punkt som vissa verkar missa är just polisens rätt till våldsanvändning.
För att genomföra en uppgift får våld användas om det behövs. Det innefattar både pistol, batong, pepparspray, armar och ben etc.
Är polisen under angrepp och behöver försvara sig får dessa verktyg även användas i nödvärn. Många verkar tro att det bara är vid nödvärn som dessa verktyg får användas, vilket alltså är fel.
En situation där t.ex batong får användas för att genomföra ett ingripande är t.ex när en svagare polis skall betvinga en starkare person. Eftersom möjligheten för en svagare polis att få ner en starkare person, på ett för polisen säkert sätt, är tämligen liten utan verktyg som dessa. En enkel nedläggning blir inte särskilt enkel om det är den som skall läggas ner är den starkare... Därför har polisen fått vissa verktyg. Om ni förstår resonemanget.
Och fungerar det inte med ord, vilket den kvinnliga polisen tydligen försökte med under några minuter så behöver man kanske använda sig av verktygen man tilldelats för att lyckas få ett övertag och på så sätt lyckas med sin arbetsuppgift.