2014-02-12, 11:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Rättssystem? Läs FUP så ser du vad KJs egen mamma säger! Hon nämner inte hans "funktionshinder" utan hon talar hela tiden om hans "sjukdom" Hon vet nog att han är sjukare än alla funktionshinder som radas upp.

Sjuk ? RPU:n landade väl i en helt annan uppfattning ..?
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-12 kl. 11:31.
Citera
2014-02-12, 11:31
Medlem
Docklands avatar
Idag går tidsfristen för ett ev. överklagande ut vid midnatt. Än så länge (förmiddagen) har ingen ansökan skickats, eller något annat heller för den delen. Inget är bestämt. Det kanske inte blir någon överklagan från KJ:s sida alls = indirekt erkännande. Åklagaren kommer nog överklaga den där fjutt-domen skulle jag tro.
Senast redigerad av Dockland 2014-02-12 kl. 11:44. Anledning: stavfel
Citera
2014-02-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Sjuk ? RPU:n landade väl i en helt annan uppfattning ..?

Vad jag menar är att hon inte använder uttrycket "funktionshinder" utan sjukdom. Hon menar säkert hans Asperger och ADD, men använder ändå ordet sjukdom. Är inte hon dessutom utbildad inom KBT osv?

Jag tror hon undermedvetet säger "sjukdom" för hon uppfattar honom som "sjuk" på nåt sätt. Kanske inte direkt psykiskt sjuk, men kanske med svåra tvångstankar.
Citera
2014-02-12, 11:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Vad jag menar är att hon inte använder uttrycket "funktionshinder" utan sjukdom. Hon menar säkert hans Asperger och ADD, men använder ändå ordet sjukdom. Är inte hon dessutom utbildad inom KBT osv?

Jag tror hon undermedvetet säger "sjukdom" för hon uppfattar honom som "sjuk" på nåt sätt. Kanske inte direkt psykiskt sjuk, men kanske med svåra tvångstankar.

KJ är psykopat enligt min uppfattning. Han har en personlighetsstörning, inte en sjukdom. Tror mamman vet ..
Citera
2014-02-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Han är psykopat enligt min uppfattning. Han har en personlighetsstörning, inte en sjukdom. Tror mamman vet ..

Jag vet att du tror det, men jag är inte så säker på det. Tror att han har tvångstankar, nåt som hängt med under en längre tid.Sen barndomen kanske t.o.m.

Jag tror också att mamman vet. Men hela tiden är det pappan som driver på för att få sonen att verka "normal". Körkort ska han ta. Hund ska han ha. Det höll t.o.m på att bli en katt sedan. Och vi vet inte hur det var med hunden. Hjälpte pappan till att forsla bort resterna?

Pappan säger i förhör ibland typ " Vi försökte göra det och det, nej, JAG försökte" Det är troligen han då som haft huvudansvaret. Mamman har mer varit hemma och "vårdat" KJ på halvtid.

Sen har hela den familjen otroligt dåligt minne. De andra gossarna med allehanda funktionshinder, KJs kompisar, har betydligt bättre minne om detaljer och tidpunkter.
Citera
2014-02-12, 12:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag vet att du tror det, men jag är inte så säker på det. Tror att han har tvångstankar, nåt som hängt med under en längre tid.Sen barndomen kanske t.o.m.

Jag tror också att mamman vet. Men hela tiden är det pappan som driver på för att få sonen att verka "normal". Körkort ska han ta. Hund ska han ha. Det höll t.o.m på att bli en katt sedan. Och vi vet inte hur det var med hunden. Hjälpte pappan till att forsla bort resterna?

Pappan säger i förhör ibland typ " Vi försökte göra det och det, nej, JAG försökte" Det är troligen han då som haft huvudansvaret. Mamman har mer varit hemma och "vårdat" KJ på halvtid.

Sen har hela den familjen otroligt dåligt minne. De andra gossarna med allehanda funktionshinder, KJs kompisar, har betydligt bättre minne om detaljer och tidpunkter.

Psykopat med tvångstankar ? Dödande som betingad reflex när tillfälle uppenbarar sig ? Då är ju KJ närmast överkvalificerad för livstid på KVA. Hoppas åklagarna överklagar.
Citera
2014-02-12, 12:12
Medlem
Advokat Tomas Olsson idag:
"– Inga beslut är tagna, inga papper är inskickade, säger han snabbt när frågan om överklagan kommer på tal.

Kan du lämna något besked i dag eller kommer ni att skicka in överklagan sent?

– Jag vill inte svara på om vi ska skicka in något överhuvudtaget."

http://www.kuriren.nu/nknyheter/besk...r-7436464.aspx
Citera
2014-02-12, 12:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
"– Inga beslut är tagna, inga papper är inskickade, säger han snabbt när frågan om överklagan kommer på tal.

Kan du lämna något besked i dag eller kommer ni att skicka in överklagan sent?

– Jag vill inte svara på om vi ska skicka in något överhuvudtaget."

http://www.kuriren.nu/nknyheter/besk...r-7436464.aspx
Så man kanske avstår från att överklaga från försvarssidan? Ser nästan ut så.
Det kan närmast tolkas som ett indirekt erkännande. Klienten inser att han kan råka ännu
värre ut om ärendet dras ytterligare ett varv och vågar inte chansa med en ny rättegång.
Däremot borde väl åklagarteamet överklaga. Man vill rimligen få till en straffskärpning.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-12 kl. 12:33.
Citera
2014-02-12, 12:25
Medlem
Citat:
<snip>
"– Jag vill inte svara på om vi ska skicka in något överhuvudtaget."

Intressant! En bunt frågor till framförallt MBoudine och Lagros:

om KJ väljer att inte överklaga domen, tar ni det då som ett (första) erkännande från hans sida?
Kan vi stänga frågan om eventuella medhjälpare?
Kan vi stänga frågan om beställare/anstiftare?
Kan vi stänga skuldfrågan?

Gissningsvis kommer ett fullständigt erkännande om sisådär ett halvår-år..?

Personligen håller jag tummarna för ett överklagande. Jag vill dels se vad HR gör för bedömning av straffpåföljd, dels veta vad den förre/nuvarande försvarsadvokaten må ha haft för eventuella ess i rockärmen. (Troligtvis inte några alls)
Citera
2014-02-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
--------------
Och inte att förglömma det lägligt försvunna duschdraperiet, kniv, sängbotten, "stämjärngärnslika verktyget.".

Har sett en bild på KJ där han har en burk i ena handen och som jag har för mig ett stämjärn ingen "skölp" i andra handen. Kan inte hitta den. Någon?
Citera
2014-02-12, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.P.Feynman
Intressant! En bunt frågor till framförallt MBoudine och Lagros:

om KJ väljer att inte överklaga domen, tar ni det då som ett (första) erkännande från hans sida?
Kan vi stänga frågan om eventuella medhjälpare?
Kan vi stänga frågan om beställare/anstiftare?
Kan vi stänga skuldfrågan?

Gissningsvis kommer ett fullständigt erkännande om sisådär ett halvår-år..?

Personligen håller jag tummarna för ett överklagande. Jag vill dels se vad HR gör för bedömning av straffpåföljd, dels veta vad den förre/nuvarande försvarsadvokaten må ha haft för eventuella ess i rockärmen. (Troligtvis inte några alls)
När jag gjort bedömningenom om KJ är skyldig eller inte har jag gått efter förundersökningen och ingenting annat. Jag har kommit till den slutsatsen att KJ är inte skyldig till mordet på VB och kommer inte att ändra på det.
Det var KJ som omedelbart begjorde en ny advokat för att överklaga domen, därför han ansåg sig själv inte skyldig till något mord.
Om det blir ingen överklagan till Hovrätten, det är klart det finns en orsak till det, men jag anser det är bäst att vänta tills i morgon och se om det är definitivt ingen överklagan som lägges in.
Citera
2014-02-12, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så man kanske avstår från att överklaga från försvarssidan? Ser nästan ut så.
Det kan närmast tolkas som ett indirekt erkännande. Klienten inser att han kan råka ännu
värre ut om ärendet dras ytterligare ett varv och vågar inte chansa med en ny rättegång.
Däremot borde väl åklagarteamet överklaga. Man vill rimligen få till en straffskärpning.
De lurpassar på varandra. Jag tror inte åklagaren överklagar om inte Olsson gör det. De väntar och ser och troligen har de också haft informell kontakt. De vet redan om det blir överklagan eller inte.
Jag skulle inte bli förvånad om det blir som när Silbersky tog över Anders Eklund: Att KJ kommer att erkänna eftersom advokaten lyckats förklara att det är kört. Det skulle förklara Olssons kryptiska uttalande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in