Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-17, 13:35
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clenkey
Äh, vad ni krånglar till det.

Det är bara att hälsa på spärrvakten och säga "Tjääna" med ett leende och visa biljetten, fungerar alltid.

Så enkelt är det inte för alla, tyvärr.
Citera
2014-02-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontus.c
Intressant
Alla får ju olika svar, Dessa surgubbar som hatar sitt jobb och som hela tiden ska påpeka att du tar ett steg snett eller "har för bråttom på". Det är dem som stoppar dig. Lyckligtvis har du fått de lite mer chillare chaufförerna eller spärrisarna som hälsar och säger i högtalarna när man kliver av "trevlig helg". De bryr sig inte om biljetten, utan tycker bara att du stoppar upp påstigningen.

Har riktig biljett, använder fejkbiljett när jag glömt kortet vilket händer ytterst sällan. Ska nu, bara för att testa om jag får några som nekar. Brukar vara blandade chaffisar på min linje.

Seriös eller? Ska jag nu på 3 veckor ha visat biljetten 90 gånger och varje gång fått en trevlig?
Citera
2014-02-17, 14:55
Medlem
Någon som testat Fejkbiljett för Uppsala(syftar mest på stadsbussarna) på senare tid? Hört att de ska ha blivit hårdare vid kontroll, men kan någon bekräfta detta?
Citera
2014-02-17, 15:59
Medlem
Yeyeoke66s avatar
Ingen som råkar ha en UL sms-biljett med det uppdaterade utseendet till hands?
Citera
2014-02-17, 16:33
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeyeoke66
Ingen som råkar ha en UL sms-biljett med det uppdaterade utseendet till hands?

UL har såvitt jag vet inte uppdaterat sina biljetter och 0.13 ska fungera utmärkt i Uppsala/med UL.
Citera
2014-02-17, 18:27
Medlem
Degerlundens avatar
Spärrvakten i morse sa att han såg att min biljett är fake (v.0.13).
Han sa att kommateringen i botten på biljetten är fel och att det inte ska vara en "hyperlänk". Jag stod på mig och sa att han har fel och vi dividerade ett tag huruvida jag skulle få åka med på min biljett eller inte. Spärrvakten var en jag aldrig har visat biljett för tidigare så han vet inte att jag har satt det här i system.

På hemvägen kollade även den spärrvakten noga men godkände mig relativt snabbt. 18,76:- på kortet fram tills löning så jag har ingen möjlighet att skicka en riktig biljett.

Till er med version 0.13, vad ni än gör så stå på er. Säger spärrvakten att den är fake och ni tvivlar så är ni totalt körda hos den spärrvakten i framtiden oavsett om ni har köpt en riktig eller åker snålskjuts.
Citera
2014-02-17, 18:29
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
Spärrvakten i morse sa att han ser att min biljett är fake (0.13).
Han sa att kommateringen i botten på biljetten är fel och att det inte ska vara en "hyperlänk". Jag stod på mig och sa att han har fel och vi dividerade ett tag huruvida jag skulle få åka med på min biljett eller inte. Spärrvakten var en jag aldrig har visat biljett för tidigare så han vet inte att jag har satt det här i system.

På hemvägen kollade även den spärrvakten noga men godkände mig relativt snabbt. 18,76:- på kortet fram tills löning så jag har ingen möjlighet att skicka en riktig biljett.

Till er med version 0.13, vad ni än gör så stå på er. Säger spärrvakten att den är fake och ni tvivlar så är ni totalt körda hos den spärrvakten i framtiden oavsett om ni har köpt en riktig eller åker snålskjuts.

Det är beroende på telefon/modell/vilket program man använder för att visa sms som avgör om det blir en hyperlänk (blått) eller inte. Telefonen tror att kontrollraden är ett telefonnummer och således markerar det. Händer på riktiga biljetter också. Spärrvakterna som förmodligen inte är medvetna om det.
Citera
2014-02-17, 18:29
Medlem
WoDegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenox
Någon som testat Fejkbiljett för Uppsala(syftar mest på stadsbussarna) på senare tid? Hört att de ska ha blivit hårdare vid kontroll, men kan någon bekräfta detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
UL har såvitt jag vet inte uppdaterat sina biljetter och 0.13 ska fungera utmärkt i Uppsala/med UL.
Åker regelbundet i Uppsala stadstrafik med apppen och det fungerar utmärkt. UL har inte ändat utsendet på länge på sina smsbiljetter och precis som Essylia skriver så funkar version 0.13 utmärkt. De flesta busschaffisar kollar knappt på smsbljetten längre. Dock vet jag att dom utökat antalet biljettkontroller utförda av väktare.
Citera
2014-02-17, 18:32
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoDegen
Åker regelbundet i Uppsala stadstrafik med apppen och det fungerar utmärkt. UL har inte ändat utsendet på länge på sina smsbiljetter och precis som Essylia skriver så funkar version 0.13 utmärkt. De flesta busschaffisar kollar knappt på smsbljetten längre. Dock vet jag att dom utökat antalet biljettkontroller utförda av väktare.

Kontrollanterna kan jag inte göra något åt. Finns såvitt jag vet en twitter man kan följa och greja för att få uppdateringar om kontrollanter, men huruvida den finns för UL eller ej vet jag inte.
Citera
2014-02-17, 18:37
Medlem
WoDegens avatar
Citat:
Kontrollanterna kan jag inte göra något åt. Finns såvitt jag vet en twitter man kan följa och greja för att få uppdateringar om kontrollanter, men huruvida den finns för UL eller ej vet jag inte.
Fast det kan man ju knappast begära heller Dock bra med en "heads-up" angående utökade kontroller. På Twitter finns som sagt kontot "BiljettkontrollSL" (@slbiljett) som re-tweetar folk som rapporterar in kontroller i SL-trafiken. Tyvärr finns det inget liknande för UL.
Citera
2014-02-17, 18:42
Medlem
Degerlundens avatar
Citat:
Det är beroende på telefon/modell/vilket program man använder för att visa sms som avgör om det blir en hyperlänk (blått) eller inte. Telefonen tror att kontrollraden är ett telefonnummer och således markerar det. Händer på riktiga biljetter också. Spärrvakterna som förmodligen inte är medvetna om det.

Jag sa även der till spärrvakten. Jag sa att biljetten gör sig annorlunda på IOS och android men även på olika androidtelefoner. Det blev droppen för honom, jag antar att han tyckte att det blev för mycket tekniska termer för honom.

Telefon och meddelandehanterare som används är Samsung S4 med googles meddelandehantarare. Aldrig varit problem så jag skyller på att jag såg ut som en pissluffare. Ska muta spärrvakterna på min dagliga linje med godis så slutar de bry sig. :-)
Citera
2014-02-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
Jag sa även der till spärrvakten. Jag sa att biljetten gör sig annorlunda på IOS och android men även på olika androidtelefoner. Det blev droppen för honom, jag antar att han tyckte att det blev för mycket tekniska termer för honom.

Telefon och meddelandehanterare som används är Samsung S4 med googles meddelandehantarare. Aldrig varit problem så jag skyller på att jag såg ut som en pissluffare. Ska muta spärrvakterna på min dagliga linje med godis så slutar de bry sig. :-)

Vid spärrar finns också detta alternativet:
http://www.youtube.com/watch?v=gVfkrpjhhmE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in