2014-02-18, 20:46
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
den förstör allt ? ja de ska inte sitta ute varenda dag, den ser lite blek ut
Fasadflaggor tillhör samma smakkategori som trädgårdstomtar och plasttranor.

Förresten, är det nån som sett några målade traktordäck med blommor i på senare år? Det såg man rätt ofta förr i tiden.
Citera
2014-02-18, 21:17
Medlem
Har detta varit till salu tidigare?

Townhouse i Landskrona. Nätet runt terassen ger helt klart fängelsevibbar.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4r...tan-13-6010012
Citera
2014-02-18, 21:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
En av mina favorittrådar denna!

http://www.hemnet.se/bostad/villa-12...ata-10-5982391

Ett inte så udda objekt, helt i min smak. Men vad FAN gör fasadflaggan där?!

F M Franzéns gata Helsingborg

Ja, ett riktigt fint hus. Jävlar vilka ytor... Helt enorma rum får man säga, riktigt trevligt och ljust också. Fin utsikt. Sen är det som någon påpekar väldigt trångt i kvarteret. Det var en väldigt liten tomt för ett så stort hus, även om det nog inte skulle störa mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Fasadflaggor tillhör samma smakkategori som trädgårdstomtar och plasttranor.

Förresten, är det nån som sett några målade traktordäck med blommor i på senare år? Det såg man rätt ofta förr i tiden.

Haha, ja målade traktordäck kändes väldigt populärt. Eller varför inte en klassisk vattenpump som man målar i någon fräck färg (gärna rosa) och som självklart inte funkar eftersom det inte finns någon riktig brunn. Ett gammalt vagnshjul var poppis också.

Överlag är jag inte så road av trädgårdsprydnader. Fina planteringar exempelvis kan vara trevligt, men när man börjar snacka statyer och rekvisita blir det sällan särskilt kul.
Citera
2014-02-18, 21:45
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollesson

Nej, jag tror inte det har varit ute. Eller så har det det? Det är i varje fall ett väldigt omtalat hus. Det skrevs om det i lokalpressen, det skrevs om det i tidskriften Arkitektur, och det var nominerat för Kasper Salin-priset, arkitktbranchens Guldbagge, typ.

Personligen tycker jag det är en rätt intressant tolkning av byggreglerna. Det håller sig på millimetern inom byggreglerna för området, samtidigt som det bryter mot alla traditioner och all konvention. Mall 1A för hur man gör skandal inom branchen, typ...
Citera
2014-02-18, 21:48
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
http://www.hemnet.se/bostad/villa-12...ata-10-5982391

Ett inte så udda objekt, helt i min smak.

F M Franzéns gata Helsingborg

Det där undrar man däremot hur dom fick tillstånd till. Huset är från början ett enplanshus, hela övervåningen är alltså en tillbyggnad. Och det är det enda huset i kvarteret med två våningar, eftersom alla dom andra husen fortfarande är enplanshus. Kul för grannarna när dom står där uppe och tittar ner i alla villaträdgårdarna, typ...
Citera
2014-02-18, 22:22
Medlem
Citat:

Ha! Och eftersom även detta boende har ett sånt där badrum med glasväggar, som här vetter mot terassen, kan man inspektera gatulivet från dasstolen. Och fotgängarna på gatan kan vinka tillbaka!
Citera
2014-02-18, 22:48
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

Jättehäftigt. Men arkitekten glömde förvaringsdetaljen, inte en garderob i hela huset.
Citera
2014-02-18, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ett fall för Arga snickarn kanske. Så tragiskt att se, jag tänkte direkt på en full aggressiv idiot som dessutom verkar ha flera småbarn som fått växa upp i denna misär. Till och med tvättmaskinen var fuktskadad.

Jag måste klaga på mäklare som lägger ut bilder som dessa och visar tydliga bilder på familjefoton. Knytnävarna i köksluckorna skulle jag heller inte välja att visa i en annons, ev. köpare märker dem ändå klart och tydligt på visning.

Ja, tragiskt att se att folk lever sådär. En kvinna och 4 vuxna barn, undrar var mannen håller hus?
Allt står liksom kvar framme på bilderna, tvätt i tvättmaskin, smutsig spegel osv. Hu, hoppas de får ett bättre hem nu allihop.
Citera
2014-02-19, 00:21
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jag undrar om det är en trend just nu att kommersiella lokaler blir bostäder?
Det är nog lite av en trend. Nu när bostadsbristen i Stockholm är som den är blir folk mer villiga att bo i upphottade källarlokaler. Sen gör ju föreningen sig en hacka också....
Citera
2014-02-19, 09:04
Medlem
Moffins avatar
Det här är iaf udda: http://bovision.se/Beskrivning/144011047

Mycket blått och turkost (notera hur de skaffade en mac för att färgmatcha).

Köket på våning 2 ser ut som ett dockskåp av någon anledning, kan vara färgerna och golvet.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om dörrarna på ovanvåningen? De ser lite ut som om de skulle leda in till någon sorts sexdungeon av något slag..

Fräscht med heltäckningsmatta i badrummet. Kolla under handfatet.
Citera
2014-02-19, 09:45
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nu när bostadsbristen i Stockholm är som den är blir folk mer villiga att bo i upphottade källarlokaler.

Det handlar inte bara om upphottade källarlokaler, utan en omvandling av hela det traditionella Stockholm City som vi har känt det sen andra världskriget eller så. Tidigare var det istort sett lag på att företagen skulle ha sina kontor och framförallt huvudkontor i affärskvarteren. Samt Stockholm stads administration, men framförallt också alla statliga departement.

Och det ledde till en höjning av priserna i city. Eftersom hyresmarknaden var reglerad medan man kunde ta ut istort sett vilka priser som helst för kontor och affärer, så ledde detta till en omvandling av centrala Stockholm till en stad som enbart levde på dagen. Om man kan ta ut fem gånger högre hyra för kontorslokaler, så är ju kalkylen ganska självklar.

Anledningen till att just Malmskillnadsgatan blev ett horstråk handlade om att det jobbade ungefär trettiotusen människor i dom kvarteren på dagen, medan det kanske bodde tvåhundra stycken där på natten. Vilket gjorde att kvarteren var en folktom öken nattetid. Och därför passande för annan ljusskygg verksamhet.

Med citykvarteren brukar man räkna in istort sett allt söder om Kungsgatan, med en ring rund Vasagatan, Gustav Adolfs Torg, Blasieholmen, Norrmalmstorg, och upp till Stureplan och Kungsgatan igen. Dom senaste tjugo åren har man börjat bygga mer bostäder i dom kvarteren, men från andra världskriget fram till 90-talet var det istort sett bara kontor överallt.

Med dom ökande priserna blir det helt enkelt inte längre lönt för företagen och departementen att bo kvar, samtidigt som priserna kommer upp på den nivån när det börjar bli lönsamt att omvandla kontorslokaler till lägenheter. Många av lokalerna i dom äldre kvarteren byggdes ju för bostadsändamål en gång i tiden, så det är ju en naturlig utveckling att dom nu går tillbaka till att vara bostäder från att ha fungerat som kontor.

Vi kommer att se mer av sånt i Stockholm, och jag tycker att det är en bra utveckling. Mer folk i city betyder också en mer levande stadskärna och en mer levande huvudstad. Det handlar om synergieffekter på så många nivåer. Med bara kontor så kan man bara ha lunchrestauranger, eftersom det helt enkelt inte finns nåt behov för folk att äta på kvällen. Med boende i området så kan man ha ett mer levande restaurangliv, med uteställen som fungerar på kvällen också. Win-win, på alla nivåer av samhället.
Citera
2014-02-19, 10:12
Medlem
Skidaddles avatar
Ännu en tidskapsel. Märkliga val av tapeter. Härlig möblering...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4r...tan-27-5593131
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in