2014-03-01, 15:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det betyder rimligen a) att åklagarsidan anser sig säker på att Hovrätten för Övre Norrland inte bedömer skuldfrågan annorlunda än vad Luleå Tingsrätt har gjort och b) att den känner sig ganska säker på att inte heller straffbedömningen blir lindrigare.

Alternativt har åklageriet bara varit så säkra på att KJ skulle överklaga, att de inte brydde sig om att invänta detta. Men jag tror mer på det jag skrev i förra stycket.

Jag tror på både ock; Åklagarna räknar med att hovrätten inte sänker straffet - samt kände sig säkra på att Johansson kommer att överklaga, varför annars engagera advokat Thomas Olsson ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-01 kl. 15:16.
Citera
2014-03-01, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hade man haft anledning att intressera sig mera för herren ifråga så hade man naturligtvis
fortsatt utreda hans förehavanden vid den aktuella tiden.
Nu var det inte så. Nu fanns det bara skäl att inrikta sig på en viss Kristoffer Johansson
som mordoffret bevisligen befunnit sig hos sista kvällen i sitt liv.
I det här fallet tycks det vara låst till att det är KJ eller MB som är gärningsmannen, men det finns ingenting som bevisar att någon av dem är gärningsmannen.
Jag anser varken KJ eller MB är några gärningsmän, var finns bevisen mot dem ?
Det mest sannolika är att det finns en tredje part och där finns mördarna till VB.
Citera
2014-03-01, 16:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
I det här fallet tycks det vara låst till att det är KJ eller MB som är gärningsmannen, men det finns ingenting som bevisar att någon av dem är gärningsmannen.
Jag anser varken KJ eller MB är några gärningsmän, var finns bevisen mot dem ?
Det mest sannolika är att det finns en tredje part och där finns mördarna till VB.

Att diskutera det här med dig verkar ogörligt, Lagro. Det finns ingenting som absolut bevisar att KJ är skyldig till gärningen han åtalades och sedermera dömdes för - men det finns heller ingenting som motsäger att de indicier som ligger till grund för åtal och dom överensstämmer med verkligheten, Det är där vi befinner oss i dag. Vad gäller Berg har jag inte sett något seriöst exempel på argument att han skulle vara gärningsmannen, det påstår ingen. Dock tror några, däribland undertecknad, att Berg i något avseende har med "saken" att göra. Detta kommer förhoppningsvis att redas ut under hovrättsförhandlingarna - samt huruvida några ännu okända personer varit delaktiga i mordet på Vatchareeya Bangsuan.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-01 kl. 16:54.
Citera
2014-03-01, 16:08
Medlem
rayraviolis avatar
Jag sökte lite i tråden och ramlade på det här inlägget:

Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Lite bilder från KJs fejja.

Bild på kniv som kan vara av intresse för polisen: http://www.ladda-upp.se/bilder/amzaaewhlqqizf/

Bild från KJs badrum: http://www.ladda-upp.se/bilder/gjfnfkpzfrnqgy/

Bild från KJs badrum: http://www.ladda-upp.se/bilder/gxsybwprfwhhva/

Kartbild på airsoft spelområde som kan vara av intresse för polisen: http://www.ladda-upp.se/bilder/itwhjzolpdqpqd/

I första länken visas en bild på en kniv. Denna verkar vara identisk med en försvunnen kniv som polisen har varit intresserade av. På s. 1317 finns en bild på knivens handtag. Några utdrag från förhören finns nedan. Här kan vi konstatera att det var en kraftig kniv som gick att använda som yxa, den hade ett hemgjort handtag men själva bladet hade KJ fått, det finns uppgifter om att kniven fanns i KJ:s lägenhet i april-maj, KJ själv menar att hunden tuggade på kniven och att han slängde den i januari. Det här kan alltså vara kniven om användes för att stycka VB:s kropp.

AB:
"A beskriver att macheten som K hade sedan tidigare hade ett handgjort handtag, vilket K sagt att han gjort själv. A vill minnas att K sagt så i alla fall. Den hade sedan ett blad utan såg och en liten pigg i metall under handtaget, i änden. A beskriver piggen som 2-3 cm och spetsig, konformad. Den delen av kniven kan man också skada med uppger A på fråga, han menar att man kan skada någon med en penna om man vill. Han beskriver att spetsen sitter i änden på handtaget, man skulle kunna använda spetsen till att slå fast i isen och drasig upp med hjälp av att hålla i knivens handtag, som broddar. A beskriver att bladet och spetsen är i ett stycke och att handtaget sitter på, så som knivar oftast är konstruerade, säger han. A beskriver handtaget som lent, i trä. Han förtydligar att det troligen är slipat med sandpapper, från grovt sandpapper till finare och finare sandpapper. På fråga uppger han att handtaget är träfärgat, mörkt och ljusaktigt." (s. 1226-1227)

WL:
"Han hade en så kallad super kniv, en machete som han hade gjort själv. Kniven hade en kula långs bak på skaftet, bladet var cirka 25 cm långt, med snidat trähandtag. WL såg kniven senast när han hälsade på i slutet av april eller i början av maj 2013. Han tror att det var en lördag. Kniven låg på det lilla bordet framför soffan." (s. 1313)

SÖ:
"På fråga uppger hon att han ska ha en egengjord kniv, hon kommer ihåg och förklarar att den ska vara rätt tjock i skaftet. SÖ vet med säkerhet att det är den som är på bilden. Hon såg den sist då hon och RK var förbi honom vad hon tror var i maj månad. Hon tror att den låg på rumsbordet eller i bokhyllan. Hon såg inte om kniven var skadad på något sätt. Den hade han gjort i slöjden och var jättenöjd över kniven uppger hon." (s. 1374)

IG:
"Angående kniv uppgav IG att KJ hade en kniv i bokhyllan i sin lägenhet när de var tillsammans. Enligt IG brukade KJ "leka" med den, hålla den i handen när han såg tv. KJ hade med sig kniven till henne i Råneå vid två tillfällen. Vid det ena av dessa två tillfällena hade KJ med sig kniven när de skulle ut och grilla korv, han använde kniven till veden. Enligt IG tyckte KJ att kniven var bra att ha med eftersom den funkar bra som en yxa.

Vid det andra tillfället KJ hade med kniven glömde han den i IG:s bokhylla där den låg till KJ kom och hämtade den.

IG ombads att beskriva kniven. IG uppgav att bladet på kniven är 20 – 30 centimeter långt, kniven är enligt Ida som ett mindre svärd eller en machete, handtaget är gjort av trä och är cirka en decimeter långt. IG uppgav att kniven ser hemmagjord ut.
" (s. 1392)

KJ känner till den:
"F2: Ja, och då undrar vi…är det den där kniven vi pratar om?
H: Nej, det där är en kniv som min hund tuggade sönder.
F2. Den här?
H: Ja.
F2: Ja, kan du beskriva den förutom det lilla vi ser här? Vad…längd och…?
H: Ehh…Den har en teak…kan jag få en penna någonstans? Ja…bladet fick jag av en alkis
när jag gick i typ 8:an och då är…det där är teak och så är det där ek. Det där är björk eller
gran tror jag. Ehh…det där är ek och det där teak.
F: Det är själva handtaget du beskriver här?
H: Ja, det är det ni ser här.
F: Hur såg den ut mera då?
H: Nått sånt.
F2: Ehm… Det ser ut som att…
H: Ja, det satt en 7,62:a längst bak.
" (s. 1875)

Han har kastat den eftersom hunden tuggade på den:
"F: Var finns den här kniven nu?
H: Metallsåtervinningen…kanske.
?: …………………
H: Jag vet inte om de nu……..redan smält ner den. Som jag sa…min hund……..........tugga
på saker, han fick då tag på den där och så….han använde den som tuggben, så att den var ju
förstörd och så tuggade han på bladet. Bladet blev inte så förstört, men det…blev ju repor och
skit och ……………
F: När hände det här?
H: Det hände i januari, så det var då den försvann.
F: Vad hände med kniven sen då?
H: Jag kastade den i metallåtervinningen."
Senast redigerad av rayravioli 2014-03-01 kl. 16:11.
Citera
2014-03-01, 17:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Beskrivningen för inte mina tankar till just ett kamouflagenät, alltså att det "hade återkommande figurer i sig och var ca 20 cm i diameter". Inte för att det är omöjligt, mer för att jag har svårt att se hur det skulle ha använts och att det skulle skapat ett distinkt avtryck i den storleken. Annars håller jag med om det påminner lite om kamouflagenät.

Jag tänker mer att det är botten på en väska eller liknande. Men 20 cm i diameter känns lite litet (men jag kan också tycka att spåret ser större ut än så). Möjligen är det bara en del av väskan som gett avtryck. Nja, det känns inte klockrent med en väska heller.

http://www.rodastjarnan.com/stridsut...kt-6x24-m-8143

Väldigt likt det här mönstret, eller?

Med lite tyngd på så blev det kanske avtryck på golvet?
Citera
2014-03-01, 17:33
Medlem
Citat:
Jag sökte lite i tråden och ramlade på det här inlägget:

I första länken visas en bild på en kniv. Denna verkar vara identisk med en försvunnen kniv som polisen har varit intresserade av. På s. 1317 finns en bild på knivens handtag. Några utdrag från förhören finns nedan. Här kan vi konstatera att det var en kraftig kniv som gick att använda som yxa, den hade ett hemgjort handtag men själva bladet hade KJ fått, det finns uppgifter om att kniven fanns i KJ:s lägenhet i april-maj, KJ själv menar att hunden tuggade på kniven och att han slängde den i januari. Det här kan alltså vara kniven om användes för att stycka VB:s kropp.

AB:
"A beskriver att macheten som K hade sedan tidigare hade ett handgjort handtag, vilket K sagt att han gjort själv. A vill minnas att K sagt så i alla fall. Den hade sedan ett blad utan såg och en liten pigg i metall under handtaget, i änden. A beskriver piggen som 2-3 cm och spetsig, konformad. Den delen av kniven kan man också skada med uppger A på fråga, han menar att man kan skada någon med en penna om man vill. Han beskriver att spetsen sitter i änden på handtaget, man skulle kunna använda spetsen till att slå fast i isen och drasig upp med hjälp av att hålla i knivens handtag, som broddar. A beskriver att bladet och spetsen är i ett stycke och att handtaget sitter på, så som knivar oftast är konstruerade, säger han. A beskriver handtaget som lent, i trä. Han förtydligar att det troligen är slipat med sandpapper, från grovt sandpapper till finare och finare sandpapper. På fråga uppger han att handtaget är träfärgat, mörkt och ljusaktigt." (s. 1226-1227)

WL:
"Han hade en så kallad super kniv, en machete som han hade gjort själv. Kniven hade en kula långs bak på skaftet, bladet var cirka 25 cm långt, med snidat trähandtag. WL såg kniven senast när han hälsade på i slutet av april eller i början av maj 2013. Han tror att det var en lördag. Kniven låg på det lilla bordet framför soffan." (s. 1313)

SÖ:
"På fråga uppger hon att han ska ha en egengjord kniv, hon kommer ihåg och förklarar att den ska vara rätt tjock i skaftet. SÖ vet med säkerhet att det är den som är på bilden. Hon såg den sist då hon och RK var förbi honom vad hon tror var i maj månad. Hon tror att den låg på rumsbordet eller i bokhyllan. Hon såg inte om kniven var skadad på något sätt. Den hade han gjort i slöjden och var jättenöjd över kniven uppger hon." (s. 1374)

IG:
"Angående kniv uppgav IG att KJ hade en kniv i bokhyllan i sin lägenhet när de var tillsammans. Enligt IG brukade KJ "leka" med den, hålla den i handen när han såg tv. KJ hade med sig kniven till henne i Råneå vid två tillfällen. Vid det ena av dessa två tillfällena hade KJ med sig kniven när de skulle ut och grilla korv, han använde kniven till veden. Enligt IG tyckte KJ att kniven var bra att ha med eftersom den funkar bra som en yxa.

Vid det andra tillfället KJ hade med kniven glömde han den i IG:s bokhylla där den låg till KJ kom och hämtade den.

IG ombads att beskriva kniven. IG uppgav att bladet på kniven är 20 – 30 centimeter långt, kniven är enligt Ida som ett mindre svärd eller en machete, handtaget är gjort av trä och är cirka en decimeter långt. IG uppgav att kniven ser hemmagjord ut.
" (s. 1392)

KJ känner till den:
"F2: Ja, och då undrar vi…är det den där kniven vi pratar om?
H: Nej, det där är en kniv som min hund tuggade sönder.
F2. Den här?
H: Ja.
F2: Ja, kan du beskriva den förutom det lilla vi ser här? Vad…längd och…?
H: Ehh…Den har en teak…kan jag få en penna någonstans? Ja…bladet fick jag av en alkis
när jag gick i typ 8:an och då är…det där är teak och så är det där ek. Det där är björk eller
gran tror jag. Ehh…det där är ek och det där teak.
F: Det är själva handtaget du beskriver här?
H: Ja, det är det ni ser här.
F: Hur såg den ut mera då?
H: Nått sånt.
F2: Ehm… Det ser ut som att…
H: Ja, det satt en 7,62:a längst bak.
" (s. 1875)

Han har kastat den eftersom hunden tuggade på den:
"F: Var finns den här kniven nu?
H: Metallsåtervinningen…kanske.
?: …………………
H: Jag vet inte om de nu……..redan smält ner den. Som jag sa…min hund……..........tugga
på saker, han fick då tag på den där och så….han använde den som tuggben, så att den var ju
förstörd och så tuggade han på bladet. Bladet blev inte så förstört, men det…blev ju repor och
skit och ……………
F: När hände det här?
H: Det hände i januari, så det var då den försvann.
F: Vad hände med kniven sen då?
H: Jag kastade den i metallåtervinningen."

KJ bytte en machete mot en airsoft, M 4. KJ uppgav att han redan hade en och behövde inte den nya. s.1226. En granskning av AB förehavanden mellan 4 och 23 maj är på sin plats. Medhjälpare?
Citera
2014-03-01, 17:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
KJ bytte en machete mot en airsoft, M 4. KJ uppgav att han redan hade en och behövde inte den nya. s.1226. En granskning av AB förehavanden mellan 4 och 23 maj är på sin plats. Medhjälpare?

På vilket sätt gör detta AB misstänkt menar du?
Citera
2014-03-01, 17:52
Bannlyst
Citat:

Ja AB är ju givetvis helt obekant för utredningen fast han har förhörts, kartlagts och vittnat
Citera
2014-03-01, 18:15
Medlem
Citat:
På vilket sätt gör detta AB misstänkt menar du?
Inte alls om man bara tittar på trading av prylar, men om man kopplar Polisens intresse av huruvida AB var med KJ i röda förrådet och gula huset med möjligheten att använda tillhyggen som varit i KJ ägo så kanske oddsen förändras. KJ har använt någon form av vasst föremål men det är inte klarlagt vilket/vilka. En machete är inte det "sämsta" och kan, om AB medverkade, varit tillgänglig för KJ. Bytet av machete mot en airsoft pryl kan med andra ord vara en vilseledning, även om AB säger att bytet skedde 7 månader innan. Eftersom KJ har bytt bort den så kan väl inte macheten ha använts, eller? Klart den kan.

AB är intressant av många skäl: en nära vän, gemensamma intressen, lekt med tanken om hur man kommer undan med mord, varit med KJ och sökt efter VB, KJ har varit hos honom vid flertalet tillfällen efter försvinnandet, styvpappan ger ett förhållandevis svagt intryck om huruvida AB var hemma eller inte (tycker jag), Polisen misstänkte att AB var med KJ och letade när de andra i softgänget ledsnade. Rovdjur finner ofta trygghet i sitt näste, KJ kan ha funnit sin trygghet hos AB (spelade spel, och vem vet vad). KJ kan ha behövt prata av sig och med vem hellre än en inblandad? (rena spekulationer och funderingar, men det kan vara värt att studera noggrant olika aktörers förehavanden för att ringa in eller utesluta någon.
Citera
2014-03-01, 18:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Inte alls om man bara tittar på trading av prylar, men om man kopplar Polisens intresse av huruvida AB var med KJ i röda förrådet och gula huset med möjligheten att använda tillhyggen som varit i KJ ägo så kanske oddsen förändras. KJ har använt någon form av vasst föremål men det är inte klarlagt vilket/vilka. En machete är inte det "sämsta" och kan, om AB medverkade, varit tillgänglig för KJ. Bytet av machete mot en airsoft pryl kan med andra ord vara en vilseledning, även om AB säger att bytet skedde 7 månader innan. Eftersom KJ har bytt bort den så kan väl inte macheten ha använts, eller? Klart den kan.

AB är intressant av många skäl: en nära vän, gemensamma intressen, lekt med tanken om hur man kommer undan med mord, varit med KJ och sökt efter VB, KJ har varit hos honom vid flertalet tillfällen efter försvinnandet, styvpappan ger ett förhållandevis svagt intryck om huruvida AB var hemma eller inte (tycker jag), Polisen misstänkte att AB var med KJ och letade när de andra i softgänget ledsnade. Rovdjur finner ofta trygghet i sitt näste, KJ kan ha funnit sin trygghet hos AB (spelade spel, och vem vet vad). KJ kan ha behövt prata av sig och med vem hellre än en inblandad? (rena spekulationer och funderingar, men det kan vara värt att studera noggrant olika aktörers förehavanden för att ringa in eller utesluta någon.

Den machete av märket Gerber som KJ fick i julklapp och sedan bytte mot ett airsoftgevär är undersökt av polisen om jag minns rätt. Flera andra bekräftar att han bytte bort den också. Jag tycker den är rätt ointressant. KJ:s egen machete som han enligt egen uppgift (som motsägs av vittnen) kastade i januari är däremot högintressant.

AB förefaller inte särskilt misstänkt tycker jag. Han har dessutom bidragit med en del intressanta uppgifter om besök vid ödehuset, ryggsäck och möjligt mordvapen.
Citera
2014-03-01, 19:15
Medlem
H: Ja, det satt en 7,62:a längst bak." (s. 1875)

Om man tänker att KJ har slipat till 7,62:an eller att den är skadad på något sätt kanske vi har både styck- och mordvapen? Krävs inte särskilt mycket för att den ska vara snarlik en märlspik.

Bra jobbat du som hittade bilden.
Citera
2014-03-01, 19:18
Medlem
Reviewss avatar
Anta att VB lämnade lägenheten runt 21-tiden. Med KJ s utsaga om kvällens förlopp i kombination med iakttagelser från grannar, ser jag ingen anledning att ifrågasätta den uppgiften.

Frågan är åt vilket håll hon går - mot Sävast (och Lejonbacksvägen) eller mot hemmet ? Enligt KJ skulle hon förmodligen åka till Luleå nästa dag. Den 5 e maj förekom mycket riktigt ett kulturellt arrangemang där. Jag tror att vi, av flera orsaker, kan ha fastnat vid tanken på att hon skulle ha gått mot Sävast, är det så ? Mest troligt är att hon började gå hemåt med ett mobilbatteri på upphällning. Denna tjej var mörkrädd och även om det vid den tiden var relativt ljust i Boden så var det kväll och dessutom helg. Förmodad färdväg: Svedjevägen-Dammvägen-Åbergsleden-Hermelinsgatan-Ugglegatan. Det gör 3.8 km och 47 minuter. För övrigt den väg (omvänt, med utgångspunkt från Ugglegatan) som hon brukat promenera med sin mor med vändplats Dammvägen.

Hon kan mycket väl ha mött GM tidigt utefter vägen (KJ som kört ifatt henne.....eller någon annan).

En notering: VB brukade träna varannan lördag på Bushido center. Lördagar avslutas träningen kl 21.00, se hemsida.

Kan inte släppa tanken på att VB haft ytterligare en mobil med sig, den som användes i början av året, vars nummer fanns på Hitta.se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in