2014-03-14, 00:44
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nja, livet är en dröm, men i den här drömmen finns det regler. Naturlagarna går t.ex. inte att bryta mot, och därför är vad som helst inte fysiskt möjligt.

Nu la du upp det så pass så jag måste fråga hur du kan vara så säker på att naturlagarna inte går att bryta?
Citera
2014-03-14, 02:01
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingenking
läs detta

http://imgur.com/X3FwzHb

Både reinkarnation och "du är Gud"-teorin såg jag nu. Har svårt att smälta det sistnämnda, även det är solipsism. Hur folk kan känna sig bekväma med den här tanken och njuta av det övergår mitt förstånd. Men jag tror som sagt att det är något folk slänger sig med för att låta lite sköna och new-ageiga.
Om du på riktigt skulle leva i tron att "du är Gud" så är det enkelbiljett till psyket. Utan att passera gå.
Senast redigerad av Autobahn76 2014-03-14 kl. 02:07.
Citera
2014-03-14, 03:46
Medlem
Starkemanns avatar
Visst går det inte att motbevisa, men i de måtten går det inte att bevisa/motbevisa något alls.
Det är mer logiskt och rationellt att så inte är fallet... Jag kan ge en enkel förklaring till varför:

Om du kan tro (dvs. inte veta) att vi lever i solipsism, så kan du också tro att vi lever i ett Matrix. Du bär därför även kunna tro att vi är styrda av aliens, eller att i ditt egna universum så är det gud som skapat dig för att du ska kunna skapa ett universum...

Logiskt? Inte alls, men det är ingen skillnad från ovan antagningar och slutsatser om verkligheten från den du presenterar: solipsism.

Dvs: Att tro på dina sinnen och erfarenheter är mer rationellt - att du faktiskt ser andra människor, och antar därefter att du inte är själv. Alternativet är att du ger dig in ett det ännu mer okända, av vilket du har absolut noll koll på och där 'sanningen' kan ta uttryck på miljarder olika vis (aliens, matrix, solipsism, gud etc)

DÄRFÖR: Med en rationell hjärna bör du tro att det du ser och rör vid är verkligt. Med det sagt är det inte "unreasonable" att anta vår verklighet som falsk, men det kan aldrig bli rationellt.

Hoppas ni förstår någorlunda, läser filosofi i UK och blev lite klurigt att skriva över det vi läst på svenska
Citera
2014-03-14, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niceshit
Frågan är ju varför verkligheten är risig för dig
Är det du eller din omgivning som skapar denna risighet?

Den enda som har kontroll över hur risigt din verklighet är, är du.
Du har kontroll varje dag att kunna vara positiv, fast att omgivningen eller något fysiskt/psykiskt händer dig eller tynger dig.

Människor glömmer bort mer och mer att bara vara positiv för
det lilla i verkligheten, lär dig att bli positiv av allt.

Livet handlar absolut ingenting av pengar eller omgivningen, detta är ditt liv - börja leva nu.

Jag har träffat människor som bara ler och är glada oavsett vad som händer och det är inte för att dom är psykopater eller inte har några känslor, utan tvärtom - för att dom har lärt sig att leva.

Du missförstår frågeställningen.. Jag är inte deprimerad och behöver ingen motivationsföreläsning. Jag påpekar att det finns ett gapande hål i din teori. Varför skulle jag föreställa mig ett liv där jag är antingen i skolan eller på jobbet i princip varje vaken timme av veckan? Varför när jag har möjlighet att föreställa mig själv ett liv där jag lever på min privata ö i Karibien med privat skatepark på baksida o kylen full med kalla red stripe?
Citera
2014-03-14, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Vi är också djävulen/satan i vår egen illusion. Det var när Buddha förstod att Mara (djälvulen/satans motsvarighet inom Buddhismen) var han själv som han blev upplyst. Meningslöst är det inte att leva. Om kontentan är att vi skapar vår egen illusion, så kan vi alltid gör världen till en bättre plats.

Såklart du kan ändra din verklighet. Le, var glad och positiv så blir världen en mycket bättre plats för dig. Din energi sprids till andra människor och andra människor blir också glada och positiva. Energin sprids som vinden och kan förändra världen. Det måste börja någonstans. Och det är från dig.

Vilka andra människor? Jag hittar ju på alla?

Självklart kan man göra som situation mer positiv med ett gott humör men det är allmänvetande och är knappast något som kommer ur den här teorin specifikt. Om verkligheten vore en produkt av min fantasi skulle den inte se ut som den gör.

2/10 får den här teorin och filosofi i sin helhet. Tackar vet jag fysik.

Ber om ursäkt för dubbelpost men jag sitter på luren så kan inte citera flera åt gången.
Citera
2014-03-14, 08:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Både reinkarnation och "du är Gud"-teorin såg jag nu. Har svårt att smälta det sistnämnda, även det är solipsism. Hur folk kan känna sig bekväma med den här tanken och njuta av det övergår mitt förstånd. Men jag tror som sagt att det är något folk slänger sig med för att låta lite sköna och new-ageiga.
Om du på riktigt skulle leva i tron att "du är Gud" så är det enkelbiljett till psyket. Utan att passera gå.

Eller inte. Detta är min filosofi, Advaita.

Klippt från wikipedia:
Enligt denna lära finns det i den andliga och den materiella världen ingenting, som är åtskilt från brahman, allt varandes urgrund; människosjälen är identisk med brahman, ej en del av honom; den empiriska världen är endast ett bländverk (maya), en på felande insikt grundad sinnesvilla; själen är tidtals fängslad i kroppen, men återvänder genom döden till (den opersonliga) gudomen. Denna lära är ett betydelsefullt uttryck för indiernas själsriktning. Dess bekännare kallas advaitavadin.

Jag är brahman, ofödd, odödlig, formlös, tidlös. Jag känner inte att jag måste uppsöka psyket

http://www.advaita.se/
http://en.wikipedia.org/wiki/Advaita
Citera
2014-03-14, 08:23
Medlem
Det här med solipsism är faktiskt både omöjligt men också möjligt. En människo hjärna har en gräns för vad vi kan fantisera om. Det är helt omöjligt att fantisera om någonting vi inte har sett innan. Så om det är bara vi som existerar så måste vi leva i ett matrix. Annars hade vi inte kunnat föreställa oss all teknologi vi har idag och håller på att få.

Alla personer vi också ser varje dag måste vi ha sett någon gång. Hjärnan kan orsaka massiva hallucinationer för att skydda oss både fysikt och psykiskt men vi måste ha sett personerna någon gång innan. Isåfall måste alla andra personer ha försvunnit på något sätt.

Jag säger inte att det är bara idioter som tror på det utan respekterar eran tro, men ville bara bevisa att det är svårt för den här teorin att fungera. Och om nu verkligen bara någon av er existerar kommer det ni just läst betyda att ni är osäkra på om allting verkligen finns eller inte finns.
Citera
2014-03-14, 09:38
Medlem
guesswho1055s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Du hittar på hela universum. Du är det enda som existerar.

Även känt som solipsism. Någon mer än jag som kan få ångest av den tanken?
Det går ju inte att motbevisa dessvärre :/.

Och ja jag vet att det finns trådar om det här redan.

All cred till dig för en intressant frågeställning. Eller cred till mig, eftersom du inte existerar och det således är min frågeställning
Citera
2014-03-14, 11:23
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Klippt från wikipedia:
Enligt denna lära finns det i den andliga och den materiella världen ingenting, som är åtskilt från brahman, allt varandes urgrund; människosjälen är identisk med brahman, ej en del av honom; den empiriska världen är endast ett bländverk (maya), en på felande insikt grundad sinnesvilla; själen är tidtals fängslad i kroppen, men återvänder genom döden till (den opersonliga) gudomen. Denna lära är ett betydelsefullt uttryck för indiernas själsriktning. Dess bekännare kallas advaitavadin.

Jag är brahman, ofödd, odödlig, formlös, tidlös. Jag känner inte att jag måste uppsöka psyket

Men vad i hela friden har du att göra här på Flashback då?
Ut och flyg med dig

Ps: Är du den enda guden? Eller är vi Gud allihop?
Senast redigerad av Autobahn76 2014-03-14 kl. 11:42.
Citera
2014-03-14, 11:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fast om en sten kan få vågfunktionen att kollapsa så finns det en objektiv yttervärld utan dig.

Ja, det är min poäng.

Citat:
Om en sten redan har bestämt hur det ska se ut, vilken är då den mänskliga effekten?

Personligen är jag osäker på hurvida sten bestämmar sig. Dom har ju inte den självorganiserande komplexitet som behövs för att träffa val.
Citera
2014-03-14, 12:31
Medlem
Citat:

Klippt från wikipedia:

Det måste nog upplevas för att man skall förstå. Nirvana.
Brahman är möjligen urmodern. Men det finns kanske också någon mer vetenskaplig förklaring om man vill kalla det så. Element nämns t.ex.

Att vi består av samma "substans" är inte så långsökt.
Men jag tror inte du är ensam.
Citera
2014-03-14, 12:57
Medlem
We are one but we are not the same som U2 sjunger..
Vad anser Ni om avstånd? Är det en illusion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in