2014-03-14, 14:11
Medlem
Styr du din verklighet, flyg till mig och skriv från min FB. kan du göra detta? nej troligtvis inte, du styr inte allt som händer och sker. teori = sprängd.
Vi människor måste sluta tro att vi är speciella. vi är en produkt av universum precis som allt annat som existerar.
Citera
2014-03-14, 14:23
Medlem
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men att man skulle skapa sin egen verklighet är extremt ologiskt.

Jag sitter nu på en lektion och min hjärna bombas av intryck, som jag inte ens hunnit tänka ut att de skulle kunna ske. Nu till exempel kom en klasskompis in i rummet, exakt vid ett tillfälle då jag hade fullt fokus på att skriva denna text. Om man samtidigt lyssnar i klassrummet sitter folk och pratar om allt möjligt. Samtalen rör massor av olika uppgifter (och tyvärr en del annat OT). Att min hjärna skulle kunna, samtidigt, tänka ut allt detta är fullständigt utom all logik.

Och om nu hjärnan verkligen vore så otroligt smart, att den konstruerade allting, vad skulle den då vara skapad av? Och det viktigaste: vad spelar det för roll? Den verklighet du nu lever i, där du kan prata, ha sex och umgås med andra människor, måste ju vara den av betydelse. Du kan leva i denna verklighet nu, och om du någon gång mot all världens förmodan och mot all typ fysik och vetenskap, skulle vakna upp ur detta som om det hade varit en dröm, kan du ta tag i de problemen då. Det finns ingen som helst anledning att oroa sig. Bättre att köra efter devisen: den dagen den sorgen.
Citera
2014-03-14, 16:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Men jag kan tänka mig att "verkligheten" är en liten blandning av allt. En subjektiv och en objektiv verklighet i interaktion

Det finns redan tämligen enkla epistemiska verktyg (bl.a. vetenskapens systematisk metodologi) för att reda ut vilket som är vilket ..... så spekulativa filosofer inte behöver få existentiell ångest om spekulationerna skenar.
Citera
2014-03-14, 16:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tiden och universum skapas exakt nu. Bam! Exakt så exakt hela tiden.
Det är det enda som sker. Dåtid och framtid är bara tankar.
Men det är väl ganska självklart?

Cirkelargumenterar du eller är detta ett stödargument du introducerar?
Citera
2014-03-14, 16:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men jag vill gärna höra mer om kvantfysiken som vi nämnt ovanför och hur den lirar sunt/stämmer med den verklighet vi tycks uppfatta?

Du kunne ju börja med att förstå vad Schrödinger's katt-allegorin* egentligen är avsedd att illustrera.

*Den av populär-vetenskapen (t.ex. new-age falangen) mest älskade och mest missförstådde kvantfysiska komponent.
Citera
2014-03-14, 17:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men vad i hela friden har du att göra här på Flashback då?
Ut och flyg med dig

Ps: Är du den enda guden? Eller är vi Gud allihop?

Nej, jag är den ende guden

Självklart är allt samma, hade du öppnat länken och läst trettio sekunder hade du inte behövt ställa frågan.
Citera
2014-03-14, 17:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
.....
När kvantfysiken använder ordet "observerar" menar man inte vad du verkar mena med ordet. En observation är en interaktion mellan två eller flera objekt. Det kräver inte ditt sinne för att fungera.
Det är ju just det det gör.
Citera
2014-03-14, 17:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, det är min poäng.
Ok, du håller på Einstein alltså.

Citat:
Personligen är jag osäker på hurvida sten bestämmar sig. Dom har ju inte den självorganiserande komplexitet som behövs för att träffa val.

Inget blir till förrän vågfunktionen kollapsar eller hur, inget existerar förrän det mäts, observeras, beskrivs, uppfattas, whatever.
Om det existerar en yttre verklighet som du säger så har ju något utanför dig fått vågfunktionen att kollapsa åt dig, är du med? Vi lever i en kvantsoppa där alla möjligheter existerar samtidigt innan de definieras av någon/något. I fallet här har stenen skapat den värld du befinner dig i.

Hur var det med den mänskliga effekten som du inte ville förneka, vad innebär den?
Citera
2014-03-14, 17:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazi
När kvantfysiken använder ordet "observerar" menar man inte vad du verkar mena med ordet. En observation är en interaktion mellan två eller flera objekt. Det kräver inte ditt sinne för att fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av 526

Vart har du fått det från?

Interaktion kräver inget "sinne" i betydelsen biologisk medvetande.
Citera
2014-03-14, 17:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kunne ju börja med att förstå vad Schrödinger's katt-allegorin* egentligen är avsedd att illustrera.

*Den av populär-vetenskapen (t.ex. new-age falangen) mest älskade och mest missförstådde kvantfysiska komponent.

Hur menar du att det är missförstått?
Citera
2014-03-14, 17:27
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
På vad sätt då? Kvantmekanik fungerar även om vi sätter igång ett experiment och sedan går hem över helgen. När vi kommer tillbaka kan vi se på mätinstrumenten, som saknar medvetande eller sinne, att kvantmekaniken har fungerat likadant som när vi var där. Vi kan även ha glömt bort att vi satte igång experimentet, eller vilka parametrar vi specificerat, så resultaten är beroende av verkligheten, och oberoende av mitt sinne.
Citera
2014-03-14, 17:29
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Så du hittar på vad varje människa någonsin har känt, tänkt och allt? Inser du hur orimligt det är?

Haha, ja han sitter just nu och skriver till sig själv
Kan bara tänka mig hur jobbigt det bara måste va att vara själv bara på denna sida.

Schizofren är ett litet ord TS borde va nåt värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in