2014-03-13, 22:22
Citat:
Ursprungligen postat av robort
http://www.vk.se/981061/tid-gar-i-sl...ion-for-flugor

Med denna information så borde man konstatera att t.ex olika djur upplever tid olika snabbt där flugan upplever verkligheten i slow motion, om olika djur upplever tid olika snabbt, hur fort går då tiden egentligen?

Tiden är väl relativt konstant?

Våra upplevelser behöver ju inte ha något att göra med tiden.. Precis som att tiden verkar förflyta snabbare när vi sover.
Citera
2014-03-13, 22:23
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Alltså, det du skriver nu... betyder att mina svar är dina tankar? Och för mig (som bara existerar i min värld, men inte i din) är dina tankar min egen fantasi?

Fattar du hur extremt korkat detta låter?

Bara för att man inte kan bevisa något, så behöver ju inte det betyda att det obevisbara påståendet stämmer.

Hör här: Finns det Happy Meal på en planet som är 10^23 mil från Jorden (i alla tänkbara riktningar)? [Det ogillas om svaret på något sätt skulle kunna härledas tillbaka till Jorden]

Det går varken i dagsläget att bevisa eller motbevisa. Men frågan är knappast intressant!

Känns som folk som har kunskapsluckor söker sig till religion? Varför inte bara acceptera att vi är människor, varelser som inte kan veta allt och som inte ens kan veta allt som vi har potential för?

Men jag har ju aldrig sagt att det stämmer. Jag tog upp frågan i det här filosofiforumet för att jag finner frågan intressant. Men jag förstår självklart din poäng. Om jag till 100% trodde på solipsism så vore det vän ganska talanglöst att sitta här och prata med mig själv.

Men jag kan tänka mig att "verkligheten" är en liten blandning av allt. En subjektiv och en objektiv verklighet i interaktion
Och det är därför jag är så intresserad av tankens "Kraft"

Men det mynnar alltid ut i det här förr eller senare. Att det inte finns någon poäng med att diskutera Solipsism Just för att det går varken att bevisa eller motbevisa det.

Man får välja helt enkelt. Jag väljer att inte tro på det. Men jag plågas av tanken då och då.

Edit: sitter på en padda (som kanske inte finns) och stavar lite illa.
Senast redigerad av Autobahn76 2014-03-13 kl. 22:26.
Citera
2014-03-13, 22:28
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Och vad har detta att göra om du är den enda som existerar i "din värld" eller ej?

Att jag säger hej till någon betyder ingenting.

Tror du förväxlar 'att ha trevligt' med att vara upplyst. Du kanske mår skit? Har aldrig hört en vettig människa tro på detta nämligen.

Det är din verklighet som sagt. Gör vad du vill med den.
Citera
2014-03-13, 22:29
Medlem
Citat:
Tiden är väl relativt konstant?

Våra upplevelser behöver ju inte ha något att göra med tiden.. Precis som att tiden verkar förflyta snabbare när vi sover.

Om tiden nu är konstant och inte linjär så har ju allting som någonsin kommer att hända redan hänt och det som har hänt inte hänt än, allt är isådana fall bara en stor informationsklump, däri hela universums historia finns, där ett medvetande (människa) likt en mediaspelare har förmågan att spela upp ett kapitel i denna historia... skulle kunna benämnas som "öde"...
Citera
2014-03-13, 22:31
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Och det är därför jag är så intresserad av tankens "Kraft"

Jag tror också på tankens kraft. Men varför det ens i närheten skulle bekräfta någon solipsism, fattar jag ej. Jag förstår mig inte på 'tanken', men jag vägrar fylla min okunskap med havererade fantasier.

Isf skulle det betyda att ALLT man tänker är sant och verklighet. Vilket iofs är en trevlig, behaglig och intressant tanke. Men i slutändan ändå helt felaktig och idiotisk.
Citera
2014-03-13, 22:31
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag gillar för övrigt att du verkar vara på hugget i frågan D.V.S
Citera
2014-03-13, 22:35
Citat:
Jag gillar för övrigt att du verkar vara på hugget i frågan D.V.S

Jasså? Jo, jag blir pigg av att känna saker. Och när folk snackar skit så måste jag sätta ner foten och göra min verklighet fattbar. Annars så blir jag tillslut deprimerad, och tar i slutändan livet av mig. Helt logiskt.

D_V_S är det.

Citat:
Om tiden nu är konstant och inte linjär

Kan man inte rita en linje, konstant? Jo (är svaret).

Citat:
så har ju allting som någonsin kommer att hända redan hänt och det som har hänt inte hänt än, allt är isådana fall bara en stor informationsklump, däri hela universums historia finns, där ett medvetande (människa) likt en mediaspelare har förmågan att spela upp ett kapitel i denna historia... skulle kunna benämnas som "öde"...

Kan omöjligt svara på detta. För att det är enbart, potentiellt, trams.
Citera
2014-03-13, 22:49
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Jag tror också på tankens kraft. Men varför det ens i närheten skulle bekräfta någon solipsism, fattar jag ej. Jag förstår mig inte på 'tanken', men jag vägrar fylla min okunskap med havererade fantasier.

Isf skulle det betyda att ALLT man tänker är sant och verklighet. Vilket iofs är en trevlig, behaglig och intressant tanke. Men i slutändan ändå helt felaktig och idiotisk.

Tankens kraft och solipsism hör stenhårt ihop (enligt mig). Och med tankens kraft menar jag i det här fallet att du "kan skapa precis vad du vill" genom dina tankar. Med undantag av vissa naturlagar. Gravitation? Kan man joxa med den? Jag har aldrig försökt flyga eller kasta mig från ett höghus. För jag har jag "lärt mig" att man kan dö.

OM du stenhårt tror att du kan påverka "verkligheten" (Law of attraction) genom dina tankar så måste du också tänka på mig, och killen som skrev inlägget här ovanför. Vad händer om vi alla tänker/manifesterat samma sak i den här verkligheten? Det blir en krock.

Law of attraction (vilket är ungefär det samma som tankens kraft) är en solipsistisk tanke.
Senast redigerad av Autobahn76 2014-03-13 kl. 22:54.
Citera
2014-03-13, 22:55
Medlem
Autobahn76s avatar
Fantastiskt hur galen jag låter när jag läser mitt inlägg.
Skönt att det inte kommer att analyseras på nästa måndagsmöte på jobbet :d
Citera
2014-03-13, 23:07
Medlem
Citat:

Kan man inte rita en linje, konstant? Jo (är svaret).

Kan omöjligt svara på detta. För att det är enbart, potentiellt, trams.

Okej rita en linje, och bortse från vad jag sa om ickelinjär, men om linjen är konstant, så är den det den är, allt i linjen har uppspelat sig, och kan spelas om, ett medvetande kan uppleva ett kapitel var som helst i denna linje, men då är allt redan förutbestämt,, spolar du tillbaka "filmen" så kommer samma saker ske igen, likaså så kan man "spola" fram,.. (ett annat medvetande kommer utspela sig på en annan plats på denna linje) informationen finns redan där OM det är så att det är en konstant,, vilket jag ser som ett alternativ till hur jag betraktar verkligheten.

Ett annat alternativ är ju att tiden skapas kontinuerligt, men är då vara av ett medvetande (människa, "gud", jag?), alltså kan du förstå hur jag tänker? förväntar mig inte att du håller med, är rätt kass på att få ut mina tankar i text.
Citera
2014-03-13, 23:27
Medlem
Citat:
Idag accepterar jag att du existerar.
Nej, det där funkar ju inte om du ska vara stringent i dina resonemang. Endera så accepterar du min existens - då behövs inget bevis, eller så gör du det inte och då spelar det ingen roll om jag motbevisar din teori. Det enda sunda är att acceptera att du inte vet och att resonera kring saken inte leder någon vart samt att en diskussion, likt denna, endast leder dig tillbaka till att inget svar finns.
Citera
2014-03-13, 23:29
Medlem
GuldBuddahs avatar
Sitter på ett hotel här i Amsterdam. Spejsade ut när jag läste trådstarten.

Ganska häftig tanke men ingenting att bli deppig över. Om så är fallet, njut av tanken istället. För om det stämmer så väljer du själv hur levande du vill känna dig i så fall.
Senast redigerad av GuldBuddah 2014-03-13 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in