Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
I princip kan alla fenomen förklaras var för sig. Däremot vet vi inte tillräckligt mycket om hjärnan för att kunna avgöra om förklaringarna stämmer, men det är inte samma sak som att hjärnan (och medvetandet) inte går att förklara. Att hävda att något inte går att förklara därför att man inte själv förstår är inte ödmjukt utan ignorant.
Alla förklaringsmodeller, solipsism såväl som fysikalism, bygger på godtyckliga antaganden som inte går att bevisa. De kan därför inte heller motbevisa varandra. Att medvetandet är primärt är ett obevisbart antagande som tillåter den fysiska världen att vara en illusion. Att den fysiska världen är primär är ett annat obevisbart antagande som tillåter medvetandet att vara en illusion.
När David Chalmers argumenterar för att han själv känner att hans eget medvetande är primärt så är han ute och cyklar, därför att han skulle kunna komma till samma slutsats även om hans medvetande var en illusion. Självuppfattningen kan därför inte vara något som skiljer den riktiga människan från en zombie och då går det inte heller att definiera vad skillnaden skulle vara. Finns det ingen skillnad så är de inga zombier och hypotesen är fel.
Nej det är
inte ignorant att ha hypoteser och vara öppen för andras ideér och vara beredd att ha fel och lyssna på andra - med 50 års medvetandeforskning i bagaget. Det är precis tvärt om. Skärp dig! Du kan ju bara tänka dig själv hur många idioter han har haft att göra med genom livet.
Jag bryter ned dina fint formulerade meningar ovan, jag vrider och vänder, kastar fram och tillbaks, och läser mellan raderna... Kontentan är att du, precis som jag, inte har en blekaste aning - om någonting alls i överhuvud taget faktiskt.
"Jag" ser vad "du" skriver. Men vi måste ju börja någonstans om vi ens skall kunna diskutera? Eller det kanske vi inte måste? Eller var skall vi börja? Om vi inte ens kan börja med att medvetandet är primärt? Var börjar vi då?
Allt jag/något vet/förnimmer är att något skriver detta nu.
För övrigt är jag helt öppen för idéen om att vi "människor" redan är "robotar".
Vem/vad/vart skriver härnäst?