2020-02-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ptja inte vet jag. Kalla det vad man vill, grundfrågan för mig är vad man ska använda för att sluta sig till det ena över det andra. Hur kommer man fram till att extern verklighet är en troligare hypotes?

Forskning?
Citera
2020-02-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Forskning?
Ja länka gärna den forskning som undersöker external reality hypothesis. Jag tror det vanliga är att man som forskare helt enkelt köper hypotesen.
Citera
2020-02-02, 18:28
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ptja inte vet jag. Kalla det vad man vill, grundfrågan för mig är vad man ska använda för att sluta sig till det ena över det andra. Hur kommer man fram till att extern verklighet är en troligare hypotes?

Det kan man inte så länge man kallar det externt för något externt förutsätter något internt, gör man ett antagande att det existerar en extern verklighet så måste det existera en intern verklighet eftersom något externt kräver en relation med något internt för att vara externt, också förutsätter antagandet om något internt också en relation med något externt.
Citera
2020-02-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det kan man inte så länge man kallar det externt för något externt förutsätter något internt, gör man ett antagande att det existerar en extern verklighet så måste det existera en intern verklighet eftersom något externt kräver en relation med något internt för att vara externt, också förutsätter antagandet om något internt också en relation med något externt.
Jag tänker mest på det som brukar kallas objektivt eller fysiskt eller materiellt. Det som finns oberoende av medvetandet kanske är den mest passande beskrivningen.

Det är trots allt nåt som många utgår från, men du kanske inte gör det?
Citera
2020-02-02, 18:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag tänker mest på det som brukar kallas objektivt eller fysiskt eller materiellt. Det som finns oberoende av medvetandet kanske är den mest passande beskrivningen.

Det är trots allt nåt som många utgår från, men du kanske inte gör det?
Kan du förklara vad du menar när du skriver medvetandet?
Uppfattar det vara lite ignorant av oss båda att fortsätta föra en diskussion utan att vi först definierar och klargör detta.
Citera
2020-02-02, 19:56
Medlem
Citat:
Kan du förklara vad du menar när du skriver medvetandet?
Uppfattar det vara lite ignorant av oss båda att fortsätta föra en diskussion utan att vi först definierar och klargör detta.
Det som vi är, den medvetna "entiteten" som upplever saker, som ett synfält till exempel. Svårt att ge något annat än en funktionell beskrivning.
Citera
2020-02-02, 21:01
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det som vi är, den medvetna "entiteten" som upplever saker, som ett synfält till exempel. Svårt att ge något annat än en funktionell beskrivning.

Och vad har du för filosofiska alternativt metafysiska argument som härleder att denna entitet är medvetande och inte något som innehar eller besitter en funktionalitet som medvetande?

Det existerar nämligen en begränsning i självobservation eller introspektion som inte gör det möjligt att observera sin egen natur eller essens i ett introspektivt perspektiv, begränsningen kan jämföras med oförmågan att observera eller se ögonen med ögonen. Med andra ord kan du inte se eller uppleva dig själv eftersom du är det som ser och upplever.

Så om du definierar dig själv eller "entiteten" som upplever som medvetandet, så är medvetandet någonting som upplevs av entiteten och därav inte är entiteten, detta är också varför du finner det svårt att ge det något annat än en funktionell beskrivning.
Citera
2020-02-02, 22:54
Medlem
Citat:
Och vad har du för filosofiska alternativt metafysiska argument som härleder att denna entitet är medvetande och inte något som innehar eller besitter en funktionalitet som medvetande?

Det existerar nämligen en begränsning i självobservation eller introspektion som inte gör det möjligt att observera sin egen natur eller essens i ett introspektivt perspektiv, begränsningen kan jämföras med oförmågan att observera eller se ögonen med ögonen. Med andra ord kan du inte se eller uppleva dig själv eftersom du är det som ser och upplever.

Så om du definierar dig själv eller "entiteten" som upplever som medvetandet, så är medvetandet någonting som upplevs av entiteten och därav inte är entiteten, detta är också varför du finner det svårt att ge det något annat än en funktionell beskrivning.

Vad kommer ni fram till på en vanligare variant av svenska språket?
Citera
2020-02-02, 23:14
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
I sin absoluta helhet är det ett utopi. Men vad om samhället hade sin grund i människans natur - verkligheten, snarare än människans förhoppning/fantasi. Samhället är en illusion.

Som svar på citatet under denna mening
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Jag ser verkligheten som konstant, det som upplevs via sinnen.
...säger du
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Jag vill hävda att det finns en sann verklighet. Enligt ditt resonemang är en psykotisk persons världsbild en sann världsbild.

Men om du menar att samhället är en illusion så säger det ju emot din tro på att den psykotiska människans verklighet inte är verklig. Förstår du motsägelsen? Om du tycker att det finns en sann verklighet så måste du ju syfta på det generellt godtagbara (samhället), men det kallar du samtidigt för en illusion.

Jag håller med om detta:
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Verkligheten är subjektiv i sin natur. Du kan aldrig hitta en verklighet som du kan dela med andra. Du kan hoppas att din verklighet passar med andras.

Även drömmar är verklighet, för det händer ju.
Citera
2020-02-02, 23:15
Medlem
starke_adolfs avatar
Sammanfogat trådar om diskussionen kring huruvida verkligheten är extern eller intern och om verkligheten som illusion.

/Moderator
Citera
2020-02-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ja länka gärna den forskning som undersöker external reality hypothesis. Jag tror det vanliga är att man som forskare helt enkelt köper hypotesen.

Kanske för att det är uppenbart att det finns något yttre.

Tycker du även att det är lika troligt att bara dina upplevelser finns som att det skulle finnas fler medvetanden med upplevelser? Solipsism.
Citera
2020-02-02, 23:24
Medlem
Citat:
Jag har inga belägg för att prata om en "sak" (vare sig det är en människa, hjärna, eller vad du vill) som "har" medvetande som egenskap. Jag vet inte vad en sån sak skulle vara för något och det verkar ingen annan heller veta även om det finns många gissningar.

Citat:

Jag håller med om första men inte sista paragrafen. Vad skulle jag vara annat än "det som upplever" även om det inte är ett "det" i någon vanlig bemärkelse?

Det blir egentligen svårt att ens prata om det som en identitet. Det är inte "jag" som är medveten. Det är medvetandet. Det är dessutom obestridligt att "upplevelser upplevs" så medvetandet är självmedvetet på något vänster, trots att det saknar egenskaper som kan upplevas. Det verkar paradoxalt samtidigt som medvetenhet är helt meningslöst att prata om ifall det inte har den typen av självmedvetenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in