Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Verkligheten är subjektiv i sin natur. Du kan aldrig hitta en verklighet som du kan dela med andra. Du kan hoppas att din verklighet passar med andras.
I sin absoluta helhet är det ett utopi. Men vad om samhället hade sin grund i människans natur - verkligheten, snarare än människans förhoppning/fantasi. Samhället är en illusion.
Sann verklighet existerar. Om jag säger ordet träd, då kommer vi att peka på samma objekt. Säger jag ordet jeans kommer vi båda att tänka på byxor. Detta är verklighet som också kan tillmätas i samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Ja, ur den psykotiska personens perspektiv.
Anledningen till att jag använde mig av just detta begrepp är för att psykoser är botliga, och personen ifråga kan komma tillbaka till verkligheten - således är hans psykiska sjukdom icke verklighet. Då är din invändning att världsbilden är verklig för honom, eftersom det bara finns en verklighet för dig - den subjektiva. Således hävdar du att vederbörande går från en illusion (psykosen) till en annan illusion (verkligheten), och sjukdomen måste då betraktas som obotlig, eftersom allt är verklighet - enligt dig. Vad är då en psykos, kundvagnen?
Min utgångspunkt är att det finns en objektiv verklighet som grundar sig i naturen, och som måste tillmätas i samhället!