Citat:
Ursprungligen postat av
joesne
Jag ser bara problem med Offentlighetsprincipen. Om Lexbase öppnar igen och helvetet brakar lös (vilket jag hoppas, inte att Lexbase öppnar men att det blir ett helvete för alla här i Sverige, jämnt fördelat, om så sker) så hoppas jag att EU-kommissionen, som vet att det är den lagstiftade extrema öppenheten som möjliggjort Lexbase, backar bandet och tittar på hur det egentligen gick till under Sveriges medlemskapsförhandlingar.
EU måste förstås säkerställa att liknande vidriga tjänster inte dyker upp i andra medlemsländer.
Jag hoppas att olika aktivistiska grupper som är konkret inriktade på att göra skillnad, skapar stora rubriker om Lexbase kommer upp igen. Om inte Lexbase går att stoppa på laglig väg i ett i vissa avseenden totalt demoraliserat land, ja då återstår väl inga andra medel. Allt för största möjliga internationella uppmärksamhet.
Lexbase-problemet har inget med offentlighetsprincipen att göra i det stora hela. Lexbase-problematiken kokar ned till en kombination av Utgivningsbevis, PUL och hur man inom domstolsväsendet/domstolsverket valt att hantera domar och avgifter.
Det handlar inte heller om något problem mellan IT-tekniker och humanister. Det handlar om att personer i ledande ställning idag - och detta gäller offentlig sektor såväl som företag - alltför ofta saknar tillräcklig kunskap/insikt i _både_ teknik _och_ humanistiska/juridiska frågor.
Samma personer har väldigt svårt för att ta in / lyssna på den kompetens som faktiskt finns eftersom de i så fall skulle behöva göra förändringar (bland lagar, verksamhet, personal etc). Då de flesta _inte_ gillar förändringar så blir hanteringen helt reaktiv istället för proaktiv.
Vi (folk, media etc.) har också lite oss själva att skylla - det har vuxit fram en kultur där man i stora företag och offentlig sektor är _mer_ rädd för att göra fel än konsekvenserna av att inte göra något alls. Detta i sin tur betyder att om man ska göra något proaktivt (handla först för att undvika ett fiktivt, framtida problem) så är man rädd för att det ska bli fel. Då man inte kommer att veta om det blev fel eller inte förrän man gjort det struntar man i att göra något alls. Då kan det ju inte bli fel...
Jag har varit i länder som har en "stängd" hantering kring domstolar m.m. - det är _inget_ att rekommendera att ta efter...
Däremot måste statsmakten sätta ned foten i detta fall och visa att YGL och offentlighetsprincipen inte handlar om att enskilda ska tjäna pengar på skvaller om andra enskilda utan handlar om en sund insyn i staten, rättssystemet etc. för att tillförsäkra rättvis behandling, motarbeta korruption och ge en transparens i vad staten m.fl. gör.
Lexbase visar bara vad många redan vet, nämligen att våra gamla trötta jurister, politiker och tjänstemän inte förstår vad som hänt de senaste 15 åren, implikationerna av det och hur det ska hanteras. Men det är en helt annan fråga än offentlighetsprincipen, YGL m.m.