2014-03-20, 00:20
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Bidrar med Trädgårdsgatan 8, Vaxholm
Ett trähus från 1909 med charmig centraltorn, trädäckade uteplatser i tre plan, veranda, balkong och en uteplats runt tornrummet. Mycket verkar vara original. Till exempel runt hälften av golven, kranarna och förmodligen badkaret i badrummet. Vissa saker skär sig mot det gamla som "spotlights" och kyl/frys helt i metall, eller flashig gasspis och en vedspis. Tycker ändå att man lyckats rätt bra med att modernisera huset, även om jag är lite besviken på de nya golven. Och inneverandan känns som den renoverats till ett slags korridor, den verkar inte gå att använda till något vettigt.

http://www.svenskfast.se/hus/stockho...sgatan-8/58095
Citera
2014-03-20, 00:39
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Tycker ändå att man lyckats rätt bra med att modernisera huset, även om jag är lite besviken på de nya golven. Och inneverandan känns som den renoverats till ett slags korridor, den verkar inte gå att använda till något vettigt.

Jag gillar huset, även om det är en aning sönderrenoverat. Och det är lite svårt att förstå hur allt såg ut från början. Jag tror inte hela huset har varit ett enfamiljshus, jag tror det är hopplockat av olika delar som med tiden har blivit hopfogade. Möjligtvis att dom har haft nån sorts verksamhet i huset och på gården, affär eller verkstad eller liknande. "Generationsboendet" är ju ett inrett garage, eller möjligtvis affärslokal.

Det mest problematiska är väl allrummet på andra våningen. Jag är inte säker på att hela vinden var inredd tidigare. Framförallt tornrummet där i mitten. Det är fel typ av fönster, utan spröjs. När dom har spröjs på resten av fönstren i huset. Och märkliga nivåskillnader i golvet. Och öppen planlösning. Och väldigt mycket plana ytor i märkliga vinklar, gipsskivor, spackel, och vit färg. Det funkar inte alltid med öppna planlösningar i sekelskifteshus, och jag tror att andra våningens allrum hade tjänat på en mer traditionell rumsuppdelning i samma stil som resten av huset.

Men jag gillart. Definitivt charmigt. Mycket roligare än en 80-tals bungalow i Sollentuna för samma pengar.
Senast redigerad av Skidaddle 2014-03-20 kl. 00:46.
Citera
2014-03-20, 08:07
Medlem
Minuslogaritms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Bidrar med Trädgårdsgatan 8, Vaxholm
Ett trähus från 1909 med charmig centraltorn, trädäckade uteplatser i tre plan, veranda, balkong och en uteplats runt tornrummet. Mycket verkar vara original. Till exempel runt hälften av golven, kranarna och förmodligen badkaret i badrummet. Vissa saker skär sig mot det gamla som "spotlights" och kyl/frys helt i metall, eller flashig gasspis och en vedspis. Tycker ändå att man lyckats rätt bra med att modernisera huset, även om jag är lite besviken på de nya golven. Och inneverandan känns som den renoverats till ett slags korridor, den verkar inte gå att använda till något vettigt.

http://www.svenskfast.se/hus/stockho...sgatan-8/58095
Jetson i alla rum
Citera
2014-03-20, 08:20
Medlem
Jumalautas avatar
Här är ett ok exempel på att man kan få till det snyggt och sobert utan att måla väggarna kritvita i alla rum (möjligen kompletterat med en röd fondvägg i matsalen för att knasa till det hela litet). Litet väl randigt någonstans kanske men i övrigt skönt för ögonen.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9r...ampaign=bevaka
Citera
2014-03-20, 08:24
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuslogaritm
Jetson i alla rum

Ja, tänk att de bar runt den överallt till fotograferingen

Huset är trevligt och ljust på alla sätt och vis, men det känns ändå lite "jaha?". Jag tyckte mest om badrummet med rutigt golv. Enkelt och fint. Sött också att de har satt in en liten radio där i stället för värsta hifi-systemet eller plattskärmen.
Citera
2014-03-20, 11:11
Medlem
Moffins avatar
Det här är OT men tänkte att det nog kunde vara intressant för de som läser i den här tråden, även om många kanske redan känner till det.

https://www.youtube.com/watch?v=Obf1vFaCBSM

Kort dokumentär om "Winchester mystery house" ett hus som byggdes och renoverades konstant under 38 år. Mycket otroligt fint hantverk, framförallt fönstren. Även om allt också är lite creepy
Citera
2014-03-20, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Här är ett ok exempel på att man kan få till det snyggt och sobert utan att måla väggarna kritvita i alla rum (möjligen kompletterat med en röd fondvägg i matsalen för att knasa till det hela litet). Litet väl randigt någonstans kanske men i övrigt skönt för ögonen.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9r...ampaign=bevaka

Älskade färgsättningen och den svartvitrandiga tapeten älskar jag också även om den kräver sitt rum och absolut inte passar vart som helst. Planlösningen var trevlig, synd att det inte var någon kakelugn i sovrummet i svit. Fick jag byta några möbler skulle jag flytta in direkt. Har aldrig gillat Howardsoffor på hjul, öronlappsfåtöljer och hela matsalen gick bort imo.

Vilken utsikt sen då, det ser ut att vara bergväggar på tomtens sluttningar men jag hade nog nojat över att allt ska rasa ut i ett jordskred, kanske mest poolen då?!
Citera
2014-03-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Det här är OT men tänkte att det nog kunde vara intressant för de som läser i den här tråden, även om många kanske redan känner till det.

https://www.youtube.com/watch?v=Obf1vFaCBSM

Kort dokumentär om "Winchester mystery house" ett hus som byggdes och renoverades konstant under 38 år. Mycket otroligt fint hantverk, framförallt fönstren. Även om allt också är lite creepy

Har sett detta för "hundra" år sedan på tv tror jag, intressant. Spökhuset/lustigahuset i ett. Skulle gärna irra runt där under ett besök. Hoppas det bevaras för framtiden men det kan ju inte varken vara lätt eller billigt, men hon var ju rik som ett troll så pengar finns säkert avsatta i någon fond?
Citera
2014-03-20, 14:39
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Älskade färgsättningen och den svartvitrandiga tapeten älskar jag också även om den kräver sitt rum och absolut inte passar vart som helst. Planlösningen var trevlig, synd att det inte var någon kakelugn i sovrummet i svit. Fick jag byta några möbler skulle jag flytta in direkt. Har aldrig gillat Howardsoffor på hjul, öronlappsfåtöljer och hela matsalen gick bort imo.

Vilken utsikt sen då, det ser ut att vara bergväggar på tomtens sluttningar men jag hade nog nojat över att allt ska rasa ut i ett jordskred, kanske mest poolen då?!
Möblerna är inte så kul men Howard är ju en dröm för många. Tycker heller inte att konstgräset var någon vidare lyckad lösning. Annars bra läge med mindre än tio minuter från Stureplan och solnedgång över Stocksund.
Citera
2014-03-20, 15:49
Medlem
Moffins avatar
Okej, mer on-topic!

http://objekt.fastighetsbyran.se/?ob...emnet&images=1

Huset är väl kanske inget speciellt i sig utöver att de även här har en sån där monsterdusch som jag tycker ser otroligt löjlig ut.

På tomten däremot står något.. jag vet inte? Är det en staty i trä? Inget jag skulle vilja stöta på i mörkret iaf, ser skitäcklig ut och måste ju vara någon med mentala problem som skapat den.
Citera
2014-03-20, 16:03
Medlem
Citat:
Okej, mer on-topic!

Huset är väl kanske inget speciellt i sig utöver att de även här har en sån där monsterdusch som jag tycker ser otroligt löjlig ut.

På tomten däremot står något.. jag vet inte? Är det en staty i trä? Inget jag skulle vilja stöta på i mörkret iaf, ser skitäcklig ut och måste ju vara någon med mentala problem som skapat den.

LOL. Fruktansvärt ful och hur stor eller liten är det där monstret? Jag hittar ingen annan bild där något vettigt finns att jämföra med men den är nog stor som en människa iaf. Eller är den större...är benen två trädstammar som formats till denna skapelse?

Monsterduschen är ful verkligen, men väldigt praktisk. Duschkabin och badkar i ett med olika finesser och det jag menar med praktiskt är väl framförallt att inget vatten stänker och möjliggör vattenskador men opraktiskt kan det ju även vara då det är många vinklar och vrår som måste städas med kalklösare.
Edit. vissa fungerar ju även som en ångbastu och det kan ju vara trevligt.
Citera
2014-03-20, 16:07
Medlem
Citat:
Okej, mer on-topic!

Det där monstret är ju alldeles lysande om man vill att barnen ska sitta inne och spela tv-spel hela dagarna istället för att vara ute och leka i trädgården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in