Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-21, 05:36
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Fick en dammsugare som är trasig. På kabelvindan innuti dammsugaren sitter de två ledarna, som går i sladden, i två kabelskor. Jag tar multimetern, ställer den på VAC men får inget resultat. Har skarvat av kabeln 2 meter, fortfarande ingenting. Är det någon idé att fortsätta skarva, eller har jag mätt fel?

En annan sak, kontakten till dammsugaren var ojordad från början, men nu har jag satt på en jordad kontakt. Jag förstår att man inte kan sätta den i ett jordat uttag, men de är väl inga problem att ha den i ett ojordat uttag?

Om du sätter i sladden i ett uttag (som fungerar förstås) och inte får något utslag på mätaren så är det fortfarande avbrott någonstans.

Jag är rätt säker på att den gamla stickproppen passade i jordade uttag också, trots att den saknade jord. De flesta dammsugare för hemmabruk har varit dubbelisolerade så länge jag kan minnas iaf. Så om du skulle få igång den så kan du fortfarande använda den i vilken typ av uttag du vill.
Citera
2014-03-21, 07:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Jag är rätt säker på att den gamla stickproppen passade i jordade uttag också, trots att den saknade jord. De flesta dammsugare för hemmabruk har varit dubbelisolerade så länge jag kan minnas iaf.
Är det en riktigt gammal dammsugare, så kan den ha en gjuten ojordad stickpropp och ingen eurostickpropp trots att dammsugaren är dubbelisolerad. De var främst grå om jag minns rätt. Hittar ingen bra bild på någon just nu, dock.

Jag har sett otaliga sådana tillslöjdade med kniv för att passa i jordade uttag.
Citera
2014-03-21, 17:10
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Om du sätter i sladden i ett uttag (som fungerar förstås) och inte får något utslag på mätaren så är det fortfarande avbrott någonstans.

Jag är rätt säker på att den gamla stickproppen passade i jordade uttag också, trots att den saknade jord. De flesta dammsugare för hemmabruk har varit dubbelisolerade så länge jag kan minnas iaf. Så om du skulle få igång den så kan du fortfarande använda den i vilken typ av uttag du vill.
Men jag har mätt rätt?

Okej vad bra!
Citera
2014-03-21, 17:11
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Är det en riktigt gammal dammsugare, så kan den ha en gjuten ojordad stickpropp och ingen eurostickpropp trots att dammsugaren är dubbelisolerad. De var främst grå om jag minns rätt. Hittar ingen bra bild på någon just nu, dock.

Jag har sett otaliga sådana tillslöjdade med kniv för att passa i jordade uttag.
Den här är kanske två år eller något. Vad innebär dubbelisolerad?
Citera
2014-03-21, 17:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Den här är kanske två år eller något. Vad innebär dubbelisolerad?
Dubbelisolerad betyder att det är dubbel eller förstärkt isolation mellan farliga spänningar och berörbara delar.

Då din dammsugare bara är två år så hade du ingen ojordad stickpropp, utan en eurostickpropp. Den är iofs ojordad den också, men inte i samma bemärkelse.

Då du har en dubbelisolerad dammsugare så spelar det ingen roll om du har en ojordad eller jordad stickpropp eller om du sätter stickproppen i ett ojordat eller jordat uttag (förutsatt att du kopplat stickproppen rätt och inte anslutit något på jord.
Citera
2014-03-21, 18:01
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Dubbelisolerad betyder att det är dubbel eller förstärkt isolation mellan farliga spänningar och berörbara delar.

Då din dammsugare bara är två år så hade du ingen ojordad stickpropp, utan en eurostickpropp. Den är iofs ojordad den också, men inte i samma bemärkelse.

Då du har en dubbelisolerad dammsugare så spelar det ingen roll om du har en ojordad eller jordad stickpropp eller om du sätter stickproppen i ett ojordat eller jordat uttag (förutsatt att du kopplat stickproppen rätt och inte anslutit något på jord.
Okej, tack för förtydligande! När jag mätte för två min sen visade multimetern mellan 10-30 volt i en halvsekund, för att sedan gå ner till 0. Vad är det tecken på? Har säkert skarvat av 4 meter kabel så den börjar bli kort.
Citera
2014-03-21, 18:27
Medlem
Kabeltattarens avatar
Det är nog lättare om du drar ut stickproppen ur uttaget och sätter multimetern på ohmmätning (helst med summer, blir lättare då) och kollar vilken av ledarna det är avbrott på. Sen är frågan om det inte är lättare att ersätta den med en helt ny sladd istället.
Citera
2014-03-21, 19:08
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Det är nog lättare om du drar ut stickproppen ur uttaget och sätter multimetern på ohmmätning (helst med summer, blir lättare då) och kollar vilken av ledarna det är avbrott på. Sen är frågan om det inte är lättare att ersätta den med en helt ny sladd istället.
Vart ska man mäta då? På de två "stiften" på kontakten?

EDIT: Mätte och jordade till kretskortet. Den blå ledaren är trasig. Hur går man vidare nu då, och vart kan man köpa en ny kabel?
Senast redigerad av TruckUrban 2014-03-21 kl. 19:30.
Citera
2014-03-22, 12:32
Medlem
capmacs avatar
Citat:

Om vi skall vara noggranna så finns det inte en enda dammsugare med europlug då den bara får användas för belastningar upp till 2,5A. Det är bara den platta CEE 7/16-kontakten som kallas europlug.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Eu...hstecker_2.jpg

Dammsugare och många elverktyg använder istället CEE 7/17-kontakten.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._7-17_plug.jpg

Den är rund för att inte passa ett euro-uttag men med utskärningar så den passar i schuko-uttag (och oftast även i franska jordade uttag med utstående jordpinne).

Jag har nog inte sett en dammsugare tillverkad de senaste 30 åren som inte passar i ett jordat uttag.

/capmac
Citera
2014-03-22, 14:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Om vi skall vara noggranna så finns det inte en enda dammsugare med europlug då den bara får användas för belastningar upp till 2,5A. Det är bara den platta CEE 7/16-kontakten som kallas europlug.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Eu...hstecker_2.jpg

Dammsugare och många elverktyg använder istället CEE 7/17-kontakten.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._7-17_plug.jpg

Den är rund för att inte passa ett euro-uttag men med utskärningar så den passar i schuko-uttag (och oftast även i franska jordade uttag med utstående jordpinne).

Jag har nog inte sett en dammsugare tillverkad de senaste 30 åren som inte passar i ett jordat uttag.

/capmac

Noggranna ska vi absolut vara, så stort tack för den kompletterande informationen.

Gjutna stickproppar ligger lite utanför mitt område.
Citera
2014-03-23, 20:00
Medlem
Hej helt ny på området men iallafall
köpte en golvlampa för ett tag sedan och undrar om det finns nån inbyggd säkring eller liknande
så man inte bränner ner hela huset om man skulle glömma släcka
Citera
2014-03-23, 20:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queengold
Hej helt ny på området men iallafall
köpte en golvlampa för ett tag sedan och undrar om det finns nån inbyggd säkring eller liknande
så man inte bränner ner hela huset om man skulle glömma släcka
Nej, en golvlampa har ingen säkring, och det ska inte vara någon risk för brand om du inte stoppar i en starkare ljuskälla än vad golvlampan är avsedd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in