• 1
  • 2
2014-04-12, 19:50
Medlem
Christopher.s avatar
Kort och gtt blev erbjuden ett jobb i Polen, lnen r inget spektakulrt, ca 10.000-13.000 i ingngsln. Dock r jobbet i sig attraktivt men hur vl kan man leva ett liv p ca 10.000 i handen i Polen?
Citera
2014-04-12, 20:01
Medlem
Maltuss avatar
Allt r billigare i Polen!
Citera
2014-04-12, 20:26
Medlem
EvilGuys avatar
Beror helt och hllet p om du vill bo i centrala Warszawa och leva som en kung eller p en mindre ort och leva normalt. Inga strre problem att hitta lgenheter fr 1.500:- i mnaden i normalstora stder. Det finns mnga i Polen som tjnar klart mindre n 10-13.000:- efter skatt.

Gller det i huvudstaden skulle jag tippa p att 10.000:- i mnaden rcker gott om du bostter dig utanfr stadskrnan och du inte behver ha bil.

Sen fr du givetvis rkna med att det kanske blir svrare att kpa mrkesklder, senaste tekniken o.s.v. om du tjnar 10.000:-. ven om mjlk och brd r vldigt billigt i jmfrelse med ICA Maxi s kostar en iPad eller en modern TV ganska snarlikt dr som hr. S att ta, dricka och bo r mycket billigare n i Sverige. Thailandsresan varje vinter - kanske inte fullt s billig i jmfrelse.
Citera
2014-04-12, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Kort och gtt blev erbjuden ett jobb i Polen, lnen r inget spektakulrt, ca 10.000-13.000 i ingngsln. Dock r jobbet i sig attraktivt men hur vl kan man leva ett liv p ca 10.000 i handen i Polen?
Vad har du fr hyra?
Hur funkar det med sprket? Kan de ngon engelska eller kan du polska?
Citera
2014-04-12, 21:33
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Beror helt och hllet p om du vill bo i centrala Warszawa och leva som en kung eller p en mindre ort och leva normalt. Inga strre problem att hitta lgenheter fr 1.500:- i mnaden i normalstora stder. Det finns mnga i Polen som tjnar klart mindre n 10-13.000:- efter skatt.

Gller det i huvudstaden skulle jag tippa p att 10.000:- i mnaden rcker gott om du bostter dig utanfr stadskrnan och du inte behver ha bil.

Sen fr du givetvis rkna med att det kanske blir svrare att kpa mrkesklder, senaste tekniken o.s.v. om du tjnar 10.000:-. ven om mjlk och brd r vldigt billigt i jmfrelse med ICA Maxi s kostar en iPad eller en modern TV ganska snarlikt dr som hr. S att ta, dricka och bo r mycket billigare n i Sverige. Thailandsresan varje vinter - kanske inte fullt s billig i jmfrelse.

Mmm bra sammanfattat. Vart ska du bo TS?

I Polen r standarden lg p boenden, ganska dyrt egentligen nu, finns nya lgenheter men... det r fan inte billigt, med din ln tycker jag inte det r lnt det s att sga. Dessutom betalar du allt, vrme, el, vatten, gas mm. det blir mnga bckar sm.

I frhllande till ngon annan tjnar du bra dr, mina slktingar jobbar inom olika yrken och de tjnar skit bokstavligen.

Allt r ju relativt. TS kom med mer konkret info i hur du tnker gra, vart du ska flytta. Kan du polska?
Citera
2014-04-13, 04:18
Medlem
Snittlnen i Polen r ca 7500 kr efter skatt. Folk klarar sig p mindre allts.
Generellt r mat och kommunikation billigt. Importvaror ofta lika dyrt som hr dock.
Citera
2014-04-13, 04:32
Medlem
Red-Pandas avatar
Som ngon nmde s r standarden p lgenheterna mycket lgre i polen. Finns ocks vldigt mycket hemlsa i polen.

Dock var kommunikationen det strsta problemet jag upplevde nr jag var i polen, folk som r 30+ pratar ytters lite eller ingen engelska alls.

Vilken stad gller det?
Citera
2014-04-13, 11:49
Medlem
Om detta jobb erbjuder dig en karrir utveckling ta det och du kommer ha det riktig kul i 1 eller 2 r sen kan du ju komma tillbaka eller ska en chef position i steuropa du r som sagt Svensk native speaker.
Sannolikheten av att vanlig Knegare eller lngtidsarbetsls i Sverige fr ett bra jobb p Cap Gemini , Accenture, IBM , HP, Nordea eller Volvo IT r ju 0 men i Polen fr ju dessa jobb direkt som Svenska talande p en Svensk avdelning troligen med en Svensk chef.
Det r en piss ln fr en Svensk men den summan motsvarar ca 20000-25000 kr i Sverige och d kostar en en andra hands boende ex i Warszawa som i Sverige men du kan klara dig riktigt bra i Krakow,Wroclaw eller Gdansk.
Polen r ju Europas strsta outsoursning destination och det jobbar 150,000 plus mnniskor med ren outsoursning av bokfring , helpdesk och IT varav mnga kommer frn Italien och Spanien dr dom folk samma ln som deras hemlnder men det fr ju inte vi.

Efter Polen r det ju Tjeckien, Lettland och Slovakien dr det finns massa jobb fr Svenska native speakers
Det finns redan en trd om att jobba med outsoursning i Polen du fr ska i flashback forum.
Du kan jmfra din ln med de andra jobb annonserna fr Svenska native speakers i Polen p;
http://www.pracuj.pl/praca/swedish;kw

I dagens Europa flyttats ju jobben till steuropa s jobb fr Svenska native speakers kommer det finnas minst ett decennium framver. Det r inte bara kostnaderna som ocks de stora globala fretagen r ute efter utan att mindre skatt , lttillgngliga lgenheter samt socialt utbud samt lttillgnglighet till lg pris fly som Ryanair och Wizzair( det kostar ju ca 200-600 kr att flyga ver till Sverige/Polen tur retur) dr de anstllda kan flyga hem rtt ofta.

Fr att kommentera de andras sikter kan jag sga att antalet hemlsa r minimalt om du jmfr dagen Svenska romer samt att snittlnen p 7500 kr efter skatt r en drm fr ca 70% av befolkningen.
Den sociala utbudet r dock helt fantastisk dvs restauranger med mat frn hela vrlden,klubbar,pubar och kaffer speciellt d i Krakow,Wroclaw och Warszawa

Du kommer mrka av att det r inte strre WOW faktor att du r Svensk lngre de glada tiderna fr ha leva p en en bling Swedish smile r borta, du blir en av mnga nationaliteter som har relativt bra med pengar i dagen st Europa samt det finns en del mnniskor i omrdet som har det jvlig bra stlld numera.
Senast redigerad av sydneystockholm 2014-04-13 kl. 12:43.
Citera
2014-04-13, 13:18
Bannlyst
Annars kan du ppna eget, killar i Sverige kan skicka efter tjejer frn hela vrlden, men vi tjejer har inga killar att skicka efter och polska killar r jvligt heta
Hitta bara de grabbar som kan tnka sig att komma till Sverige och arbeta och ta hand om hushllet.
Citera
2014-04-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Annars kan du ppna eget, killar i Sverige kan skicka efter tjejer frn hela vrlden, men vi tjejer har inga killar att skicka efter och polska killar r jvligt heta
Hitta bara de grabbar som kan tnka sig att komma till Sverige och arbeta och ta hand om hushllet.

Online sida fr den Polska& Ryska rr makaren? lter som en plan
http://en.wikipedia.org/wiki/Polish_Plumber
Citera
2014-04-13, 15:43
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Studerar du inte juridik i Sverige? Tnkt ta paus i studierna? I vrigt s skulle jag sga (utan s mycket info) att den lnen rcker bra i Polen.
Citera
2014-04-13, 19:54
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Snittlnen i Polen r ca 7500 kr efter skatt. Folk klarar sig p mindre allts.
Generellt r mat och kommunikation billigt. Importvaror ofta lika dyrt som hr dock.

Det var en hg snittln. De flesta jag knner ligger p 3500-4000. Olika yrkeskategorier i olika ldrar/antal r.

De 7500 du anger ger jag inte mycket fr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in