Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-30, 13:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag skulle tro att det är en sorts Japan-inspirerad vattenlek. Det finns en tanke inom japansk byggnadsteknik att rinnande vatten är det vackraste som finns. Ju mer det rinner och droppar och porlar, desto mer poetiskt och estetiskt. Jag har sett ritningen till ett sorts atriumhus, där atriumet bara är en meter brett istort sett. Man vänder huset ut och in, och låter alla taken rinna inåt mot det lilla lilla atriumet. Och sen bygger man en stor utsikt mot atriumet, och låter vattnet rinna i rännor på den vägg man har utsikt mot. Så, mitt i huset har man fönster till atriumet och utsikt mot en vägg där det rinner porlande vatten i vackra former när det regnar. Väldigt poetiskt, och väldigt mycket Japan.

Jag skulle tro att det där är nåt liknande, fast inte riktigt lika väl utfört. Jag skulle tro att det går en pump från poolen till det där utskjutande taket. Och sen rinner det vatten från taket ner i hängrännan och sen ner i stupröret och ner till poolen. Och sen pumpas det upp igen.
Då får man hoppas att dom har en avfuktare, annars blir det nog fukt & mögelproblem om den står där & rinner hela tiden.
Citera
2014-04-30, 13:17
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Då får man hoppas att dom har en avfuktare, annars blir det nog fukt & mögelproblem om den står där & rinner hela tiden.

Jag har ingen aning, men jag kan bara gissa på att det handlar om nåt sånt. Dock ser den ju tom ut, och det ser inte ut som några spår av vatten ifrån takrännan. Hade det runnit vatten där hade det bildats spår. Kanske var en idé dom hade från början, men som dom aldrig fick igång ordentligt?
Citera
2014-04-30, 16:34
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5r...gen-14-6165383

Finns många frågor... Men vi kan börja med: vad har man den lilla snutten ytterplåttak till inomhus? Och fungerar den invändiga hängrännan/stupröret som fyller den lilla dammen i hallen/vardagsrummet?

Undrar även hur ofta de sitter på parkbänken de snott på närmaste rastplats och placerat på taket..

Innertaket i övre hallen ser lite besynnerligt ut. Bit för bit-lagt?
Citera
2014-04-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5r...gen-14-6165383

Finns många frågor... Men vi kan börja med: vad har man den lilla snutten ytterplåttak till inomhus? Och fungerar den invändiga hängrännan/stupröret som fyller den lilla dammen i hallen/vardagsrummet?

Undrar även hur ofta de sitter på parkbänken de snott på närmaste rastplats och placerat på taket..
Ser ut som någon entusiastisk hemmabyggare varit igång Att kaminen är unik är kanske inte så konstigt så ful som den var, kan inte ha tillverkats så många. Vad är det där lilla skjulet vid vattnet med någon konstig grön grej på? Någon som vet? Jag spar nog mina pengar till nått snyggare
Citera
2014-05-01, 20:38
Medlem
Moll-Es avatar
Tror inte denna har varit uppe tidigare. Gjorde en snabb sökning och fick inte upp några resultat i alla fall. http://hemnet.sfd.se/BildLista/Defau...735_1232728235

Vad ska man säga? Inredningen ser för jävlig ut helt enkelt. Tapeterna är hemska, möblemanget lika så. De verkar ha bytt ut vitvaror och köksluckor, men att de inte gjorde något åt tapeten i samma veva förstår jag inte. De har kvar två "tjockTVs". På något sätt börjar jag tänka på de bilder mamma och pappa visat från 70- och 80-talet, ungefär samma inredning och hemska stil.
Citera
2014-05-01, 20:46
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Tror inte denna har varit uppe tidigare. Gjorde en snabb sökning och fick inte upp några resultat i alla fall. http://hemnet.sfd.se/BildLista/Defau...735_1232728235

Vad ska man säga? Inredningen ser för jävlig ut helt enkelt. Tapeterna är hemska, möblemanget lika så. De verkar ha bytt ut vitvaror och köksluckor, men att de inte gjorde något åt tapeten i samma veva förstår jag inte. De har kvar två "tjockTVs". På något sätt börjar jag tänka på de bilder mamma och pappa visat från 70- och 80-talet, ungefär samma inredning och hemska stil.

Ser inte allt "för jävligt"ut. Välskött och omhändertaget hem i orginal. Visst är det renoveringsbehov, innan man ens hinner blinka kommer huset vara ljust och fräscht. Nu har hemmet en själ och historia, snart är det bara yta.
Citera
2014-05-01, 20:48
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Spökar det på Amiralsvägen tro? Eller är folk trötta på Solsidaninspelningar/turister?
Det är olika skäl vad jag vet. Amiralsvägen ligger ok, varken filminspelningar eller turister. Dålig kursutveckling i några fall, utflyttade barn i ett annat. Att de inte blir sålda beror på för höga förväntningar på priset. Man kan ana att andra mäklare varit mer realistiska och därmed gått miste om uppdragen.
Citera
2014-05-01, 20:54
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

När det där huset inreddes var just det där ansett som snyggt. Ägarna tycker antagligen fortfarande att det är snyggt, viljan att följa trender avtar kraftigt med åldern. Jag tycker att det var "snyggt" och prydligt. Det ska ju kännas att man kommer hem till farmor.
Citera
2014-05-01, 21:13
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:

Så farligt tyckte jag inte att det var.
Citera
2014-05-02, 09:45
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Ser inte allt "för jävligt"ut. Välskött och omhändertaget hem i orginal. Visst är det renoveringsbehov, innan man ens hinner blinka kommer huset vara ljust och fräscht. Nu har hemmet en själ och historia, snart är det bara yta.

Med "för jävligt" menar jag så klart inredning och möblemang och inte att huset är förfallet. Det lär vara fullt möjligt att ge huset en "själ och historia" även om man uppdaterar det till detta årtionde. Just nu känns det lite som en tidskapsel från 70- och 80-talet. Det behöver ju inte vara vitt vitt vitt överallt men blir faktiskt förvånad över att folk bor så.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
När det där huset inreddes var just det där ansett som snyggt. Ägarna tycker antagligen fortfarande att det är snyggt, viljan att följa trender avtar kraftigt med åldern. Jag tycker att det var "snyggt" och prydligt. Det ska ju kännas att man kommer hem till farmor.

Jo, det vet jag. Har själv sett bilder från mammas och pappas 70- och 80-tal och det såg ut ungefär på samma sätt. Som tur var kom de på bättre tankar, förutom i fritidshuset där de inte har gjort något åt tapeter eller inredning. Det är ju inte förfallet, det går ju att bo där, men om det är "snyggt" vet jag inte om jag kan hålla med om.

Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Så farligt tyckte jag inte att det var.
Det är ju i bra skick och inte nergånget/förfallet. Men det ser fortfarande lite ut som en tidskapsel från 70- och 80-talet.
Citera
2014-05-02, 18:37
Medlem
Robinson-Merals avatar
Är udda prissättning udda nog för udda hemnetobjekt? I så fall vill jag presentera den här skrubben: http://www.svenskfast.se/bostadsratt...gatan-64/60586
16 kvm på en bakgata på Kungsholmen för 1,7 miljoner(!). Jag vet att jag slår in öppna dörrar när jag säger att Stockholms innerstad är löjligt dyr men det här tar ändå priset. Läget är B, det finns ingen balkong och varken utsikt eller charmiga/tidstypsika detaljer. Nej, jag kan inte se någonting som motiverar den prisbilden.
Citera
2014-05-02, 19:07
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Nej, jag kan inte se någonting som motiverar den prisbilden.

Utrymmet är heller inte särskilt användningsbart eller ens möbleringsbart. Det finns ingenstans att ställa några möbler överhuvudtaget, för dom får inte plats. Var ska du ställa soffan nånstans? Framför elementet? framför trappan? Under trappan? Framför garderoben? Framför ytterdörren? Framför dörren till toaletten? Det går inte att möblera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in