Citat:
Ursprungligen postat av
Gullegubben
Min efarenhet är från tidigt nittiotal och då blev det alltid fängelse (en månad) för normala gemyt när någon gav en annan en "smäll på käften". Samma sak med rattfylla (1,5 promille) som också gav en månad.
Enligt wikipedia räknade HD detta normalscenario som ringa misshandel 1996 men google ger även färska fängelsedomar för samma gärning.
Min lekmannabedömning ger sex månader för vad jag ser på filmen om gm är vuxen och ostraffad.
6 månader nej herregud absolut inte. Visst kan det utdömas på straffskalan men det är föga troligt. Nu har jag inte målnummret till domen men jag vet om ett bråk nere i Skåne för ett par år sedan där ett av BO blev blind på ena ögat. Den gärningen gav GM 1 års fängelse.
Själv fick jag för ett par år sedan två hårda knytnävsslag i ansiktet och för det dömdes GM till 5000 kr i böter samt samhällstjänst på 40 eller 60 timmar (minnet sviker) och då var det en känd återfallsförbrytare.
Däremot så håller jag med om att rättstillämpningen var hårdare förr under tidigt 90 tal och tidigare än vad den är idag. Idag känns det mer som att det är minimum på straffskalan som utdöms vid en förseelse snarare än maximum straff. Dock kan det ju vara så att vissa tingsrätter dömer hårdare än andra och oftare utdelar straff från den övre halvan av straffskalan