2014-05-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
...

Du, polarn... nu r det inte s att kodord r det centrala i budskapet - s haka inte upp dig p det. Det gr att formulera det bttre p svenska. Du ser till exempel att en hel del vill strunta i budskapet (hmm... vaaaad kan det bero p?) och i stllet haka upp sig p just "kodord" - ett ord som inte passar s bra fr vra frhllanden eller den politiska situationen hr.

S nu hller vi oss till budskapet och lmnar det hr med kodord drhn. Fortstter du som du gr kommer vissa herrar i trden att vilja fortstta p en orddiskussion och ingenting annat n det.
2014-05-07, 01:10
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du, polarn... nu r det inte s att kodord r det centrala i budskapet - s haka inte upp dig p det. Det gr att formulera det bttre p svenska. Du ser till exempel att en hel del vill strunta i budskapet (hmm... vaaaad kan det bero p?) och i stllet haka upp sig p just "kodord" - ett ord som inte passar s bra fr vra frhllanden eller den politiska situationen hr.

S nu hller vi oss till budskapet och lmnar det hr med kodord drhn. Fortstter du som du gr kommer vissa herrar i trden att vilja fortstta p en orddiskussion och ingenting annat n det.
ven om jag frstr vart du kommer ifrn (se dr, lite "svengelska") s har jag inga problem med att fra en dialog om sjlva frasen och dess applicerbarhet.
Srskilt inte nr jag mter intelligent motstnd.

Lyd mitt rd och ta, hr p flashback, ven de debatter som verkar vara sidospr.
D str du bttre rustad nr du senare, IRL, mter debattrer som tillmpar den retoriken..
2014-05-07, 03:22
Medlem
PissingContests avatar
P tal om antivit eller antivitism s googlade jag lite och hittade p motargument.se en artikelserie om just denna retoriska vinkel (dvs. antirasism r ett kodord fr ativit).

I artikelserien, som utmrks genom sitt enorma djup och sin digra kllhnvisning, terfinns delar om;
http://motargument.se/2013/01/18/ant...sk-jamforelse/
http://motargument.se/2013/01/22/ant...pa-vita-del-2/
http://motargument.se/2013/01/23/ant...asism-i-japan/
http://motargument.se/2013/01/29/ant...arta-i-afrika/

Jag orkar i nulget inte ta upp och bemta alla argument s, hll till godo!

Del 2.
Antivitist-ideologerna pstr att invandring av vita mnniskor i strre skala aldrig skulle tilltas till ett land i Afrika. Det r drfr intressant att studera senare rs invandring av portugiser till afrikanska lnder.
Upp till 120 000 portugisiska medborgare tros ha invandrat till Mocambique r 2011.

r 2006 beviljades 156 portugiser visum till Angola. r 2010 beviljades 23 787 portugiser visum till Angola.

S, motargument.se nmner hr allts tv forna Portugisiska kolonier som enligt dem tydligen upplever invandring i strre skala (gud frbjude ordet massinvandring, de r p goda grunder noga med att inte ta det ordet i sin mun).
Om jag fr hnvisa till den bsta (mest lttillgngliga) kllan fr aktuell, demografisk information; CIA world fact book.

Mocambique har en befolkning p 24,692,144 Afrikaner (99.66%) och Europeans 0.06%, Euro-Africans 0.2%, Indians 0.08%
Hur en invandring av 120.000 portugisiska medborgare pverkat situationen r svrt att utrna. Den tydliga frklaringen till denna exodus lr vara att det blivit betydligt hrdare att vara Afrikan i Portugal varfr en stor mngd invandrade, tidigare medborgare av och med ursprung i Mocambique, tervnt frn den forna kolonialmakten Portugal till sitt hemland.

Angola r ett lite svrare kort p CIA WFB d endast 75% av befolkningen direkt lnkas till lokala, etniska grupper (Ovimbundu 37%, Kimbundu 25%, Bakongo 13%).
motargument.se skriver dock vidare att Antalet portugisiska medborgare i Angola berknas ha nstan frdubblats frn r 2005. Frn ungefr 50 000 personer till nstan 100 000 stycken under r 2011.
D befolkningen i Angola enl. CIA WFB uppgr till 19,088,106 utgr allts dessa portugiser endast 5,2 (fem komma tv promille) av befolkningen och har under de senaste 6 ren anlnt i en takt av ca 8.333 personer per r. Det r allts detta motargument.se likstller med invandring i strre skala..

Del 3.

Ett av argumenten som antivitist-ideologerna driver r att afrikanska eller asiatiska lnders regeringar aldrig skulle anklagas fr rasism om de p olika stt frskte gra sina befolkningar mer etniskt homogena.
Hr ddar motargument.se sin egen retorik redan tidigt i texten;
Ofta tar de upp Japan som ett exempel p hur ett lands etniskt homogena befolkning kombinerat med en relativt restriktiv invandringspolitik undgr kritik frn omvrlden.
I sjlva verket har den invandrade befolkningen till Japan frdubblats under de senaste 20 ren enligt International Organization for Migration (IOM).

Fakta frn CIA WFB ger vid handen att Japan idag har en befolkning bestende av;
Japanese 98.5%, Koreans 0.5%, Chinese 0.4%, other 0.6%

dvs. idag handlar det om 1,5% invandrare (1,6% enligt motargument.ses egen klla), en siffra som allts frdubblats p endast 20 r..

Vidare skriver man att;
Som ett av flera exempel kan nmnas hur Frenta Nationernas Special rapporteur on racism and xenophobia s lngt tillbaka som r 2005 bedmde att rasismen i Japan r djup och ptaglig.
Men att en FN-rapport som behandlar just rasism och frmlingsfientlighet faktiskt nmner Japan r knappast att likstlla med ngon form av global, medial rapportering om densamma.
Det faktum att motargument.se nmner just denna klla visar med all nskvrd tydlighet att mnet knappast berrs i internationell media.

Del 4.
Hr inleder man med att pst att Del 3., angende Japan, visade att pstendena var grundlsa. Vi kan nog alla enas om att motargument.se knappast levererar argument mot ngonting, bortsett frn invandring.

Man skriver vidare;
Finns exempel som pvisar anklagelser om rasism gentemot vita mnniskor och andra etniska grupper i Afrika som har ett utomafrikanskt ursprung? Och om svaret r ja, har en sdan rasism frdmts internationellt eller nationellt? Ngot som antivitist-ideologerna hvdar inte r fallet.
Man vljer tre exempel; Zimbabwe, Sydafrika, Uganda.
Helt slumpvisa exempel kan tyckas, om man endast betraktar stavningen, men sannolikt har man valt dessa exempel drfr att de utgr en samling osannolikt vidriga exempel p rasism, bde mot vita och andra.
Man hittar sedan en rkebiskop i Storbritannien, John Sentamu, utvandrad frn Zimbabwe, som uttalat sig kritiskt i media.
Varfr man inte tar upp stora Brittiska, eller andra internationella, media som uttalat sig framgr inte. Kanske beror det p att de alla varit relativt tysta och att de i de fall de uttalar sig frhller sig tmligen apologetiska.

I fallet Sydafrika fastnar man vid en enda, framstende, person (Julius Malema) som vldigt uttalat hatar vita. Det r med stor sannolikhet inte bara denne som uttalat sig kritiskt mot vita i Sydafrika, men det lter vi vara osagt. Man nmner ven att vissa personer lagfrts fr rasistiska handlingar men man utelmnar vilken typ av handlingar det rr sig om samt det absoluta antalet eller ngon form av relativ andel.

I fallet Uganda berr man att Indier rkat illa ut men det handlar tydligen enbart om Idi Amins hat gentemot dessa ttlingar ifrn Indien och de tervnder nu i stora antal eftersom det ju endast var Idi Amin personligen som hatade dem..

Det fr drmed ven frsts att rasismen existerat under den period d ugandierna med indiskt ursprung frdrevs frn Uganda.
Uttryckt annorlunda; det FANNS rasism i Uganda, men endast under Idi Amins tid.
Det blir komiskt, fr att inte sga oerhrt bisarrt, att lsa motargument.ses tolkning av historien kring Ugandas tillflliga rasism.

Det skulle kunna gras fler exempel som visar att Antivitismen-ideologerna har fel, men de som presenterats ovan lr tydligt visa att ven svarta mnniskor och regeringar i lnder med svart majoritetsbefolkning i Afrika anklagas fr rasism gentemot icke-svarta.
Antivitist-ideologerna uttalar stndigt sitt slagord Antirasist r bara ett kodord fr Antivit.
Vi p Motargument vill istllet hvda att antivit bara r ett kodord fr omfattande lgner.

Jag anser att motargument.ses egna lgner r fullt mtbara jmte Idi Amins.
Det r varken komplicerat eller farligt att ta reda p fakta om Afrikaners instllning till andra folkgrupper och det har redan ofta visat sig att de r betydligt mer rasistiska n Europer.

Vad n motargument.se vill bevisa med sin lilla artikelserie s har de misslyckats p exakt varje punkt d de genomgende hller sig med medvetna missrepresentationer av fakta som r vldigt enkla att kontrollera/motbevisa.
Det r exakt denna form av vilseledande information som underminerar den demokratiska staten.
2014-05-07, 09:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Intressant det du sger. Indier osv kan bara prestera i lnder med vita mnniskor. Allts ska vita mnniskor bort frn planeten. Briljant logik.

Ska vi kalla det rasmarxism d. Frndrar inte att du r antivit.

Ja, ok. Man fick skert hra en massa trams d. Som att Sovjet verkligen kunde konkurrera med vst. Litet tips bara... tro inte p allt du hr.

Jas, d var det pltsligt rttfrdigat d. Nr det gller judar. "Smarta som fan".. till skillnad frn? Antivit.

Mhm.. och dessfrinnan? Knner du till den dr finanskraschen mnne?

Ja, verkligen. Ingen propaganda eller s inblandat. Det dr pstdd samvetet ger jag inte mycket fr. Om man tror p din rasmarxism s visst... d r det "samvetet", men de som bodde dr d visste, eller borde tminstone veta, bttre.

Lite sjlvinsikt nu eller?
lol va? Du fr serist frklara den dr "logiken". Det var ju du som sa att vita mnniskor ska bort, inte jag.
Nej, indier presterar inte bttre bara fr att de kommer hit. Den genomsnittlige indiern r befattad med en arbetsmoral endast ngot bttre n en zigenare, oavsett var de arbetar. Belgenhet implicerar allts inte prestanda. Dremot ser jag grna att vi tar hit skickliga indiska ingenjrer.

Jag vet inte vad du menar med "rasmarxism". Du kan grna f frklara om du vill.

Till skillnad frn de som inte r lika smarta, naturligtvis. Notera att de flesta judar inte ger storbanker och inte r miljardrer.

Ja, jag knner till den. Vad spelar det fr roll? Naturligtvis har inte statsskulden kat under hela Sveriges existens. Dremot de senare ren.

Jo, sjlvklart propaganda, massor av det. Det r som sagt de krafter som driver en demokrati vi talar om, och de krafterna r till strsta del manipulering av folks sikter. Frgan r dock vilka som skapade denna propaganda, och varfr? Hade vita ngot att vinna p att frlora?
2014-05-07, 09:35
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Sen nr blev svengelska ett problem fr antirasisterna? Det utgr i s fall en kulturberikning dr det Svenska sprket berikas med ytterligare en betydelse fr ordet kodord. Antirasisterna borde hylla denna breddning av det Svenska sprket som den berikning den faktiskt r!
Det r nu inte "antirasister" som klagar, utan de som vill frsvara det svenska sprket.

Ett frslag hittills har varit att "omskrivning" r ett bttre ord. nnu bttre vore att utnyttja svenskans egenskap att (till skillnad frn engelskan) kunna vara direkt utan att lta brysk:

"Ordet antirasist betyder antivit".
2014-05-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
lol va? Du fr serist frklara den dr "logiken". Det var ju du som sa att vita mnniskor ska bort, inte jag.
Nej, indier presterar inte bttre bara fr att de kommer hit. Den genomsnittlige indiern r befattad med en arbetsmoral endast ngot bttre n en zigenare, oavsett var de arbetar. Belgenhet implicerar allts inte prestanda. Dremot ser jag grna att vi tar hit skickliga indiska ingenjrer.

Jag vet inte vad du menar med "rasmarxism". Du kan grna f frklara om du vill.

Till skillnad frn de som inte r lika smarta, naturligtvis. Notera att de flesta judar inte ger storbanker och inte r miljardrer.

Ja, jag knner till den. Vad spelar det fr roll? Naturligtvis har inte statsskulden kat under hela Sveriges existens. Dremot de senare ren.

Jo, sjlvklart propaganda, massor av det. Det r som sagt de krafter som driver en demokrati vi talar om, och de krafterna r till strsta del manipulering av folks sikter. Frgan r dock vilka som skapade denna propaganda, och varfr? Hade vita ngot att vinna p att frlora?

Jag kan verkligen inte se vad Sverige ska med indiska ingenjrer till. Jag frstr det inte. Om det r ngot land som behver ingenjrer s r det Indien. Framfr allt elingenjrer? Jag frmodar att det inte enbart gller indier heller. Ta varenda kvalificerad position som finns i Sverige. Den ska ngon utlnning ha? Det r bland de vrsta iderna jag nnsin har hrt. Det finns en miljard indier och en miljard kineser. Bland s mnga kommer du att finna en hel del skickliga personer. Att gra Sverige till en kinesisk/indisk provins r hjden av landsfrrderi. Och naturligtvis har du samma logik fr alla och enbart vita lnder.

Vad gller rasmarxismen du kommmer med s hvdar du att vita, och enbart vita, r sdana som fr ofrtjnt mycket pengar p andras arbete. Precis samma sak som marxister sger om "kapitalister" eller "borgare". En marxist r antikapitalist, vilket innebr att du r antivit. Detta r en sikt som inte r byggd p fakta. Ta ett land dr det finns vita mnniskor i betydligt mngd. Du menaer allts att detta gr att folk tjnar mindre? Det r tvrtom. Men det passar inte med din antivita rasmarxism...

Det r antivita som gjorde det - och gr det i dag. Och du r en av dem. Ett explock av din frrdarpropaganda har jag tagit upp bara i detta inlgg. Och ja, det r mestadels andra vita som driver propagandan. Varfr? Fr att du r antivit. Det r inte s komplicerat. Vi har som du vet rett ut att det inte handlar om att hjlpa andra n vita. Fr det har du varit tydlig med.
2014-05-07, 11:25
Medlem
Fullt av foliehattar i denna trd misstnker jag. Jisses.
2014-05-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
Fullt av foliehattar i denna trd misstnker jag. Jisses.

Jaha. Jag har bara sett en. Gr under namnet Indico.
2014-05-07, 11:35
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jag kan verkligen inte se vad Sverige ska med indiska ingenjrer till. Jag frstr det inte. Om det r ngot land som behver ingenjrer s r det Indien. Framfr allt elingenjrer? Jag frmodar att det inte enbart gller indier heller. Ta varenda kvalificerad position som finns i Sverige. Den ska ngon utlnning ha? Det r bland de vrsta iderna jag nnsin har hrt. Det finns en miljard indier och en miljard kineser. Bland s mnga kommer du att finna en hel del skickliga personer. Att gra Sverige till en kinesisk/indisk provins r hjden av landsfrrderi. Och naturligtvis har du samma logik fr alla och enbart vita lnder.

Vad gller rasmarxismen du kommmer med s hvdar du att vita, och enbart vita, r sdana som fr ofrtjnt mycket pengar p andras arbete. Precis samma sak som marxister sger om "kapitalister" eller "borgare". En marxist r antikapitalist, vilket innebr att du r antivit. Detta r en sikt som inte r byggd p fakta. Ta ett land dr det finns vita mnniskor i betydligt mngd. Du menaer allts att detta gr att folk tjnar mindre? Det r tvrtom. Men det passar inte med din antivita rasmarxism...

Det r antivita som gjorde det - och gr det i dag. Och du r en av dem. Ett explock av din frrdarpropaganda har jag tagit upp bara i detta inlgg. Och ja, det r mestadels andra vita som driver propagandan. Varfr? Fr att du r antivit. Det r inte s komplicerat. Vi har som du vet rett ut att det inte handlar om att hjlpa andra n vita. Fr det har du varit tydlig med.
Ericsson fick fyra patent som genererade miljoner kronor. Det stmmer att killen skulle kunnat gra samma jobb i Indien, men det r bttre att belna honom genom att lta honom jobba och bo i ett land som inte bokstavligt talat luktar bajs (serist, om du har varit i Indien ngon gng s skulle du veta vad jag menar). "Om ngot land behver ingenjrer r det Indien" r irrelevant. Sverige tjnar inte p att Indien har bra ingenjrer, utan bara p att Sverige har bra sdana. Svensk politik ska frmja Sverige i frsta hand. Jag frstr inte hur du fr det till att samtliga kvalificerade positioner i Sverige ska tillsttas av utlndska ingenjrer - det skulle ju innebra en nettofrlust fr Sverige emedan alla resurser vi spenderar p utbildning av folk i hgskolan skulle vara slseri. Sjlvklart ska vi plocka de som vi tjnar p, och avst frn de som vi frlorar p.

Som sagt har jag absolut inte samma logik fr "alla vita lnder". Jag bryr mig inte om Norge, Frankrike m.fl. eftersom de r utlandet, inte Sverige.

Nej, jag har inte hvdat att vita fr ofrtjnt mycket pengar p andras arbete. Bara att dom fr det. Inte heller har jag hvdat att bara de fr det - det r ju inte som att arabiska oljeshejker eller dylikt r vita. Dremot r "vita" lnder de som har en stor och relativt rik medelklass. Det finns inte p s mnga andra stllen.
Som sagt r det inte ofrtjnt rikedom, snarare tvrt om.

Hmm, nej, jag har inte sagt att folk tjnar mindre om det finns fler vita. Dremot skulle ett land helt avskuret frn den globala ekonomin men med ett modernt "vitt" lands konsumtionsmnster inte kunna klara sig. Tangentbordet som jag skriver detta p r hopsatt av ett antal kineser som tillsammans tjnar lika mycket p ett r som jag gr p tv veckor. Om alla tangentbord i Sverige var byggda i Sverige av folk som drog in svenska lner skulle varken du eller jag dock ha rd med ett tangentbord att skriva p. Anledningen att vi har det r att vra frfder hr i Europa byggde ett ekonomiskt system som de (eftersom de gde det) kunde dra nytta av, nr de vl expanderade det ut i resten av vrlden.
terigen, detta r inte ofrtjnt: tvrtom, Europas folk drar nytta av europers arbete. Det r som det ska vara.

Hur har jag varit tydlig med ngon hudfrg ver huvud taget? Tnk nu efter innan du svarar, eftersom hela ditt argument bygger p detta.
Och vad skulle sydafrikanska vita journalister vinna p att vita (de sjlva) utstts fr vld? Tnk terigen efter, "antivit" r ju inte en medfdd egenskap utan en sikt, som dessa journalister/ptryckare hade av en anledning.
2014-05-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ericsson fick fyra patent som genererade miljoner kronor. Det stmmer att killen skulle kunnat gra samma jobb i Indien,

Tack. D var det klarlagt d.

Citat:
men det r bttre att belna honom genom att lta honom jobba och bo i ett land som inte bokstavligt talat luktar bajs (serist, om du har varit i Indien ngon gng s skulle du veta vad jag menar).

Tror knappast han hade varit tvunget att bo i Calcuttas slum. Det tror inte du heller.

Citat:
"Om ngot land behver ingenjrer r det Indien" r irrelevant. Sverige tjnar inte p att Indien har bra ingenjrer, utan bara p att Sverige har bra sdana. Svensk politik ska frmja Sverige i frsta hand. Jag frstr inte hur du fr det till att samtliga kvalificerade positioner i Sverige ska tillsttas av utlndska ingenjrer - det skulle ju innebra en nettofrlust fr Sverige emedan alla resurser vi spenderar p utbildning av folk i hgskolan skulle vara slseri. Sjlvklart ska vi plocka de som vi tjnar p, och avst frn de som vi frlorar p.

Som sagt, det finns en miljard kineser och en miljard indier. Och det r bra tv lnder, lt vara de tv strsta befolknignsmssigt. Svenskar? 7 miljoner? Du kan hitta rtt mnga som r bra bland 2 miljarder. Hela ditt resonemang leder till att utlnningar ska ha i princip varenda viktig position i Sverige. Detta r inte "bra fr Sverige" - det r landsfrrderi., P 1940-talet fanns det mnga fler tyskar n svenskar. Faktor 15? 20? fler. Att d komma med att tyskar borde styra Sverige och ha de viktigaste positionerna r landsfrrderi. Samma logik har du fr indier och kineser. Det r fortfarande landsfrrderi.

Citat:
Nej, jag har inte hvdat att vita fr ofrtjnt mycket pengar p andras arbete. Bara att dom fr det. Inte heller har jag hvdat att bara de fr det - det r ju inte som att arabiska oljeshejker eller dylikt r vita. Dremot r "vita" lnder de som har en stor och relativt rik medelklass. Det finns inte p s mnga andra stllen.
Som sagt r det inte ofrtjnt rikedom, snarare tvrt om.

Hmm, nej, jag har inte sagt att folk tjnar mindre om det finns fler vita. Dremot skulle ett land helt avskuret frn den globala ekonomin men med ett modernt "vitt" lands konsumtionsmnster inte kunna klara sig. Tangentbordet som jag skriver detta p r hopsatt av ett antal kineser som tillsammans tjnar lika mycket p ett r som jag gr p tv veckor. Om alla tangentbord i Sverige var byggda i Sverige av folk som drog in svenska lner skulle varken du eller jag dock ha rd med ett tangentbord att skriva p. Anledningen att vi har det r att vra frfder hr i Europa byggde ett ekonomiskt system som de (eftersom de gde det) kunde dra nytta av, nr de vl expanderade det ut i resten av vrlden.
terigen, detta r inte ofrtjnt: tvrtom, Europas folk drar nytta av europers arbete. Det r som det ska vara.

Hur har jag varit tydlig med ngon hudfrg ver huvud taget? Tnk nu efter innan du svarar, eftersom hela ditt argument bygger p detta.
Och vad skulle sydafrikanska vita journalister vinna p att vita (de sjlva) utstts fr vld? Tnk terigen efter, "antivit" r ju inte en medfdd egenskap utan en sikt, som dessa journalister/ptryckare hade av en anledning.

De? r du inte sjlv vit? Det trodde jag. Eller? Vad "de"? Ja, jag vet att vi vita mn ser oss sjlva som individer i frsta hand och andra ser som som kollektiv i mycket hgre grad, men kom igen nu.

Jag frstr inte vad du menar med avskuret frn den globala ekonomin. Vad r scenariot du mlar upp hr? Att inte kpa billiga saker frn Kina? Enligt din egen logik s mste vi ha kineser hr fr det.. eller nt.

Du uttrycker dig mycket suspekt. Hur kan man (du? jag?) "ga" ett ekonomiskt system? Och vad menas med "system"? Att LM Ericsson brjade med telefoner kan knappast kallas ett system, som exempel. Du skulle aldrig sga ngot liknande om andra n vita.

Det r ltt att f intrycket av att du sitter fast i en massa trams frn 80-talet. Att Sverige var beroende av Biafra fr att inte g i "konkurs". Helt sjuk sikt, om man ens ska bevrdiga det med att kalla det ens sikt.

Tydlig med hudfrg? Titta p namnet p den hr trden.

----------------------------------------------------
V.g. antivita ideologer:

Vad de skulle vinna? Tillfredsstllelse, och det gjorde de. Gldje. Njutning. Precis som i Sverige i dag. Som i alla vita lnder. Och frsk inte med fulingen "de sjlva", det r ett fult trick. Som om alla hade exakt samma levnadsomstndigheter. Det r lite otydligt vad du frsker sga med ditt sista stycke, men jag tolkar det tills vidare som att du tycker att det r fullt frsvarbart att vara antivit. Det lter s.
2014-05-07, 13:37
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Tack. D var det klarlagt d.

Tror knappast han hade varit tvunget att bo i Calcuttas slum. Det tror inte du heller.

Som sagt, det finns en miljard kineser och en miljard indier. Och det r bra tv lnder, lt vara de tv strsta befolknignsmssigt. Svenskar? 7 miljoner? Du kan hitta rtt mnga som r bra bland 2 miljarder. Hela ditt resonemang leder till att utlnningar ska ha i princip varenda viktig position i Sverige. Detta r inte "bra fr Sverige" - det r landsfrrderi., P 1940-talet fanns det mnga fler tyskar n svenskar. Faktor 15? 20? fler. Att d komma med att tyskar borde styra Sverige och ha de viktigaste positionerna r landsfrrderi. Samma logik har du fr indier och kineser. Det r fortfarande landsfrrderi.

De? r du inte sjlv vit? Det trodde jag. Eller? Vad "de"? Ja, jag vet att vi vita mn ser oss sjlva som individer i frsta hand och andra ser som som kollektiv i mycket hgre grad, men kom igen nu.

Jag frstr inte vad du menar med avskuret frn den globala ekonomin. Vad r scenariot du mlar upp hr? Att inte kpa billiga saker frn Kina? Enligt din egen logik s mste vi ha kineser hr fr det.. eller nt.

Du uttrycker dig mycket suspekt. Hur kan man (du? jag?) "ga" ett ekonomiskt system? Och vad menas med "system"? Att LM Ericsson brjade med telefoner kan knappast kallas ett system, som exempel. Du skulle aldrig sga ngot liknande om andra n vita.

Det r ltt att f intrycket av att du sitter fast i en massa trams frn 80-talet. Att Sverige var beroende av Biafra fr att inte g i "konkurs". Helt sjuk sikt, om man ens ska bevrdiga det med att kalla det ens sikt.

Tydlig med hudfrg? Titta p namnet p den hr trden.

----------------------------------------------------
V.g. antivita ideologer:

Vad de skulle vinna? Tillfredsstllelse, och det gjorde de. Gldje. Njutning. Precis som i Sverige i dag. Som i alla vita lnder. Och frsk inte med fulingen "de sjlva", det r ett fult trick. Som om alla hade exakt samma levnadsomstndigheter. Det r lite otydligt vad du frsker sga med ditt sista stycke, men jag tolkar det tills vidare som att du tycker att det r fullt frsvarbart att vara antivit. Det lter s.
Att bo i Calcuttas finare omrden gr inte att man inte ker rakt genom slummen lite d och d. Precis som att bo p stermalm inte gr att man slipper se tiggare och vldtktsnegrer lite hr och var. Dessutom finns lukten verallt. k dit och kolla sjlv om du inte tror mig. Till Indien allts, inte stermalm.

Hur leder mitt resonemang till att "utlnningar ska ha i princip varenda viktig position i Sverige"? jag har bett dig frklara dig frut, men du vgrar och sysslar istllet med att slira runt mellan spontana tankevurpor och helt klassiska halmgubbeargument. Det r lite synd eftersom det fr det frsta ppnar fr att jag ska ppeka just det, och fr det andra att diskussionen inte kommer framt.

Antalet var ungefr en faktor 10. Mycket riktigt vore det en nettofrlust att 1940 bjuda in en alltfr stor mngd tyskar till Sverige, vilket inte r det jag argumenterar fr heller.
(Dessutom var de tyskar som kunde komma p frga, dvs. de som skulle generera en nettovinst, p 40-talet relativt intresserade av att stanna i Tyskland).

Jo, jag r vit. Fr dock bara en brkdel av pengarna...!
Jag nmnde avskuret frn den globala ekonomin fr att du pstod att jag sa saker om enskilda lnder dr det fanns fler eller frre vita:
Citat:
Ta ett land dr det finns vita mnniskor i betydligt mngd. Du menaer allts att detta gr att folk tjnar mindre?
Det r sjlvklart orealistiskt att det skulle vara s. Dremot fldar arbetsinsatsers vrden frn "icke-vita" till "vita" omrden globalt.
Du har tydligen inte frsttt min logik. Att bygga tangentbord r inte speciellt kvalificerat arbete, s det kan gott vara kvar i Kina. Varfr skulle vi ta hit tangentbordsbyggare? Det skulle innebra en nettofrlust. Att dremot ta hit en kille som kan bygga nsta generation av krnkraftverk, s att han strker svensk ekonomi istllet fr kinesisk, r en bra id.

De som bygger ett system ger det naturligtvis. De banker och andra bolag som utgr stommen i den globala ekonomin gs direkt av till strsta delen vita, eller fr att ta ett mindre exempel kanske du faktiskt ger Ericssonaktier och tjnar drmed p att Ericsson sljer mobilsystem byggda i Kina till en kinesisk operatr, den fysiska handeln sker allts i Kina och nd fldar en del av pengarna till Sverige, dr en liten del hamnar i din plnbok.
Frutom det ger du och jag indirekt och inofficiellt en hyfsad del av det ekonomiska systemet bara genom att vara medborgare i Sverige. Att Ericsson tjnade de dr pengarna genererar skattevinst till Sverige vilket du och jag tar ut i form av skattesubventionerad vrd, fungerande vgar, polisbeskydd osv.

Du glmmer att jag skrev i denna trd fr att jag vill skydda det svenska sprket frn outbildade drumlar.

Ok, du tycker att de skulle vinna gldje och njutning. Det lter rtt allmnt hllet, kan du frklara deras motivation? Fr de gldje bara ver att se svarta mnniskor ta ver landet varp vldtkt blir ver 2000% mer vanligt? Upplever de njutning av att tvingas trngas med negrer p bussen? Nej, naturligtvis r det inte av diverse negativa anledningar de r "antivita". S varfr r de det?

Du kanske tror att jag tycker att en motivering gr ngot frsvarbart. S r det inte. En rnare rnar fr att han vill ha snabba pengar, det r hans motivering, men rn r ju inte frsvarbart nd.
Men de du kallar "antivita" har ju en viss sikt, och om du inte kan motivera varfr de skulle ha den sikten - det vill sga, deras motivering - s kommer vi ju aldrig fram till vad vi ska gra t det hela.
2014-05-07, 14:55
Medlem
Citat:
Att bo i Calcuttas finare omrden gr inte att man inte ker rakt genom slummen lite d och d. Precis som att bo p stermalm inte gr att man slipper se tiggare och vldtktsnegrer lite hr och var. Dessutom finns lukten verallt. k dit och kolla sjlv om du inte tror mig. Till Indien allts, inte stermalm.

Hur leder mitt resonemang till att "utlnningar ska ha i princip varenda viktig position i Sverige"? jag har bett dig frklara dig frut, men du vgrar och sysslar istllet med att slira runt mellan spontana tankevurpor och helt klassiska halmgubbeargument. Det r lite synd eftersom det fr det frsta ppnar fr att jag ska ppeka just det, och fr det andra att diskussionen inte kommer framt.

Mm, visst. P varenda gata, alla, p borgmstarkontoret, hgst upp i hghusen i Calcutta s luktar det skit. Det tror du skert.

Du har sagt fljande: om en utlnning r duktig p vad han gr s ska han en viktig position. I Sverige!!!!!!!!!!! Fy fan vad sjukt.

Citat:
*
Antalet var ungefr en faktor 10. Mycket riktigt vore det en nettofrlust att 1940 bjuda in en alltfr stor mngd tyskar till Sverige, vilket inte r det jag argumenterar fr heller.
(Dessutom var de tyskar som kunde komma p frga, dvs. de som skulle generera en nettovinst, p 40-talet relativt intresserade av att stanna i Tyskland).

Nu gjorde du det igen. Hittade p vartefter du skrev. Faktor 10? Jag fr det till en faktor strax ver 12.5. Vet du vad skillnaden r? Jag gissade. Du hittade p och ltsades att veta ngot. 15 r nrmare n 10. Jag gissade, du hittade p och ltsades "veta" ngot, precis som nr du ltsades veta ngot om den stndigt kande statsskulden i Sverige. Jag kom nrmare rtt faktor. Tnk p det ett tag. Fundera p hur ditt tnkande fungerar. Fundera p om det bara r vad gller den hr trden eller om du gr detta i allmnhet.

Citat:
*Jo, jag r vit. Fr dock bara en brkdel av pengarna...!
Jag nmnde avskuret frn den globala ekonomin fr att du pstod att jag sa saker om enskilda lnder dr det fanns fler eller frre vitaet r sjlvklart orealistiskt att det skulle vara s. Dremot fldar arbetsinsatsers vrden frn "icke-vita" till "vita" omrden globalt.

Du har tydligen inte frsttt min logik. Att bygga tangentbord r inte speciellt kvalificerat arbete, s det kan gott vara kvar i Kina. Varfr skulle vi ta hit tangentbordsbyggare? Det skulle innebra en nettofrlust. Att dremot ta hit en kille som kan bygga nsta generation av krnkraftverk, s att han strker svensk ekonomi istllet fr kinesisk, r en bra id.

Dr har vi det igen. Man skulle tnka sig att du tycker att vrdet av arbetsinsatser gr t bda hllen. Men du nmnar det inte. Du vljer avsiktligt att inte gra det. Detta i en trd dr mnet r "antivit".

Och varfr i hela vrlden s ska ngon frn utlandet bygga krnkraftverk i Sverige? Ska en svensk d ka till hans land och gra detsamma? Nej det tycker du inte. Du r bara antisvensk. Frsker framstlla Sverige som efterblivet. Precis som du gjorde nr du sa att Sverige av alla lnder inte kan betala fr sig. Antivit.

Citat:
De som bygger ett system ger det naturligtvis. De banker och andra bolag som utgr stommen i den globala ekonomin gs direkt av till strsta delen vita, eller fr att ta ett mindre exempel kanske du faktiskt ger Ericssonaktier och tjnar drmed p att Ericsson sljer mobilsystem byggda i Kina till en kinesisk operatr, den fysiska handeln sker allts i Kina och nd fldar en del av pengarna till Sverige, dr en liten del hamnar i din plnbok.
Frutom det ger du och jag indirekt och inofficiellt en hyfsad del av det ekonomiska systemet bara genom att vara medborgare i Sverige. Att Ericsson tjnade de dr pengarna genererar skattevinst till Sverige vilket du och jag tar ut i form av skattesubventionerad vrd, fungerande vgar, polisbeskydd osv.

Du och jag tar ut? Nu vet jag inte hur det r med dig. Men jag r nettoskattebetalare med rge. Men nd, oavsett om jag r det frsker du vva in mig i din ckliga rasmarxism. "nd"... fy fan.

Citat:
Du glmmer att jag skrev i denna trd fr att jag vill skydda det svenska sprket frn outbildade drumlar.

Ah... just det. Visst, det handlade om det.

Citat:
Ok, du tycker att de skulle vinna gldje och njutning. Det lter rtt allmnt hllet, kan du frklara deras motivation? Fr de gldje bara ver att se svarta mnniskor ta ver landet varp vldtkt blir ver 2000% mer vanligt? Upplever de njutning av att tvingas trngas med negrer p bussen? Nej, naturligtvis r det inte av diverse negativa anledningar de r "antivita". S varfr r de det?

Tycker? De gr det. Och har gjort. Och gr. Inte "skulle". Deras motivation r ras. De resonerar t.ex. precis likadant som du vad gller rasmarxism. Sen ljuger du hr igen - det r samma fula lgn. Du hvdar att opinionsbildare i allmnhet ker den billigaste bussen eller ngot sdant. S ser det inte ut. Tror du att de hjdare som tvngsintegrerade i USA hade barn eller barnbarn i allmnna skolor? Det gr du inte. Men du kr en ful taktik dr du ltsas tro att det r s fr att frska blanda bort korten och urskta frrderi och antivit ideologi.

Citat:
Du kanske tror att jag tycker att en motivering gr ngot frsvarbart. S r det inte. En rnare rnar fr att han vill ha snabba pengar, det r hans motivering, men rn r ju inte frsvarbart nd.
Men de du kallar "antivita" har ju en viss sikt, och om du inte kan motivera varfr de skulle ha den sikten - det vill sga, deras motivering - s kommer vi ju aldrig fram till vad vi ska gra t det hela.

De jag kallar fr antivita menar du. Fr enligt dig kan ingen vara antivit. Fr vad skulle det innebra om de(ni?) faktiskt p allvar konfronterades med det? De lilla del pengar du "fr" kan inte rimligen tillhra dig lngre.

Vad vi mste gra fr att tgrda problemet r att uppmrksamma det. Men du r emot det vad det verkar. Det verkar som om du vill frneka allt. andras vgnar eller dina egna? Du vet, det gr bra att ndra sikt och attityd. Och jag tycker att det vore lmpligt att du brjar - ungefr nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in