Citat:
Ursprungligen postat av
BRT
Den huvudsakliga livsåskådningen hos en kristen humanist är kristen humanism. Inte enbart kristendom, och inte enbart humanism. Därför kallas de för kristna humanister. Precis som den huvudsakliga livsåskådningen hos en ateistisk humanist är ateism och humanism - med betoning på ateism när det gäller förbund som Humanisterna, där just ateismen och irreligiositeten ofta betonas starkt.
Det fetmarkerade får hela din argumentation att tappa validitet för mig, då du räknar med "ateism" som någon "del-livsåskådning" och inte bara det, utan t.o.m den betonande delen inom förbundet Humanisterna.
Ateism är
endast ett ställningstagande gentemot existensen av gud(ar).
Kanske du och jag inte bara är oense om definitionen på Humanism, utan även ordet "livsåskådning"?
Inom sekulär humanismen så är epitetet ateist endast en väldigt vanligt förekommande konsekvens av livsåskådningens syn på kunskap och omvärld. Men att vara ateist för en sekulär humanist, är inte en absolut självklarhet.
Som jag nämnt tidigare i tråden, så finns det så pass diffusa gudsbegrepp (tex kärlek är Gud) - jaa då tror plötsligt alla sekulär humanister, inklusive mig (inte för att jag är sekulär humanist, men är ateist), är teister till förhållande till den guden (jag tror på kärleken).
Sen finns ju de som inte ens vill ha en åsikt. Och de brukar väl (lite fegt) kalla sig endast agnostiker. Massor av denna typen inom förbundet humanisterna.
Vad som bör tilläggas är ju att internationellt sätt, när man talar om "Humanism" så talar man om en sekulär, icke-religiös livsåskådning. Du kan inte säga "I am a christian and a humanist", då det är två helt motsägelsefulla livsåskådningar.
På svenska kan du säga "jag är kristen och humanist", men då menar du inte humanismen som livsåskådning, utan som tidigare nämnt, humanism som ett allmänmänskligt engagemang - din livsåskådning är fortfarande i huvudsak kristendomen med en extra tyngdpunkt på humanistiska värderingar.
Så jag försöker inte "sno" begreppet "Humanism", jag använder inte ens den när jag snackar om förbundet Humanisternas livsåskådning. Då säger jag helst sekulär humanism, just för att förtydliga att det är den livsåskådningen jag syftar på, och inget annat.
Men OM man snackar om den humanistiska livsåskådningen som du gjorde -
"Det finns inget i den humanistiska livsåskådningen som innebär ett kategoriskt avståndstagande från tro" - så kan du ju inte mena något annat än just sekulär humanismen, som faktiskt HAR i viss mån ett avståndstagande från tro.