2014-05-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Jag har inte hängt med vad som har hänt i tråden.

Hur viktiga är betygen från basåret? Har man någon nytta av det där förutom att utvecklat studieteknik och vant sig vid tempot?

1. Beror på om du tänkt nyttja garantiplats.
2. Behörighet
Citera
2014-05-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
1. Beror på om du tänkt nyttja garantiplats.
2. Behörighet

Om man inte ska utnyttja garantiplats som man får och förutom behörighet. Vad har man för nytta av betyget?
Citera
2014-05-28, 22:47
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Om man inte ska utnyttja garantiplats som man får och förutom behörighet. Vad har man för nytta av betyget?

Betygen är bara viktiga om du tänker söka dig vidare genom din behörighet via samma universitet, annars så spelar de ingen roll.
Citera
2014-06-05, 12:50
Medlem
oxxpytts avatar
Ska börja Chalmers basår nu till hösten och har en fråga. Hur många kurser är det man får betyg i under basåret? Utgår jag från "kurssammanfattningen " från Chalmers hemsida så får jag det till 11 kurser, vilket ger 11 olika betyg? Jag räknar då Matte/fysik del A, B, C osv som olika kurser. Men ger "projektkurserna" (LP2) (i antingen kemi eller fysik) också ett separat betyg?

Kurssammanfattningen finns här btw: https://student.portal.chalmers.se/s...45&parsergrp=1

Med andra ord: är en tenta = ett kursbetyg?

Tacksam för svar!
Citera
2014-06-05, 15:21
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxxpytt
Ska börja Chalmers basår nu till hösten och har en fråga. Hur många kurser är det man får betyg i under basåret? Utgår jag från "kurssammanfattningen " från Chalmers hemsida så får jag det till 11 kurser, vilket ger 11 olika betyg? Jag räknar då Matte/fysik del A, B, C osv som olika kurser. Men ger "projektkurserna" (LP2) (i antingen kemi eller fysik) också ett separat betyg?

Kurssammanfattningen finns här btw: https://student.portal.chalmers.se/s...45&parsergrp=1

Med andra ord: är en tenta = ett kursbetyg?

Tacksam för svar!
Du läser bara 1 projektkurs, du kan max få godkänt och kursen räknas inte med i ditt jämförelsetal från basåret. Projektkursen är inte heller obligatorisk så man skulle kunna läsa en kurs på en annan högskola istället för att uppnå 30hp den terminen.

Fem mattekurser, tre fysikkurser och en kemikurs ger 9 kurser = 9 tentor = 9 betyg, 10 kurser om du även läser projektkursen men som examineras med inlämning + presentation.
Senast redigerad av maensklig 2014-06-05 kl. 15:26.
Citera
2014-06-05, 15:46
Medlem
oxxpytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Du läser bara 1 projektkurs, du kan max få godkänt och kursen räknas inte med i ditt jämförelsetal från basåret. Projektkursen är inte heller obligatorisk så man skulle kunna läsa en kurs på en annan högskola istället för att uppnå 30hp den terminen.

Fem mattekurser, tre fysikkurser och en kemikurs ger 9 kurser = 9 tentor = 9 betyg, 10 kurser om du även läser projektkursen men som examineras med inlämning + presentation.

Precis ett sånt svar jag var ute efter! Tack så mycket!
Citera
2014-06-06, 12:47
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Precis ett sånt svar jag var ute efter! Tack så mycket!
Bara att hojta till om du har några fler frågor, blev nyligen klar med basåret.
Citera
2014-06-07, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adsorb
Jag förstår, tack!

Det står på deras hemsida följande:
3. Kan jag höja mitt meritvärde med betygen från basåret?
Svar: Nej, du kan bara tillgodoräkna dig behörigheterna. För att du ska kunna höja ditt meritvärde så måste du i så fall tenta av kurserna inom den kommunala vuxenutbildningen, dvs göra en s k prövning.

Vad syftar de på att meritvärdet är i detta fallet? Inte betygen för att komma in via basåret hoppas jag?

Du måste ha ett "gymnasiebetyg" i den specifika kursen, E,D,C,B eller A.

Du måste inte pröva kursen, du kan läsa kursen på komvux istället, då får du meritvärdet.
Citera
2014-06-09, 21:51
Medlem
oxxpytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Bara att hojta till om du har några fler frågor, blev nyligen klar med basåret.

Grymt! Skulle uppskattas jättemycket.

Hade du förberett dig något inför basåret? Vilket program gick du på gymnasiet?
Citera
2014-06-10, 15:48
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Grymt! Skulle uppskattas jättemycket.

Hade du förberett dig något inför basåret? Vilket program gick du på gymnasiet?
Läste samhäll på gymnasiet och hade inte förberett mig något inför basåret, delvis för att jag gick direkt från gymnasiet. Har man inte suttit i skolbänken på länge kan det nog vara bra att fräscha upp gamla kunskaper i matte.
Citera
2014-06-23, 17:06
Medlem
Tekniskt basår HT 2014

Hej!

Jag har sökt tekniskt basår för HT 2014 på KTH Haninge, Campus och Södertälje. Mitt totala meritvärde ligger på 15,52 och jag ligger i kompletteringsgruppen (BII).

Fråga 1:
Hur stor är sannolikheten att jag blir antagen till respektive utbildning? Med tanke på det nya betygssystemet så är min teori att antagningspoängen borde sänkas en aning.

Fråga 2:
Om man kollar på gammal statistik för HT 2013 så ligger antagningspoängen på 15,40 på KTH i Haninge. Vad innebär själva antagningspoängen? Är det lägsta intagen som ligger på 15,40 eller är det medelvärdet på alla som sökt och blivit antagen till utbildningen?

Fråga 3:
Om jag läser tekniskt basår på KTH i Haninge, finns det möjlighet att byta till sig en plats på en Ingenjörsutbildning på KTH Campus efter basåret?
Citera
2014-06-23, 17:32
Medlem
Fråga 3:
Om jag läser tekniskt basår på KTH i Haninge, finns det möjlighet att byta till sig en plats på en Ingenjörsutbildning på KTH Campus efter basåret?[/quote]

Efter att du gått ut basåret så får du en garantiplats på någon av KTH:s lärosäten d.v.s. Södertälje, Haninge och Campus. Så du väljer själv vart du vill plugga efter basåret. PMa för mer info, har gått basåret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in