2014-07-30, 14:13
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, jag har inte fått reda på vilken paragraf.
Det är absolut inte bestämt att hon ska genomgå RPU. Som jag skrivit är det enbart min teori/förhoppning att frivården upptäcker hur galen hon är och låta genomföra en P7:a. Har svårt att tro att man inte kommer fram till att en allvarlig psykisk störning föreligger om en sådan görs.

Jaha, okej.
P7an görs då personen är häktad och kanske inte för mindre brott. Så man kan nog se det som mindre troligt.

Om en stund får jag reda på vilken paragraf det gäller. Det verkar vara rena döskallar som arbetar på Förvaltningsrätten i Göteborg. Dom måste läsa i akten för att se vad det rör sig om. Man kan alltså inte titta direkt vad socialnämnden ansöker om. Den som har hand om ärendet är på lunch än, och skulle vara tillbaka klockan 14.00. Men hon sitter väl kvar på avenyn.
Citera
2014-07-30, 14:31
Medlem
MrsMagoos avatar
T 685-09 och T 1043-09 Göteborgs Tingsrätt är nyare mål i vårdnadstvisten.
Samma som innan han har vårdnaden och hon umgänget.

Det fanns väl 15 mål minst om umgänge vårdnad, besöksförbud som va gammalt.
Dom återkallar och håller på båda två vad det gäller dom här målen.

Man har inget mer än förordnade om biträde i Förvaltningsrätten och ingen ansökan ifrån någon.
Jag får detta och dagboksbladet strax. Alltså vet man inte vad det rör sig om alls.

Vad man ser är två personer som driver vårdnadstvist och umgängesbråk hela tiden.
Även HR har varit inblandad. Det är alltså 12 -15 mål som drivits fram och tillbaka utan att förändras.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-07-30 kl. 14:44.
Citera
2014-07-30, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
T 685-09 och T 1043-09 Göteborgs Tingsrätt är nyare mål i vårdnadstvisten.
Samma som innan han har vårdnaden och hon umgänget.

Det fanns väl 15 mål minst om umgänge vårdnad, besöksförbud som va gammalt.
Dom återkallar och håller på båda två vad det gäller dom här målen.

Man har inget mer än förordnade om biträde i Förvaltningsrätten och ingen ansökan ifrån någon.
Jag får detta och dagboksbladet strax. Alltså vet man inte vad det rör sig om alls.

Vad man ser är två personer som driver vårdnadstvist och umgängesbråk hela tiden.
Även HR har varit inblandad. Det är alltså 12 -15 mål som drivits fram och tillbaka utan att förändras.
Men Dennis har ju förordnats ombud. Fick fatt i en jätteduktig person igår på förvaltningsrätten som sa att det gällde LVU.
Och i beslutet i Aktbilaga 9 i 4769-14 står det att saken gäller "SAKEN
Förordnande av offentligt biträde i ärende enligt lagen (1990:52) med
särskilda bestämmer om vård av unga, förkortad LVU".
Citera
2014-07-30, 15:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Men Dennis har ju förordnats ombud. Fick fatt i en jätteduktig person igår på förvaltningsrätten som sa att det gällde LVU.
'

Stadsdelsnämnden i Lundby anser att parterna ska förordnas biträde heter det så snyggt. Men vad det gäller är svårare att få fram-. Rådmannen som dom fick hämta menar att det kan bli ett mål men det är inte säkert. Alltså så här svårt är det då det gäller förvaltningsdomstolen och nämnderna i stadsdelarna.

Ja, då är det väl LVU men det är ju frågan om vilken av paragraferna det handlar om.
Om dom prövar det du begärt ut ska det inte dröja det ska ske skyndsamt.

Har dagboksbladet det står.
Anmälan den 2 maj-2014, sen yttrande från kommunen, sen förordnade och kopior översända till DA.
Yttrande SDN Lundby, underrättelse GA aktb 7 översänt(yttrande SDN), och beslut GA.
18 juni är sista datumet jag ser.

DA har två jur kand biträden.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-07-30 kl. 15:56.
Citera
2014-07-30, 15:58
Medlem
Citat:
Var det i den SAKEN Gunilla hade förvägrats offentligt biträde?
Anledningen skulle då vara att hon inte är part i målet, som det tidigare gissades, eftersom det är pappan som är vårdnadshavare - och det är i så fall han som drabbas av ett omhändertagande enl LVU?
Citera
2014-07-30, 16:15
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
'

Stadsdelsnämnden i Lundby anser att parterna ska förordnas biträde heter det så snyggt. Men vad det gäller är svårare att få fram-. Rådmannen som dom fick hämta menar att det kan bli ett mål men det är inte säkert. Alltså så här svårt är det då det gäller förvaltningsdomstolen och nämnderna i stadsdelarna.

Ja, då är det väl LVU men det är ju frågan om vilken av paragraferna det handlar om.

Anmälan den 2 maj-2014, sen yttrande från kommunen, sen förordnade och kopior översända till DA.
Yttrande SDN Lundby, underrättelse GA aktb 7 översänt(yttrande SDN), och beslut GA.

Det bör vara ett för sig själv, och ett för barnet.
Citera
2014-07-30, 16:39
Medlem
Citat:
Han behövs inte för de sista punkterna, men han är ju målsägande i falsk angivelse.

Hans närvaro behövs inte trots att han är målsägande. Han bör redan vara tillfrågad om sina skadeståndsanspråk.
Citera
2014-07-30, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hans närvaro behövs inte trots att han är målsägande. Han bör redan vara tillfrågad om sina skadeståndsanspråk.
Generellt vill man alltid låta målsäganden vittna. Kolla vilket misshandelsfall som helst, där vittnar målsäganden även om åklagaren för talan. Stärker såväl bevisning i ansvarsdelen som möjligheten att få skadestånd.
Citera
2014-07-30, 17:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Det bör vara ett för sig själv, och ett för barnet.

Nix, barnet har ett annat offentligt biträde. Det är två offentliga biträde på samma firma.
Det är nog inget märkvärdigt i sig mer än att dom arbetar på samma fall och delar på bördan möjligen.
Citera
2014-07-30, 17:19
Bannlyst
Citat:
'

De pustar och stönar över att det är så många som ringer i ett "så oväntat ärende".
Handlingen (meddelandet från SDN Lundby) kan jag glömma att få ut och det är inte mycket att säga om det, eftersom det normalt bara är lvu-domen som blir offentlig. För att spara tid har jag sagt att jag antingen kan ta allt maskat, men att grunden är synlig, eller att de helt enkelt läser upp grunden för mig. De suger på den karamellen till imorgon.
Citera
2014-07-30, 17:39
Medlem
Citat:
Generellt vill man alltid låta målsäganden vittna. Kolla vilket misshandelsfall som helst, där vittnar målsäganden även om åklagaren för talan. Stärker såväl bevisning i ansvarsdelen som möjligheten att få skadestånd.

Det här handlar inte om misshandel. När det gäller falsk tillvitelse så behöver inte målsäganden vittna.
Citera
2014-07-30, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det här handlar inte om misshandel. När det gäller falsk tillvitelse så behöver inte målsäganden vittna.
Menar du att målsäganden i vissa typer av mål generellt inte kallas att vittna? Har du någon källa på det, för det är inget jag någonsin hört talas om. Vad jag vet är det alltid önskvärt att målsäganden vittnar, om det inte är mängdbrott, som när en inbrottstjuv döms för 100 inbrott.
Däremot behöver inte målsäganden vittna för att man ska kunna driva målet. Annars skulle man ju aldrig kunna fälla någon för mord om inte hen hade anhöriga som kunde vittna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in