Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-26, 12:33
Medlem
I en konsert som sändes i går i Sveriges Radio P2 slog sångerskan Nina Ramsby fast att Cornelis Vreeswijk var nazist. I en slags intersektionellt färgad tankegång som går ut på att vi skall behandla alla människor lika fastslog hon att rasism, nazism och transfobism är samma sak. Cornelis (eller "Cornelius" som hon säger) begick ett transfobiskt brott på 70-talet så slutsatsen är att han alltså var nazist enligt Ninas resonemang. Sedan sjunger hon konstigt nog en sång skriven av Cornelis.
Man kan höra konserten här.
Kommentaren kommer ungefär 1.42.00 in i programmet.

Vad tycker ni?
Cornelis begick ju ett antal brott och var nog inte sen att ta till knytnävar eller kniv.
Artikel på Wikipedia om brotten.
Är detta brott väsentligen annorlunda än hans andra brott så att det motiverar jämförelsen med nazism?

Det var en del andra politiska uttalanden också under konserten. Men inget direkt uppseendeväckande.

Vid ca. 1.00.00 anas viss bitterhet över valresultatet. Nina menar att de som röstar på SD gör det för att de är självcentrerade.

Vid 1.17.00 hyllar hon Gudrun Schyman.
Citera
2014-09-26, 12:53
Medlem
BigFatCones avatar
Så bara för att man inte vill idka könsumgänge med en transvestit så är man nazist? Då är jag alltså nazist. Fan vad ball! Det visste jag inte om mig själv.
Citera
2014-09-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så bara för att man inte vill idka könsumgänge med en transvestit så är man nazist? Då är jag alltså nazist. Fan vad ball! Det visste jag inte om mig själv.

Det var nog snarare att han misshandlade dem som jämförelsen med nazism syftade på.
Han kunde ju avstått könsumgänge utan att misshandla.
Citera
2014-09-26, 13:16
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenLomond
Det var nog snarare att han misshandlade dem som jämförelsen med nazism syftade på.
Han kunde ju avstått könsumgänge utan att misshandla.

En full, påverkad och impulsiv Cornelis skulle alltså bett grabbarna lämna lägenheten? Klart han kände sig förnedrad och lurad, full förståelse för honom. Han kunde avstått misshandeln men han gjorde många dumdristiga saker under sitt liv.

Sen är det ju bara att läsa om honom och lyssna på musiken så förstår man att han var långt åt vänster, djupt medmänsklig.

Trams från en väldigt liten, obetydlig och förvirrad artist som denna Nina Ramsby!
Citera
2014-09-26, 13:21
Medlem
LemPicas avatar
Det var det dummaste jag hört !
Man kan ju inte baka ihop massa saker och sedan döma folk efter det.
Snacka om hemmasnickrade teorier endast för effektsökeri.

Man skall inte misshandla folk, men man skall heller inte lura människor och det är precis vad transan gjorde.
Citera
2014-09-26, 13:39
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Det ligger ju i tiden att nazistanklaga allt som är folkligt och populärt, som t.ex. Janne Josefsson..

Om Cornelis hade gjort en våldsam räd mot en transvestiklubb och torterat/gasat dem, så hade jag kunnat köpa Ramsbys resonemang - men inte nu när det snarare var tvärt om, att transvestiterna kränkte Cornelis sexuella gränser genom att försöka förföra honom..
Citera
2014-09-26, 14:18
Medlem
Han heter "Cornelis", inte "Cornelius" som hon säger i början. Han knivskar inte två transkvinnor, utan transvestiter. Och nazism är inte samma sak som homofobi. Cornelis var dock våldsbrottsling, vilket väl är värre än att vara transfobiker?

Ska man komma undan med den här typen av billig sensationalism ska man vara knivskarp. Ramsby får inte till det alls.
Citera
2014-09-26, 14:51
Medlem
NyanNyans avatar
Från Zlatan föregångare till nazist, ibland var han förtryckt blatte och ibland var han privilegierad vit.
Citera
2014-09-26, 14:53
Medlem
gato12s avatar
Klart som fan man blir förbannad när man tror att man ska få doppa med två foxy damer som visar sig vara män. Men förstås lite onödigt att jaga dem med kniven. Men nazist var han icke. Nog snarare något slags frihetlig vänster, lite åt anarkist hållet.
Citera
2014-09-26, 14:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Isåfall är ju Niklas Strömstedt rasist eftersom han hällde en öl över fikusen Hans Shimoda?
Citera
2014-09-26, 14:59
Medlem
Ankdammsmans avatar
Nina Ramsby buntar ihop allt hon inte tycker om och sätter nedvärderande epitet på det. Det gjorde Göbbels också, alltså är Nina Ramsby nazist.

Sedär, ett elegant bevis i svensk "intellektuell" anda.
Citera
2014-09-26, 15:01
Bannlyst
Var inte denna cornelis tattare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem